• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3114 امروز 0
7
در نشست کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی  مطرح شد؛

اشاعه تولید بدون کارخانه، مستلزم اعطای امتیاز و مشوق به فعالان این حوزه است

  • کد خبر : 15823
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
اشاعه تولید بدون کارخانه، مستلزم اعطای امتیاز و مشوق به فعالان این حوزه است
در چهارمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بر لزوم اعطای امتیاز و مشوق به واحدهای دارای گواهی تولید بدون کارخانه به منظور اشاعه و ترویج این نوع فعالیت اقتصادی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فاطمه جمیلی»، رئیس این کمیسیون با بیان اینکه تولید بدون کارخانه در حوزه صنایع تبدیلی و کشاورزی به نام «تولید قراردادی» در ایران و جهان مصطلح است، اظهار کرد: در حال حاضر بهره‌گیری از تولید بدون کارخانه در جهان بسیار رواج یافته است. چنان که به هر میزان برندها موفق‌تر باشند، از تولید بدون کارخانه بیشتر کسب درآمد می کنند.

جمیلی خاطرنشان کرد: با داشتن مجوز تولید بدون کارخانه می توان ثبت سفارش و واردات انجام داد، فعالان اقتصادی از این مقوله بسیار استقبال خواهند کرد. علاوه بر این، متقاضیان ورود به این حوزه می توانند از تسهیلاتی به منظور تامین سرمایه در گردش برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در حوزه صدور مجوزهای تولید بدون کارخانه نسبت به اداره صمت روان تر عمل می کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه کسب و کارهای پیرامون تولید بدون کارخانه نیاز به اخذ مجوز از اداره صمت یا جهاد کشاورزی دارند، باید بسته‌ای پیشنهادی در راستای تسهیل صدور مجوزها در این حوزه تدوین شود. یکی از اهداف کمیسیون آن است که بتوانیم مسائل و مشکلاتی را که در راه صدور این مجوزهاست شناسایی نموده و در راستای برطرف شدن آنها پیگیری کنیم. برخی از مسائل در سطح استانی قابل حل و فصل است و برخی از آن نیاز به پیگیری در سطح کشور دارد.

جمیلی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اعضای کمیسیون پیشنهاد تشکیل حدود 12 کمیته را به کمیسیون ارائه کردند که از این میان در نهایت 4 کمیسیون آغاز به کار کردند. البته ممکن است برخی از کمیته ها به صورت مقطعی فعالیت کنند و پس از طی دوره‌ای فعالیت آنان به اتمام برسد.

تولید بدون کارخانه برخلاف تصور برخی به تقویت صنعت کمک کرده است

در بخش دیگری از نشست، «محمد حسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: از ابتدای تعریف مقوله تولید بدون کارخانه، بعضی‌ها با آن مخالفت کردند؛ چرا که بر این باور بودند این اقدام برخلاف صنعت و تولید است در حالی که کاملا بالعکس، این مهم به تقویت تولید و صنعت بسیار کمک می کند.

روشنک یادآور شد: بسیاری از سرمایه ها در استان با کمترین بازدهی در حوزه هایی مانند املاک صرف شده اند این در حالی است که باید از این سرمایه ها در حوزه تولید بدون کارخانه استفاده کرد. تعداد پروانه های صادر شده تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی در مقایسه با تعداد پروانه های صادر شده در استانی همچون البرز کمتر است و بایستی شاهد بهبود وضعیت در این امر باشیم.

سهیم شدن در بازار بین المللی، مستلزم حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال است

«احمد معصومی‌فر»، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی نیز با بیان اینک رسالت وزارت خارجه ایجاد حلقه اتصال میان ظرفیت های داخلی و خارجی است، یادآور شد: جهان در حال تحول است و این تحول در حوزه اقتصادی نیز بسیار نمود دارد. در واقع این مساله بر تمامی شئون جوامع بشری اعم از سیاسی، اجتماعی، حکمرانی و به ویژه اقتصاد نیز تاثیرگذاشته است.

وی عنوان کرد: سونامی تحت عنوان اقتصاد دیجیتال تمامی کشورها را در برگرفته و حوزه بسیار مهمی است. چنان که فناوری دیجیتال در تمامی شئون اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی تاثیرات خود را داشته است. برای سهیم شدن در بازار باید حتما به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرد. مبنای اقتصاد دیجتال تولید، توزیع و کاربرد دانش است و برخلاف اقتصاد کلاسیک در اقتصاد دیجیتال بحث کمبود منابع مطرح نیست. در واقع به هر میزان که از اقتصادی که منبع آن دانش است استفاده شود، قطعا میزان رشد افزایش خواهد یافت.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی یادآور شد: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در دهه گذشته مرحله تولید بدون کارخانه را پشت سر گذاشته اند. به طور مثال در سال 2011 که سفیر ایران در کره جنوبی بودم، به سرعت این مقوله گسترش پیدا کرد. در حال حاضر کارخانه های بسیار زیادی در کشورهای کره جنوبی و چین وجود دارند که از ظرفیت خالی کارخانه ها برای رشد اقتصادی بهره می گیرند و این ظرفیت را در اختیار کارآفرینان قرار می دهند.

وی افزود: جای خرسندی است که بستر زیرساخت های نرم افزاری و ارائه مجوزها در این خصوص فراهم شده و ما  به دنبال حرکت در این مسیر هستیم. آن چه مسلم است ظرفیت های خالی در حوزه صنایع بسیار زیاد است که امید می رود اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تشکیل این کمیسیون به صورت پایلوت در کشور بتواند در این حوزه موفق عمل کند.

معصومی فر با تاکید بر این نکته که روش های تجارت سنتی دیگر پاسخگوی نیاز بین المللی نیست، افزود: باید به حوزه برندسازی ورود قوی تری داشته باشیم. در حقیقت برای حضور در عرصه بین المللی باید با روش های نوین تجاری آشنا شده تا بتوانیم در رقابت های فشرده نقش موثری داشته باشیم.

شرایط برای صدور مجوز تولید بدون کارخانه بسیار تسهیل شده است

در بخش دیگری از نشست، «ناصر بهزاد»، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: حدود یک سال است که دستورالعملی مبنی بر تولید قراردادی (استفاده از ظرفیت خالی صنایع) به ما ابلاغ شده است که این مهم فرصت مناسب برای افرادی است که شرایط تولید را به طور مستقیم ندارند. طی یکسال گذشته چندین مجوز در این حوزه صادر شده است. کسانی که تمایل داشتند از ظرفیت خالی در زمینه صنایع تبدیلی به ویژه تولیدات دام و طیور، لبنیات، کودهای آلی و … استفاده کنند مجوزهایی دریافت کرده و آغاز به کار نموده‌اند و در حال تولید با برند خودشان در واحد تولیدی هستند.

بهزاد اظهار کرد: شرایط برای صدور مجوزها بسیار تسهیل شده است و متقاضی اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند قراردادی با مالک کارخانه در این حوزه منعقد کند و با ارائه مدارک برند خود و پروانه بهره برداری به ما، ظرف یک هفته مجوز او صادر خواهد شد.

ظرفیت صنایع شیر و پلاستیک، برق و الکترونیک برای همراهی در تولید بدون کارخانه

معاون امور صنایع اداره کل صمت خراسان رضوی تصریح کرد: با راه اندازی تولید بدون کارخانه مقرر است که تحولی در حوزه تولید رخ دهد. در واقع تولید با استفاده از ظرفیت های خالی باید افزایش پیدا کند. در صنایع شیر و پلاستیک، برق و الکترونیک ظرفیت های خالی وجود دارد که با پر کردن این خلاها می توان بخش تولید و صادرات را تقویت کرد.

وی یادآور شد: اخیرا مصوبات وزارت صمت حاکی از آن است که با عنایت به اینکه بخشی از ظرفیت اسمی واحدها طی قراردادی به دارنده تولید بدون کارخانه واگذار شده است لذا خدمات و مزایایی برای واحدهای تولیدی دارای گواهی تولید بدون کارخانه اعم از تسهیلات سرمایه در گردش، ثبت سفارش مواد اولیه، ورود موقت پیش بینی شده است که قطعا باید ثبت آمار در این رابطه انجام شود و سازمان نیز ثبت آن را تایید کند تا واحد بتواند از مزایای آن استفاده کند.

بهزاد تصریح کرد: فعالانی که در حوزه تولید بدون کارخانه فعالیت می کنند، از مزیت ورود به این حوزه برخوردار خواهند شد.

بسته اصلاحی مجوز تولید بدون کارخانه به زودی از سوی کمیسیون ارائه خواهد شد

در ادامه، «سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: مسائل و مشکلات موجود در حوزه صدور گواهی تولید بدون کارخانه، در نشست‌های پیشین کمیسیون به خوبی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و اکنون این موارد جمع بندی شده است و در قالب یک بسته پیشنهادی از سوی کمیسیون به دستگاه‌های ذی ربط ارائه خواهد شد تا بتوانیم از طریق مجاری قانونی اصلاح آن را پیگیری کنیم.

پروازی خاطرنشان کرد: تولید بدون کارخانه با هدف استفاده از ظرفیت های راکد واحدهای تولیدی و به منظور اشتغالزایی بیشتر و افزایش امنیت شغلی مطرح شده است؛ اما در مقابل مشکلاتی که متقاضیان در زمان اخذ مجوز و پس از آن دارند، دستیابی به این هدف را با چالش جدی مواجه می سازد.

وی در ادامه با برشمردن برخی از این مشکلات، تشریح کرد: جهت دریافت مجوز تولید بدون کارخانه روندی در دستورالعمل آن پیش بینی شده است که متقاضی باید ابتدا با کارخانه مورد نظر قرارداد منعقد کند و سپس به اداره صمت مراجعه و پس از دریافت موافقت به اداره ثبت رفته تا برای دریافت نام تجاری درخواست خود را ثبت کند. این امر مسائل زیادی را برای متقاضیان ایجاد می کند.

دبیر این کمیسیون با اشاره به دریافت کد آیسیک در انتهای مراحل اخذ مجوز تولید بدون کارخانه تصریح کرد: انتخاب کد آیسیک در ابتدای فرایند اخذ مجوز، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری متقاضیان را برای دریافت مجوز آسان‌تر می‌کند؛ اما متاسفانه این کد در انتهای فرایند تخصیص می‌یابد.

وی در ادامه بیان داشت: افرادی که پس از دو سال این مجوز را دریافت می کنند، دچار مشکلات جدی از جمله در حوزه مباحث مالیاتی می شوند؛ چرا که طبق بند 3 آیین نامه ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، پروانه بهره برداری ملاک استفاده از معافیت های مالیاتی است، اما مجوز تولید بدون کارخانه مشمول معافیت مالیاتی نمی شود. حال آن که اگر این معافیت بر تولیدکنندگان بدون کارخانه اعمال شود؛ ممکن است قیمت محصول تمام شده کاهش پیدا کند و این امر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

پروازی در پایان با بیان اینکه در سامانه بهین یاب برای دریافت مجوز باید قرارداد یا تفاهم نامه‌ای را بارگذاری کرد، گفت: این مساله برای کسانی که هنوز ثبت برند نداشته و به رسمیت شناخته نشده اند، چالش آفرین است.

بهزاد در پاسخ به بخشی از موضوعات طرح شده توسط دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه گفت: ما در فرآیند دریافت کد آیسیک، شناسه و … نهایت همکاری را با متقاضیان خواهیم داشت و مشکلی در این حوزه وجود ندارد. در حوزه امور مالیاتی نیز می توانیم به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این مساله را منعکس کرده و به فعالان این حوزه کمک کنیم.

در ادامه، «سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: فعالان حوزه تجارت که دارای برند قدیمی و خوشنامی هستند می توانند با ورود به حوزه تولید بدون کارخانه از ظرفیت و مزایای بسیاری استفاده کنند. کمیسیون واردات اتاق از این پس جلسات مشترکی را با کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در این امر برگزار خواهد کرد.

پیگیر پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش فعالان تولید بدون کارخانه هستیم

در ادامه، «شکوه میرشاهی»، مديركل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري خراسان رضوي تصریح کرد: ما در دفتر سرمایه گذاری موضوع پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش را برای فعالان اقتصادی به ویژه فعالان حوزه تولید بدون کارخانه پیگیری می کنیم. فعالان اقتصادی اگر در حوزه فعالیت خود با چالشی مواجه هستند می توانند مسائل خود را به شورا منعکس کنند، ما نیز قول مساعد می دهیم که حداکثر تلاش خود را برای به نتیجه رساندن مطالبات آنان به کار بگیریم.

«هادی طاهرپور کلانتری»، رئیس کمیته تحقیقات بازاریابی و مطالعات بازار کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخش دیگری از نشست عنوان کرد: تحقیقات بازار مقوله بسیار جدی است که می تواند در حوزه برندینگ بسیار موثر واقع شود. فرآیند مشاوره بدون تحقیقات بازار به هیچ وجه امکان پذیر نیست. فرآیند مدیریت در حوزه بسته بندی، استراتژی های تعاملی، جایگاه برند و… نیازمند اطلاعات و داده، دانش و خرد بازار است که مسیر آن از تحقیقات بازار می گذرد و باید جدی گرفته شود. از سویی، بحث های جامعه شناسی و روانشناسی در حوزه تحقیقات بازار مطرح است که نیاز است اشراف کامل در این حوزه شکل بگیرد.

«نوید فلاحت»، رئیس کمیته نوآوری و شتابدهی به پروژه های برندینگ و تولید بدون کارخانه این کمیسیون نیز یادآور شد: نوآوری در حوزه تولید بدون کارخانه شرط بسیار مهمی است. این کمیته در 5 حوزه رسالت دارد نخست آن که درگاهی میان فعالان حوزه تولید، خدمات، کمیته نوآوری و شتابدهی ایجاد خواهیم کرد و در حال حاضر فرآیند قانونی آن در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه آژانس ها و شتابدهنده ها به عنوان بازیگران اصلی هستند که می توانند در این حوزه به ما کمک کنند، تصریح کرد: نیازمند سکوی یکپارچه و پلتفرمی در حوزه تولید بدون کارخانه و طراحی خدمات خلاق هستیم که می تواند بصورت حضوری نیز ایجاد شود.

فلاحت با اشاره به اینکه ما تمایل داریم اولین هم آفرینی در نوآوری حکمرانی برندینگ و تولید هوشمند را راه بیاندازیم، عنوان کرد: متخصصین مختلفی در این حوزه صاحبنظر هستند. ما تصور می کنیم که پازل تاکتیکی موفقیت در یک پروژه را افراد مختلفی تکمیل می کنند که باید از نظر آنان استفاده کرد.

ضرورت نهادینه سازی فرانچایز در ایران

«جمیل نیک اندیش»، عضو کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی نیز عنوان کرد: در نمایشگاه فرانچایز 5 الی 6 برند حضور داشته که تمایل داشتند کار فرانچایز خود را انجام دهند اما صرفا دو برند دارای برنامه عملیاتی در این حوزه بودند.

وی یادآور شد: پیرامون برگزاری نمایشگاه مقرر شده است که با انجمن فرانچایز ایران تفاهمنامه ای حول مفاهیم آموزشی و ترویجی منعقد کنیم. این طور نیست که صرفا کسب و کارهایی که کالا دارند می توانند فرانچایز کنند. کسب و کارهای خدماتی هم قابلیت فرانچایز دارند که مشهد می تواند مبدع این قضیه باشد.

«محمدرضا سیم ریز»، رئیس کمیته دیجیتال مارکتینگ این کمیسیون هم یادآور شد: این کمیته مقرر است سامانه بهساز و تسهیل کننده فرآیند برندینگ را راه اندازی کند تا فرآیند برندسازی در سطح استان تسهیل شود.

وی اظهار کرد: سلسله رویدادهایی توسط کمیته در دست اقدام است که تداکس امید اولین رویدادی است که 2 آذرماه با محوریت برندینگ برگزار خواهد شد. انتظار می رود فرهنگ برندسازی و تولید بدون کارخانه در این حوزه تقویت شود. در این رویداد ثابت می کنیم که پرچمدار برندسازی تولید بدون کارخانه در سطح کشور هستیم و به عنوان یک تیم جوان و خوش انرژی در عرصه عملیاتی و اجرا، بازوی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه خواهیم بود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15823

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.