• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 3171 امروز 5
2
مشاور امور بین‌الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

تنها 5 درصد صادرات ایران از منافع ناشی از توافق‌نامه‌های تجاری بهره می‌برد

  • کد خبر : 14844
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۵
تنها 5 درصد صادرات ایران از منافع ناشی از توافق‌نامه‌های تجاری بهره می‌برد
مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت بر نقش مهم پیمان‌های بین‌المللی در توسعه صادرات کشور و ضرورت توجه به این مهم تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تنها 5 درصد صادرات ایران در کشورهای هدف از منافع ناشی از توافق‌نامه‌های تجاری بهره می‌برد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «میرهادی سیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با تاثیر عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی همچون شانگهای و بریکس در میزان توسعه واقعی صادرات کشور و گسترش بازارهای هدف، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از صادرات جهانی به نقاطی صورت می‌گیرد که موافقت نامه‌هایی بین دو یا چند کشور ایجاد شده است، بنابراین موافقت‌نامه‌‎ها و پیمان‌های بین‌المللی نقش بسیار پررنگی در توسعه صادرات ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از صادرات جهانی در حال حاضر از این موافقت نامه‌ها بهره می‌گیرند، گفت: اما در ایران این نسبت بسیار پایین است و تنها حدود 5 درصد صادرات ما وقتی به کشور هدف می‌رسد، از منافع ناشی از توافق‌نامه‌های تجاری بهره می‌برد که این رقم بسیار اندک بوده و مطلوب نیست.

مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر بخواهیم مسیری که جهان رفته را طی کنیم باید ده‌ها موافقت‌نامه تجاری منعقد کنیم تا میزان صادرات ما افزایش پیدا کند، چون انعقاد موافقت نامه‌ها ورود کالا به کشورهای مورد توافق را تسهیل و هزینه‌های صادرات را کاهش می‌دهد، در نتیجه چنین امری قدرت رقابتی تجار ما افزایش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند مقدمه برداشتن گام‌های بلندی در توسعه صادرات کشور باشد.

سیدی، حذف تعرفه‌های گمرکی را مهمترین امتیاز حضور در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی دانست و افزود: وقتی کشوری 10 درصد ارزش کالای خود را به گمرک کشور میزبان نمی‌دهد، یعنی به این میزان نسبت به سایر رقبایش جلوتر است و این مهمترین و اصلی‌ترین تاثیری است که حضور در پیمان‌های بین‌المللی برای کشورها در پی خواهد داشت. همچنین کشورها راجع به استانداردهای تجارت قواعدی را تعیین می‌کنند که مانع تجارت نشود.

وی با تاکید بر اینکه موافقت نامه‌های تجاری از جهات متعددی در تسهیل صادرات نقش آفرینی می‌کنند، گفت: برای کشور ما که با مشکلاتی نظیر تحریم و محدودیت‌های تجاری در حوزه بین‌المللی مواجه هستیم، این موافقت‌نامه‌ها به صورت غیرمستقیم گشایش‌هایی را ایجاد و روند حمل‌ونقل و انتقال وجوه حاصل از تجارت را تسریع می‌کند.

مشاور امور بین‌الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، رغبت کشورهای آسیایی برای توافق با ایران را بسیار زیاد ارزیابی کرد و گفت: ایران از جهات مختلفی قرابت‌های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی با این کشورها دارد و اراده سیاسی بالایی از سوی این کشورها برای توسعه تجارت با ایران وجود دارد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14844

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.