• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
11
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشست «کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی» مطرح کرد:

درخواست بخش خصوصی، تعریف طرح‌های عمرانی با رویکرد توسعه حمل و نقل و تجارت استان است

  • کد خبر : 12673
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۵۲
درخواست بخش خصوصی، تعریف طرح‌های عمرانی با رویکرد توسعه حمل و نقل و تجارت استان است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی و تامین زیرساخت‌هایی که بتواند، تسهیل حمل کالا، ارتقای ظرفیت ترانزیت، توسعه تجارت و رونق فعالیت در این حوزه‌ها را منتج شود، مطالبه بخش خصوصی استان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در دومین نشست کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق خراسان رضوی، به نشست هفته گذشته خود با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اشاره و اظهار داشت: در گفت‌وگو با این مقام مسئول، این مطالبه مطرح شد که مازاد وصولی درآمدهای مالیاتی خراسان رضوی، به استان بازگردانده شود و صرف طرح‌های اقتصادی پُربازده در این خطه گردد تا ثمرات این اتفاق در نهایت بستر توسعه اقتصادی خراسان رضوی را فراهم کرده و آحاد هم‌استانی‌ها را بهره‌مند سازد.

وی افزود: در نشست مزبور، مقرر گردید پروژه‌هایی در این راستا معرفی گردد که یکی از پیشنهادات ما، بحث دو خطه شدن مسیر ریلی مشهد تا ایستگاه سرخس بود که البته برای بخشی از این مسیر، طرح مذکور پیش بینی شده اما توسعه آن می‌تواند اثرات بیشتری را رقم بزند.

رئیس اتاق خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل از جمله بخش‌هایی است که منافع حاصل از رونق آن، عامه جامعه را بهره‌مند می‌سازد و هر چقدر فعالیت در این عرصه با تسهیل و تسریع بیشتری همراه باشد، زنجیره تامین و توزیع کالا تقویت می‌شود و این به معنای تامین به موقع نیاز به موازات تقاضا است.

توکلی زاده در پاسخ به دغدغه فعالان حوزه حمل و نقل در خصوص فشارهای مالیاتی بر این بخش، متذکر شد: موضوع معافیت حمل ریلی از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان حمل و نقلی استان، در یکی از جلسات اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد. در آن جلسه تشریح گردید که حتی از بارنامه‌های حمل ریلی نیز ارزش افزوده اخذ می‌شود که با توجه به وجود نقصی قانونی در این حوزه، مقرر شد موضوع در کمیسیون اصل 90 مجلس بررسی شود و موضوع تا حصول نتیجه پیگیری گردد.

وی یادآور شد: کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد به صورت تخصصی موضوعات این حوزه را بررسی و پیگیری می‌کند. موضوع مالیات بر ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل نیز باید در این کمیسیون بررسی شود و راهکاریابی لازم در این حوزه صورت بگیرد.

حمل یکسره کالا به ترکمنستان؛ از ابتدای آبان ماه

«احمد زمانیان»، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد در این نشست اظهار کرد: باتوجه به سیاستی که سازمان‌های دولتی در پیش گرفته‌اند، مقرر شده است از ابتدای آبان ماه سال جاری حمل کالا‌های ترانزیتی به ترکمنستان به صورت یکسره انجام شود و ناوگان‌ها می‌بایست از ابتدای آبان ماه سال جاری از ترانشیپمنت و تحویل نیمه یدک خودداری کنند. هرچند که این اتفاق ممکن است با مشکلاتی همراه باشد ؛ اما می‌بایست درنظر بگیریم که این تصمیم از طرفی، به نوعی حمایت از ناوگان‌های ملی ما محسوب می‌شود.

وی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش میان انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان‌رضوی و اتحادیه حمل و نقل ترکمنستان منعقد گردید، دو طرف جهت تسهیل مراودات حمل و نقلی به تفاهمات ویژه‌ای رسیدند. در دسترس قرار گرفتن لیست شرکت‌های حمل و نقل مجوزدار ترکمنستانی برای فعالان اقتصادی خراسان‌رضوی، انعقاد قرارداد میان شرکت‌های حمل و نقلی مجوز دار دو طرف و حذف دلال‌ها، برگزاری جلسات منظم میان طرفین در پایان هر فصل (حداقل یک بار در هر فصل) و… از جمله مفاد این تفاهم‌نامه می‌باشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و‌ امور مرزی اتاق مشهد توضیح داد: همچنین تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی اختلافات حمل و نقلی میان شرکتهای ایرانی و ترکمنی ، متعهد شدن شرکتهای حمل و نقل ترکمنی جهت حل معضلاتی که کامیون‌های ایرانی جهت ورود به مرز ازبکستان و توقف‌های متعددی که پشت این مرزها دارند، موافقت طرف ترکمنستانی جهت تسهیل‌گری در اخذ ویزا برای مدیران حمل و نقل بین‌المللی ایرانی، همکاری انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان جهت برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران و رانندگان شرکت‌های حمل و نقلی ترکمنستان و…. نیز از دیگر تفاهماتی بود که میان انجمن صنفی حمل و نقل خراسان رضوی و اتحادیه حمل و نقل ترکمنستان صورت گرفت.

زمانیان اضافه کرد: انعقاد تفاهم‌نامه مزبور، گام بزرگی جهت توسعه تعاملات بخش خصوصی ایران و ترکمنستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بود. لذا می‌توان در خصوص فعالیت‌های حمل و نقلی با ترکمنستان، افق روشنی را پیش‌بینی کرد.

وی تاکید کرد: اگر فعالان اقتصادی بتوانند به درستی و پیش از وقوع خسارات زیان‌بار، نسبت به تصمیماتی که منتقد آن هستند، کنش‌گری مناسبی داشته باشند، بسیاری از معضلات و دغدغه‌هایمان برطرف خواهند شد. همانطور که اصرار رانندگان ناوگان‌های ایرانی در یکسره شدن حمل کالاها و حذف ترانشیپمنت نقش پررنگی داشته است.

زمانیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه صدور مجوز ورود موقت برای ناوگان افغانستانی، در یک پروسه زمان‌بر، طولانی و پیچیده قرار گرفته است؛ اظهار داشت: در زمان ارسال مجوزها از سوی دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به مدیرکل واردات گمرک ایران، ارسال تائیدیه از دفتر واردات گمرک ایران به گمرکات مرزی (دوغارون، ماهیرود، میلک) در پروسه زمانی طولانی قرار می‌گیرد. لذا بهترین راه برای تسریع در این زمینه، ارسال مستقیم مجوزها از سوی دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به گمرکات استان یا از طریق ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به گمرکات می‌باشد.

بررسی مزایا و معایب حمل یکسره کالاها به ترکمنستان

سپس «ابراهیم عطایی»، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: حمل یکسره کالا به ترکمنستان در مقوله ترانزیت تصمیم مطلوب و مفیدی است که می‌تواند مزایای گسترده‌ای برای فعالان این حوزه به ارمغان بیاورد. لذا طبق بخشنامه‌ای که در خصوص حمل یکسره کالاها از ابتدای آبان ماه سال جاری صادر شده است، مکلف و موظف جهت تسریع در این امر مهم هستیم. هرچند که پیش‌بینی می‌شود با حمل یکسره کالاها، با مشکلات و معضلات متعددی مواجه شویم؛ چرا که حجم کالاهای ترانزیتی بسیار زیاد و تعداد رانندگان ناوگان‌ها محدود است؛ اما از طرفی، این تصمیم موجب برطرف شدن بسیاری از معضلاتی خواهد شد که در بخش ترانزیت کالا وجود دارد.

وی افزود: چندی پیش، با برخی از صاحب منصبان گمرکی بازدیدی از مرز دوغارون داشتیم که در این بازدید، به ارائه نظرات و پیشنهاداتمان در خصوص مسائل مرزی پرداختیم. پیش‌بینی‌ می‌شود این دیدار، نقطه‌ قوتی جهت بهبود روابط و تعاملات مرزی‌مان در منطقه دوغارون باشد.

تاثیر حمل یکسره کالا به ترکمنستان، در هزینه‌های ترانزیت

سپس اعضای حاضر در این جلسه، به تشریح نظراتشان در خصوص حمل یکسره کالا به ترکمنستان و حذف ترانشیپمنت پرداختند. «سیدقاسم حسینی»، عضو کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد اظهار کرد: مرزهای ترکمنستان با تحولات زیادی روبه‌رو شده و به تازگی بخش خصوصی این کشور نیز نقش‌آفرینی مطلوبی در حیطه‌های اقتصادی دارد. تجهیز مرزها، توسعه امکانات تخلیه بارگیری و… از جمله تحولاتی است که در مرزهای ترکمنستان رخ داده است.

وی افزود: به اعتقاد بنده حمل یکسره کالا موجب تضعیف فعالیت‌های ترانزیتی استان خواهد شد؛ زیرا تحقق این امر، موجب افزایش چشم‌گیر هزینه‌های ترانزیت می‌شود.

حسینی گفت: ما می‌بایست در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی‌مان بستر رقابت با دیگر کشورها را فراهم کنیم؛ چرا که این اتفاق، توسعه و پیشرفت خودمان را در پی خواهد داشت. اما حذف ترانشیپمنت و حمل یکسره کالاها به صورت دائمی و همیشگی، هزینه ترانزیت کالا را افزایش داده و راه رقابت ما با دیگر کشورها را مسدود خواهد کرد.

ضرورت رایزنی جهت تعویق اجرای بخشنامه حمل یکسره کالا از ابتدای آبان‌ماه

«مجید صباغی»، از فعالان حوزه ترانزیت نیز در این جلسه  گفت: روابط حمل و نقلی با ترکمنستان از فراز و نشیب‌ها و معضلات مختلفی در حیطه‌های گوناگون برخوردار است. از این حیث، نباید در این راستا به سادگی اندیشید و تصمیم گرفت. با توجه به شرایط ویژه‌ای که در روابط مرزی‌مان با ترکمنستان داریم، تصمیمات ابلاغ شده در این زمینه می‌بایست به صورت کارشناسی و حرفه‌ای، بررسی و موشکافی شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود جهت پیشگیری از وقوع زیان و خسارت در حوزه حمل و نقل بین‌المللی استان، رایزنی‌هایی صورت بگیرد تا اجرای بخشنامه مرتبط با حمل یکسره کالاها از ابتدای آبان ماه سال جاری، به تعویق افتاده و بررسی‌های کارشناسانه ویژه‌تری در این مورد انجام شود.

ضربه سنگین حذف ترانشیپمت بر پیکره فعالیت‌های حمل‌ونقلی

«محمود صادقی‌فر»، دیگر فعال حوزه ترانزیت نیز در ادامه این جلسه گفت: اجرایی شدن قانون حمل یکسره کالاها از آبان ماه و حذف کامل ترانشیپمنت، ضربه سنگینی به فعالیت‌های حمل و نقلی و ترانزیتی خراسان‌رضوی خواهد زد. از طرفی ترکمنستان نیز در مقابل حمل یکسره کالاها و حذف ترانشیپمنت منفعل نخواهد بود؛ زیرا درحال حاضر مرزهای این کشور از تجهیزات پیشرفته‌ای برخوردار شده است.

وی‌ افزود: در شرایط کنونی، برقراری یک تعامل دوستانه و دیپلماسی مطلوب با ترکمنستان با هدف تسهیل و توسعه روابط تجاری و مرزی با این کشور؛ ضروری‌ترین اقدامی است که باید در دست عمل قرار دهیم.

صادقی‌فر پیشنهاد داد: یک کارگروه مالیاتی ذیل کمیسیون جهت بررسی و پیگیری معضلات مالیاتی در حمل و کرایه ناوگان‌ها ایجاد شود.

«حمیدرضا دشتی»، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: عدم برنامه ریزی و مدیریت مطلوب در تصمیم گیری‌ها ریشه اصلی سردرگمی و معضلات متعدد ما در حوزه حمل و نقل و تزانزیت محسوب می‌شود که این مهم ریشه در ضعف ما در حوزه دیپلماسی با کشورهای همسایه دارد. آگاهی نسبت به قوانین و تمهیدات حمل و نقلی، رایزنی و مطالبه‌گری صحیح، کنش‌گری به موقع و… از جمله اقداماتی است که به بهبود اوضاع کنونی کمک خواهد کرد.

حمل یکسره کالا موجب تسهیل تردد ناوگان‌های ایرانی می‌شود

اما «مجید خواجه‌ای»، کارشناس اداره کل گمرک خراسان‌رضوی در خصوص مزایای حمل یکسره کالا به ترکمنستان اظهار کرد: گمرک با هر دوحالت قضیه (حمل یکسره کالا و ترانشیپمنت) موافق است. تصمیم مبتنی بر حمل یکسره کالاها براساس کاهش حجم معضلات ناوگان‌ها و تسهیل روند حمل‌شان صورت گرفته است. هرچند که ممکن است حذف ترانشیپمنت عواقبی را با خود به همراه داشته باشد؛ اما حمل یکسره کالا مزایای بسیار گسترده‌تری برای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی در پی خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست، «مونا صنعتکار»، مدیر روابط عمومی انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی ضمن اشاره به بروکسی‌های اداری و پیچیده در روند فعالیت‌های حمل‌ونقلی گفت: فرآیند ارسال نامه تمدید و ورود ناوگان افغانستانی، از جمله موضوعاتی است که مورد بررسی و پیگیری انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی قرار گرفته است. بروکراسی اداری پیچیده‌ای که در روند ارسال نامه تمدید و ورود ناوگان افغانی وجود دارد؛ علاوه بر اینکه زمان زیادی را صرف می‌کند، معضل دیگری همچون عدم ارسال کد 7 رقمی گمرک مرزی را نیز در پی دارد که این اتفاق برای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی دغدغه و دشواری‌های متعددی ایجاد می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بین شرکت حمل ونقلی با انجمن و دبیرخانه واردات گمرک، ارتباط سیستمی برقرار نیست، پیشنهاد می‌گردد این ارتباط جهت اطلاع از زمان ارسال کد 7 رقمی با انجمن یا شرکت برقرار شود. همچنین، به دلیل کاهش بروکراسی اداری و تسریع در فرآیند تایید نامه تمدید و ورود ناوگان افغانی، پیشنهاد می‌گردد دبیرخانه واردات گمرک حذف گردد و نامه‌ها مستقیما از دفتر ترانزیت به گمرکات مرزی ارسال شود. همچنین، ارسال مستقیم نامه‌ها به اداره کل راهداری استان و سپس انتقال آن‌ها به گمرکات مرزی، موجب کاهش بروکراسی‌های اداری و تسریع رویکردها خواهد شد.

«امید خدادادی»، دبیر کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق خراسان رضوی نیز در بخش پایانی این نشست به تشریح عناوین کمیته‌های ذیل کمیسیون پرداخت و گفت: یکی‌ از عواملی که مسیر دسترسی کمیسیون به اهدافش را تسهیل و تسریع می‌کند؛ ایجاد کمیته و کارگروه‌های فعال و اثرگذار ذیل کمیسیون می‌باشد. لذا کمیته‌های «امور‌ گمرکی و مرزی»، «جاده‌ای»، «بین‌المللی»، «دریایی»، «آموزش و پژوهش» ذیل کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق خراسان‌رضوی فعالیت خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.