• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3118 امروز 4
9
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

زنگ هشدار کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت

  • کد خبر : 15336
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۱۷
زنگ هشدار کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نسبت به رشد منفی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و خطر استهلاک زیرساخت‌های این حوزه، هشدار داد و بر ضرورت هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مولد و دارای بهره‌وری در این استان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده» در آیین تودیع و معارفه مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان، در سخنانی عنوان کرد: کاهش نرخ تشکیل سرمایه و در مقابل رشد نرخ استهلاک آن، نگرانی‌هایی را برای آینده اقتصاد کشور ایجاد کرده است. تبعات این موضوع همین حالا نیز در بخش صنعت و خاصه برای صنایع کوچک و متوسط، قابل مشاهده است. با توجه به رشد هزینه‌ها، اعتباراتی که در این سال‌ها به بخش صنعت تخصیص یافته عمدتا در حوزه سرمایه در گردش و یا برای پرداخت تعهدات و بدهی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و کمتر صرف توسعه، بازسازی و یا نوسازی شده است.
وی به آمارهایی که مسئولان استان در باب رشد سرمایه‌گذاری خارجی اعلام می‌کنند، اشاره و عنوان کرد: اقدامات شایسته‌ای در این حوزه انجام گرفته اما همچنان هدایت سرمایه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری داخلی، در شرایطی که بخش‌های مولد اقتصادی نیازمند این ظرفیت هستند، یک ضرورت مهم به شمار می‌آید.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر این نکته که اگر رشد تولید با افزایش سرمایه‌گذاری همراه نباشد، مهار تورم را دشوار خواهد نمود، تصریح کرد: ارتقای آمارهای تولیدی، مستلزم بکارگیری منابع است. نکته ای که در همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه (که چندی قبل به همت اتاق بازرگانی و با همکاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی و استانداری خراسان رضوی برگزار گردید) نیز بر آن تاکید شد. در آن رویداد، سازوکارهای تامین منابع مالی صنایع از طریق بازار سرمایه تبیین شد؛ اما متاسفانه اخیرا شاهد هستیم که هزینه استفاده از این مدل‌های تامین مالی جدید رو به افزایش بوده و این خبر ناخوشایندی برای بنگاه‌های اقتصادی ما به شمار می‌آید. تداوم روند مذکور، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه را دشوار خواهد کرد و مزیت این ظرفیت را کاهش می‌دهد.
توکلی زاده در ادامه سخنانش در این مراسم، خروج سرمایه‌های تولیدی خراسان رضوی از این استان را مسئله مهمی عنوان نمود که باید مورد توجه مدیران اقتصادی این خطه قرار بگیرد و خاطر نشان کرد: منابع بانکی و درآمدهای احتمالی مازاد خراسان رضوی باید در همین استان صرف شود و حتی در طرح‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری شود. اگرچه که بانک‌ها ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌ها را به بخش‌هایی هدایت کنند که برای آن‌ها صرفه و آورده بیشتری دارد ولی متولیان امر توجه داشته باشند که سهم بزرگی از اقتصاد این خطه بر دوش بخش خصوصی و مردمی قرار دارد، پس هر اقدامی که راستای حمایت از این بخش تعریف و برنامه‌ریزی شود، به معنای ارتقای شاخص‌های معیشتی استان خواهد بود.
وی در پایان ضمن تقدیر از خدمات ارزنده «دکتر رضا خواجه‌نائینی» مدیرکل سابق امور اقتصادی و دارایی استان که در حال حاضر بر کرسی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد تکیه زده، برای «سیدحامد حسینی» به عنوان مدیرکل جدید این سازمان، آرزوی توفیق نمود.

لزوم توجه ویژه به مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی در استان

«رضا خواجه‌نائینی»، مدیرکل پیشین امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی و معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به مهم‌ترین وظایف این دستگاه اجرایی در استان اظهار کرد: مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی در استان، نخستین و مهم‌ترین موضوعی است که باید از سوی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مورد توجه قرار گیرد. پس از آن، درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، توجه به ذی‌نفع نهایی و نظارت مالی مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به عنوان اهداف این اداره در اولویت قرار گیرد.

وی، حضور مدیران کشوری در مشهد را فرصتی برای طرح مسائل و مشکلات استان دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت باید مورد توجه کلیه مدیران استان قرار گیرد تا بتوانند از آن به بهترین نحو در تسهیل امور خراسان رضوی استفاده کنند.

«علی عادل عابدی‌نژاد»، مدیرکل امور استان‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز در این مراسم از اهمیت نظرات شورای‌ هماهنگی اقتصادی هر استان و شوراهای اقتصادی مناطق در وزارتخانه سخن گفت و اظهار داشت: ساختار وزارت اقتصاد به نحوی طراحی شده که نظرات استان‌ها در بالاترین سطوح وزارتخانه مطرح می‌شود.

به همکاری با بخش خصوصی استان متعهدیم

در بخش دیگری از این مراسم «سیدحامد حسینی»، مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی دو راهبرد اساسی این اداره را «راهبری امور هزینه‌ای» و «اجرای سیاست‌های اقتصادی استان» برشمرد و افزود: این اداره کل در سال‌های اخیر به لحاظ کمی و کیفی عملکرد خوبی داشته که منجر به ارتقای نقش و جایگاه آن در استان شده است.

وی به تعامل خوب اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان با بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: نمونه بارز این همکاری، برگزاری همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه بود که مرداد ماه امسال با همکاری استانداری و اتاق بازرگانی استان برگزار و دستاوردهای خوبی برای استان به همراه داشته است که از آن جمله می‌توان به ایجاد دبیرخانه‌ای مشترک میان اداره کل امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و اتاق بازرگانی خراسان رضوی در راستای اجرایی کردن مصوبات آن نشست، اشاره کرد. بر این اساس به رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان تعهد می‌دهیم که این راه را ادامه دهیم.

حسینی با بیان اینکه وظایف سنگینی در حوزه درآمدی، اعتبارات، هزینه‌ها و نظارت‌های مالی بر عهده اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قرار دارد، تصریح کرد: 40 درصد نیروهای ما را مدیر میانی و ذی‌حسابان تشکیل می‌دهند که ناظران در حال خدمت بوده و بر هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرح وظایف سازمانی تلاش کرده‌ایم تکالیفی که از سوی وزارت اقتصاد و همچنین استانداری به اداره کل محول می‌شود را به خوبی انجام دهیم. در این راستا قرارگاه تامین مالی و سرمایه‌گذاری و شورای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در استان شکل گرفته است.

اداره کل امور اقتصادی و دارایی به پیشانی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری استان تبدیل شده است

در بخش دیگری از این مراسم «ابوالفضل چمندی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اخیرا تحولات زیادی در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان رقم خورده به گونه‌ای که امروزه این دستگاه به پیشانی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری استان تبدیل شده است.

چمندی اضافه کرد: در روزهای اخیر موفق به دریافت تفویض اختیار برخی از اختیارات سرمایه‌گذاری خارجی از مرکز به استان شدیم که به رشد سرمایه‌گذاری خارجی در استان کمک بزرگی می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15336

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.