• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 3182 امروز 8
5
در دومین نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت؛

تحلیل و بررسی برخی مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان

  • کد خبر : 11183
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
تحلیل و بررسی برخی مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان
دومین نشست کمیسیون کسب‌‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد با حضور «محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده»، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برگزار شد. تاکید بر تمرکز در حوزه کشت گلخانه‌ای با تکیه بر فناوری روز، بررسی برخی مفاد قانون جهش تولید دانش‌بنیان و نیز تبیین ظرفیت پلتفرم‌های مورد نیاز برای توسعه حوزه زعفران و گیاهان دارویی، از جمله موضوعاتی بود که در این نشست بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نشست با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایفاگر نقش مهمی در اقتصاد کشور است، اظهار کرد: صنایع بخش خصوصی ایرانی می‌توانند با رقبای همتای خارجی خود رقابت کنند. یکی از گلایه‌های بخش خصوصی مربوط به حوزه قوانین است؛ اما ذکر این نکته لازم است که در ایران قوانین خوبی به تصویب می‌رسد که بعضا به درستی اجرا نمی‌شود. البته با اعتراض به دیوان عدالت اداری، موضوع عدم اجرای قوانین مفید، رفع خواهد شد؛ زیرا احکام دیوان از قدرت لازم برخوردار است.

صدیق در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌ پارک‌های علم و فناوری در توسعه فعالیت‌های استارتاپی اشاره و اظهار کرد: نگرش رشد استارت‌تاپ‌ها در کشور وجود دارد؛ اما برنامه جامعی در این زمینه در دسترس نیست. به همین‌خاطر استارتاپ‌ها در کشور به صورت خودجوش رشد و ارتقا پیدا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به امکان کشت محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی روز اشاره کرد و در خصوص کشت گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی با استفاده از اینترنت اشیاء، تاکید کرد: در 95 درصد گلخانه‌های جهان، گوجه‌فرنگی کشت می‌شود. در یک مزرعه برای برداشت یک کیلو گوجه‌فرنگی 300 لیتر آب مصرف می‌شود؛ اما در گلخانه پارک فاوا برای همین میزان برداشت، 35 لیتر آب مصرف می‌گردد. البته در نسل دوم گلخانه‌های پارک فاوا تلاش می‌شود که مصرف آب برای این میزان محصول به 20 لیتر کاهش پیدا کند. کشاورزان از یک متر مزرعه 15 کیلوگرم گوجه‌فرنگی در سال برداشت می‌کنند؛ اما از یک متر گلخانه پارک فاوا حدود 40 کیلوگرم برداشت محصول صورت می‌گیرد. در نمونه مشابه این گلخانه در اسپانیا، حدود 35 تا 37 کیلوگرم برداشت می‌شود. در نمونه هلندی، از هر یک متر گلخانه، 70 کیلوگرم محصول برداشت می‌گردد که دستیابی به‌ این میزان برداشت، نیازمند تامین تاسیسات گران‌قیمتی برای گلخانه‌هاست.

خراسان رضوی از استان‌های فعال در حوزه تولید گیاهان دارویی است

سپس «علی محمد شریعتی‌مقدم»، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم برگزاری رویدادی با محوریت انتقال تجربه در حوزه کاشت گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی در استان، بیان کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های فعال در حوزه تولید گیاهان دارویی است و برگزاری چنین رویدادی می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر فعالیت در این عرصه و ورود کشاورزان به این حیطه بیانجامد.

شریعتی مقدم با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال پس از فیلترینگ گسترده، در زمینه‌های ارتباطی با مشکل مواجه شده‌اند، تصریح کرد: یکی از اهداف کمیسیون، زمینه‌سازی به منظور اجرای پروژه‌های مشترک و متمرکز برای کسب دستاورهای بزرگ در حوزه دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال در خراسان رضوی است.

ضرورت رفع فیلترینگ شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی

در ادامه، «سیدحسن هاشمی»، نایب رئیس این کمیسیون با اشاره به ظرفیت‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی در توسعه فعالیت‌های دانش بنیان استان، بیان کرد: یکی از برنامه‌های کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد، پیگیری موضوع رفع فیلترینگ شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی است. استان دارای ظرفیت‌های متعددی است که می‌توان از آنان استفاده کرد و بدین منظور ضروری است محدودیت‌های موجود مرتفع گردد.

وی تاکید کرد: در این زمینه، مطالبه‌گری بایستی از سطح استانی خارج و در سطح ملی مطرح گردد. با هدف گیری دقیق در عرصه مطالبات، می‌توان در راستای رفع مشکلات موجود گام برداشت و به  موفقیت‌های متعددی دست یافت.

بررسی خلاءهای قانونی در کنار قوانین تصویب شده در دستور کار کمیسیون است

در ادامه، «سهیل پروازی» دبیر این کمیسیون ضمن اشاره به دومین دستور کار این نشست مبنی بر بررسی و تحلیل قانون جهش تولید دانش بنیان، بیان کرد: در کشور فرصت‌هایی از طریق تصویب قوانین به وجود می‌آید که گاهی نیازمند تاکید بر اجرای صحیح آن یا بازبینی است. کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی استان می‌تواند در ارائه پیشنهادهایی در این زمینه موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که در حوزه کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال وجود دارد، خلاءهای قانونی بیشتر از قوانین تصویب شده نیازمند پیگیری از سوی کمیسیون است.

پروازی، به بررسی موانع موجود پیش روی شرکت‌های دانش بنیان در چند بخش تاکید و اظهار کرد: از مرحله تاسیس و ثبت تا زمان راهبری و انجام فرایندهایی که در زنجیره ارزش شرکت دانش بنیان وجود دارد، بایستی به خوبی تحلیل شود و نباید صرفا به یک بخش خاص پرداخت و نگاه همه جانبه کمیسیون در این زمینه قابل برنامه‌ریزی است.

تقاضای برگزاری رویدادی با حضور افراد موفق در حوزه کشت گلخانه‌ای

سپس «جمیل نیک اندیش»، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد به ایراد سخن پرداخت. وی پیشنهاد کرد: رویدادی با حضور افراد موفق در حوزه کشت گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی، سرمایه‌گذاران، صاحبان قدرت، افراد دارای اندیشه و… به صورت گفت‌وگو محور برگزار شود تا خروجی آن، در افتتاح چندین گلخانه هوشمند در مشهد نمود یابد.

نگاهی به برخی مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان

سپس «علی گرم‌رودی اصیل»، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد به برخی مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره و عنوان کرد: در ماده یک این قانون، به بازارسازی از طریق فراهم نمودن لیست کالاها و خدمات مورد نیاز توسط شرکت‌های دولتی اشاره شده است. از دیگر مواد این قانون می‌توان به مساعدت با شرکت‌هایی که از تحریم‌ها ضربه خورده‌اند، مشاوره برای رفع موانع تحریم شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از ساخت ماشین آلات داخلی، استفاده از نتایج تحقیقات دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه برای تجاری‌سازی، در اختیار قراردادن املاک دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و… اشاره کرد.

وی افزود: بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان تدوین گردیده است.  این ماده به این شرح است: «معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی، به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی درنظر گرفته می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.»

وی در بخش دیگر سخنانش به ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان، با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه به تصویب رسیده است. براساس این قانون، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه با یکی از واحدهای دانشگاه، مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط با اولویت استان محل استقرار آن صنعت با واحد تولیدی تفاهم‌نامه همکاری منعقد می‌کنند. قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط به این تفاهم‌نامه‌ها، مشمول مزایای طرح بند ب ماده (۱۱) این قانون می‌شود. همچنین تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت و با واحدهای تولیدی با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تشکیل دهند.

گرم‌رودی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در آخرین جلسات برنامه هفتم توسعه ماده 11 و 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان حذف خواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت با کسری بودجه مواجه است و امکان اجرایی شدن ماده 11 و 13 را ندارد. پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای با حضور دبیر کمیته دانش بنیان مجلس شورای اسلامی و مدیر کل اداره امور مالیاتی خراسان رضوی با موضوع استفاده از ماده 11 و 13 قانون جهش تولید و مطالبه‌گری در این عرصه از سوی کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق مشهد تشکیل شود.

سهم زعفران از تولیدات گیاهان دارویی خراسان رضوی

«رضا قنبری»، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بیشترین تکیه برنامه هفتم توسعه در حوزه بازاریابی است، تاکید کرد: عمده تولیدات خراسان رضوی در حوزه گیاهان دارویی، به محصول زعفران اختصاص دارد. ایران 150 هزار هکتار زیرکشت گیاهان دارویی دارد که بخش اعظم آن زعفران است. خراسان رضوی در حوزه تولید گیاهان دارویی و زعفران پتانسیل و ظرفیت‌های متعددی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تولید محصولات دارای اهمیت برای اقتصاد و آینده ایران پرداخت و گفت: در سال جاری، گندم زیادی کشت شد؛ اما دولت توان خرید آن را ندارد. این امر ناشی از عدم توجه به پتانسیل، ظرفیت، بهره‌وری و منابع طبیعی صورت گرفته است.

ضرورت توجه ویژه به تامین امنیت غذایی کشور از سوی متولیان

«کیهان کاوسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت تولید گیاهان دارویی و تمرکز بر آن، بیان کرد: نگاه مدیران دولتی، تامین امنیت غذایی کشور است و سرنوشت زنجیره تولید گیاهان دارویی مشخص نبوده و نگاه صادراتی و جهانی به آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌هایی متمایز خراسان رضوی، تولید گیاهان دارویی است، افزود: در دنیا، برای استفاده از داروهای گیاهی از مدل‌های مرسوم ایرانی استفاده نمی‌شود بلکه با استفاده از تکنولوژی، از گیاهان دارویی برای فعالیت‌ و محصولات نوین بهره می‌گیرند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به کشت گلخانه‌ای هوشمند پرداخت و عنوان کرد: کشت گلخانه‌ای هوشمند در موقعیت مکانی موثر خواهد بود که تفاوت دما حداکثر 10 درجه باشد.

بررسی زمینه‌های پلتفرم‌های مورد نیاز بخش زعفران و گیاهان دارویی

«سیده لیلی بدیعی»، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد در خصوص دستور کار سوم این نشست مبنی بر بررسی زمینه‌های پلتفرم ‌های مورد نیاز بخش زعفران و گیاهان دارویی، گفت: اگر توسعه علم کشاورزی نتواند از بار زحمات کشاورز کم کند، کارساز نخواهد بود.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه چالش‌هایی در استفاده از پلتفرم‌های کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان به جامعه پیر کشاورزی و عدم رغبت و انگیزه جوانان روستایی برای کار در مزرعه، سطح سواد کم، عدم ریسک‌پذیری کشاورزان به پذیرش فناوری‌های جدید و اعمال ریسک‌پذیر، بی‌توجهی به آموزش‌های کاربردی و فنی در بخش کشاورزی، کمبود نیروی کارشناس مورد نیاز در جهاد کشاورزی، فقدان سامانه یکپارچه و هوشمندانه اطلاعات کشاورزی، فقدان رویکرد یکپارچه و همگرا در تولید و به اشتراک‌گذاری رویکردها، فقدان داده و اطلاعات قابل اعتماد به لحاظ مکانی و توصیفی بخش کشاورزی، نبود شاخص‌های ارزیابی اجزاء مختلف زنجیره، عدم مدیریت اطلاعات کشاورزی در دوره‌های منظم تعریف شده، نبود الگوی کاشت در سطح استانداردهای ملی، نبود کشاورزی قراردادی و  فقدان ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و بازار، اشاره کرد.

طرحی برای شناسنامه‌دار شدن مزارع زعفران به روش هوشمند

بدیعی در بخش دیگر سخنانش به رویکردهای نهادینه کردن استفاده از نرم‌افزار آموزشی کشاورزی پرداخت و تاکید کرد: استفاده از برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهانی، کشاورزی بر مدار کارآمدی و بهره‌وری، حرکت جهشی ولی عاقلانه با نگاه درازمدت و با حفظ منابع پایه و عدم خدشه به پیشرفت عالمانه و عادلانه کشاورزی از رویکردهای نهادینه کردن استفاده از نرم‌افزار آموزشی کشاورزی است.

وی هدف از اپلیکیشن آموزشی کشاورزی زعفران را شناسنامه‌دار شدن مزارع زعفران به روش هوشمند دانست و تصریح کرد: جامعه هدف این پلتفرم، زعفران‌کاران هستند. این برنامه قابلیت اجرا در 70 درصد جامعه هدف را دارد. افزایش سهم صادرات ایران در بازارهای جهانی و معرفی به عنوان محصول برتر در بین کشورهای تولید کننده زعفران در دنیا، چشم‌انداز این طرح است.

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص ویژگی‌های فنی پلتفرم آموزشی کشاورزی، گفت: از ویژگی‌های فنی این طرح می‌توان به تولید محتوا، ارائه خدمات گیاه‌پزشکی با جدیدترین دستاوردهای علمی، معرفی نهاده‌های کشاورزی با کیفیت، ارائه برنامه‌های غذایی با جدیدترین متد علمی، آموزش بهداشت در فرآوری زعفران، ترویج تولید محصول سالم، ترویج تولید محصول ارگانیک، معرفی کشاورزان موفق دنیا، ارتباط دادن کشاورزان موفق با سایر کاربران، قابلیت مکان‌یابی مزارع زعفران، آموزش ارگونومی و… اشاره کرد.

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی استان نیز در خصوص پلتفرم آموزشی کشاورزی، عنوان کرد: تیمی تخصصی در این حوزه تشکیل و اطلاعات لازم جمع آوری شده است. یکی از اهداف این برنامه، ارائه زعفران به بازار جهانی و خریدار خارجی است.

نقش افراد مستعد در حوزه بلاکچین در توسعه و ترویج مهارت‌آموزی

«علی جاهدی»، مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری خراسان رضوی و عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین خراسان در ادامه این نشست در خصوص تاریخچه و علل راه‌اندازی انجمن بلاکچین خراسان، گفت: حضور جوانان مستعد خراسانی در حوزه بلاکچین، سبب راه‌اندازی انجمن بلاکچین خراسان شد. از راهبرد و سیاست‌های کلی انجمن بلاکچین خراسان می‌توان به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، آموزش و مهارت‌آموزی، مشاوره به نهادهای تصمیم‌ساز، تعامل با سازمان‌های متولی، حمایت از پروژه‌های استانی، شناسایی و معرفی نخبگان و شبکه‌سازی و جریان سازی اشاره کرد.

جاهدی در بخش دیگر سخنانش در خصوص همکاری انجمن بلاکچین و اتاق بازرگانی، بیان کرد: از اهداف همکاری انجمن بلاکچین خراسان با اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک، معرفی استارت‌آپ‌ها و شرکت های فناور و دانش بنیان دارای ظرفیت برای مشارکت یا سرمایه‌گذاری توسط اعضای اتاق، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، مشارکت در رویدادهای مشترک علمی و صنعتی، عضویت افتخاری در کمیسیون و… اشاره کرد.

وضعیت نه چندان مطلوب ایران در پنج سال آینده در حوزه بلاکچین

«احمد جنتی‌فرد»، مدیرعامل انجمن بلاکچین خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت نگاه و توجه به دانش‌های نوظهور، در خصوص بلاکچین اظهار کرد: بلاکچین در پنج سال متوالی تکنولوژی ترند دنیا بوده است. همچنین یکی از دانش‌های تعیین کننده در دنیاست. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، پایگاه اصلی بلاکچین در دنیا هستند و ایران در پنج سال آینده، سهمی از بلاکچین نخواهد داشت.

در بخش پایانی نشست، شریعتی مقدم، رئیس این کمیسیون با تاکید بر تعامل و همکاری میان انجمن بلاکچین و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، عنوان کرد: اتاق بازرگانی آمادگی لازم در خصوص توزیع محتوای حرفه‌ای و آموزشی انجمن بلاکچین خراسان را دارد.

هاشمی، نایب رئیس کمیسیون نیز اذعان کرد: کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد حامی انجمن بلاکچین خراسان خواهد بود. آموزش در حوزه فناوری در دنیای کنونی بسیار ارزشمند است و قاعدتا بهای این آموزش باید پرداخت شود. با ارائه آموزش رایگان، بخش دیگری که ارائه دهنده آموزش است ضعیف شده و نابود می‌گردد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11183

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.