• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 3171 امروز 5
8
در دومین سمینار آموزشی «تامین مالی از طریق بازار سرمایه» که به همت اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، مطرح گردید:

ابزارهای نوین، به کمک تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های اقتصادی می‌آیند

  • کد خبر : 15334
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
ابزارهای نوین، به کمک تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های اقتصادی می‌آیند
دومین سمینار آموزشی «ارائه راهکارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی»، در چهارچوب همکاری مشترک کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی و مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد و در آن روش‌های تأمین مالی از طریق «اوراق بدهی» و «تأسیس شرکت پروژه» تشریح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد؛ در این سمینار آموزشی که چهارشنبه سوم آبان ماه، در ساختمان آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، «سعید اسلامی بیدگلی»، عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار و دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و «علی اسلامی بیدگلی»، عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران و عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی، به معرفی ابزارهای کارآمدی پرداختند که بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از آن‌ها برای تامین مالی خود بهره بگیرند و در راس آن‌ها، «اوراق بدهی» و «شرکت پروژه» بود.

* راهکارهای نوین تامین مالی، چطور به کمک بنگاه‌های اقتصادی می‌آیند؟

«سعید اسلامی بیدگلی»، عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار و دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در حاشیه این سمینار در گفت‌وگو با خبرنگار ما، برگزاری این سمینار آموزشی را مجالی برای فعالان اقتصادی، شرکت‌های نوپا و علاقه‌مندان به بازار سرمایه  دانست تا با ظرفیت تامین مالی به مدد بهره‌گیری از روش‌های نوین آشنا شوند و توضیح داد: این فرصت‌ها از تامین مالی از طریق اوراق بدهی و انتشار اوراق صکوک تا پذیرش شرکت‌ها در بورس و استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه با استفاده از پتانسیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ابزارها و نهادهای مختلفی در بازار سرمایه وجود دارند که هرکدام می‌توانند بنگاه‌های اقتصادی را در راستای تامین مالی یا اصلاح ساختار مالی یاری برسانند.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: یکی از موضوعات اصلی که در این سمینار آموزشی مطرح شد، استفاده شرکت‌ها از تامین مالی مبتنی بر بدهی بود. این روش زمانی استفاده می‌شود که شرکت، منابع مالی مورد نیاز خود را برای تامین مخارج طرح‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش، با فروش ابزارهای بدهی به افراد و یا سرمایه‌گذاران نهادی جذب نماید. ابزارهای این روش نیز متعدد بوده و مواردی همچون فروش اوراق صکوک، گواهی سپرده خاص و… را شامل می‌شوند.

وی اضافه کرد: پیش‌نیازهای آماده‌سازی شرکت‌ها برای استفاده از این ابزارها، مقوله مهم دیگری است که در این سمینار تشریح شد و بعضی گام‌های مهم را نیز به مخاطبان یادآور شدیم. برای نمونه در حال حاضر متاسفانه اکثر شرکت‌هایی که درخواست تامین مالی از طریق بازار سرمایه دارند حسابرس معتمد بازار بورس را برای شرکت خود انتخاب نکرده‌اند، لذا به شرکت‌ها توصیه کردیم به منظور بهره‌مندی از شرایط استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی، انضباط مالی بیشتری اختیار کنند و برای تدوین صورت‌های مالی خود از حسابرس‌های معتمد بورس بهره بگیرند. همچنین توصیه شد تا برای انتشار اوراق نیز از ظرفیت شرکت‌های مشاوره استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش دیگری از این سمینار آموزشی ابزار «شرکت پروژه» به عنوان یک ظرفیت‌های نوین تامین مالی تبیین شد. شرکت پروژه سهامی‌ عام ابزاری نوین به شمار می‌آید که برای تامین مالی پروژه‌های تولیدی و عمرانی طراحی شده است. در این حالت یک شرکت سهامی‌عام با مجوز سازمان بورس تاسیس می‌شود، سپس پروژه از طریق موسسان (بخش دولتی یا خصوصی) به عنوان آورده ایشان در شرکت لحاظ و سایر منابع لازم برای تکمیل پروژه از طریق پذیره‌نویسی عمومی ‌سهام در بازار سرمایه تامین می‌شود.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: سهام این نوع شرکت‌ها پس از تاسیس و طی مراحل ثبتی و قانونی لازم در بازار بورس یا فرابورس قابلیت معامله دارد. برای شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی، شرایط دومین شرکت پروژه‌ای که طی هفته‌های اخیر در بورس پذیره‌نویسی شده، تسریح شد و توضیح دادیم که چه مراحلی برای بهره‌مندی از پتانسیل مذکور، طی شده است. امیدواریم این ابزار تامین مالی در آینده برای تکمیل پروژه‌ها، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

*افزایش قابل ملاحظه تامین مالی از بازار سرمایه

این عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر بازار سرمایه در حوزه تامین مالی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، بیان کرد: خوشبختانه در این مدت در حوزه فرهنگسازی استفاده از ابزارهای تامین مالی نیز پیشرفت‌های شایانی کرده و به همین دلیل این روزها درخواست‌های تامین مالی بسیاری از طریق مجموعه‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شود و این بازار هم در ماه‌های اخیر توانسته به میزان قابل توجهی تامین مالی انجام دهد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حجم انتشار اوراق بدهی شرکتی از طریق بازار سرمایه از 20 هزار میلیارد تومان فراتر برود و این نشان می‌دهد که این بازار توانسته نقش بسزایی در موضوع تامین مالی یا حتی جذب سرمایه ایفا کند. ارتقای آموزش‌ها برای گروه‌های هدف، قطعا زمینه بهره‌گیری از ظرفیت مذکور را افزایش می‌دهد.

*بازار سرمایه یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است

«علی اسلامی بیدگلی»، عضو پیشین هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اشتیاق جدی برای یادگیری مباحث بازار سرمایه در میان فعالان کسب‌وکار در مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای تجاری و اقتصادی کشور وجود دارد، اظهار داشت: تقویت بازار سرمایه به عنوان یکی از راهکارهای نجات اقتصاد کشور و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در شرایطی که دسترسی به منابع مالی به یکی از بزرگ‌ترین مسائل و مشکلات تبدیل شده، دو مقوله مهمی است که هم باید مورد توجه توامان بخش دولتی و خصوصی قرار بگیرد و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با ظرفیت‌های بازار سرمایه، یک اقدام مهم اتاق بازرگانی مشهد راستای همین توجه و اولویت‌دهی می‌باشد.

وی ادامه داد: یک تفاوت بزرگ بازار سرمایه با روش‌های سنتی تامین مالی، ضرورت آشنایی یک مدیر با مفاهیم و الزامات و اقتضائات بازار سرمایه می‌باشد. یعنی هر میزان دانش و آگاهی مدیران و متولیان بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای ما با این بخش بیشتر شود، توان آن‌ها برای بهره‌مندی از این پتانسیل افزایش می‌یابد.

تلخ و شیرینی‌های اتفاقات بورسی سال 98 برای اقتصاد کشور

این عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با تأکید بر اینکه بازار سرمایه در ایران پتانسیل بسیار زیادی برای فعالیت شرکت‌ها دارد، یادآور شد: اتفاقات سال 1398 و 1399 در حوزه بورس، گرچه با تلخی‌هایی همراه بود، اما شیرینی‌های بسیاری نیز داشت و از آن جمله اینکه ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش داد و پس از آن سال بسیاری از مردم کوچه و بازار هم با مفاهیم اولیه بازار سرمایه آشنا شدند؛ هرچند نیاز به افزایش سواد مالی برای همه سرمایه‌گذاران و جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است نهادهای مالی توسعه یابند تا امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز افزایش پیدا کند. ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران بسیار زیاد است. یکی از راه‌های برون رفت از بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور توسعه این بازار می‌باشد.

*هدایت هدفمند بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت بازار سرمایه

«احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در حاشیه این سمینار با اشاره به برگزاری سلسله سمینارهای آموزشی تامین مالی از طریق بازار سرمایه توسط این کمیسیون، بیان کرد: این سمینارها در راستای تحقق اهداف کمیسیون و در راستای فرهنگسازی استفاده از بازار سرمایه توسط فعالان اقتصادی و هدایت هدفمند بنگاه‌های اقتصادی به سوی این بازار برگزار می‌شوند.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها باید در سالیان قبل توسط نهادهای دیگر انجام می‌گرفت، اما از آنجا که این فرهنگسازی تاکنون به صورت مستمر و هدفمند انجام نشده، کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی با همکاری مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی این نقش را بر عهده گرفته است تا با ارائه مباحث آموزشی لازم، بنگاه‌های اقتصادی مستعد استان را به سمت استفاده از این نهادهای مالی سوق دهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که آموزش می‌تواند تأثیر بسزایی در هموارسازی راه ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه داشته باشد، کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مشهد، آموزش راهکارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را در اولویت کار خود قرار داده است.

شجاعی حضور کم‌رنگ بنگاه‌های اقتصادی استان در بازار سرمایه را ناشی از دو عامل کوچک و متوسط بودن بخش عظیم صنایع و مراکز تولیدی استان و موانع و دشواری‌های ورود به بورس برشمرد و تصریح کرد: این روزها که بنگاه‌های اقتصادی با چالش‌های بسیاری در تامین مالی از طریق بازار پول مواجه هستند، در صورت تسهیل شرایط ورود به بازار سرمایه، پتانسیل‌های زیادی برای ورود شرکت‌ها به این بازار، شکل می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی میزان استقبال از این رویدادها را «پُرشور» توصیف کرد و خاطر نشان نمود: این نشان‌دهده تمایل بنگاه‌ها به ورود به این بازار و ظرفیت بالای آن‌ها در سطح استان است.

وی ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری، تلاش برای اعتمادسازی و تعامل با نهادهای بازار و شرکت‌های تامین سرمایه و تعامل با مدیران را از جمله اهداف کمیسیون و پیش‌نیازی برای ورود شرکت‌ها به بورس عنوان کرد و متذکر شد: توجه بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه نباید به عاملی تبدیل شود تا بانک‌ها به تکالیف و وظایف خود عمل نکنند. لازم است تا بانک‌ها نیز پای کار بیایند و برای تقویت بخش مولد اقتصاد کشور، موضوع تامین مالی بنگاه‌ها و طرح‌های اقتصادی را در اولویت قرار دهند.

*احساس نیاز فعالان اقتصادی به حضور در بازار سرمایه

«وجیهه اصغری»، دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه به تداوم برگزاری سلسله جلسات آموزشی با موضوع «راهکارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه» اشاره کرد و گفت: این سمینارهای آموزشی در راستای تحقق اهداف کمیسیون برای ارتقای فرهنگ استفاده از بازار سرمایه در میان بنگاه‌های اقتصادی استان برنامه‌ریزی شده و با همکاری مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر سمینار به آموزش و معرفی تعدادی از روش‌های نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه خواهیم پرداخت، تصریح کرد: در دومین سمینار، تامین مالی از طریق «اوراق بدهی» و ابزار «شرکت پروژه» پرداخته شد.

اصغری همچنین به استقبال بسیار زیاد فعالان اقتصادی استان از این دوره‌های آموزشی اشاره کرد و خاطر نشان نمود: این موضوع نشان‌دهنده احساس نیاز فعالان اقتصادی استان به حضور موثر در این بازار است. مقوله‌ای که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان اقتصادی استان نیز قرار بگیرد.

*تلاش برای شناسایی آموزش‌های کاربردی و مورد نیاز اعضا و فعالان اقتصادی

«پیام رشیدی»، مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: افزایش تعداد کمیسیون‌های مشورتی اتاق در حوزه‌های تخصصی باعث شده هیات رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها به طور موثرتری به پیگیری مسائل مرتبط با حوزه‌های تخصصی خود بپردازند.

وی ادامه داد: بر این اساس تعدادی از کمیسیون‌ها به دنبال کشف آموزش‌های مورد نیاز اعضا و فعالان اقتصادی در محورهای تخصصی هر کمیسیون بوده و با همکاری مرکز آموزش اتاق مشهد، برنامه‌های آموزشی متناسب با  اهداف کمیسیون‌ها را تدوین، برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند. همچنین چندین برنامه آموزشی شامل دوره‌های تخصصی، سمینارها و همایش‌های آموزشی در حال تدوین و برنامه‌ریزی است که مسیر رسانه‌های اتاق مشهد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*تعداد شرکت‌های بورسی استان انگشت‌شمار، اما فرصت‌های موجود در این عرصه پُرشمار است

«علی شریعتی مقدم»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در حاشیه این سمینار آموزشی با بیان اینکه استفاده از روش‌های نوین مالی در استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: استان ما به دلیل غلبه حضور بخش خصوصی در متن اقتصاد آن، علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارد، از ظرفیت بازارهای مدرن سرمایه‌گذاری و تامین مالی از جمله بازار سرمایه کمتر استفاده نموده است. در حالی که تعداد شرکت‌های بورسی ما انگشت‌شمار است، اما فرصت‌های موجود در این عرصه را پُرشمار می‌دانیم.

وی ادامه داد: بر این اساس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دوره دهم به صورت جدی به موضوع ارتقای دانش‌های تخصصی پرداخته و با افزایش تعداد و تنوع کمیسیون‌های مشورتی خود، فعالیت‌های متعددی را در این زمینه با همکاری مرکز آموزش اتاق آغاز کرده است.

شریعتی‌مقدم ابراز امیدواری کرد که برگزاری این سمینارهای آموزشی، آگاهی و آشنایی فعالان اقتصادی را با ظرفیت‌های این بخش افزایش دهد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15334

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.