• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
4
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

ضرورت واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی به منظور دستیابی به شکوفایی اقتصادی

  • کد خبر : 14169
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
ضرورت واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی به منظور دستیابی به شکوفایی اقتصادی
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: تجربه حاکی از آن است که واگذاری صحیح تصدی‌گری امور اقتصادی به بخش خصوصی، موجب شکوفایی اقتصاد کشورها شده است و وقت آن رسیده که این مهم در ایران نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «عبدالله مهاجر دارابی» در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در مشهد به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از کشورها، دولت تصدی‌گری بخشی از وظایفش را به بخش خصوصی محول کرده و بدین طریق از بخش حمایت نموده است؛ این امر دستاورد مطلوبی را برای اقتصاد آن کشورها به همراه داشته است. به طور مثال، ترکیه در واگذاری بسیاری از امور به بخش خصوصی موفق عمل کرده است و به جایگاه مناسبی در اقتصاد دنیا دست یافته است. قطعا دستیابی به چنین جایگاهی نتیجه اعتماد به بخش خصوصی است. این در حالی است که در کشور ما به رغم آن که تمام دولت‌ها در 4-5 دهه اخیر، شعارهای بسیار قاطعانه‌ای در حمایت از بخش خصوصی سر دادند؛ اما در عرصه عمل، برای واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی گامی برنداشته‌اند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بخش خصوصی ظرفیت بالقوه‌ای در عرصه اقتصادی دارد؛ اما در حال حاضر 80درصد اقتصاد ایران مربوط به بخش دولتی و 20درصد متعلق به بخش خصوصی است؛ با این حال تلاش شده تا همین سهم اندک اقتصادی از بخش خصوصی ستانده شود. دولت باید بپذیرد حل مشکلات اقتصادی در گرو واگذاری تصدی‌گری امور این حوزه به بخش خصوصی و صرفا نظارت خود بر عملکرد این بخش و حمایت از آن است و بر همین اساس باید از مداخله در امور بخش خصوصی پرهیز کند.

وی با بیان اینکه مشکلات با تدبیر حل می‌شود نه با شعارزدگی، افزود: امید می‌رود به دور از شعارزدگی و در عرصه عمل، شاهد باور به بخش خصوصی باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با تاکید بر توجه اتاق ایران به ظرفیت‌ اتاق‌های بازرگانی استانی اظهار کرد: اتاق ایران متشکل از بیش از 30 اتاق استانی است و با همفکری و همکاری سایر اتاق‌ها عمل می‌کند؛ چرا که باور داریم خرد جمعی در جامعه ما اثرگذارتر است و قطعا نتایج خوبی را به دنبال دارد. هر کجا ما در بخش خصوصی به یکدیگر اعتماد کرده‌ایم، در مطالبه‌گری موفق‌تر بوده‌ایم و نتیجه‌ای بهتر از گذشته به دست آورده‌ایم. قطعا اتاق‌های شهرستان‌ها اثرگذاری خوبی دارند و اتاق ایران نیز به این مهم باور دارد که ما باید با همکاری و همدلی به چشم اندازها دست پیدا کنیم؛ چرا که با جزیره‌ای عمل کردن توفیقی حاصل نخواهیم کرد. بر همین مبنا، قطعا ثمره گردهمایی اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در مشهد، همدلی و وفاق بیشتر میان بخش خصوصی در راستای انجام هر چه بهتر رسالت اتاق ایران است.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14169

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.