• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 3150 امروز 0
3
در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق خراسان رضوی صورت گرفت؛

دورخیز برای مطالبه‌گری در حوزه مهندسی با کمیته‌های تخصصی

  • کد خبر : 10764
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
دورخیز برای مطالبه‌گری در حوزه مهندسی با کمیته‌های تخصصی
دومین جلسه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی با دستورکار تصویب تقویم اجرایی و بررسی ساختار و شرح وظایف کمیته‌های اجرایی پیشنهادی این کمیسیون، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن خندان‌دل»، رئیس این کمیسیون در ابتدای جلسه، اظهار کرد: 10 کمیته تخصصی ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، عمران و مشاوره‌ای اتاق بازرگانی خراسان رضوی تشکیل خواهند شد که البته این موضوع در ابتدا با اعضا کمیسیون به مشورت گذاشته خواهد شد و در صورت قطعیت، 10 کمیته تخصصی آغاز به کار خواهند کرد. این کمیته‌ها شامل: «آموزش و پژوهش»، «جوانان و دانشجویان»، «توسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران»، «حقوقی، پایش قوانین و مالکیت فکری»، «عمران و صنایع وابسته»، «سازندگان و سرمایه‌گذاران مسکن»، «تولید ملی، استاندارد و پایش واردکنندگان»، «خدمات مشاوره و بهبود کیفیت»، «آینده پژوهی و فرانگران» و کمیته «استارت‌آپ و صنایع پیشرفته» است.

خندان‌دل با بیان اینکه پیشبرد اهداف کمیته‌های تخصصی کمیسیون نیازمند مشارکت فعال اعضا است، ادامه داد: اعضاء کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران برحسب تخصص خود در کمیته‌ها عضویت خواهند داشت تا به بررسی دقیق مسائل هر حوزه پرداخته شود. نکته مهم اینکه بایستی از موازی کاری در کمیته‌های تخصصی پرهیز شود تا تداخل موضوعی صورت نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تشکیل کمیته تخصصی استارت‌آپ و صنایع پیشرفته، عضویت شرکت صنایع پیشرفته رضوی و نگاه‌ نوین این شرکت در کمیسیون است که اعضا می‌توانند از تجربیات و دانش مدیریت این شرکت بهره‌ گیرند. همچنین، به دلیل گستردگی حوزه ساختمان، کمیته‌های تخصصی عمران و صنایع وابسته و سازندگان و سرمایه‌گذاران مسکن پیش‌بینی شده است.

خندان‌دل اظهار کرد: استانداردسازی یکی از ارکان هر حوزه تخصصی است که با توجه به اهمیت آن، در یکی از کمیته‌ها به آن خواهیم پرداخت و از مدیرکل استاندارد خراسان رضوی برای حضور در جلسات دعوت خواهد شد.

وی در خصوص کمیته آینده‌پژوهی و فرانگران، عنوان کرد: یکی از دلایل تشکیل کمیته آینده‌پژوهی و فرانگران، بررسی جایگاه و تاثیر تبعات حضور هوش مصنوعی در صنعت است. همچنین تعیین استراتژی‌های آینده‌نگرانه و پیش‌بینی جهت‌گیری صنعت در بازه‌های زمانی متفاوت آینده از دیگر اهداف این کمیته است.

خندان‌دل در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم پذیرش تمامی ایده و رویکردها در بررسی همه جانبه مسائل، خاطرنشان کرد:‌ باید به موضوعات به صورت جزئی‌تری نگریست و آینده‌پژوهی را در موضوعات مختلف مدنظر قرار داد. ‌آینده‌پژوهی در اقتصاد جایگاه ویژه‌ای دارد. از برنامه‌های آینده عربستان و امارات، اختصاص 27 و 36 درصد از اقتصاد این کشورها به حوزه هوش مصنوعی است. این در حالیست که ایران هنوز از ظرفیت‌ بازار عراق و دیگر کشورهای همسایه برای صدور خدمات فنی و مهندسی خود به‌درستی استفاده نکرده است.

با آینده‌پژوهی می‌توان آینده صنایع را پیش‌بینی کرد

سپس «سامان اسدیان»، نایب رئیس این کمیسیون اظهار کرد: بایستی در این دوره ارتباط تنگاتنگی میان کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی و کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ایجاد شود. همچنین با توجه به اینکه آینده‌پژوهی از علوم جدیدی است که آینده صنایع را بازگو می‌کند، باید به این مقوله در حوزه عمران بپردازیم. از اهداف تشکیل کمیته‌ای با این عنوان ذیل کمیسیون، عضویت و شرکت بنگاه‌های آینده‌پژوه است. لازم به ذکر است که کمیته‌های تخصصی پس از بررسی مشکلات و موضوعات، گزارش‌های خود را به صحن علنی کمیسیون ارائه خواهند کرد.

پیشنهاد تغییر نام کمیته صادرات خدمات فنی و مهندسی به تجارت خدمات فنی و مهندسی

سپس «محمدعلی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم؛ کمیته صادرات خدمات فنی و مهندسی به تجارت خدمات فنی و مهندسی تغییر نام پیدا کند؛ چرا که واردات خدمات فنی و مهندسی یکی از موضوعات مهمی است که به آن توجه نمی‌شود. نکته دیگر اینکه، کمیته‌های تخصصی متعددی در دوره‌های پیشین تشکیل شده؛ اما خروجی و دستاورد آنها اهمیت دارد.

وی افزود: یکی از هدف‌های صادراتی خدمات فنی و مهندسی، کشورهای همسایه است. بایستی بازارهای هدف سنجیده و بر روی آنان تمرکز ویژه کرد. با حمایت اتاق بازرگانی، هیئت‌هایی تجاری به بازارهای هدف اعزام می‌شوند و بایستی نیازسنجی انجام شود. نمایشگاه بین‌المللی ساختمان، تاسیسات و برق سلیمانیه عراق از 29 شهریور تا یک مهر برگزار خواهد شد که بایستی از این فرصت استفاده شود. برای حضور بهتر در این نمایشگاه، لازم است پروپوزالی از ایده و طرح‌ها تهیه و به کمیسیون خدمات فنی، مهندسی اتاق بازرگانی استان ارائه شود.

جایگاه صنعت ساختمان در استان مغفول مانده است

در ادامه «جمال شوشتری»، دبیر انجمن توسعه سرمایه‌گذاری و عمران خراسان رضوی با اشاره به اینکه همکاری‌های این انجمن با کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد بایستی گسترش پیدا کند، گفت: جایگاه صنعت ساختمان در استان مغفول مانده است؛ این در حالیست که خراسان رضوی حدود 80 هزارنفر فعال در حوزه صنعت ساختمان دارد.

کاهش توان شرکت‌های فنی و مهندسی با افزایش موج مهاجرت نیروهای متخصص

در بخش دیگری از این جلسه، «ابوالفضل شریفی»، مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور نیروی خراسان (منیران) به بیان برخی چالش‌های پیش روی مهندسین مشاور استان پرداخت و اظهار کرد: با افزایش موج مهاجرت نیروهای متخصص، توان شرکت‌های فنی و مهندسی کاهش یافته است. بهترین نیروهای متخصص ایرانی در حوزه فنی و مهندسی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند. هم اکنون کمترین حقوق یک کارشناس در کشورهای نیمه توسعه‌یافته، ماهانه دو هزار یورو است. این درحالی است که متخصصان در ایران حداکثر 250 یورو دریافت می‌کنند.

وی افزود: موضوع دیگر، عدم دریافت مطالبات شرکت‌های مهندسی مشاور از دولت است. در صورتیکه شرکت‌ها باید حق بیمه تامین اجتماعی خود را پرداخت ‌کنند. تامین اجتماعی همزمان با دریافت لیست بیمه، حق بیمه را دریافت می‌کند و مهلت تسویه نمی‌دهد و بابت هر روز تاخیر، 10 درصد جریمه محاسبه می‌کند. این در حالیست که با پرداخت بخشی از مطالبات دولتی، کمبود نقدینگی شرکت‌ها مرتفع خواهد شد.

در پایان این نشست مقرر گردید، موضوع مطالبات شرکت‌های مهندسی مشاور از دولت،  با ارجاع به دبیرخانه کمیسیون و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و بررسی شود.

همچنین، مقرر شد لینک انتقادات و پیشنهادات در خصوص کمیته‌های تخصصی پیشنهادی کمیسیون برای تمامی اعضا، ارسال گردد تا نظرات آنان دریافت و جمع‌بندی شود و پس از جمع‌بندی، نتیجه نهایی در خصوص کمیته‌های تخصصی کمیسیون اعلام گردد.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10764

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.