• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3058 امروز 1
6
رئیس اتاق خراسان رضوی تاکید کرد:

توسعه اشتغال و مهارت‌آموزی؛ دو گام مهم فعالان اقتصادی برای ایفای مسئولیت‌ اجتماعی

  • کد خبر : 11820
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
توسعه اشتغال و مهارت‌آموزی؛ دو گام مهم فعالان اقتصادی برای ایفای مسئولیت‌ اجتماعی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کارآفرینی و انتقال و آموزش مهارت‌های فنی به نسل‌های جوان‌تر، یک گام مهم از جانب فعالان اقتصادی است که در اندیشه ایفای مسئولیت اجتماعی هستند. توسعه اشتغال و مهارت، مهار آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد و ارتقای جامعه را منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، در نشست شورای مشاوران کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار اتاق مشهد گفت: امروز جوامعی در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی موفق عمل می‌کنند که ظرفیت‌های لازم برای حمایت و رشد طبقات مختلف اجتماعی خصوصا طبقه متوسط که نقش پیشران در امر توسعه دارد؛ فراهم شده باشد. چالش‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، فشارهای زیادی به این طبقه وارد آورده و دغدغه‌های جدی را برای آن‌ها شکل داده است. حمایت از این طبقه باید در چهارچوب توسعه اشتغال و ارتقای مهارت آن‌ها دنبال شود. دو امری که قطعا اثراتش را در آینده بر کاهش آسیب‌ها نیز نشان می‌دهد.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: طبقه متوسط جامعه، ظرفیت بالایی در انجام امور خیرانه دارد و اغلب این قشر در این حوزه بسیار فعال عمل می‌کنند. ارتقای توان اقتصادی آن‌ها کمک خواهد کرد تا مبحث ایفای مسئولیت اجتماعی در لایه‌های بیشتری از جامعه ما تعمیق یابد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت توجه خیرین به مقوله کارآفرینی خاطر نشان کرد: ثمرات ایجاد اشتغال پایدار یا انتقال مهارت‌هایی که به اشتغال منجر می‌شوند، از کمک‌های مقطعی بیشتر است. در شرایط اقتصادی امروز، بخشی از تلاش ما در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی باید بر  امور تمرکز پیدا کند که اثرگذاری بیشتر و ماندگارتری ایجاد می‌کنند.

ضرورت توجه به مقوله آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در مناطق حاشیه‌ای شهر

«رضا حمیدی»، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز بر ضرورت توجه به مقوله آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در مناطق حاشیه‌ای شهر تاکید و تصریح کرد: توانمندسازی نوجوانان و جوانان در مناطق حاشیه شهر از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و احداث هنرستان در آن مناطق، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ایفای مسئولیت اجتماعی است؛ چرا که نوجوانانی که در این مراکز آموزش می‌بینند در نهایت می‌توانند نان‌آور خود و خانواده‌شان باشند.

وی افزود: همچنین، وظیفه ما این است که در زمینه آگاهی‌رسانی به اقشار مختلف مردم برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اقدام کنیم.

«محسن شرکا»، نایب رئیس این کمیسیون نیز اظهار کرد: حضور جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی از رشته‌های مختلف و توجه به فکر و ایده‌های آنان در ردیف‌های دوم و سوم جلسات کمیسیون‌ها و استفاده از ایده‌های موثر برای بهبود عملکرد در ایفای مسئولیت های اجتماعی، می تواند به کمیسیون در پیشبرد بهتر امور کمک کند.

ایفای هدفمند مسئولیت‌های اجتماعی، نیازمند برنامه‌ای مدون است

«حمید مستشاری»، عضو مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: برای شهروندی که دارای مسکن، شغل و امنیت است، مسئولیت‌های اجتماعی نیز معنا پیدا می‌کند و او در این عرصه مشارکت خواهد کرد. لذا نیاز است روی توانمندسازی افراد تمرکز داشته باشیم. همچنین، در قدم اول بایستی برنامه‌ای مدون و استراتژیک تهیه نماییم تا در آن مشخص شود امروز در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی کجا قرار داریم و در آینده قرار است به چه موقعیتی برسیم.

پیشنهاد دعوت از متخصصین حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به منظور واکاوی اولویت‌ها در این عرصه

«محمدحسین پاپلی یزدی»، جغرافیدان، محقق و نویسنده برجسته کشور نیز با بیان اینکه سیاست اول ما باید شناخت نیازها باشد، تصریح کرد: اگر سه نهاد تشکلی بزرگ شامل کانون وکلا، نظام پزشکی و نظام مهندسی در کنار اتاق بازرگانی خراسان رضوی و با محوریت اتاق، کمیته‌ای جمعی تشکیل دهند، می‌توان در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در استان به ویژه حاشیه شهر مشهد اقدامات پررنگ‌تری انجام داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نیازمندان از هر قشر و طبقه‌ای در جامعه نیازهایی دارند که همه آنها از سوی دولت تامین نمی‌شود به همین خاطر پرداختن به مبحث مسئولیت های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید همگی پای کار بیاییم و از کارآفرینی گرفته تا ساخت بیمارستان، مدرسه و اتوبان در آن مشارکت کنیم.

پاپلی یزدی پیشنهاد داد تا جلسه‌ای با حضور چند چهره متخصص مسئولیت‌های اجتماعی برگزار شود تا در این زمینه اولویت‌بندی صحیحی صورت گیرد.

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: در جلسه نخست کمیسیون، پیشنهادات و نکاتی عنوان شد که امیدواریم در ادامه بتوانیم براساس آنها ماموریت‌ها، اهداف و برنامه‌ها را مشخص کنیم. برای پرداختن به تمامی موضوعات نیازمند تشکیل کارگروه‌های کمیسیون و ساماندهی تشکل‌های فعال در این عرصه هستیم تا بتوانیم از همه نظرات استفاده کنیم.

او تصریح کرد: سه سطح مشارکت مردمی برای پیشبرد امور در دنیا وجود دارد که در کشورهای جهان سومی دو نوع آن بیشتر رواج دارد؛ مشارکت‌های اجباری و مشارکت‌های تشویقی اما آن سطح مشارکتی که نیاز داریم در بحث مسئولیت‌های اجتماعی به آن ورود کنیم گسترش مشارکت‌های اختیاری است که از وجدان افراد جامعه وام می‌گیرد.

تاثیر افزایش سهم خراسان رضوی از تولید ناخالص داخلی کشور در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی این استان

در ادامه این نشست، «کیوان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی استان نیز بر ضرورت تمرکز در زمینه افزایش سهم استان در GDP کشور تاکید و اظهار کرد: افزایش هم خراسان رضوی در تولید ناخالص داخلی کشور، رابطه مستقیم با بهره وری، کارایی نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در استان دارد که هرکدام از آنها نمی‌توانند به طور مستقل رشد کنند. ما نیاز داریم تا اصلاحاتی ایجاد کنیم، بهره‌وری را بیشتر و ضرر را کمتر کنیم، جامعه نیاز به تقویت دارد و محیط‌های کسب و کار نیز نیاز به بهبود دارند. به دنبال ارتقاء در این مقوله‌ها، شاخص‌های شادی، کامیابی، مشارکت اجتماعی و… بهبود پیدا خواهند کرد.

لزوم توسعه فرهنگ ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

«غلامحسن خدایی» معاون سابق امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ نیز در بخشی از این جلسه اظهار کرد: در خصوص نقش کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی باید به این نکته توجه نماییم که بحث توسعه فرهنگ مسئولیت های اجتماعی بسیار مهم‌تر از توجه به آسیب‌هاست و گام نخست در این حوزه به شمار می‌رود.

«شهرام عیدی زاده»، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد نیز به ارائه پیشنهادی درباره تشکیل سه کمیته در این کمیسیون پرداخت و خاطرنشان کرد: می‌تواند موضوعات مسئولیت‌های اجتماعی را در سه کمیته مسئولیت زیست محیطی، کمیته مسئولیت اخلاقی و کمیته مسئولیت بشر دوستانه دسته‌بندی نمود. این سه کمیته از پرداختن به انرژی های تجدید پذیر و ضایعات عمومی تا تکریم کارمندان و تامین هزینه‌های درمان را شامل می‌شوند و می‌توان همه اهداف را در قالب این کمیته‌ها تعریف کرد.

صدای فقرا بایستی شنیده شود

«فرشته سلجوقی»، مدیرعامل شبکه هماهنگی مراکز شبه خانواده استان نیز در این نشست، وجه اشتراک تمامی آسیب های اجتماعی را فقر دانست و گفت: مقوله فقر، چند وجهی است و بر روی همه چیز همچون فکر، استعداد، شخصیت، فرهنگ و حتی ژن اثر می‌گذارد و فرد فقیر همیشه فقیر می‌ماند. برای حل این مشکلات نیاز داریم تا جامعه را دگرگون کنیم، اگر می‌خواهیم عدالت اجتماعی در جامعه حکمفرما شود، باید صدای فقر شنیده شود.

«سید جواد حسینی»، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد و عضو انجمن علمی حقوق کودک خراسان با بیان اینکه اتاق بازرگانی مشهد می‌تواند از طریق میانجی‌گری کارهای بزرگی را در بحث ایفای مسئولیت‌های اجتماعی انجام دهد، گفت: با توجه به وجود مشکلات در تمامی زمینه‌ها، ما نیاز داریم که موضوعات را بر اساس اولویت‌های اتاق دسته‌بندی کنیم. به نظر می‌رسد حوزه‌های توانمندسازی، کارآفرینی، سلامت و بهداشت و زیست محیطی که از قلمروهای مهم مسئولیت‌های اجتماعی هستند، می‌توانند جزو اهداف اتاق و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی باشند.

حسینی تاکید کرد: پس از تعیین اهداف و تعیین ظرفیت‌ها، اولین کاری که باید انجام دهیم برندسازی در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی است. دومین کار، شناسایی و تقویت تشکل‌هایی است که در حال حاضر وجود دارند و گام سوم، انجام اقداماتی از طریق الگوها و ساختارهای کوچک است که یکی از آنها می‌تواند تاسیس مدرسه کارآفرینی و مهارت برای کودکان کار باشد.

«محمد رنجبر»، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان نیز اظهار کرد: باید به دنبال نهادینه و سیستمی کردن ایفای مسئولیت های اجتماعی باشیم. در واقع، باید این نگاه را ایجاد کنیم که مسئولیت‌های اجتماعی چه منفعتی برای شرکت‌ها و رفاه جامعه در پی دارد.

ایفای مسئولیت اجتماعی باید از سطح مدرسه آغاز گردد

«اکبر فلاح»، نایب رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز در بخشی از این جلسه گفت: ایفای مسئولیت اجتماعی باید از مدرسه آغاز گردد. در حال حاضر حاشیه شهر مشهد در شرایط بحرانی قرار دارد و از نظر تعداد مدارس با کمبود قابل توجهی روبه‌رو هستیم.

«محمود پژوم»، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان نیز با تاکید بر اینکه بایستی برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در حوزه اقدامات کمیسیون مدنظر قرار دهیم، گفت: متاسفانه اکثرا به کارهای آنی فکر می‌کنیم که نقص بزرگ سیستم های دولتی است.

او همچنین بر ضرورت زمینه سازی برای مشارکت بیشتر جوانان و اضافه شدن آنها به هیئت امنای خیریه‌ها و کارهای خیر همگانی تاکید کرد.

«منصوره شریف الحسینی»، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز بر لزوم تشکیل کمیته هایی در خصوص سلامت، مهارت، فقر، معیشت، مسکن و فرهنگ سازی در کمیسیون اشاره کرد. او همچنین گفت: با توجه به اینکه جوانان ایده پرداز می توانند مسیرهای میان بر را در حوزه های مختلف به ما نشان دهند، می توان از حضور آنها به عنوان مشاور در کمیسیون استفاده کرد.

«حمیدرضا همت آبادی» از پژوهشگران حوزه اجتماعی نیز به نبود عامل وحدت برای انجام کارهای جمعی به عنوانیکی از نقاط ضعف در بحث مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: دگردوستی در جامعه ما وجود دارد؛ اما برای انجام یک کار گروهی گاهی دچار مشکل می‌شویم. اگر مروج نیکوکاری باشیم به اندازه نیکوکار بودن ارزشمند است.

او افزود: یکی از کارهای مهم کمیسیون، ایجاد مدلی از مسئولیت‌های اجتماعی برای صنایع و کسب و کارهاست تا در ادامه، جامعه بتواند در این کار بزرگ مشارکت کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11820

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.