• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 3173 امروز 7
4
رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد نسبت به احتمال قطعی گاز صنایع استان در زمستان ابراز نگرانی کرد:

ضعف مدیریت در بخش مصرف و تحمیل عواقب ناترازی انرژی به بخش تولید

  • کد خبر : 16432
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۷
ضعف مدیریت در بخش مصرف و تحمیل عواقب ناترازی انرژی به بخش تولید
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فرآیند استخراج گاز در کشورمان به سختی و با دشواری صورت می‌گیرد و این در حالی است که مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور ما با چالش‌های زیادی رو به رو است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «نسرین یوسفی عارفی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون انرژی اتاق مشهد از چاه‌های استحصال گاز شمال شرق ایران و مناطق عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق کشور که در قالب دوازدهمین تورتعالی خانه هم‌افزایی انرژی و آب صورت گرفت، اظهار کرد: شاید در چند سال گذشته خانگیران جزو پالایشگاه‌هایی بود که بخش عمده‌ای از گاز شرق  کشور را تامین می‌کرد؛ اما متاسفانه در این سال‌ها به دلیل افزایش بی‌رویه مصرف گاز، این پالایشگاه به تنهایی پاسخگوی تامین گاز شرق کشور نبوده و ما مجبور شده‌ایم تا از شبکه گاز سراسری هم استفاده کنیم، به طوری که در سال گذشته شاهد بودیم با برودت هوا گاز تعدادی از شهرهای استان قطع شد و این مساله مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد.

یوسفی‌عارفی اظهار کرد: در این مناطق حفاری چاه، تا مرحله خروج گاز توسط مهندسان ایرانی انجام می‌گیرد و حفاری چندین چاه جدید نیز در دست اقدام است، چاه‌هایی هم در حال بهره‌برداری می‌باشد که نکته جالب توجه این است که تمامی این فعالیت‌ها از جمله ساخت تجهیزات نیز توسط مهندسان ایرانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از پیشنهاداتی که از سوی کمیسیون انرژی اتاق در جریان بازدید از پالایشگاه مطرح گردید، درخصوص استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای همفکری بیشتر با این مجموعه و بهبود فرآیندها بود که قرار شد این کار توسط کمیسیون‌های انرژی و اقتصاد اتاق بازرگانی پیگیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از نکات مهم این بازدید، فرآیند سخت خروج گاز از اعماق زمین بود، گفت: فرآیند استخراج دشوار گاز در حالی صورت می‌گیرد که مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور ما با چالش‌های زیادی رو به رو است.

یوسفی‌عارفی با اشاره به قطعی گاز صنایع تصریح کرد: متاسفانه مدیریت مصرف در کشور ما به معنای واقعی شکل نگرفته و بیشترین فشار مصرف گاز هم معمولا در بخش صنعت اعمال می‌شود، به طوری که در تابستان و زمستان خاموشی‌ برق و قطعی گاز دامن‌گیر بخش صنعت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابر اعلام شرکت گاز، اگر 10 درصد مصرف گاز در بخش خانگی کاهش پیدا کند گاز بخش صنعت قطع نخواهد شد، این در حالی است که سهم مصرف گاز صنعت در 10 سال گذشته 19 درصد بوده و در حال حاضر به 18.7 درصد رسیده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با انتقاد از اینکه هر زمان در تامین انرژی با مشکلی مواجه شویم، قطع انرژی صنایع اولین انتخاب مسئولان امر خواهد بود، بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده تا سال 1412 به یک بحران مهم در حوزه تامین گاز برخورد خواهیم کرد و برای جلوگیری از وقوع چنین بحرانی بهینه‌سازی مصرف انرژی مساله‌ای اساسی به نظر می‌رسد، هرچند که در سال‌های گذشته موضوعاتی در این حوزه طرح شده اما تا زمانی که قیمت‌ انرژی در کشور ما واقعی نشود با فرهنگ‌سازی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمستان امسال صنایع مانند سال گذشته با قطعی گاز مواجه خواهند شد یا خیر، گفت: اگر دمای هوا کاهش چشمگیری داشته باشد با توجه به پیش‌بینی‌های شرکت گاز استان، با قطعی گاز بخش صنعت مواجه خواهیم شد. در این خصوص به صنایع پرمصرف هم رسما طی نامه‌ای اعلام شده در صورت برودت هوا و افزایش مصرف خانگی با قطعی گاز مواجه خواهند شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16432

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.