• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3087 امروز 0
14
در نشست مشترک کمیسیون‌های حمل و نقل و مالیات اتاق خراسان رضوی تاکید شد

لزوم پیگیری معافیت مالیاتی شرکت‌‌های حمل‌ونقل بین‌المللی پیش از ابلاغ مالیات‌های سال 1401

  • کد خبر : 13647
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
لزوم پیگیری معافیت مالیاتی شرکت‌‌های حمل‌ونقل بین‌المللی پیش از ابلاغ مالیات‌های سال 1401
در سومین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که به صورت مشترک با کمیسیون مالیات پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد، موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «احمد زمانیان»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق خراسان رضوی، با اشاره به مشکلات ناشی از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، اظهار کرد: متاسفانه کارشناسان سازمان امور مالیاتی به موضوع معافیت مالیاتی شرکت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی توجه نمی‌کنند و این مسئله بخش خصوصی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه نموده است.

وی ادامه داد: مالیات‌ بر ارزش افزوده بسیار سنگینی برای فعالیت‌های سال 1400 و 1399 شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت وضع شده است و شرکت‌ها در این زمینه بسیار گلایه‌مندند و دچار چالش شده‌اند. بر این اساس لازم است با همفکری کمیسیون مالیات اتاق، در راستای راهکاریابی برای حل این موضوع و پیگیری مسئله گام برداریم تا مشخص گردد در این شرایط شرکت‌ها چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند.

زمانیان خاطرنشان کرد: با وجود مکاتبات و رایزنی‌های صورت گرفته در این راستا، همچنان در بر روی یک پاشنه می‌چرخد و متاسفانه شاهد اقدامات سختگیرانه در این زمینه در استان هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز مالیات بر ارزش افزوده سال 1401 شرکت‌ها محاسبه و ابلاغ نشده است، خاطرنشان کرد: لازم است تا پیش از ابلاغ و صدور مالیات بر ارزش افزوده مذاکراتی با مسئولان سازمان امور مالیاتی در خصوص دریافت نکردن مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی کالا انجام شود؛ چراکه پس از ابلاغ، کار برای رفع این مسئله بسیار سخت می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در خواست کمیسیون حمل‌ونقل این است که در این خصوص جلسه‌ای با سازمان امور مالیاتی گذاشته شود و پیش از ابلاغ مالیات شرکت‌ها، این موضوع حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته، چنین موضوعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح گردید؛ اما با وجود تصویب در شورا، شاهد اجرای مصوبه از سوی سازمان امور مالیاتی نبودیم.

پیشنهاد استفاده از ظرفیت دیوان عدالت اداری و شورای گفت‌وگو برای حل مسئله مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی

«سید مصطفی شامل»، نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اقداماتی که می‌توان برای رفع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت انجام داد، بیان کرد: در این راستا دو اقدام می‌توان انجام داد. نخست اینکه از طریق دیوان عدالت اداری درخواست ابطال نامه دفتر فنی سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌ها را پیگیری کنیم. همچنین، می‌توانیم با طرح این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و دریافت استعلامی در این راستا از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، برای حل مشکل اقدام نماییم.

وی افزود: مقرر گردیده است جلسات مشترکی  بین کمیسیون‌های مالیات و حمل و نقل اتاق با  اداره کل امور مالیاتی برگزار شود تا قبل از رسیدگی به مالیات بر ارزش افزوده سال 1401، به جمع بندی در این خصوص برسیم.

«محمد ابراهیم پژمان»، عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، تکمیل نبودن مدارک و مستندات لازم در راستای بهره‌مندی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده است. اگر مستندات حسابداری شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی کامل باشد و مدارک لازم را به صورت کامل ارائه کنند، در هیات‌های مالیاتی با مشکل مواجه نمی‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست، «مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی، گفت: در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، به مشکلات ناشی از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بوژی در بخش حمل و نقل اشاره شد؛ اما سازمان امور مالیاتی زیر بار عدم اخذ این مالیات نمی‌رود. دریافت مالیات از تغییر و تعویض بوژی مانند این است که برای چرخیدن چرخ‌های کامیون‌های حمل کالا، مالیات مطالبه شود. در واقع، این یک هزینه اضافی است که بابت حمل‌ونقل کالا دریافت می‌شود.

شرکت‌های فورواردر فقط نسبت به ما به ازای خدمات انجام شده، باید مالیات بپردازند

«دین محمد فیض محمدی»، عضو کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست افزود: در طول 20 سال گذشته مسئولان سازمان مالیاتی رویه‌های مختلفی را در اخذ مالیات در پیش گرفته‌اند، با این حال در حال حاضر این رویه‌ها چندگانه شده و جای بحث است که مالیات‌ستانی بر چه اساسی و به چه صورتی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در پیگیری مسائل از سوی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، جابه‌جایی مدیران دولتی است؛ چراکه بعضا پس از مجاب نمودن مسئولان برای همراهی با بخش خصوصی، ممکن است آن مسئول جابه‌جا ‌شود و سپس، نیازمند رایزنی مجدد با مسئول جایگزین هستیم و این امر، به نتیجه رسیدن اقدامات را با مشکل مواجه می‌کند.

فیض محمدی با بیان اینکه شرکت‌های بین‌المللی فورواردر فقط نسبت به ما به ازای خدمات انجام شده، بایستی مالیات بپردازند، تصریح کرد: متاسفانه در این راستا استعلاماتی که از انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان انجام می‌شود، مدنظر مسئولان سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌گیرد و گاهی هر مدرکی که مالیات سنگین‌تری بر دوش شرکت‌ها می‌گذارد، مدنظر قرار می‌گیرد. لذا لازم است در این خصوص رویه یکسانی اعلام و به سازمان‌های امور مالیاتی ابلاغ شود.

«مرضیه تاتاری»، مشاور مالیاتی شرکت های حمل و نقل نیز در این نشست اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 شرکت‌ها رسیدگی و برگه مالیات برای مقطع زمانی زمستان 1400 بر مبنای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شده و برای همه شرکت‌ها صادر گردیده است. بر اساس روالی که سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته است، نسبت به سال قبل رسیدگی‌ها به صورت کارمزدی شده است و بر اساس درآمد کارمزدی شرکت، مالیات بر ارزش افزوده تعیین و اخذ می‌گردد که این امر باعث کاهش میزان مالیات شرکت‌ها شده است. همچنین، مبنای مأخذ درآمد مشمول مالیات، کاهش یافته و منطقی‌تر شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ذکر شده که خدمات حمل‌و‌نقل و ترانزیت بین‌المللی معاف از مالیات است، اما اداره امور مالیاتی تاکید بر این دارد که این موضوع شامل شرکت‌هایی که کارمزدبگیر هستند نمی‌شود، لذا خدمات فورواردی و مدیریت حمل‌ونقل مشمول مالیات و عوارض است.

ضرورت توجه به تعریف خدمات فورواردری و کریری، بر اساس قوانین بین‌المللی

«حیدر خادم‌زاده»، عضو کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بر اساس قانون، خدمات حمل‌ونقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و نباید تفسیر جداگانه‌ای مبنی بر ضرورت پرداخت مالیات از سوی شرکت‌هایی که خدمات فورواردری و کریری انجام می‌دهند، وجود داشته باشد. وقتی بر اساس قوانین بین‌المللی یک تعریف برای خدمات فورواردری و کریری مشخص می‌شود، سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند از سوی خود برای این موضوعات تعریفی داشته باشد. حمل‌ونقل جاده‌ای که در خراسان انجام می‌شود، مربوط به خدمات حوزه کریری است و در کنار آن، خدمات فورواردری نیز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بازتعریف اصطلاحات و موارد تخصصی کسب‌وکارها از سوی سازمان امور مالیاتی در هنگام تعیین مالیات، موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای فعالان اقتصادی می‌شود.

«محمود صادقی فر»، عضو کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد گفت: مبنای محاسبات مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل نظر مشورتی دفتر فنی سازمان امور مالیاتی است. تاکنون برگه تشخیص مالیات بر ارزش افزوده سال 1401 صادر نشده است و باید پیش از اینکه برگه تشیخص صادر شود، در راستای رفع این موضوع مطالبه‌گری نماییم.

تضعیف صنعت ترانزیت به دلیل مواجهه فعالان این حوزه با قوانین خلق‌الساعه و ناکارآمد

«احمد فرخی»، عضو کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست، گفت: اگر ما با کاهش ترانزیت از کشور مواجه هستیم، به این دلیل است که فعالان اقتصادی این حوزه مدام در مواجهه با قوانین خلق‌الساعه و ناکارآمد قرار دارند.

وی با بیان اینکه تلاش ما برای عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های حمل‌ونقل کالا به مثابه آب در هاون کوبیدن است، ادامه داد: سازمان امور مالیاتی سال‌هاست عددی را به عنوان مالیات دریافت کرده و اکنون هم فصل به فصل مالیات بر ارزش افزوده را اخذ می کند و ایجاد تغییر در این رویه بسیار دشوار است.

فرخی با بیان اینکه لازم است نتیجه این پرداخت مالیات‌ها برای شرکت‌ها و برای آحاد جامعه مشخص باشد، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها از جمله کانادا وقتی شرکتی، در پایان سال شرکتی دیگر افتتاح می‌کند، نه تنها از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود که تسهیلات بانکی نیز دریافت می‌کنند. برای بخش خصوصی ایران نیز باید جاده‌ای دوطرفه با سازمان امور مالیاتی وجود داشته باشد و شاهد اثرات مالیات ستانی باشیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=13647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.