• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3070 امروز 0
5
در دیدار روسای رئیس اتاق بازرگانی مشهد و دانشگاه فردوسی تاکید شد:

ظرفیت خراسان رضوی برای تبدیل شدن به الگوی تعامل صنعت و دانشگاه در کشور

  • کد خبر : 15630
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
ظرفیت خراسان رضوی برای تبدیل شدن به الگوی تعامل صنعت و دانشگاه در کشور
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان در زمینه ارائه راهکارهای اجرایی برای افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت، می‌تواند به الگویی شایسته برای کشور تبدیل شود. لذا ضروری است در این راستا هم‌افزایی بیشتری بین پارلمان بخش خصوصی استان و دانشگاه‌ فردوسی به عنوان شاخص‌ترین مرکز آموزش عالی این خطه صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی‌زاده» در نشست با رئیس و جمعی از مدیران و معاونین دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه پارلمان بخش خصوصی به عنوان یک حلقه واسط می‌تواند در ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه نقش موثری ایفا کند، اظهار داشت: چنانکه می‌دانیم، بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان، از دغدغه‌ها و مطالبات جدی جامعه دانشگاهی است و اتاق بازرگانی تلاش دارد تا این مهم را محقق سازد و توامان از ظرفیت قانون مذکور برای ارتقای توان بخش‌های مولد و اقتصادی استان بهره بگیرد. این مباحث، نقطه تلاقی اهداف و برنامه‌های هر دو بخش به شمار می‌آید.

وی در ادامه به ارائه راهکارها و پیشنهاداتی جهت افزایش همکاری‌ها و تعاملات حوزه صنعت و دانشگاه پرداخت و بیان کرد: یکی از پیشنهادات و مطالبات ما این بود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حائز شرایط بتوانند دوره سربازی خود را در صنایع و بنگاه‌های تولیدی سپری کنند. هدف از ارائه پیشنهاد طرح «سرباز صنعت» نیز بهره‌ور سازی بازه خدمت و توامان ارتقای توان بخش‌های مولد با حضور نیروهای جوانی است که می‌توانند حتی به واسطه کسب تجربه در این دوره، پس از پایان سربازی‌شان در همین مراکز نیز جذب و استخدام شوند.

توکلی‌زاده تاکید کرد: این مسئله را از مسیرهای گوناگون همچون شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و شورای تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی پیگیری خواهیم کرد. تحقق این موضوع، نیازمند همراهی و هم‌افزایی مراکز دانشگاهی استان با این موضوع است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به موج مهاجرت نخبگان و نیروی کار جوان از کشور اشاره کرد و گفت: قطعا از مرز هشدار و بیان نگرانی عبور کرده‌ایم. در این بزنگاه باید به دنبال راهکارهایی باشیم که انگیزه ماندگاری نسل جوان نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما را فراهم کند. ایجاد امید و انگیزه و فراهم کردن فضایی که در آن آینده‌سازی میسر است، یک راهکار مهم برای کمک به این امر خواهد بود.

توکلی‌زاده در ادامه، با تاکید بر لزوم تقویت تعامل دو سویه میان دو بخش صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه مهم‌ترین بستری است که می‌تواند رابطه میان نیروی کار متخصص و صنعت را افزایش دهد، این تعاملات نیاز به تقویت هرچه بیشتر دارند و باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا دانشگاه و صنعت در معرض شناختی بیشتر از یکدیگر، قرار بگیرند و حتی در این چهارچوب، تبادل تجربه و انعکاس و اعلام نیازهای خود را انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: طرح‌هاى منطبق با نياز صنعت مي‌تواند توسط صنايع  نيازمند آن مورد حمایت قرار بگیرد و آماده ایم در این رابطه جلساتی را برگزار نماییم.

  • هدف‌گذاری برای تبدیل دانشگاه فردوسی مشهد به محور زیست بوم نوآوری شرق کشور

در ادامه این جلسه، «احد ضابط»، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به پتانسیل‌های دانشگاه فردوسی در حوزه فناوری و صنعت بیان کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان، در نظر داریم دانشگاه فردوسی مشهد محور زیست بوم نوآوری شرق کشور باشد و در این راستا علاوه بر توجه به مسائل زیرساختی، تمرکز خود را بر مسائلی همچون مغزافزار گذاشته‌ایم. فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در همین راستا است.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید با محیط کسب و کار و مهارت‌های شغلی آشنا شوند، اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه تاکنون بیشتر از جنس تحقیق و توسعه دانش بوده و ضرورت دارد تا به حوزه‌های اجرایی نیز گسترش پیدا کند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در این راستا تاکنون توافقات خوبی با مجموعه‌های صنعتی استان داشته‌ایم؛ اما باید این ارتباطات را گسترش دهیم.

ضابط بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان با توجه به معافیت‌هایی مالیاتی که برای شرکت‌های دانش بنیان درنظرگرفته شده، تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسات مشترک دانشگاه با اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن، تجارت و انجمن مدیران صنایع برای تعمیق پیوند میان دانشگاه و صنعت، ضرورتی غیرقابل انکار است.

  • ضرورت تعامل بیشتر بخش صنعت و دانشگاه برای تعمیق پیوند میان دو طرف

در ادامه این جلسه «علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: برای تعمیق پیوند میان دانشگاه و صنعت، ضروری است گفت‌وگو و تعامل بیشتری به منظور افزایش شناخت بیشتر دو طرف صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش اتاق ایران با وزارت علوم به توافق رسیدند تا همایش‌های مشترکی جهت افزایش ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه برگزار کنند، ادامه داد: بر اساس این توافق، باید یک کمیته اجرایی تشکیل شود تا دو طرف از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع و زمینه‌های همکاری مشترک را استخراج کنند که پیشنهاد می‌کنیم در استان خراسان رضوی برای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت به چنین سازوکاری دست یابیم.

«علیرضا عزیزی»، مدیر واحد خدمات بازرگانی و دفتر ارتباط با اعضاء اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت فراگیری آموزش‌های تجارت خارجی در شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: برخی شرکت‌‎های توانمند وقتی وارد بازار جهانی می‌شوند پس از مدتی احساس ناامیدی می‌کنند؛ چراکه به قوانین و مقررات تجارت خارجی اشرافی ندارند و این مساله باعث می‌شود عملکرد مطلوبی در این بازارها از خود به نمایش نگذارند.

وی ادامه داد: با عنایت به این مساله، ما از سال گذشته آموزش‌های مرتبط با تجارت خارجی و ورود به بازارهای بین‌المللی را در اتاق مشهد آغاز کرده‌ایم و اگر شرکت‌های دانش بنیان فعال در دانشگاه فردوسی مهارت تجارت داخلی و خارجی را آموزش ببینند، در توسعه فعالیت‌های تجاری خود موفق خواهند بود.

  • لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه تحقیق و توسعه

در بخش دیگری از این جلسه، «علی چشمی» عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر افزایش تعاملات دانشگاه فردوسی مشهد با اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: بیشتر همکاری‌های این دو مجموعه تاکنون در برگزاری همایش‌ها و پروژه‌های پژوهشی بوده و ضروری است زین پس به ارتباط در مباحث مربوط به تحقیق و توسعه و تامین نیروی انسانی صنایع توجه گردد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ایده‌هایی که در سایر نقاط کشور جهت افزایش تعاملات میان صنعت و دانشگاه اجرا شده است، بیان کرد: صنایع نیاز مبرمی به نیروی انسانی متخصص دارند و باید برای جذب این نیروها در دانشگاه برنامه‌های متنوعی را اجرایی کرد.

«رضا لطفی»، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: تعمیق ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیازمند تعریف مساله و مشخص کردن زمینه‌های همکاری است. در دانشگاه فردوسی مشهد اقدامات خوبی جهت صادرات فناوری صورت گرفته و شرکت‌های متعددی در دانشگاه در این حوزه فعال هستند، ما آمادگی داریم با صاحبان صنایع گوناگون درباره نوآوری نشست‌های تخصصی برگزار کنیم.

«مهدی پناهی» مدیر پروژه‌های کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به پروژه‌های مشترک دانشگاه و بخش صنعت، بیان کرد: شرایط دانشگاه فردوسی در این حوزه قابل قبول است اما این پتانسیل و ظرفیت می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی گفت: طرح “کارآموز بلندمدت” حدود یک سال است در دانشگاه اجرا شده، در این رابطه تاکنون 33 دانشجو از رشته‌های مختلف در صنایع مشهد استقرار پیدا کرده‌ و 18 شرکت نسبت به پذیرش دانشجویان اقدام کرده‌اند.

به گفته مدیر پروژه‌های کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد، اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند به تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت کمک شایانی کند و امکان اشتغال نیروهای متخصص را متناسب با مهارت‌هایی که دارند، فراهم کند.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15630

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.