• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 3114 امروز 6
7
معاون وزیر ارتباطات در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد خبر داد:

برنامه‌ریزی برای توسعه «قطب مرکز داده» کشور با همکاری بخش خصوصی

  • کد خبر : 14371
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
برنامه‌ریزی برای توسعه «قطب مرکز داده» کشور با همکاری بخش خصوصی
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از بخش‌های شبکه ملی اطلاعات ایجاد قطب مرکز داده در کشور است و از آنجا که این مرکز جزو زیرساخت‌های ارتباطی کشور بوده و فرصت‌های تکنیکی و اطلاعاتی بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کند، به دنبال ایجاد و توسعه آن با همکاری بخش خصوصی هستیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌ا‌صغر انصاری» در چهارمین جلسه کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان واقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی که با حضور مدیران وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات و مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد، با اشاره به جانمایی یکی قطب‌های مرکز داده کشور در مرکز شهید میری در منطقه ویرانی مشهد، افزود: از جمله کاربردهای مهم این مراکز، ارائه خدمات میزبانی برای نگهداری سایت‌ها و همچنین ترانزیت ترافیک به کشورهای همسایه است. این مرکز جزو زیرساخت‌های ارتباطی کشور بوده و فرصت‌های تکنیکی و اطلاعاتی بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کند و ما به دنبال ایجاد و توسعه این ساختارها با همکاری بخش خصوصی هستیم.

دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: موضوع دیگری که در آینده نزدیک با تقاضای زیادی روبه‌رو خواهد شد، تقاضای سراسری برای استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی است. در این راستا پژوهشگران برای اجرای پروژه‌های خود در این حوزه نیازمند داده هستند. لذا یکی از اقدامات ما در این مراکز، ارائه خدمات پردازش‌گری و تامین برق این سیستم‌هاست.

انصاری خاطرنشان کرد: ارائه خدمات برای تولید بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های کاربردی که نیازمند سیستم‌های پردازشی مناسب هستند، از اقدامات دیگری است که در قطب مراکز داده انجام می‌شود که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در نظر داریم در این مراکز خدمات مناسب با قیمت تمام شده پایین‌تر از سایر مراکز ارائه شود تا بتوانیم علاقه‌مندان را به سرمایه‌گذاری در این مراکز ترغیب کنیم. این موضوع برای وزارت ارتباطات بسیار مهم است و عزم خود را جزم کردیم که این اقدامات را با همکاری بخش خصوصی به پیش بریم.

ظرفیت مشهد برای تبدیل شدن به قطبی برای ترانزیت داده و ارائه خدمات ارتباطی به استان‌های مجاور و کشورهای همسایه

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی 13 درصدی بخش ارتباط و فناوری در یک دهه گذشته، گفت: یکی از موانع رشد بیشتر در این حوزه مسائل میزبانی داده‌هاست که بنا داریم این موانع را برداریم و معتقدیم استان خراسان رضوی و شهر مشهد ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و می‌تواند قطبی برای ترانزیت داده و ارائه خدمات ارتباطی و فناوری‌های اطلاعاتی به استان‌های مجاور و کشورهای همسایه باشد.

وی ادامه داد: معتقدیم مدیریت و برنامه‌ریزی و توسعه و استقرار تجهیزات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان می‌تواند به صورت مستقل از سایر کشور اجرا شود تا بتواند رشد بیشتری داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نگاه ما به مرکز قطب داده ملی و بین‌المللی است، اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که نسبت اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد کشور باید به دو برابر افزایش یابد که تحقق این امر نیازمند ایجاد و توسعه ظرفیت‌هایی از جمله قطب مراکز داده در کشور است.

تعیین مرکز قطب داده مشهد به عنوان یکی از شعب پارک فاوا

«اکبر قنبرپور»، رئیس منطقه ویژه اقتصادی پیام و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در ادامه این نشست با اشاره به مکان‌یابی ایجاد قطب مراکز داده کشور، گفت: پس از انجام مطالعات فراوان سه نقطه برای ایجاد قطب مراکز داده کشور تعیین شد که شامل فولادشهر اصفهان، منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز و پایگاه شهید میری در منطقه ویرانی مشهد می‌شود.

وی افزود: بنا داریم قطب مرکز داده مشهد را به عنوان یکی از شعب پارک علم و فناوری کشور قرار دهیم که مزیت‌های مختلفی از جمله معافیت‌های مالیات و عوارض، امکان استفاده از نیروهای متخصص در قالب امریه سربازی و… را برای اعضای خود فراهم می‌کند.

قنبرپور تصریح کرد: همچنین در نظر داریم با تنوع بخشی به قراردادها با بخش خصوصی این مرکز را به محیطی رقابت‌پذیر با سایر مراکز تبدیل کنیم تا میزان سرمایه‌گذاری در آن افزایش یابد.

وی، ارائه زیرساخت‌های ارتباطی تا درب شرکت، وجود مزیت‌های اقتصادی، تامین برق با نرخ صنعتی -که پاییتر از نرخ کنونی آن است- را از جمله مزیت‌های مراکز قطب داده برای سرمایه‌گذاران برشمرد.

قنبرپور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و آی.سی.تی کشور پرداخت و معافیت گمرکی سرمایه‌گذاری در آن منطقه، ایجاد یک ناحیه پستی در منطقه ویژه اقتصادی پیام برای ارسال مستقیم تولیدات و تجهیزات به سراسر کشور، رایزنی برای برقراری پروازهای مستقیم از فرودگاه بین‌المللی پیام به دوبی و شنزن و ترخیص سریع کالاها را از جمله مزیت‌های این منطقه برشمرد که همه فعالان اقتصادی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین در خصوص برقراری معافیت‌های گمرکی مالیاتی برای پارک فاوا مشهد نیز بیان کرد: به منظور پیگیری معافیت مالیاتی پارک فاوا مشهد جلسه‌ای در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد و این موضوع به‌زودی حل خواهد شد. با این حال، هم اکنون معافیت‌های گمرکی برای پارک قطب داده مشهد تعریف نشده است و باید بر روی آن کار کنیم.

آخرین وضعیت تولید تلفن همراه ایرانی

قنبرپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید تلفن همراه داخلی در کشور، بیان کرد: از جمله اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات، کسب حداقل 20 درصد از بازار تلفن همراه هوشمند با سیستم عامل داخلی با سخت افزار داخل است.

وی ادامه داد: آنچه هم‌اکنون در حوزه تولید تلفن همراه در کشور اتفاق می‌افتد (که سهم عمده آن در منطقه آزاد پیام انجام می‌شود) مونتاژ محصولات خارجی است. تعدادی شرکت در منطقه آزاد پیام سرمایه‌گذاری کرده‌اند که 80 درصد آنان با شرکت‌های چینی قراردادهایی برای مونتاژ تلفن‌همراه در داخل کشور منعقد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه زیست بوم خوبی در منطقه آزاد مزبور برای تولید تلفن همراه در حال ایجاد است، تصریح کرد: این نگرانی که تکرار اتفاقات رخ داده در تولید لوازم خانگی و خودرو، در حوزه تلفن همراه هم تکرار گردد، درست نیست؛ چراکه شرایط تلفن همراه با دو صنعت دیگر متفاوت است و شرایطی که برای تولید 20 درصدی تلفن همراه در داخل کشور دیده شده به‌گونه‌ای نیست که مردم را مانند خودرو محدود کند.

«فرشاد اکبرزاده»، مجری پروژه قطب داده زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه وزارت ارتباطات دو وظیفه شامل ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی به مراکز و ایجاد سرویس‌های ارتباطی در داخل قطب را بر عهده دارد، گفت: عملیات اجرایی قطب مرکز داده شهید میری که در کیلومتر 18 جاده مشهد به شاندیز و در منطقه ویرانی قرار دارد، آغاز شده و قرارداد اجرای فیبر نوری از سه مسیر به این مرکز با کارفرما منعقد شده و اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد.

«حمیدرضا رضایی‌نیا»، مدیرکل ارتباطات زیرساخت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ارائه اینترنت بدون پالایش در قطب مراکز داده کشور دیده شده که مزیت‌های آن، شامل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ترانزیت اینترنت است.

لزوم اعطای مزایای منطقه آزاد پیام به قطب مرکز داده مشهد

«حسن هاشمی»، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان واقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به رشد منفی شاخص بهره‌وری کشور در صنایع مختلف طی سال‌های گذشته گفت: تنها راه‌حل این موضوع استفاده از مزایای فناوری اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیان است. این بخش نیازمند زیرساخت است و زیرساخت‌هایی که پارک فاوا و وزارت ارتباطات و بخش شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های مراکز داده در این حوزه ایجاد می‌کند، می‌تواند تحولی در این بخش رقم بزند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزیت‌هایی که برای حضور شرکت‌ها در منطقه آزاد پیام دیده شده است، گفت: خواسته ما این است مزیت‌های ایجاد شده در منطقه آزاد پیام به قطب مرکز داده مشهد نیز اعطا شود تا بتوان سرمایه‌گذاری در این مراکز را افزایش داد.

هاشمی در خصوص مسئله رفع تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و آی.سی.تی کشور نیز یادآور شد: این مساله را پیگیری کردیم و برای صادرات زیر 100 هزار دلار به این توافق رسیدیم که نظام صنفی رایانه‌ای کشور مسئولیت صدور تاییدیه صادراتی را بر عهده داشته باشد و درباره صادرات بالای 100 هزار دلار هم در حال مذاکره هستیم.

هاشمی در ادامه، با بیان اینکه مرزهای اینترنتی بسیار بزرگ‌تر از مرزهای جغرافیایی است و کشورها در حال پیشروی خود در این مرزها هستند، تصریح کرد: ما طرحی به عنوان منطقه آزاد مجازی تعریف کردیم که افراد نیاز به حضور فیزیکی در منطقه آزاد پیام نداشته باشند تا بتوان از ظرفیت نخبگان داخلی و خارجی به صورت مشترک استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد قطب مرکز داده اقدام بسیار مناسبی برای استان است که می‌تواند برای صدها نفر کارآفرینی ایجاد کند.

لزوم ایجاد نگاه فراملی در ایجاد زیرساخت‌های فاوا در کشور  

«محمدی»، مدیرعامل هلدینگ گرین وب در این نشست گفت: اکثر کشورهای دنیا هنگامی در مسیر رشد پایدار قرار گرفتند که نگاه بین‌المللی به مسائل داشتند. ما باید در قطب‌های مرکز داده نگاه فرامرزی داشته باشیم. برای مثال، ایران‌سرور ظرفیت ارائه خدمات میزبانی داده به کشورهای دیگر را دارد اما به دلیل فیلترینگ، امکان ارائه آن وجود ندارد.

«پورقاسمی»، مدیر سایت آی اکسپورت نیز خواستار حمایت و تسهیلگری وزارت ارتباطات و پارک‌های علم و فناوری و پارک فاوا در حوزه صادرات شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعات شد و عنوان کرد: اخذ گواهی صادرات برای این شرکت‌ها بسیار سخت است و لازم است تسهیلگری‌هایی برای رفع تعهد ارزی در این حوزه انجام شود.

لزوم استفاده از مزایای منطقه آزاد سرخس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

«محسن شرکاء»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به کوچ بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از کشور خواستار توجه مسئولان این حوزه به دلایل این امر و تلاش برای جلوگیری از خروج متخصصان این حوزه از کشور شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب ایجاد منطقه آزاد سرخس، خواستار استفاده از ظرفیت‌های این منطقه برای ایجاد یک مرکز ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون منطقه آزاد پیام در این منطقه شد.

کوچ بسیاری از شرکت‌های فاوا از کشور

«ابوالفضل حسین زاده»، عضو هیات مدیره گروه نرم افزاری محک، نیز بیان کرد: متاسفانه تاکنون امکان استفاده از معافیت مالیاتی در پارک‌ علم و فناوری خراسان برای بسیاری از شرکت‌ها فراهم نشده و کارهایی که گفته شده در حد حرف است و شاهد هستیم که بسیاری شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حال کوچ کردن هستند.

«علیرضا احمدی»، رئیس هیات مدیره شرکت ره‌آورد و انفورماتیک طوس نیز خواستار توسعه سایت فاوا در منطقه شهید فکوری مشهد و اختصاص آن به برنامه‌نویس‌ها و شرکت‌های نرم‌افزاری شد و گفت: بسیاری از این افراد امکان حضور در خارج از شهر را ندارند و این موضوع شرکت‌ها را با چالش نیروی انسانی مواجه می‌کند.

توجه به ظرفیت های استانی در اجرای  طرح توسعه قطب مرکز داده کشور

«سهیل پروازی» دبیر کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال نیز با بیان مزایای این طرح گفت: پیاده سازی تکنولوژی روز دنیا برای اجرای طرح توسعه قطب مرکز داده کشور اهمیت بالایی دارد و با توجه به بازه شش ماهه جذب سرمایه گذار و پروسه تکمیلی یک ساله آن، باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت های استانی در به کارگیری پیمانکاران و شرکت های واجد شرایط اجرای طرح توسعه قطب مرکز داده کشور تاکید کرد.

انتقاد از سیاست‌گذاری غیرشفاف و تصمیمات لحظه‌ای در حوزه تلفن همراه در کشور

«اکبری»، رئیس هیات مدیره شرکت یکتا توسعه نیز گفت: خراسان رضوی رتبه دوم واردات تلفن همراه در کشور و رتبه اول واردات تلفن همراه برند شیائومی در کشور را دارد؛ اما با مشکلات بسیاری در زمینه حمل‌ونقل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سیاستگذاری شفافی در حوزه تلفن همراه در کشور وجود ندارد و تصمیمات لحظه‌ای در این خصوص به فعالان اقتصادی ضربه زده است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14371
  • نویسنده : روابط عمومی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اتاق ایران آنلاین
  • 268 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.