• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 3180 امروز 6
3
در سومین جلسه کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت

تاکید بر استفاده از ایده‌های جوانان خلاق در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیانی

  • کد خبر : 12641
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
تاکید بر استفاده از ایده‌های جوانان خلاق در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیانی
در سومین جلسه کمیسیون کسب‌و‌کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص راهکارهای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان و کمک به عدم مهاجرت آنها به سایر استان‌ها و خارج از کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگان برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوجوانان خلاق فرهنگستان نوآوری برگزار شد، اظهار داشت: امروزه شرکت‌های دانش بنیان با مشکلات عدیده‌ای در مسیر فعالیت خود مواجه‌اند که می‌توان با استفاده از ایده‌های نوین جوانان خلاق، در راستای رفع برخی از مشکلات گام برداشت.

وی ادامه داد: جوانان متخصص کشور باید بدانند که صنعت و اقتصاد ما به آن‌ها نیاز دارد. نسل جدید با استفاده از تجربه نسل قدیم باید به کمک اقتصاد کشور آید و از طریق این هم‌افزایی، رونق و رشد کسب‌و‌کار نیز رقم خواهد خورد.

شریعتی مقدم به جوانان خلاق فرهنگستان نوآوری توصیه کرد که با پشتکار و ارائه ایده‌های خلاقانه خود، به فکر رشد کسب‌و‌کارهای دانش بنیان باشند و البته فراموش نکنند که در این مسیر با چالش‌هایی هم روبه‌رو هستند که با استفاده از انگیزه و توان خود باید درصدد رفع مشکلات موجود باشند.

تاکید بر توجه به تخصص نیروهای جوان

«عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد هم خطاب به نوجوانان فرهنگستان نوآوری بیان داشت: در افق دانش بنیانی، انتخاب آینده کالا و محصول باید بررسی شود تا بدانید در چه گستره‌ای امکان فعالیت دارید.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های اتاق در خدمت ذهن‌های جوان و متخصص است، افزود: نیاز کشورهای مختلف جهان به نیروهای جوان و پویا بر هیچکس پوشیده نیست و از سویی، مسیر سختی پیش روی نخبگان در کشورمان است. لذا باید در راستای ماندگاری این افراد در کشور راهکاراندیشی کنیم.

یزدان بخش با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به نیروهای متخصص گفت: نیروهای جوان و متخصص آینده‎سازان کشور هستند. شرکت‌های دانش بنیان در تمام دوره‌ها برای کشور کارایی دارند و نمی‌توان گفت مختص یک دوره خاص هستند. از این جهت باید بیش از پیش قدر نیروهای متخصص این کسب‌و‌کارها را بدانیم.

لزوم پرهیز از نگاه جزیره‌ای به کسب وکارهای دانش بنیان

«سید حسن هاشمی»، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: در حوزه کسب‌و‌کار دانش بنیان در ابتدا باید بدانیم نیروی جوان و متخصص به دنبال چه دستاورد و نتیجه‌ای است. این نسل به دنبال به دست آوردن حداقل‌های زندگی در کوتاه مدت است و از طریق فراهم کردن شرایط مناسب برای آنان می‌توانیم میل به مهاجرت افراد متخصص را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نگاه‌ها به کسب‌و‌کارهای دانش بنیان جزیره‌ای است و بایستی در راستای فاصله گرفتن از این نگاه تلاش و پیگیری نماییم.

«محسن خندان دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد نیز با اشاره به مشکلات پیش روی کسب‌و‌کارهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: نیروهای جوان باید بدانند که مشکلات بزرگ هستند؛ اما توان این نیروها متخصص از مشکلات بزرگتر است و نباید در مسیر خود ناامید شوند.

چاره اندیشی برای تدوین نقشه راه اقتصادی توسط جوانان متخصص

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بزرگترین مشکل ما در اقتصاد کلان کشور، بحث تدوین راهکارها و نقشه راه است و در راستای رفع این مشکل باید از توان جوانان متخصص و کاربلد استفاده نمود.

وی با بیان اینکه نسل جدید آینده سازان کشور هستند، افزود: امروزه کالای ایران در کشورهای دیگر جایگاه چندانی ندارد. این در صورتی است که محصولات ایرانی نقاط قوتی دارند که بعضا آنطور که باید، معرفی نشده است.

کاووسی تصریح کرد: داده‌ها و اطلاعات بسیار زیادی که در اختیار نسل جوان است، می‌تواند به افزایش بهره‌وری در صنعت و اقتصاد کشور کمک شایانی کند. لذا باید در راستای بهره‌گری از انرژی جوانان در ساختن جامعه و کشور تلاش نماییم. قوی‌ترین محرک برای افزایش بهره‌وری، کسب‌وکارهای دانش بنیان است و بایستی از این کسب‌وکارها در حوزه تجاری‌سازی حمایت شود.

وی با اشاره به تنوع حوزه‌های مختلف در کسب‌و‌کارهای دانش بنیان بیان داشت: یکی از بهترین زمینه‌ها برای فعالیت دانش بنیانی، حوزه گیاهان دارویی است و پیش بینی می‌شود این حوزه طی سال‌های آینده رشد بسیار زیادی داشته باشد.

«مصطفی باقری» کارشناس اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی هم در بخشی از این نشست، اظهار داشت: پروژه‌های متعددی برای شرکت‌های دانش بنیان در کشور تعریف شده که مبتنی بر آیین نامه وزارت اقتصاد است. کسب‌و‌کارهای دانش بنیان می‌توانند به این حوزه ورود کنند، ما هم در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، حامی و پشتیبان شرکت‌های دانش بنیان خواهیم بود و به کمک این شرکت‌ها، به دنبال شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های مختلف در این عرصه و رفع   مشکلات خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12641

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.