• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
کل 3137 امروز 0
7
رئیس اتاق خراسان رضوی در نخستین نشست کمیسیون «کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته»:

اتخاذ تصمیمات مدیریتی در حوزه کشاورزی، با  نگاه جدی به پدیده خشکسالی انجام بگیرد

  • کد خبر : 10946
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
اتخاذ تصمیمات مدیریتی در حوزه کشاورزی، با  نگاه جدی به پدیده خشکسالی انجام بگیرد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بحران آبی و خشکسالی، تبعات سهمگینی را بر پیکره بخش کشاورزی استانمان وارد آورده و ضرورت دارد تا تصمیم‌سازی‌های مدیریتی برای این بخش، با مدنظر قرار دادن این دو پدیده انجام بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی‌زاده» در نخستین نشست کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد اظهار داشت: یکی از رویکردهای نامطلوب در مدیریت هر حوزه‌ای، کوچک شمردن تهدیداتی است که در آن عرصه به چشم می‌خورد. امروز پدیده خشکسالی، دشمن بخش کشاورزی است و اگر این اتفاق را که امروز تقریبا همه از آن تاثیر پذیرفته‌ایم، کوچک و ناچیز بشماریم، قطعا تبعات ناگواری را در آینده‌ای نه چندان دور در بخش کشاورزی و از پِی آن در بخش اقتصاد و معیشت مردم شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اجداد و گذشتگان ما با پدیده خشکسالی روبه رو بوده‌اند و در برخورد با این رخداد، به شکلی صحیح مواجهه داشته‌اند؛ اما در سالیان اخیر به دلیل بهره‌برداری نامناسب از حوزه‌های آبی، مدیریت صحیحی در این زمینه صورت نگرفته و وضعیت به مراتب بغرنج‌تر شده است. در این شرایط لازم است تا با استفاده از توانمندی‌های فعالان بخش کشاورزی استان و با اتکا به برنامه‌های مدیریتی مطلوب در حوزه بهره‎‌وری آب، در راستای گذر از این وضعیت بکوشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: نتایج و برآیند فعالیت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان در غایت کار باید به نفع کشاورزان استان و دیگر فعالان اقتصادی این حیطه باشد.

توکلی زاده اذعان کرد: رفع مشکلات بخش کشاورزی استان، همتی بزرگ را می‌طلبد که شاید فراتر از توان استانی باشد؛ اما در اتاق بازرگانی باید به عنوان بازوی مشورتی دولت و دیگر ارکان حاکمیت، بتوانیم به ارائه راهکارهای لازم و مطالبه‌گری و پیگیری در این زمینه بپردازیم.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تکنولوژی‌های برتر حوزه کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری اراضی در این عرصه، خاطر نشان کرد: اگر از وضعیت کنونی و ضعف در بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌های برتر حوزه کشاورزی عبور نکنیم و موانع موجود در مسیر واردات این تجهیزات برطرف نگردد، قطعا با عنایت به بحران آبی و خشکسالی موجود، تمامی بخش‌های کشور به چالش دچار خواهد شد و تاثیر این وضعیت نهایتا، دامنگیر آحاد جامعه می‌شود.

توکلی‌زاده ابراز امیدواری کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد به مدد دیدگاه‌های کارشناسی اعضای خود و همگرایی تشکل‌هایی که نمایندگان آن‌ها در بدنه این کمیسیون حضور دارند، تدابیر و راهکارهای لازم در این عرصه را ارائه دهد تا بتوانیم در عرصه مطالبه‌گری، به نفع بخش خصوصی استان اقدام نماییم.

هدفگذاری برای پیگیری رفع نارسایی زنجیره‌های تامین در خراسان رضوی

«احمد سلحشور»، رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: استفاده از علم و تخصص نخبگان در کنار تجربه بزرگان، رسیدگی به مشکلات زیرساختی تولید، توسعه واحدهای کشاورزی و غذایی با نگاه به امنیت غذایی، آموزش تولیدکنندگان بخش کشاوزی با کمک دانشگاه‌ها و کمک به حفظ سلامت جامعه، تلاش به توسعه بازارهای صادراتی، تغییر برنامه‌های کنترل کشاورزی، تلاش برای رفع نارسایی زنجیره‌های تامین، از جمله برنامه‌های کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان در این دوره است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقایص موجود در برنامه هفتم توسعه در خصوص مسائل بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: یکی از معضلاتی که می‌تواند دامنگیر ما در روند اجرای برنامه هفتم توسعه شود، عدم توجه شایسته دولت به بخش خصوصی است و اگر اکنون که در ابتدای امر هستیم، از این موضوع جلوگیری نشود و راهکارهای مناسب را ارائه ندهیم، به مشکلات زیادی دچار خواهیم شد.

سلحشور خاطرنشان کرد: متاسفانه برنامه‌رزی‌های بخش کشاورزی در کشور ما براساس نیازهای داخلی بوده و زیرساخت‌های صادرات محصولات ایران بسیار ضعیف است و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ نیاز بازارهای خارجی استفاده به قدر کافی بهره‌مند شویم.

ضرورت پیشگیری از استفاده بی رویه و غیر اصولی از خاک

«غلامرضا قنبری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهارداشت: یکی از مشکلات اساسی امروز بحث آب است و در بسیاری از بخش‌ها به این امر توجه نمی‌شود؛ از سویی، همان فرآیندی که در ارتباط با آب طی کردیم، در حوزه خاک نیز در حال طی شدن است و استفاده بی رویه و غیر اصولی از خاک مشکل‌ساز و چالش‌آفرین خواهد شد. امروز اگر ملزومات مهیا نگردد، قطعا الگوی کشت محقق نخواهد شد و رویه موجود همچنان تداوم خواهد یافت.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه دام و زراعت تصریح کرد: امروز شرایط به گونه ای است که لزوم حرکت به سمت به زراعی و به نژادی را در بخش کشاورزی مشهود کرده است. از سویی، باید به این نکته توجه نمود که اهمیت دادن و واگذاری امور به تشکل‌های بخش خصوصی، می‌تواند در بهبود وضعیت بخش کشاورزی موثر باشد.

قنبری با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی و توجه به حوزه بازرگانی کشاورزی به عنوان یکی از رسالت‌های سازمان جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت تولیدات کشاورزی استان در زمینه امنیت غذایی کشور و صادرات به کشورهای دیگر قابل توجه است و کشاورزی صادرات محور باید در راس نگاه ما باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به چالش‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات صنایع تبدیلی، تصریح کرد: قطعا موافق قیمت‌های دستوری نیستیم و اگر بخش خصوصی در این حوزه مطالبه‌گری جدی نداشته باشد، چالش‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود. باید مسیری منطقی در این خصوص در کشور تعریف شود و نظرات کارشناسی برای حذف قیمت دستوری مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

قنبری خاطرنشان کرد: خود را ملزم می‌دانیم که براساس اختیارات موجود، در راستای تسهیل مشکلات حوزه کشاورزی گام برداریم. پیگیری‌های متعددی با استاندار در خصوص جلوگیری از قطع انرژی صنایع تبدیلی داشته‌ایم و دغدغه‌های صنایع را به سطح کلان کشور منتقل کردیم و این روند را همچنان ادامه خواهیم داد.

ضرورت توجه بخش کشاورزی به ظرفیت‌های بازار سرمایه

«علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال نیز با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: باید به طور جدی در خصوص مسئله افزایش بهره وری آب بیندیشیم و راهکار ارائه دهیم. آب نباید به صورت غیر اصولی مورد استفاده قرار گیرد و در کمیسیون‌های اتاق بایستی برای یافتن راهکار و مطالبه گری از مسئولان در این زمینه فعالیت مشترکی صورت گیرد.

«فرهاد سحرخیز»، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد نیز از اهمیت توجه به ظرفیت بازار سرمایه سخن گفت و اظهار داشت: امروزه بازار سرمایه نسبت به بانک‌های دولتی قدرت بیشتری در تامین سرمایه دارد و صنایع تبدیلی نباید از این حوزه غافل شوند.

امکان استفاده از ظرفیت‌ کمیسیون کشاورزی در مردمی سازی اقتصاد این بخش

«مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی و باغی استان پرداخت و اظهار داشت: سطح زیر کشت استان در حال حاضر، ۷۶۵ هزار هکتار است که ۶ درصد سطح کل کشور را شامل می‌شود. در تولیدات باغی نیز بیش از ٨ درصد ظرفیت کشور در اختیار استان است.

وی با اشاره به محصولات برتر و مهم استان در حوزه کشاورزی گفت: گندم، جو، چغندرقند، پنبه و خربزه مهم ترین محصولات کشاورزی استان هستند و در همه این محصولات رتبه تک رقمی کشور را در اختیار داریم. همچنین، در تولید زعفران با ٧۶ هزار هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول دنیا را داریم. در میزان تولیدات دامی نیز در گوشت قرمز رتبه اول کشور مربوط به استان خراسان رضوی است.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص ظرفیت‌های این ساختار در پیگیری مسائل بخش خصوصی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌ کمیسیون در راستای مردمی‌سازی اقتصاد بخش کشاورزی استفاده کرد. همچنین، ورود جدی به بحث امنیت غذایی و توجه به کمبود آب و ارائه راهکارهای دقیق و کارشناسی شده و همه جانبه در این زمینه، در دستور کار کمیسیون کشاورزی است.

جایگاه ویژه خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی

«آرش آوان»، مدیر سازمان تعاون روستایی استان نیز در بخشی از این نشست بیان کرد: خراسان رضوی جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی دارد بنابراین انتظارات از استان نیز متفاوت و بسیار بالا است. لذا باید از ظرفیت اتاق بازرگانی در جهت پیشبرد برنامه های کشاورزی استان استفاده کنیم.

آوان از دشواری های فعالیت در حوزه کشاورزی به دلیل ارتباط مستقیم این بخش با شرایط اقلیمی سخن گفت و اظهار داشت: در استان خراسان رضوی با میانگین بارندگی حدود ٢٢٢ میلیمتر شرایط بسیار سخت‌تری داریم و باید قدردان کشاورزانی باشیم که با این شرایط در حال فعالیتند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی، بر ضرورت تمرکز بر ارتقاء دانش در بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری تولید تاکید کرد و افزود: باید با کارشناسی و بررسی دقیق مسائل، از تشدید مشکلات و چالش‌ها در بخش کشاورزی جلوگیری کنیم.

«عبدالرضا خزائی»، از کشاورزان پیشرو در استان نیز گفت: متاسفانه عدم حمایت‌های دولت و کمبود تکنولوژی مشکلات بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است. از سویی، اقتصاد دستوری بخش کشاورز را دچار مشکلات بسیاری کرده و ضروری است نسبت به آن بازنگری صورت گیرد.

همچنین، «علیرضا بوستانی»، فعال اقتصادی حوزه صنایع تبدیلی اظهار داشت: نرخ گذاری و اقتصاد دستوری یکی از مشکلات حوزه کشاورزی است که باید در این خصوص چاره ای اندیشیده شود. اگر اقتصاد دستوری حذف شود، کیفیت کالا افزایش می‌یاید و اسراف در کشور به حداقل خواهد رسید. قیمت دستوری جز نابودی صنایع تبدیلی هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

 

گفتنی است در اولین نشست کمیسیون کشاورزی، امور دام طیور وصنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی، فعالان حوزه های کشاورزی، دام و طیور و صنایع تبدیلی به بیان دغدغه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

چالش های ارزی صادرات محصولات کشاورزی، نوسانات قیمتی، مشکلات موجود در مسیر تامین نهاده های دامی، تبعات اقتصاد دستوری و مشکلات تامین انرژی از جمله مواردی بود که از سوی فعالان این حوزه مطرح شد.

همچنین، «حقوق آب»، «دام، طیور و آبزیان»، «صنایع تبدیلی»، «زراعت و باغبانی» و «قیمت گذاری و تنظیم بازار محصولات کشاورزی» عناوین پیشنهادی کمیته های تخصصی کمیسیون کشاورزی اتقا بازرگانی مشهد بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد افرادی که تمایل به حضور در هریک از این کمیته ها را دارند، درخواست خود را طی روزهای آینده به دبیرخانه کمیسیون اعلام کنند و در خصوص اضافه شدن و اصلاح نام هریک از کمیته‌ها نیز نظرات خود را ارسال نمایند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.