• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3114 امروز 0
4
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:

از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی در توسعه مراودات با کشورهای همسایه استفاده شود

  • کد خبر : 14280
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی در توسعه مراودات با کشورهای همسایه استفاده شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی، توانایی و ظرفیت قابل توجهی در ارائه راه‌کارهای علمی و عملیاتی به منظور توسعه مراودات با کشورهای همجوار خود دارند و اتاق ایران و مدیران و مسئولان بایستی از این ظرفیت استفاده نمایند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علیرضا خامه‌زر» در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور در مشهد، به پتانسیل و ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی استان‌ها در روابط تجاری با کشورهای همجوار خود اشاره و تاکید کرد: خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با کشور افغانستان، راه‌کارهای علمی و عملیاتی مناسبی در زمینه ارتباطات تجاری با این کشور دارند و دیگر اتاق‌های بازرگانی کشور نیازمند یادگیری و شناخت این راهکارها هستند. لذا بایستی از نظرات اتاق‌های استان‌های مرزی استفاده شود. اطلاعات و دانش اتاق بازرگانی هر استان نسبت به کشور همجوار خود، فضایی باز برای یافتن راه‌حل‌های نوین در حوزه ارتباطات تجاری با آن کشور را ایجاد می‌کند. همچنین روابط تجاری اتاق‌های بازرگانی نیز بهبود می‌یابد.
خامه زر در بخش دیگری از سخنانش به تبعات ناشی از شکل گیری بخش خصولتی در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی به افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کلان کشور کمک نکرد و مسئله‌ای به نام بخش خصولتی‌ به اقتصاد کشور وارد شد. با ورود خصولتی‌ها، بخش خصوصی در تنگنای بیشتری قرار گرفت. خصولتی‌ها امروز با استفاده از ظرفیت و مزایایی که در اختیار دارند، سهم عمده‌ای از اقتصاد کشور را در دست دارند و بخش خصوصی واقعی توان رقابت با آنها را ندارد.
وی اظهار داشت: آمار مشخصی از سهم بخش خصوصی در اقتصاد کلان کشور نیست؛ اما براساس اطلاعات موجود، سهم واقعی بخش خصوصی از اقتصاد کلان کشور حدود 15 الی 20 درصد است و متاسفانه سهم واقعی بخش خصوصی روز به روز در حال کاهش است.
خامه‌زر، علت اصلی چالش‌های اقتصادی کشور را، نادیده گرفتن نقش بخش خصوصی دانست و افزود: دولت برای سیاست‌گذاری در حوزه اقتصادی باید از بخش خصوصی مشورت گیرد.
وی با اشاره به رفع تعهد ارزی به عنوان یکی از معضلات کنونی فعالان اقتصادی تاکید کرد: رفع تعهد ارزی به ابر چالش اقتصادی کشور تبدیل شده و این امر نتیجه عدم دریافت نظر بخش خصوصی در این حوزه است. مادامی که اقتصاد، صنعت و تولید به صورت عام به بخش خصوصی واگذار نشود، اقتصاد کشور بهبود پیدا نخواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: اگر اقتصاد به بخش خصوصی واگذار نشود، دولت هم در اقدامات خود توفیق نخواهد داشت. دولت باید سیاست‌گذاری کرده و نقش کنترلی و اجرا داشته باشد و اجرای امور اقتصادی توسط بخش خصوصی انجام شود. در دنیا، سیاست‌گذاری توسط حاکمیت و عملیات و اجرای کار در حوزه اقتصاد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14280

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.