• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
4
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد؛

تبعات افزایش تعرفه عوارض تابلوهای دوزبانه در صنوف گردشگری

  • کد خبر : 16354
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۶
تبعات افزایش تعرفه عوارض تابلوهای دوزبانه در صنوف گردشگری
در سی‌وهفتمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، موانع و مشکلات اتاق اصناف در رابطه با حوزه‌های شهرداری از جمله افزایش عوارض شهرداری در صنوف مختلف، مشکلات مرتبط با تابلوهای معرف کاربری صنوف، مباحث نحوه مدیریت پسماند، نصب تابلوهای دوزبانه، تعیین ضوابط نصب تابلوهای معرف مشاغل و فرآیند، الزامات انعقاد قراردادهای جمع آوری زباله و... طرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در خصوص موانع و مشکلات اتاق اصناف با حوزه شهرداری، اظهار کرد: مشکلات اتاق اصناف در حوزه‌های مختلف بررسی و سپس به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ارسال شده که این موضوعات درحال بررسی است.

وی ادامه داد: اتاق اصناف در حوزه شهرداری با موانع و مشکلاتی مواجه است. شهرداری برای اخذ عوارض در حوزه‌های مختلف، نیازمند چهارچوب‌های دقیق قانونی است. در اخذ عوارض از صنوف مرجع قانون‌گذاری، فرمول، مبنا و… مدنظر است.

لبافی خاطرنشان کرد: شهرداری در اجرا و اخذ عوارض از قانون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید پیروی نمی‌کند. برطبق ماده 30 قانون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید، پیش از اجرایی شدن دستورالعمل، بخشنامه و قوانین بایستی نظرات ذی‌نفعان اخذ گردد. درصورت اخذ نظر ذی‌نفعان، بخش خصوصی با مشکل مواجه نخواهد شد.

اعمال سلیقه در اخذ عوارض از صنوف

«حسن صادقی»، نماینده اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری براساس منطقه‌های شهری عوارض صنوف را دریافت می‌کند، اظهار کرد: عوارض صنوف باید متناسب با خدمات شهری که ارائه می‌گردد، اخذ شود. افزایش عوارض صنوف به صورت سالانه و با نرخ‌های بالا، اصناف را دچار مشکل کرده است. برای افزایش تعرفه باید فرمول یا درصد مشخصی وجود داشته و دقیق باشد. متاسفانه شهرداری در اخذ عوارض صنوف به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند.

صادقی بخش دیگر سخنانش را به نصب تابلوهای دوزبانه در واحدهای صنفی گردشگری اختصاص داد و تاکید کرد: تابلوهای معرفی صنوف و مکان‌های گردشگری، به چهره شهر لطمه وارد نمی‌کند؛ بلکه به جذب گردشگر و راهنمایی آنان کمک فراوانی خواهد کرد.

افزایش تعرفه عوارض صنوف براساس تورم جامعه اخذ می‌شود

«محسن رضا غلامی»، مسئول امور نظارت اداره کل خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: عوارض صنوف براساس فرمول و ارقام ابلاغی از سوی وزارت کشور اخذ می‌گردد. فرمول و میزان عوارض دریافتی از صنوف خراسان رضوی، همانند سایر استان‌های کشور است.

وی ادامه داد: براساس مصوبات ابلاغی از سوی وزارت کشور به شهرداری مشهد، افزایش تعرفه عوارض صنوف براساس تورم جامعه اخذ می‌شود. تورم در جامعه به صورت سالانه و برمبنای نرخ تورم بازار ایران یا بانک مرکزی محاسبه می‌گردد. شهرداری مشهد در محاسبه نرخ تورم در عوارض صنوف دخل و تصرفی ندارد. حوزه درآمدی شهرداری مشهد با فرمول مذکور، بسیار محدود شده است.

غلامی افزود: نرخ پایه عوارض براساس بخشنامه مرکز و محاسبه آن توسط فرمانداری هر شهر تعیین می‌شود.

اخذ تعرفه از شهروندان، بدون قانون مصوب مجلس شورای اسلامی غیرقانونی است

«مهدی وطن‌پرست»، رئیس گروه تولید استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیشترین شکایت مردم از دستگاه‌های اجرایی در حوزه شهرداری است، بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه فرمول و دستورالعمل خاصی برای اخذ مالیات از مردم داشته و براساس آن عمل‌ می‌کند. شهرداری هم باید برای اخذ عوارض صنوف از فرمول خاصی پیروی کرده و اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشد. درصورتی که شهرداری مدعی حق است، باید اطلاعات کاملی در جلسات کارشناسی ارائه کند.

وطن‌پرست با طرح این پرسش که مرجع صدور قانون افزایش تعرفه عوارض شهرداری در جامعه چه ارگانی است؟، اشاره کرد: با کلی‌گویی به نتیجه غایی دست پیدا نخواهیم کرد. اخذ تعرفه از شهروندان بدون قانون مصوب مجلس شورای اسلامی غیرقانونی است.

تشریح مشکلات مرتبط با تابلوهای معرف کاربری صنوف و الزام به ثبت در سامانه و متحدالشکل بودن آنها

در ادامه این نشست، «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه نصب تابلوهای دو زبانه برای راهنمایی گردشگران در شهر، عنوان کرد: فرآیند اخذ مجوز برای نصب تابلوهای دوزبانه پیچیده است. ابتدا تابلو طراحی و سپس به مسئولین مربوطه شهرداری ارسال می‌گردد. پس از تایید، تابلو اجرا و نهایی می‌شود و سپس عکس تابلو ارسال و نصب می‌گردد. پس از بازدید مسئولین شهرداری از تابلو نصب شده، اغلب مشکلات متعددی ایجاد و از نصب تابلو ممانعت می‌گردد یا عوارض و جریمه از آنان دریافت می‌شود.

وی با تاکید بر کلی‌گویی قانون، بخشنامه و آیین‌نامه‌ها در حوزه نصب تابلوهای دوزبانه، خاطرنشان کرد: تعرفه عوارض و جریمه تابلو معرفی مشاغل بر اساس ارزش ملک و خدمتی که در این صنف ارائه می‌گردد، متفاوت است. در صورتی که در معرفی صنوف، از کلمات انگلیسی استفاده شود جریمه و تعرفه عوارض چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

غفران با اشاره به قانون ممنوعیت استفاده از کلمات بیگانه در تابلوهای سطح شهر، عنوان کرد: حداکثر میزان استفاده از کلمات انگلیسی در تابلوهای معرفی سطح شهر، یک سوم متن فارسی آن بوده و عوارض و جریمه دوبرابری در پی دارد.

وی با بیان اینکه وجود تابلوهای دوزبانه برای صنف گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور بوده و سالانه تعداد زیادی گردشگر به این استان سفر می‌کنند. زبان انگلیسی از زبان‌های مرسوم دنیاست. عدم استفاده از کلمات انگلیسی در تابلوهای معرفی در حوزه گردشگری سبب سردرگمی، کاهش ورودی مسافر و افول اقتصاد گردشگری استان خواهد شد.

غفران با اشاره به اینکه در دنیا آژانس‌های مسافرتی، هتل، مراکز اقامتی و… محلی برای تسهیلگری گردشگران هستند، گفت: خراسان رضوی گردشگرپذیر است. درصورتی که حروف انگلیسی در تابلوهای معرفی مکان‌های تسهیلگری حوزه گردشگری استفاده شود، تعرفه و جریمه چندین برابری از آنان دریافت و سپس تابلو جمع‌آوری می‌شود. بخش خصوصی و دولتی باید برای رفع این موضوع تلاش کنند. اعتبار یک آژانس مسافرتی با ورود دستگاه قضایی برای برداشتن تابلو دوزبانه وی، کاهش پیدا می‌کند. از سویی، آژانس‌های مسافرتی از طرف شرکت‌های هواپیمایی ملزم به نصب نام انگلیسی این شرکت‌ها شده‌اند.

تابلو مکان‌های گردشگری باید در دیدم عموم قرار گیرد

«مرجان شاه‌ولایتی»، مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه مخاطب تابلوهای معرفی، گردشگران هستند، عنوان کرد: گردشگران خارجی اغلب با زبان فارسی آشنایی نداشته و باید از کلمات انگلیسی برای معرفی مکان‌های شهر استفاده گردد تا از سردرگمی آنان جلوگیری شود. تابلوهای معرفی صنوف و مکان‌های حوزه گردشگری، باید ترکیبی از کلمات فارسی و انگلیسی باشد.

وی ادامه داد: برخی از هتل‌ها مجوز تابلو را به صورت جداگانه و در حوزه نمای ساختمان در پایان‌کار دریافت کردند. جایگاه درست تابلو معرفی برای نمایش و قرارگرفتن در دید گردشگران، بر روی بدنه مکان (ساختمان) است. این تابلو باید اندازه مناسب داشته و قابل رویت (شناسایی) باشد. همچنین ابعاد و اندازه تابلو درخور اندازه هتل باشد. تابلو معرفی هتل، تبلیغاتی نیست.

شاه‌ولایتی با بیان اینکه در مصوبه شورای شهر، اندازه مشخصی برای تابلو معرفی صنوف گردشگری درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: درصورتی که تابلو مطابق اندازه مصوب شده نباشد، مشمول جریمه و افزایش تعرفه عوارض خواهد شد. همچنین، اگر کلمات انگلیسی در آن استفاده شود، مشمول جریمه و تعرفه عوارضی چندین برابری خواهد شد. تعاریف در مصوبه مذکور شورای شهر، ایرادات متعددی دارد و برای تدوین آن از فعالان و ذی‌نفعان این حوزه استفاده نشده است. هیچ یک از تابلوهای معرفی گردشگری مشمول تعرفه رایگان این مصوبه نخواهند شد.

وی در ادامه سخنانش، به مشکلات هتل‌ها در بحث جمع آوری پسماند و زباله اشاره کرد و در خصوص الزام هتل‌ها به قرارداد با شرکت‌های جمع‌آوری زباله تاکید کرد: درصورت موافقت شهرداری مشهد، هتل‌‌ها باید با شرکت خصوصی دیگری برای جمع‌آوری زباله قرارداد منعقد کنند.

شاه‌ولایتی همچنین در خصوص نرم‌افزارهای جمع‌آوری زباله خشک در شهر مشهد، عنوان کرد: نرم‌افزارهای جمع‌آوری زباله خشک در سطح مشهد با مشکلات متعددی همچون کمبود نیرو، حمل‌ونقل، مشکلات زیرساختی و… مواجه هستند.

وی بخش دیگر سخنانش را به قراردادهای پسماند شهرداری با هتل‌ها اختصاص داد و تاکید کرد: قرارداد پسماند شهرداری با هتل‌ها، براساس تعداد اتاق‌ها منعقد شده و تعرفه‌های زیادی دارد.

نصب تابلوهای دوزبانه در شهر موضوع ساده‌ای است

«یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه، در خصوص نصب تابلوهای دوزبانه در صنوف حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: 100 درصد ظرفیت برخی از هتل‌های مشهد، به گردشگر خارجی اختصاص داده شده است. همچنین برخی آژانس‌های مسافرتی و گردشگری در حوزه ورود گردشگر خارجی به استان فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم همدلی برای رفع موانع در حوزه گردشگری، افزود: نصب تابلوهای دوزبانه در مکان و صنوف حوزه گردشگری موضوع ساده و پیش پا افتاده‌ای است. این مسئله در دیگر شهرهای گردشگری ایران رفع شده که امیدواریم در خراسان رضوی نیز رفع گردد و وضعیت جذب گردشگر خارجی بهبود پیدا کند.

شهرداری با افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه عوارض مربوط به تابلوهای دوزبانه مخالف است

«حسین بهروزی‌فر»، مسئول تبلیغات سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با بیان اینکه آیین‌نامه افزایش تعرفه و جریمه برای نصب تابلوهای دوزبانه از سوی هیئت وزیران به شهرداری‌ها ارسال شده است، عنوان کرد: تعرفه این نوع تابلوها، حدود 300درصد افزایش پیدا کرده که شهرداری نیز با این میزان افزایش مخالف است.

وی بخش دیگر سخنانش را به ممنوعیت معرفی و تبلیغ شرکت‌های هواپیمایی خارجی بر روی درب آژانس‌های مسافرتی و گردشگری اختصاص داد و خاطرنشان کرد: آژانس مسافرتی و گردشگری متخلف پس از دریافت چندباره نامه اخطار و تذکر لسانی، اعمال قانون می‌شود.

او افزود: میزان تعرفه و جریمه نصب تابلوهای دوزبانه و غیرمتعارف، براساس ناحیه و منطقه‌های شهری متفاوت است. تعرفه این امر در اطراف حرم بسیار زیاد است. بر روی شیشه‌های آژانس‌های مسافرتی تبلیغات متعددی نصب شده است. درصورتی که سهم تبلیغات از شیشه آژانس‌های مسافرتی تنها 25 درصد باشد، صنف مذکور جریمه نخواهد شد.

سپس «محسن محمودی»، رئیس اداره نظارت تفکیک از مبدا سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به الزام به انعقاد قرارداد با شرکت‌های جمع‌آوری زباله، تاکید کرد: جامعه هتل‌داری می‌توانند شرکت‌های پیمانکاری جمع‌آوری زباله مدنظر خود را به مناقصه‌های شهرداری دعوت کنند و پس از برگزاری مناقصه، امکان عقد قرارداد جمع‌آوری زباله هتل‌ها با این شرکت‌ها امکان‌پذیر است.

وی در خصوص جمع‌آوری زباله‌های خشک هتل‌ها، عنوان کرد: درصورتی که صنوف و هتل‌داران از نرم‌افزاهای جمع‌آوری زباله‌های خشک استفاده کنند، مشمول تخفیف 25 درصدی عوارض پسماند خواهند شد.

برخی از قوانین و مقررات در حوزه عوارض، مخل کسب‌وکار است

در ادامه، لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تاکید بر کارشناسی دقیق موضوعات در حوزه موانع و مشکلات اصناف با شهرداری، بیان کرد: تشکیل جلسه کارشناسی با حضور متولیان این امر در رفع موانع تاثیرگذار است. هدف شورای‌ گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان رفع موانع کسب‌وکار است. شهروندان ملزم به پرداخت عوارض هستند؛ اما برخی از قوانین و مقررات در حوزه عوارض مخل کسب‌وکار است.

وی ادامه داد: وجود تابلو‌های دوزبانه برای معرفی صنوف و مکان‌های گردشگری بر جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خارجی و افزایش اقتصاد گردشگری استان تاثیرگذار است. برخی از قوانین و مقررات در این حوزه دارای دلایل منطقی نیست که در شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و با هم‌دلی قابل رفع است. ممکن است میزان تعرفه عوارض تابلوهای دوزبانه برای شهرداری اندک و بخش عمده بودجه این دستگاه را تامین نکند؛ اما عدم وجود این تابلوها، میلیاردها دلار به اقتصاد شهر خسارت وارد می‌کند. این در حالی است که کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس، در حوزه نوآوری، افزایش و جذب سرمایه‌گذار خارجی و جذب گردشگر بسیار فعال عمل می‌کنند.

لبافی بخش دیگر سخنان را به برگزاری جلسه کارشناسی با حضور متولیان این حوزه و کسب نظرات اختصاص داد و تاکید کرد: در جلسات کارشناسی با تجزیه و تحلیل بخشنامه‌ها، قوانین و رویه‌ها نتایج غایی کسب خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان، خاطرنشان کرد: بایستی جلسه‌ای در حوزه موانع مالیاتی گردشگری با حضور مسئولان اداره کل امور مالیاتی استان برگزار و در این حوزه تصمیم‌گیری شود. با ارائه پیشنهاد در این حوزه به سازمان امور مالیاتی کشور، بسیاری از مشکلات رفع و اقتصاد گردشگری استان رشد خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.