• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
9
در دومین جلسه کمیسیون «کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته» اتاق خراسان رضوی مطرح شد

ضرورت نگاه واقع بینانه به آینده بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه

  • کد خبر : 12590
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
ضرورت نگاه واقع بینانه به آینده بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه
در دومین جلسه کمیسیون «کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بر ضرورت نگاه واقع بینانه به آینده بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه و اصلاح نقاط ضعف این برنامه در بخش کشاورزی تاکید شد و مقرر گردید پیشنهادات بخش کشاورزی استان از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی برای ارائه به مجمع نمایندگان استان و پیگیری دغدغه‌های بخش خصوصی در این حوزه، جمع بندی شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «احمد سلحشور»، رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست که با حضور «احسان ارکانی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری از هم‌فکری و هم‌دلی اعضای کمیسیون و نمایندگان استان در مجلس در راستای بهبود وضعیت اقتصادی خراسان رضوی گفت: امیدواریم با موشکافی موضوعات بخش کشاورزی، کمک و همفکری لازم را به نمایندگان استان و کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه دهیم.

وی اظهار کرد: این آمادگی را داریم تا به صورت مکتوب تمام نکات و نظرات تخصصی حوزه کشاورزی استان را منتقل کنیم تا با ارتباطی که با مجمع نمایندگان استان، کمیسیون کشاورزی مجلس و اتاق ایران داریم، در راستای مطالبه‌گری به منظور رفع مشکلات و دغدغه های این بخش گام برداریم.


ضرورت ارائه حداقل 10 پیشنهاد به منظور اصلاح مفاد برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی، از سوی اتاق بازرگانی
«احسان ارکانی»، نماینده نیشابور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای سخنانش در این نشست، خواستار ارائه ۱۰ پیشنهاد مدون از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان به مجمع نمایندگان استان شد و گفت: منظور از این پیشنهادات، تنها بیان موضوعات و مشکلات بخش کشاورزی نیست؛ بلکه از کمیسیون درخواست این را داریم که نظرات تخصصی خود را مبتنی بر نظام قانون نویسی و در خصوص لوایح برنامه هفتم توسعه به ما ارائه دهد.

ارکانی با اشاره به پیشنهادات و مشکلاتی که درخصوص لایحه برنامه هفتم توسعه وجود دارد، اظهار کرد: در آسیب شناسی که از ۶ برنامه قبل صورت گرفت، مشخص شد که همه چیز در آن برنامه‌ها کلی گویی شده بود و از سویی، متاسفانه در تمامی سال‌های گذشته بودجه با برنامه ها هماهنگ نبوده و این امر سبب گردید که اجرای برنامه ششم، هفت سال به طول بینجامد.

ارکانی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی اتاق خراسان رضوی می‌تواند در موضوعات آب، تامین مالی و دانش بنیان شدن بخش کشاورزی پیشنهادات خود را به ما اعلام نماید.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از مشکلات بخش کشاورزی به ویژه در فصل تابستان و در زمان اوج مصرف برق اشاره و اظهار کرد: دولت و وزارت نیرو در اوج فصل آبیاری، برق چاه‌های کشاورزی را روزانه قطع می‌کند. امسال وضعیت در این زمینه حاد شده است؛ به طور مثال، در میان‌جلگه نیشابور، روزانه برق از ۹ صبح تا ۵ عصر قطع می‌شود که به دنبال آن، آبیاری نیز قطع می‌گردد و به واسطه این مشکلات، ظرفیت تولید از دست می‌رود.

ارکانی در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به آثار روش کنونی آبیاری در بخش کشاورزی گفت: روش فعلی آبیاری ما را به بحران نزدیک تر می کند. از سویی، در برنامه هفتم هدف‌گذاری کمّی در حوزه آب دیده شده است که در پایان پنج سال باید به آن برسیم اما متاسفانه هیچ چیزی درباره روش تامین مالی، میزان نقدینگی، راه کارها و حمایت ها برای رسیدن به این ارقام ذکر نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از کشاورزان چه حمایتی می‌شود که سیستم سنتی آبیاری خود را به سمت قطره‌ای و سیستم کشاورزی مدنظر دولت تغییر دهند؟ هیچ راه حلی در برنامه و قوانین و بودجه سنواتی در این مورد دیده نشده است. یا در خصوص سرانه مصرف لبنیات کشور که از ۱۱۰ کیلوگرم در یک دهه به هفتاد کیلوگرم کاهش پیدا کرده است، در برنامه هفتم، هدف گذاری در خصوص افزایش این سرانه پیش بینی نشده است است.

ارکانی یادآور شد: علت اینکه دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی داشت این بود که سالانه بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار سوبسید و یارانه می دهیم تا ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی به چند قلم کالای اساسی داده شود. گندم، دانه‌های روغنی و سویا از جمله این اقلام بود. با حذف این ارز، ۱۷ میلیارد دلار در هزینه‌های دولت صرفه جویی شد؛ اما این پول کجا رفت؟ در واقع، تاثیر آن باید در خودکفایی دیده می‌شد، حداقل باید در تولید داخلی و بومی دانه‌های روغنی و خودکفایی گندم با این پول سرمایه گذاری انجام می‌شد؛ اما نه تنها انجام نشد که مشکلات نیز فزونی یافت و سالانه ناگزیر از همین پول برای واردات گندم و مرغ استفاده می‌کنیم.

نگاهی به گزارش دیوان محاسبات کشور از برنامه ششم در بخش کشاورزی
«مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پیشنهادات بخش کشاورزی استان را در کمیسیون جمع بندی و به شکل ۷ یا ۸ طرح نهایی در قالب یک بسته جامع و کامل به نمایندگان استان ارائه خواهیم نمود.

مهدوی همچنین در ادامه به گزارش دیوان محاسبات درخصوص عملکرد برنامه ششم به صورت مختصر پرداخت. وی گفت: براساس این گزارش، احکام کاملا محقق شده برنامه ۳۰ درصد بوده است. ۴۸ درصد مربوط به تحقق بخشی از احکام برنامه ششم بوده و درصد محقق نشده‌ها نیز ۲۲ درصد اعلام شده است. در بخش کشاورزی نیز فقط موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی تحقق یافته اعلام شد که با پیگیری از یکی از کارشناسان مشخص شد منظور دیوان، صرفا اقدام به خرید است که انجام شده و به کیفیت و نحوه این عمل پرداخته نشده است.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به موضوعات تحقق نیافته بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات، افزایش ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشت محصولات سالم، افزایش سرمایه صندوق های حمایت و مسائل حد نگاری و بیابان زدایی از برنامه های محقق نشده هستند. دلایل عدم تحقق نیز نبود پایگاه اطلاعاتی و آماری قوی و به روز، برنامه ریزی ناصحیح، عدم هماهنگی های بین بخشی، عدم تصویب دستورالعمل ها و مقررهای لازم، نگاه آرمانی به برنامه، تحریم ها و منابع مالی اعلام شده است. موضوع دیگر، عدم توجه به ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد یا تشکل هاست.

در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های مختلف، کلیات و موضوعات مد نظر خود در خصوص برنامه هفتم توسعه را مطرح کردند.


آشفتگی در لایحه برنامه هفتم توسعه مشهود است
«شهرام عیدی زاده» مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: در بحث لایحه برنامه هفتم توسعه با آشفتگی عجیبی روبه‌رو هستیم. در مواد لایحه برنامه هفتم، ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی ۹۰ درصد (در پایان سال برنامه) اعلام شده است. در حالی که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست کشوری ۹۰ درصد ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی داشته باشد. همچنین، در یکی از مواد ذکر شده در برنامه هفتم، رشد بخش کشاورزی ۵.۵ درصد نوشته شده بدون اینکه به نحوه این رشد اشاره شود.

عیدی زاده تصریح کرد: ۱۸ درصد سهم آب بخش کشاورزی در برنامه هفتم کاهش پیدا کرده است و در مقابل، ضریب خودکفایی ۹۰ درصد شده است. این موضوع چگونه رقم خواهد خورد‌؟ اگر ماده ای در برنامه قرار داده می‌شود، بایستی محل اعتبار هم مشخص شود یا بگویند ردیف این بودجه تعیین شود.

کاهش سهم دولت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی
«مهدی جعفری»، معاون صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز در بخشی از جلسه به مشکل خصوصی سازی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این صندوق ها به استناد ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت کشاورزی در سال ۷۹ به عنوان یک نهاد توسعه‌ای مالی مرتبط با بخش کشاورزی تشکیل شد.

وی یادآور شد: در صندوق خراسان رضوی، بیشترین حجم سرمایه گذاری و سهام‌دار را داریم. ۲۲۲ میلیارد تومان سرمایه ثبتی استان در صندوق است که ۳۵ میلیارد تومان آن به شهرستان نیشابور تعلق دارد.

جعفری همچنین با بیان اینکه سهم دولت در صندوق های سرمایه گذاری از ۴۹ درصد به ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: هرچه سهم دولت در صندوق کمتر شود، صندوق نیز خدمات کمتری می‌تواند ارائه دهد.

گفتنی است در بخش دیگری از این جلسه، به کاهش مصرف سرانه شیر و لبنیات از ۱۱۰ کیلوگرم به ۷۰ کیلوگرم و کاهش ۳۰ درصدی مصرف شیر در خراسان رضوی و پیشنهاد توزیع شیر در مدارس پرداخته شد. همچنین، پیشنهاداتی در خصوص استفاده از انرژی های پاک در بخش کشاورزی، ارائه تسهیلات از سوی دولت برای خرید پنل‌های خورشیدی و تامین برق چاه های آب، کاهش نرخ بهره تسهیلات کشاورزی و ایجاد خط تولید تراکتور در خراسان رضوی و… مطرح گردید.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.