• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل 3079 امروز 1
8
رئیس اتاق خراسان رضوی مطرح کرد:

ابزار بازار سرمایه به کمک تامین مالی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بیاید

  • کد خبر : 10979
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
ابزار بازار سرمایه به کمک تامین مالی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بیاید
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی باید در راستای حل مشکلات تامین مالی خود از ظرفیت بورس بهره بگیرند و بازار سرمایه در این راستا بایستی به کمک بخش خصوصی بیاید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی زاده» در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی استان اظهار داشت: ورود شرکت‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به بازار بورس چندین مزیت به دنبال دارد؛ مزیت نخست آنکه منابع مالی مورد نیاز شرکت تامین می‌گردد و بنگاه اقتصادی می‌تواند طرح‌های توسعه خود را بدون اینکه گرفتار بوروکراسی اداری پیچیده سیستم بانکی شود، عملیاتی نماید. همچنین، شرکت می‌تواند به استقلال مالی برسد. از سویی، به دلیل شفافیت فرایندهای بورسی، نحوه رفتار سازمان‌های دولتی با این شرکت‌ها متفاوت خواهد بود؛ اما متاسفانه اکثر شرکت‌های تجهیزات پزشکی به دلیل مسائل گوناگونی که گریبانگیرشان است، از ورود به بورس غافل بوده‌اند.

توکلی زاده، تامین مالی و نیاز به تسهیلات را موضوع مبتلابه تمامی صنایع خواند و اظهار داشت: متاسفانه صنایع در کل کشور به دلیل افزایش نرخ ارز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند؛  قیمت مواد اولیه به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است. چنان‌که بعضا تهیه یک قطعه از کارخانه معادل سود چندین ماه و حتی یک تا دو سال آن واحد صنعتی است. تنها راهکار در این میان، تغییر نرخ تمام شده محصول با توجه به دو معیار مهم است؛ از یکسو فعالیت کارخانه نبایستی متوقف شود و از سوی دیگر، مصرف کننده توانایی خرید محصول را داشته باشد. مسئله دیگر در این میان این است که نمی توان از دولت انتظار کمک مالی داشت. هرچند تبصره‌هایی برای ارائه تسهیلات به صنایع وجود دارد که دولت برخی از آن را عملیاتی کرده و بخشی از آن نیز به فراموشی سپرده شده و عملیاتی نگردیده است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص عضویت شرکت‌های تجهیزات پزشکی در اتاق بازرگانی عنوان کرد: شرکت‌های تجهیزات پزشکی بایستی درخواست خود مبنی بر عضویت در اتاق بازرگانی را به صورت مکتوب ارائه کنند تا پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.

توکلی زاده با بیان اینکه شرکت‌های تجهیزات پزشکی بخش مهمی از شبکه بهداشت کشور هستند که در شرایط تحریم، به حفظ سلامت و درمان مردم کمک می‌کنند، افزود: تاکنون به بنگاه‌های فعال در این عرصه آنطور که باید توجه نشده است.  مسائل و چالش‌های حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بایستی به صورت مکتوب از سوی انجمن مربوطه در استان به اتاق بازرگانی منعکس گردد تا اتاق با استفاده از ظرفیت شورای گفت‌وگو و دیگر حوزه‌ها از جمله جلسات شنبه‌های اقتصادی، موضوعات این حوزه را با مسئولان استانی و نیز اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته و پیگیری نماید.

لزوم تخصیص خط اعتباری برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی توسط دولت

در ادامه این نشست، «مرتضی کرباسی»، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی استان به ایراد سخن پرداخت. وی بر لزوم تخصیص خط اعتباری برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از سوی دولت، به منظور حل مشکلات تامین مالی این واحدها تاکید کرد.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: ارز 4200 از حوزه دارو حذف شده و ارز تخصیص یافته به این حوزه 28 هزار و 500 تومان است که مقرر گردیده مابه التفاوت حذف ارز دولتی از سوی بیمه ها پرداخت شود. بدین منظور 30 همت اعتبار در کل کشور لحاظ شده که از این رقم، تنها 2.1 همت مربوط به خراسان رضوی است که شامل 5 شرکت دارویی بزرگ استان است؛ اما همین مبلغ هم هنوز دریافت نشده است. از سویی، متاسفانه بودجه ای برای شرکت های تجهیزات پزشکی تخصیص نیافته و مسئولین استانی نیز در این رابطه پاسخگو نیستند و عنوان می کنند این مهم مصوبه کشوری بوده و استان در این رابطه اختیاری ندارد.

کرباسی یادآور شد: اگر بتوان پیگیری‌هایی در زمینه تخصیص خط اعتباری برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی انجام داد، گام موثری در حوزه بهداشت و درمان برداشته شده است.

وی با اشاره به فعالیت 3 الی 4 شرکت قدرتمند در حوزه تجهیزات پزشکی در استان که توان ورود به بازار بورس را دارند، اظهار کرد: متاسفانه به دلایل متعددی، شرکت‌های دارویی رغبتی برای ورود به بورس ندارند؛ از جمله اینکه با توجه به شرایط موجود، شرکت‌های خصوصی قادر به رقابت با شرکت‌های دولتی نیستند.

کرباسی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: برخی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی و متخصصان این حوزه، تمایل به عضویت در اتاق بازرگانی را دارند، ما از این مهم استقبال می‌کنیم و پیگیر عضویت این فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی هستیم.

گفتنی است در ادامه این نشست، دیگر اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند و پیگیری درخواست‌های فعالان اقتصادی این حوزه از سوی اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان را خواستار شدند.

تسهیل شرایط عضویت در اتاق بازرگانی برای شرکت‌های فعال در پارک علم و فناوری، تقاضای پیگیری اتاق به منظور تسهیل واردات تجهیزات پزشکی و ماشین آلات این حوزه، گلایه از سود بالای تسهیلات بانکی و افزایش قیمت مواد اولیه و سهم اندک شرکت‌های دارویی استان برای تامین مواد اولیه از بورس و سختگیری در خصوص افزایش سهمیه آنها در بورس و… از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح گردید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.