• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 3092 امروز 1
2
در هفدهمین نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفت

بررسی چالش‌های زیرساختی شهرک صنعتی کاویان

  • کد خبر : 10304
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
بررسی چالش‌های زیرساختی شهرک صنعتی کاویان
در هفدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جاری، موانع و مشکلات شهرک صنعتی کاویان پیرامون موضوعات زیرساختی آب، برق و گاز و راهکارهای افزایش بسترهای سرمایه‌گذاری و اشتغال در این شهرک، بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه، اظهار کرد: مشکلات شهرک‌های صنعتی تفکیک و به‌صورت جداگانه در دبیرخانه و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موردبررسی قرار می‌گیرد. موضوع این نشست، بررسی مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی کاویان است؛ البته پیش‌ از این، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در خصوص موانع و مشکلات شهرک صنعتی کاویان با دستگاه‌های خدمات رسان استان مکاتبه کرده است.

وی با اشاره به اینکه قطعی مکرر برق و گاز از دغدغه‌های اصلی واحدهای شهرک صنعتی کاویان است، ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی به دنبال خرید پساب از شرکت آبفای خراسان رضوی برای این شهرک است؛ اما شرکت آب و فاضلاب استان، خریدوفروش پساب و دیگر خدمات خود در این زمینه را به شرکتی پیمانکار واگذار کرده است و با توجه به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان به‌عنوان مجموعه‌های دولتی امکان خرید پساب از بخش خصوصی را حسب آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی ندارد این موضوع به‌عنوان یکی از موانع تأمین پساب برای استفاده صنعتی و فضای سبز به‌ویژه در دو شهرک کاویان و رضوی است.

لبافی تأکید کرد: خرید پساب تنها راهکار مطمئن و نهایی در شرایط بحران آب فعلی است. در شهرستان نیشابور مجموعه فولاد خراسان با انعقاد قرارداد بیست‌ساله با شرکت آب و فاضلاب استان و اجرای شبکه توسط فولاد مقرر است نیاز آب صنعتی خود را از پساب تأمین کند و پساب مازاد بر نیاز خود را به صنایع یا بخش کشاورزی بفروشد.

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌تواند با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خدماتی با شرکت بخش خصوصی قرارداد منعقد کند. با واگذاری این کار به شرکت‌های خدماتی، موضوع منع عقد قرارداد رفع می‌گردد.

ضرورت تأمین زیرساخت برق و گاز شهرک صنعتی کاویان

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در خصوص تأمین زیرساخت برق شهرک صنعتی کاویان نیز عنوان کرد: در شهرک صنعتی کاویان ظرفیت برای افزایش مصرف برق وجود دارد؛ اما واگذاری از سوی شرکت برق استان صورت نمی‌گیرد. بر اساس ضوابط قانونی بودجه، پست‌های برق 044 کیلوولت بایستی توسط شرکت برق برای شهرک‌های صنعتی تأمین شود.

لبافی در خصوص تأمین زیرساخت گاز شهرک صنعتی کاویان نیز بیان کرد: برای تأمین هزینه‌های شبکه گازرسانی به درب واحدها و اجرای ایستگاه گاز TBS شهرک‌ها اختلافی وجود داشت در قالب مکاتبه دو معاون وزیر مقررشده بود به روال گذشته عمل شود ولیکن تاکنون اجرایی نشده است که مقرر شد معاون محترم عمرانی استاندار جلسه‌ای تشکیل دهند و این موضوع حل‌وفصل گردد.

بی‌رغبتی نسبت به سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی کاویان

وی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی کاویان نیز گفت: در افق پیش‌بینی شهرک صنعتی کاویان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌شده است؛ اما با توجه به مشکلات متعدد در زیرساخت‌های این شهرک صنعتی، تمایلی به سرمایه‌گذاری وجود ندارد. با توجه به موانع موجود در این شهرک، بایستی ابتدا موانع و مشکلات برطرف گردد و سپس سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این شهرک صنعتی سوق داده شوند.

«محمود شال‌فروشان»، نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مصوبه ریاست جمهوری در خصوص اختصاص 20 میلیون مترمکعب پساب به شهرک‌های صنعتی را پیگیری می‌کند. در صورت تأمین، آب 40  سال شهرک صنعتی کاویان و دیگر شهرک‌های صنعتی تأمین خواهد شد. برای خریداری و عقد قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان مذاکراتی صورت گرفته است.

وی افزود: این شرکت اعلام می‌کند که عقد قرارداد و خرید پساب توسط شرکت خصوصی پیمانکار آب و فاضلاب انجام می‌شود؛ اما شرکت شهرک‌های صنعتی یک مجموعه دولتی است و امکان عقد قرارداد با شرکت خصوصی را ندارد. شرکت شهرک‌های صنعتی در صورتی امکان خرید پساب برای شهرک‌های صنعتی را دارد که اداره آب و فاضلاب استان متولی اصلی و طرف دیگر این قرارداد باشد. در صورت حل این موضوع، آب شهرک صنعتی توس و کاویان تأمین می‌گردد. چاه‌های آب شهرک صنعتی هم‌اکنون با افت مواجه شده و شرکت آب و فاضلاب تعهدی در این زمینه ندارد. شرکت پیمانکار بخش خصوصی باید تضمین دهد که در زمان کمبود منابع آب، پساب شهرک صنعتی قطع نشود.

افزایش ظرفیت گاز واحدهای صنعتی اولویت‌دار با انتقال ظرفیت مازاد دیگر واحدها

شال‌فروشان در خصوص تأمین زیرساخت گاز شهرک صنعتی کاویان نیز تأکید کرد: شرکت گاز خراسان رضوی احداث ایستگاه گاز TBS را اجرایی نکرده و اعلام می‌کند که منابع مالی استانی در این زمینه تأمین نشده است. هم‌اکنون شهرک‌های صنعتی کلات، کاویان، خیام، ماشین‌ابزار و توس با کمبود گاز مواجه هستند.

وی بابیان اینکه فرآیند شناسایی واحدهای غیرفعال در شهرک‌های صنعتی استان در سال‌های اخیر توسط شرکت شهرک‌های صنعتی آغازشده است، افزود: پیشنهاد ما این است که واحدهایی که در این سال‌ها غیرفعال بوده یا کمتر از انشعاب دریافتی، گاز مصرف کرده‌اند، شناسایی شوند و پس از تحقیقات کامل در خصوص این واحدها، ظرفیت گاز آن‌ها به بخش‌های اولویت‌دار انتقال پیدا کند. همچنین، در صورت تأمین منابع مالی، ایستگاه Tbs اجرا شود.

شرکت آب و فاضلاب استان تعهدی در تأمین آب شهرک‌های صنعتی ندارد

«فرشید رهنمافر،» نماینده شرکت آبفا خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تعهدی در تأمین آب شهرک‌های صنعتی ندارد. درصورتی‌که درخواست شرکت شهرک‌های صنعتی به آبفای استان ارسال گردد، در کمیته موارد خاص بررسی و در صورت تأمین هزینه‌ها و وجود منابع لازم، آب موردنیاز این شرکت تأمین می‌گردد.

طرح پیشنهاد تصفیه پساب منطقه توسط تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاویان

«محمد داوری قربانی»، مدیر اجرایی شهرک صنعتی کاویان در خصوص مشکلات این شهرک صنعتی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم برای تأمین منابع آبی شهرک صنعتی کاویان، پساب منطقه به این شهرک بازگردد و در تصفیه‌خانه تصفیه و در چرخه استفاده قرار گیرد؛ زیرا در حال حاضر، تضمینی در عقد قرارداد با بخش خصوصی نیست.

وی در خصوص وضعیت زیرساخت تأمین برق شهرک صنعتی کاویان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت برق و شهرک صنعتی کاویان منعقد شد و بر اساس این تفاهم‌نامه، ظرفیت برق کاویان افزایش پیدا کرد. در سال‌های گذشته، برق موردنیاز شهرک صنعتی کاویان از پست‌های اطراف تأمین می‌شد. هم‌اکنون در شهرک صنعتی کاویان ظرفیت برق وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت، برق‌رسانی به واحدهای صنعتی انجام می‌گیرد.

در زمان کمبود منابع آب، برق و گاز زیرساخت صنایع قطع می‌شود

در ادامه، «امیرمهدی مرادی»، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی تأمین‌کننده آب، برق و گاز واحدهای صنعتی است اما نمی‌تواند تضمینی در خصوص جلوگیری از قطعی این خدمات بدهد. این شرکت مدعی است که در عقد قرارداد با بخش خصوصی تضمینی وجود ندارد و بایستی با بخش دولتی برای خرید پساب اقدام کرد. این در حالی است که در زمان کمبود منابع آب، برق و گاز، ابتدا زیرساخت‌های صنایع قطع می‌شود و تضمینی در تأمین این منابع در عقد قرارداد با بخش دولتی نیز وجود ندارد و اولویت با اشتراک خانگی است.

110 میلیارد تومان برای پمپاژ آب از سد دوستی هزینه شده است

«حمید میر قاسمی»، مدیر دفتر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای تأمین آب راه‌های متعددی ازجمله تصفیه پساب، استفاده از آب‌های غیرمتعارف، خرید آب از عمان و خرید چاه کشاورزی و تغییر نوع مصرف آن وجود دارد. در حال حاضر راه دیگری برای تأمین آب وجود نداشته و امکان‌پذیر نیست. آب شرب استان از طریق سد دوستی پمپاژ می‌شود. برای تأمین آب شرب استان از این طریق، 440 میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما تأمین آب شرب استان از این طریق تنها برای 3 ماه آتی امکان‌پذیر است. 40 میلیون مترمکعب آب در سد دوستی وجود دارد که در صورت بارندگی وضعیت تغییر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10304

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.