• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 3114 امروز 6
3
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در مشهد مطرح شد؛

برای حل مشکل حمل محصولات کشاورزی صادراتی چاره اندیشی شود

  • کد خبر : 14228
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
برای حل مشکل حمل محصولات کشاورزی صادراتی چاره اندیشی شود
در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در مشهد برگزار شد، موضوعاتی همچون حذف رفع تعهدات ارزی از صادرات محصولات کشاورزی، عدم زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل‌ونقل باری جاده‌ای، دریایی و ریلی برای صادرات محصولات کشاورزی، وضعیت صادرات کیوی، تولید شیر خشک صنعتی و... مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «احمد سلحشور»، رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق مشهد، در این نشست گفت: در راستای توسعه صادرات و گسترش بازارهای هدف محصولات کشاورزی، راه‌حلی مناسبتر از حذف ارز در مبادلات تجاری و پیشگیری از تعدد نرخ ارز، وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کیفیت پایین بخشی از نهاده‌های دامی وارداتی به کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نهاده‌های دامی وارداتی، دارای کیفیت درجه سه و چهار هستند و تبعات این امر، سلامت مردم را نشانه می‌گیرد.

سلحشور بخش دیگر سخنانش را به مانع‌تراشی‌ها در مسیر فعالیت تولیدکنندگان اختصاص داد و بیان کرد: تولیدکنندگان هر روز با بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلفی روبه‌رو هستند که این امر امکان پیش بینی آینده را از آنان می‌گیرد و در کسب‌وکارشان اثری منفی دارد.

کرایه سنگین کامیون‌های یخچال‌دار برای صادرات کیوی

در ادامه، «علی رضوانی زاده»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به آغاز صادرات کیوی از کشور، اظهار کرد: ماراتن صادرات کیوی آغاز شده و به دلیل درخواست بالای صادرکنندگان، کرایه هر کامیون یخچال‌دار یک هزار و 200 دلار است.

وی با بیان اینکه صادرات زود هنگام کیوی، سبب افزایش کرایه حمل می‌شود، افزود: روزانه 250 هزار دلار کرایه به دلیل صادرات زودهنگام کیوی پرداخت می‌شود. از سویی، در کشور با کمبود بیش از 7 هزار دستگاه کامیون یخچال‌دار برای صادرات محصولات کشاورزی مواجهیم.

رضوانی‌زاده با تاکید بر ضرورت توجه به تولید قراردادی، خاطرنشان کرد: تولید قراردادی به سرعت در دنیا درحال پیشرفت است؛ این موضوع برای امنیت غذایی و زنجیره تولید بایستی از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران پیگیری شود.

وی در ادامه، به نبود سند جامع کشاورزی در کشور اشاره و اظهار کرد: چشم‌انداز مشخصی برای کشاورزی وجود ندارد. در این راستا، نامه‌ای مبنی بر دریافت پیشنهادات کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی استان‌ها ارسال نمودیم تا ضمن دریافت نظرات آنان، نقشه راهی برای کشاورزی ایران تعیین شود.

«سید مهدی حسینی»، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران نیز در این نشست با تاکید بر نقش تشکل‌ها در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، خاطرنشان کرد: این کمیسیون می‌تواند موضوعات حوزه کشاورزی را میان تشکل‌های عضو کمیسیون تقسیم کند تا پیشرفت در بررسی و پیگیری کارها صورت گیرد. ایران دارای تشکل‌های بسیار خوبی است که قدرت پیگیری و بررسی بالایی دارند.

«مسعود گیل‌آبادی»، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم نیز بیان کرد: برخی از موضوعات در حوزه کشاورزی از حیطه دستگاه‌های اجرایی فراتر رفته است. در وضعیت اقتصادی کنونی، فشار زیادی به تولید کننده و صادرکننده وارد می‌شود. محصول صادراتی در بازار ایرانی خریدار ندارد و در برخی از مواقع به صورت شبانه دستورالعمل‌هایی برای صادرات محصولات، صادر می‌گردد و در صورتی که محصول صادراتی به بازارهای هدف ارسال نشود، آن محصول فاسد خواهد شد.

معافیت مالیاتی به جای مجوز واردات موز داده شود

سپس «جعفر نیکزاد»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه کشاورزی در منشور امنیت غذایی نقشی اساسی دارد، گفت: کشاورزی در جهان از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان با رفع تعهد ارزی مخالف هستند، عنوان کرد: دولت برای تشویق صادرکنندگان، مجوز واردات موز می‌دهد؛ اما برخی صادرکنندگان دانشی در زمینه واردات ندارند. پیشنهاد می‌کنم، دولت در بسته تشویقی حمایتی صادر کننده، معافیت مالیاتی را در نظر گیرد.

در ادامه این نشست، «فریدون همتی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای حمل‌ونقل جاده‌ای وجود ندارد، گفت: مدت زمان ارسال محصولات صادراتی به دلیل عدم زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل‌ونقل سبب عدم تمایل تجار هندی به ارتباطات تجاری با ایرانیان شده است. از سویی، محصولات کشاورزی صادراتی به دلیل طولانی شدن فرآیند ارسال، فاسد می‌شوند.

وی به حضور رقبای قدرتمند در آسیا اشاره و خاطرنشان کرد: ترکیه به دلیل بسته‌بندی مناسب، وجود یارانه حمل‌ونقل، بسته تشویقی صادراتی و سیستم بانکی جهانی، در صادرات محصولات کشاورزی موفق عمل کرده است.

«بهرام ساتلیخ محمدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت خبرنگاران حرفه‌ای در رسانه‌ شدن مسائل کشاورزی، بیان کرد: برای رفع برخی از موضوعات میان ایران و افغانستان، بایستی تراز تجاری میان این دو کشور متعادل شود. در راستای رفع موضوعات قدیمی باید به دنبال راه‌حل‌های جدید باشیم؛ در غیر این صورت، مشکلات همواره ادامه پیدا خواهد کرد.

گرانی حمل و نقل در فصل پاییز پیگیری شود

«منوچهر رضایی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر حذف رفع تعهد ارزی از صادرات محصولات کشاورزی، گفت: حذف رفع تعهد ارزی از صادرات محصولات کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری گردید؛ اما به دلیل عدم دلایل کافی، رد شد.

وی بخش دیگر سخنانش را به افزایش کرایه حمل‌ونقل باری اختصاص داد و خاطرنشان کرد: همه ساله با شروع فصل پاییز، کرایه حمل و نقل باری افزایش پیدا می‌کند. لذا پیشنهاد می شود متولیان سازمان حمل و نقل به کمیسیون کشاورزی اتاق ایران دعوت گردند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14228

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.