• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل 3079 امروز 1
5
در نخستین نشست کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد

توسعه برندسازی در گرو فرهنگ‌سازی و الگوگیری مناسب از مسیر حرکت برندهای موفق است

  • کد خبر : 11079
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۲
توسعه برندسازی در گرو فرهنگ‌سازی و الگوگیری مناسب از مسیر حرکت برندهای موفق است
اولین جلسه کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستورکار هم اندیشی در خصوص توسعه برندها و ترویج طرح تولید بدون کارخانه و تجمیع نظرات در خصوص ایجاد کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی ذیل این کمیسیون در راستای نیل به اهداف و برنامه‌های این بازوی مشورتی- تخصصی اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمد حسین روشنک»، عضو هیئت رئیسه اتاق خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه اتاق در دوره دهم با افزایش تعداد کمیسیون‌های تخصصی خود و امکان عضویت فعالان اقتصادی و تشکلی در این کمیسیون‌ها به نوعی درهای خود را به روی تمامی اعضا و فعالان اقتصادی گشوده است، ابراز امیدواری کرد که در طی چهار سال پیش رو، شاهد ارتباط دوطرفه و هر چه بیشتر اتاق با فعالان اقتصادی و دانشگاهی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت توجه به مفهوم برند و برندسازی و استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه توسط برندهای معتبر اظهار کرد: توجه به مقوله برند به نوعی صیانت از حقوق مصرف کننده است؛ چراکه افزایش کیفیت کالا و عنایت به نیاز و خواسته مصرف کننده را به همراه دارد.

روشنک با تأکید بر اینکه برند باید ثبت بین‌المللی شود تا توسعه آن به نفع اقتصاد کشور باشد، گفت: توصیه من به شرکت‌ها این است که برندهای خود را ثبت جهانی کنند؛ چراکه برند یک موضوع داخلی نیست.

وی همچنین در ادامه به مسئله «تولید بدون کارخانه» اشاره کرد و گفت: اولین بار که این موضوع را در ایران مطرح کردم، برخی صنعتگران با آن مقابله نمودند. با این حال پس از مدتی طولانی توانستیم این موضوع را به افراد بقبولانیم که تولید بدون کارخانه لازمه توسعه صنعتی در کشور است و امیدوارم روزی تولید بدون کارخانه و برند به بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور تبدیل شوند.

روشنک در بخش دیگری از سخنانش، بر ضرورت برگزاری همایشی به منظور تبیین موضوع تولید بدون کارخانه برای مدیران کارخانجات و صنایع در اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد.

هزینه‌هایی که صرف برندسازی می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری است

«رضا حمیدی»، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست، گفت: اگر تولیدکننده وقت خود را صرف تولید کند و عملیات بازاریابی و فروش را به متخصصان این حوزه در امر برندسازی بسپارد، بسیار در وقت و هزینه‌هایش صرفه‌جویی می‌شود و در این عرصه موفق خواهد بود.

حمیدی به برخی اصول و شاخصه‌های برند و برندینگ اشاره کرد و گفت: برند باید بیان‌کننده هدف تولید محصول و خانواده محصولات باشد. برند برای موفقیت باید کیفیت خوبی داشته باشد و کالا باید به راحتی در دسترس مردم بوده و قیمت متعادلی داشته باشد.

وی افزود: نام برند هرچه ساده‌تر و با حروف کمتر باشد، بهتر در اذهان می‌ماند. برند باید بیان کننده جنس باشد و با شنیدن آن بتوان آن را تبلیغ تلقی نمود. هرچه برند تصور لذت‌بخش‌تری در ذهن مردم به جای بگذارد، موفق‌تر است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه برند برای موفقیت باید تفاوت و تمایز ایجاد کند، بیان کرد: داشتن رابطه‌ای موثر با مصرف‌کننده از ضروریاتی است که برای داشتن برندی مطلوب باید بدان توجه نمود.

وی ادامه داد: کارکنان شرکت، سفیران برند هستند و با رفتار و گفتار خود باعث تبلیغ برند می‌شوند بر این اساس در برندینگ باید به مسئله رفتار فروشنده بسیار توجه شود؛ چراکه رفتار نامناسب یک فروشنده می‌تواند تمامی تلاش تیم تولید محصول را بی نتیجه بگذارد. همچنین خدمات فروش و پس از فروش در برند بسیار مهم است. از سویی، برند باید همراه با تغییرات جامعه به صورت متوازن حرکت کند.

حمیدی با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که صرف برندسازی می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: این هزینه‌ها جزو هزینه‌های جاری نیستند؛ چراکه هزینه‌ای که برای برندسازی می‌شود طی سال‌های سال به تولیدکننده باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه محصول چیزی است که در کارخانه ساخته می‌شود، اما برند آن چیزی است که مشتری از فروشگاه می‌خرد، یادآور شد: برند تعهد و وعده‌ای است که شما در هر حرکت و تعامل به مشتری می‌دهید، لذا باید مراقب باشید مردمی که کالای شما را می‌خرند از خرید خود احساس پشیمانی نکنند. در شرایط کنونی کشور، داشتن یک برند قدرتمند ضروری‌تر از گذشته است و نباید فراموش کرد که برند باید با ارزش‌های حاکم بر جامعه سازگاری شایسته داشته باشد.

ضربه قاچاق کالا با برندهای تقلبی به برندهای داخلی

حمیدی خاطرنشان کرد: قاچاق کالا با برندهای تقلبی به برندهای داخلی ضربه می‌زند؛ چراکه متاسفانه بسیاری از مردم جامعه فکر می‌کنند جنسی که تولید یک کشور خارجی است، لزوما ارزش و کیفیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر صنعت برندینگ در ایران به خوبی جا بیفتد درآمدی خواهد داشت که کمتر از نفت و گاز نخواهد بود، عنوان کرد: برند را باید به عنوان سرمایه حقیقی پذیرفت و بانک‌ها باید برند را به عنوان یک سرمایه از تولیدکننده بپذیرند. همچنین، رسانه‌های کشور باید در تبلیغات برندهای خوب ایرانی نهایت مساعدت را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در توسعه برندینگ، تولیدکنندگان گاهی با مشکلات رو‌به‌رو می‌شوند که نیازمند حمایت مقامات قضایی است، لذا باید حمایت قضایی بیشتری از برندها صورت گیرد.

بی‌توجهی به مقوله «تولید بدون کارخانه» با وجود ابلاغ دستورالعمل این حوزه

«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دستورالعمل تولید بدون کارخانه حدود دو سال قبل ابلاغ شده؛ با این حال در این موضوع همچنان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستیم. امیدواریم با ایجاد کمیته‌های تخصصی در کمیسیون، به بررسی موشکافانه ابعاد مختلف حوزه برند و تولید بدون کارخانه بپردازیم و با پیگیری انجام اقداماتی عملیاتی در این عرصه، برخی از این چالش‌ها را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: پیشرفت سریع موضوعاتی همچون تولید بدون کارخانه در سطح جهان، حاکی از ارزشمند بودن این روش‌هاست. با این روش می‌توان یک محصول را با هزینه تولید کمتری به بازار عرض کرد و با توجه به اهمیت این مسئله، کمیسیونی جدید با نام برند و تولید بدون کارخانه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی ایجاد گردید.

جمیلی با بیان اینکه حلقه ارتباطی ایجاد شده توسط این کمیسیون می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت را از اتاق بازرگانی رقم بزند، تصریح کرد: امیدواریم با اجرای اهداف و برنامه‌های تعیین شده بتوانیم  به شکل گیری برندهایی بزرگ در سطح استان کمک کرده و رفته‌رفته آن‌ها را در سطح جهانی مطرح کنیم. بر این اسای در نشست‌ها از نمایندگان صنایع و کمیسیون‌های مختلف اتاق دعوت می‌شود تا به بهره‌وری بیشتری دست یابیم.

استراتژی مناسب جهت ورود به حوزه برند و تولید بدون کارخانه وجود دارد

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی نیز بر اهمیت برنامه‌ریزی در این حوزه تاکید و بیان کرد: مراحل پیش روی فعالیت، رشد و زیست یک برند تنها به رفع مشکلات ابتدایی در ایجاد و ثبت آن خلاصه نمی‌شود و در این حوزه از حمایت اعتباری تا حمایت قضایی را به صورت پیوسته باید مورد توجه قرار داد.

وی افزود: تدوین برنامه‌ها و استراتژی مناسب جهت ورود به این حوزه صورت گرفته است و امیدواریم بعد از این مرحله، مسائل را در کمیته‌ها و جلسات بعدی کمیسیون، به صورت پروژه محور تا رسیدن به نتیجه لازم دنبال کنیم.

رفع بسیاری از مشکلات صدور مجوز «تولید بدون کارخانه»

«ناصر بهزاد»، معاون صنایع اداره کل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به پرداختن به موضوع تولید بدون کارخانه در وزارت صمت، گفت: روند صدور مجوزهای «تولید بدون کارخانه» چند سالی است دنبال می‌شود، اما در پشت صحنه این موضوع باید ساختاری ایجاد می‌شد که شرکت‌ها آن را دنبال کرده و در این عرصه به نتیجه برسند.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای صدور مجوز تولید بدون کارخانه، ادامه داد: از سال گذشته برای حل مشکلات این حوزه پیگیری‌هایی انجام دادیم و امسال توانستیم بسیاری از چالش‌ها برای شناسایی کسب‌وکارها و صدور مجوز تولید بدون کارخانه را رفع کنیم. هم اکنون یکی از برنامه‌های تحولی اقتصاد استان صدور گواهی «تولید بدون کارخانه» است که تاکنون چند مورد نیز صادر شده است. شرکت‌های بسیاری نیز در انتظار صدور مجوز «تولید بدون کارخانه» هستند.

بهزاد با بیان اینکه تولید بدون کارخانه یک استراتژی کسب‌وکار بوده و فرصتی برای استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات است، تصریح کرد: امروزه همه ذی‌نفعان پذیرفته‌اند که یکی از راه‌های افزایش تولید در کشور این است که از ظرفیت‌های خالی کارخانجات با به کارگیری برندی که می‌تواند کالا را به دست مصرف کننده برساند، استفاده کنیم.

وی مهم‌ترین موضوع در توسعه برند و برندینگ را شناختن و شناساندن عنوان کرد و گفت: امروز در دنیا برندها هستند که با هم صحبت می‌کنند و ما باید کارهای بزرگتری را در این حیطه دنبال کنیم. بنابراین تولید در صنعت هرچه بتواند متکی به برند باشد، بهتر می‌تواند خود را مطرح کند.

معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در سطح استان در حوز‌های صنایع غذایی، شوینده‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی، برق و الکترونیک، نساجی و پوشاک و قطعات خودرو ظرفیت‌های بسیاری برای برندسازی و تولید بدون کارخانه وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما در اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آمادگی کامل خود را برای صدور مجوز تولید بدون کارخانه اعلام می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم گام اول در این خصوص را به کمک کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی برداریم.

«زهرا علیزاده»، کارشناس صنایع اداره کل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: گواهی تولید بدون کارخانه از گرفتن گواهی بهره برداری بسیار راحت‌تر است؛ چراکه شرکت برای اخذ این گواهی باید حقوقی باشد و مدارک شرکت شامل آگهی تاسیس در اخذ این گواهی کفایت می‌کند.

وی همچنین در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه گرفتن مجوز تولید بدون کارخانه پرداخت.

صادرات برندهای خارجی تولیدی در ایران، از کشورمان امکان‌پذیر نیست

کاظم شیردل، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این جلسه مسائلی از جمله فرایند صدور مجوز، عدم آموزش و فرهنگ‌سازی و قوانین پیچیده و بوروکراسی را از مهم‌ترین مشکلات حوزه برندینگ و تولید بدون کارخانه برشمرد و گفت: متاسفانه امکان صادرات برندهای خارجی که در ایران تولید می‌شوند را به دلیل اینکه نامی از ایران در آن نیست، نداریم و از ظرفیت تولید و صادرات کالاهای دیگر کشورها در ایران محروم می‌شویم.

لزوم فرهنگسازی تولید بدون کارخانه در کشور

«سیدمهدی مظلوم‌زاده»، مسئول ارزیابی پارک علم و فناوری خراسان نیز در این جلسه با بیان اینکه به برندینگ می‌توان در سه سطح ماکرو، میکرو و بینابینی نگاه کرد، گفت: آن چیزی که تولید بدون کارخانه را شکل می‌دهد، نگاه بینابینی میان نگاه ماکرو و نگاه میکرو در این زمینه است و نیازمند فرهنگ‌سازی بسیاری می‌باشد.

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع قرار گرفت و آنان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در عرصه برندسازی و تولید بدون کارخانه پرداختند.

تاکید بر لزوم توجه به تولید بدون کارخانه به عنوان یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور، توجه به برندسازی واقعی و اکتفا نکردن به اسم و لوگو و نام تجاری صرف، ضرورت توجه به مقوله برندینگ در فروش کالای تولیدی کشور به بازارهای خارجی، لزوم فرهنگ‌سازی مسئله تولید بدون کارخانه و شناسایی واحدهایی با ظرفیت خالی، تصویب و اجرای قوانینی برای تسهیل‌گری این موضوع و ارائه راهکارهایی برای فعالیت برندهای خارجی در کشور، از جمله موضوعاتی بود که توسط حاضران در این نشست مطرح شد.

ضرورت هوشمندتر و منعطف‌تر شدن و فعالیت بیشتر مبتنی بر نرم‌افزار در کارخانه‌ها در دنیای امروز، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات حوزه‌های تامین مواد اولیه و چرخه انتقال پول که منجر به تیراژ پایین تولید و عدم رقابت‌پذیری می‌گردد، حل مشکلات ناشی از کمبود انرژی و ضرورت آشنایی با زبان تجارت و… نیز از اقتضائات توسعه مفهوم برند و استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه است که از سوی برخی حاضران در این نشست به آنها اشاره شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11079

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.