• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3064 امروز 0
5
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفت؛

تشریح موانع راه‌اندازی مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در مشهد

  • کد خبر : 16600
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
تشریح موانع راه‌اندازی مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در مشهد
در سی‌ونهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، موانع اجرای پروژه مجتمع‌ ساماندهی مشاغل شهری در مشهد، ایجاد راه دسترسی یا جایگزین برای شهرک صنعتی کلات در محدوده بلوار بهمن و پیشنهاد تملک و تعریض خیابان ورودی شهرک صنعتی کلات به منظور کاهش تصادفات، مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با بیان اینکه قانون، شهرداری را مکلف به هدایت و انتقال مشاغل مزاحم به خارج از محدوده شهری کرده که تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه توسط شهرداری مشهد صورت گرفته است، افزود: ساماندهی مشاغل مزاحم، یکی از پروژه‌های مورد تایید کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان بوده و برای ساخت مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، مجوزهای لازم اخذ شده است.

لبافی با تاکید بر پیگیری دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم و انتقال آنان به خارج از حریم شهری، عنوان کرد: مادامی که تغییر کاربری اراضی تعیین شده برای استقرار مشاغل مزاحم صورت نگیرد، انتقال این صنوف انجام نمی‌شود. هم اکنون سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با مشکل تغییر کاربری اراضی تعیین شده برای ساخت مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم، روبروست.

وی در بخش دیگر سخنانش به ساماندهی مشاغل شهری در حوزه خدمات عمومی اشاره و تاکید کرد: براساس نقشه‌های قدیمی مشهد، در اراضی خارج از محدوده شهری، کشاورزی صورت می‌گرفت؛ اما درحال حاضر بسیاری از این اراضی سرسبزی و پویایی خود را از دست داده و به زمین بایر تبدیل شده است. امکان کشت در این اراضی وجود نداشته و کاربری کشاورزی آنان معنایی ندارد.

تغییر کاربری سبب افزایش هزینه احداث مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم شده است

«جواد آهویی»، معاون اداره ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه 25 رده شغلی مزاحم در شهر وجود دارد که باید از محدوده شهری خارج شوند، بیان کرد: قانون تغییر کاربری، سبب افزایش هزینه پروژه مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم و عدم تمایل سرمایه‌گذار در این زمینه شده؛ این قوانین سخت‌گیرانه، فرار سرمایه از استان را به دنبال دارد.

آهویی بخش دیگر سخنانش را به افزایش تعداد مشاغل مزاحم در شهر اختصاص داد و گفت: روزانه مجوز فعالیت صنوف توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان صادر می‌شود. پس از مراجعه کارشناسان شهرداری و تذکر برای انتقال به خارج از محدوده شهری، صاحبان کسب‌وکارها، مجوز فعالیت را ضامن بقاء فعالیت در محدوده شهر دانسته و آن را ملاک قرار می‌دهند. این صنوف از شهرداری درخواست محلی برای فعالیت در خارج از شهر می‌کنند؛ اما محلی برای فعالیت آنان در دسترس نیست.

وی درخواست قرار گرفتن 25 ردیف شغلی مزاحم در حوزه خدمات عمومی را مطرح و خاطرنشان کرد: درصورتی که مشاغل مزاحم شهری در حوزه خدمات عمومی قرار گیرند، از پرداخت 80 درصد هزینه تغییر کاربری معاف و پروژه ساخت مجتمع ساماندهی مشاغل شهری اجرایی خواهد شد.

«محمد لطفی‌پور»، نماینده سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به اجرای پروژه مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم در خارج از محدوده شهری، عنوان کرد: برای ساخت مجتمع مزبور، اراضی کشاورزی و صنعتی غیرقابل استفاده مدنظر قرار گرفت. ساماندهی برخی از مشاغل مزاحم در اراضی دارای کوره امکان‌پذیر نیست و بایستی از اراضی کشاورزی بایر برای ساماندهی این مشاغل استفاده کرد.

«مهدی وطن‌پرست»، رئیس گروه تولید استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی صنفی مشهد با مشکل تغییر کاربری مواجه شد، تاکید کرد: بخش خصوصی به صورت مداوم موضوع تغییر کاربری اراضی خارج از محدوده شهری را در جلسات استانداری و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح می‌کند. از ارائه پیشنهاد اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی، یکسال می‌گذرد و تاکنون اقدام عملیاتی از سوی دستگاه‌های ذیربط صورت نگرفته است.

وطن‌پرست پیشنهاد کرد: از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آید تا راهکاری برای رفع این موضوع اتخاذ گردد. راهکار اصلی، اصلاح قانون تغییرکاربری است؛ چرا که هم اکنون امکان کشاورزی در برخی از اراضی به ویژه در سطح استان خراسان رضوی نیست.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان نیز در جمع بندی مباحث دستور کار نخست این نشست، اذعان کرد: اصلاح قانون تغییر کاربری و پیشنهاد قرارگیری مشاغل مزاحم شهری در حوزه خدمات عمومی از راهکارهای موجود برای رفع این مسئله است که بایستی از مسیر شورای استان پیگیری گردد.

ضرورت رفع مشکلات موجود در مسیر تردد از فاز دو به چهار شهرک صنعتی کلات

در ادامه، این جلسه وارد بررسی دستور کار دوم مبنی بر بررسی تعریض خیابان تلاش شمالی شهرک صنعتی کلات (از فاز 2 به فاز 4)، تامین زمین و خرید قطعه‌ اراضی به متراژ 262 متر از کارخانه آسفالت شهید مجیدی شهرداری مشهد شد.

«حمیدرضا فدا»، مدیرعامل شهرک صنعتی مشهد (کلات) در این بخش از نشست اظهار کرد: شهرک صنعتی مشهد با توجه به قدمت بیش از 40 سال و نیز، موقعیت مکانی نسبت به شهر مشهد و نزدیک بودن به مراکز دسترسی به نیروی کار، بیشترین متقاضی سرمایه‌گذاری را در بین شهرک‌های صنعتی استان دارد.

وی با اشاره به راه اندازی فاز چهار شهرک صنعتی کلات، تشریح کرد: مسیر تردد از فاز دو به چهار شهرک صنعتی کلات با مشکل ترافیک و تصادفات متعدد همراه است. این مسیر به دلیل تردد زیاد خودروها، تریلی، کامیون و… به نقطه تصادفات در محور ورودی و خروجی شهرک صنعتی تبدیل شده است. روزانه حجم تردد به فاز چهار شهرک صنعتی کلات درحال افزایش است و به‌زودی این فاز تکمیل خواهد شد.

فدا، با اشاره به درخواست تملک زمین و خرید قطعه‌ اراضی به متراژ 262 مترمربع از کارخانه آسفالت شهید مجیدی شهرداری مشهد برای تعریض این مسیر، بیان کرد: پیشنهاد خرید قطعه اراضی مذکور و دوطرفه کردن مسیر رفت‌وآمد از سوی شهرک صنعتی کلات، به شهرداری مشهد ارائه شده است. شهرداری مشهد به‌دلیل وجود باسکول و برخی مناطق مسکونی در اطراف این محدوده با این پیشنهاد موافقت نکرد. هر چند طبق بررسی و کارشناسی‌های متعدد شهرک صنعتی کلات، موارد مطرح شده منعی برای ایجاد مسیر رفت ‌و آمد (دوبانده کردن مسیر) وجود ندارد.

تامین مالی تعریض مسیر ورودی و خروجی فاز دو به چهار، توسط شهرک صنعتی کلات انجام می‌شود

«اسماعیل حاجیان»، مسئول فنی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز با اشاره اینکه مسیر تردد مذکور پیش از افتتاح فاز چهار شهرک صنعتی کلات به شکل خیابان کمربندی بود، عنوان کرد: پس از بازگشایی فاز چهار شهرک صنعتی کلات، مسیر تردد فاز دو به چهار به مسیر اصلی تردد تبدیل شده است. متراژ زمین درخواستی برای تعریض مسیر تردد اندک بوده و تامین مالی این مهم توسط شهرک صنعتی کلات صورت می‌گیرد. پیمانکار برای این پروژه تعیین و درصورت موافقت شهرداری مشهد، کار آغاز خواهد شد.

«فرزاد اصغری‌پور»، نماینده معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در پاسخ به این موضوع، تاکید کرد: باتوجه به تامین مالی پروژه (تعریض خیابان تلاش شمالی) از سوی شهرک صنعتی کلات، مانعی برای فروش اراضی درخواست شده وجود ندارد. رقم سرمایه‌گذاری پروژه تعریض مذکور، بالا نبوده و شهرداری قصد ورود به آن را ندارد.

سپس، لبافی در جمع‌بندی موضوع اظهار کرد: پیشنهاد تعریض خیابان تلاش برای کاهش ترافیک و تصادف در مسیر تردد فاز دو به چهار شهرک صنعتی کلات، بنا بر عدم مخالفت شهرداری مشهد به کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان ارائه و مجوزات لازم اخذ خواهد شد.

لزوم ایجاد راه دسترسی جدید یا جایگزین به شهرک صنعتی کلات به دلیل مشکلات ترافیکی در ورودی بلوار بهمن

فدا، مدیرعامل شهرک صنعتی مشهد (کلات) در تشریح دستور کار سوم این جلسه، گفت: بلوار بهمن مسیر دسترسی به آرامگاه بهشت رضوان، خیابان خواجه‌ربیع، روستاهای حاشیه شهر، شهرک صنعتی کلات و… است. باتوجه به تراکم جمعیت در این محدوده، تردد فراوانی در این مسیر صورت می‌گیرد که یک ساعت زمان سفر را افزایش می‌دهد. همچنین باتوجه به برنامه‌های توسعه‌ای استان، بسیاری از کارگاه‌های چوب در بلوار بهمن مستقر هستند.

وی با اشاره به وجود 25 روستای حاشیه شهر با تراکم جمعیتی چشمگیر در بلوار بهمن مشهد، افزود: بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی در شهرک صنعتی کلات مستقر هستند که از جمله آنان می‌توان به سیمان شرق و پوشاک جامعه اشاره کرد. بیش‌ترین میزان ترافیک در مسیر ورودی و خروجی سه‌راه خواجه ربیع تا بلوار بهمن است. افزایش زمان سفر در صبح و عصر به طور چشم‌گیری بیشتر می‌شود. همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه، تردد‌ها به طور ناگهانی افزایش و مسیر قفل می‌شود. ترافیک و تراکم تردد در این مسیر سبب عدم خدمت‌رسانی دستگاه‌های خدمت‌رسان می‌شود.

فدا با تاکید بر لزوم پیش بینی راه جایگزین جهت دسترسی به شهرک صنعتی کلات، عنوان کرد: در سال‌های گذشته مذاکراتی با شهرداری مشهد در این زمینه انجام شد. شهرداری مشهد، ایجاد دسترسی بهتر و مسیر جایگزین از چراغچی 13 و پل ابوطالب برای دسترسی بهتر به جاده کلات و شهرک صنعتی را در برنامه‌های آینده خود داشت؛ اما به دلیل معارضات در این مسیر و عدم تامین مالی، این پروژه عملیاتی نشد.

«آقایی»، نماینده معاونت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز با تاکید بر اینکه مسیر ورودی به شهرک صنعتی کلات با مشکل ترافیکی مواجه نیست، خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی شهرک صنعتی کلات، ترافیک در سه‌راه خواجه‌ربیع و بلوار بهمن است که در محدوده شهری و به شهرداری مشهد مرتبط است.

شهرداری متولی ترافیک شهری است

«رضا رجب‌زاده»، نماینده دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهرداری متولی اصلی در حوزه ترافیک شهری است، اظهار کرد: شهرداری مشهد برای ساماندهی این گره ترافیکی باید اقدامی انجام دهد. لازم است براساس نوع، شکل و گونه ترافیکی، پروژه ترافیکی راست‌گرد و اصلاح هندسی تعریف شود.

وی با اشاره به پیشنهادات شهرک صنعتی کلات برای رفع مشکلات ترافیکی به شهرداری مشهد بیان کرد: پیش از اقدام، باید طرح‌های تفصیلی مشهد مطالعه و پروژه‌های پیشنهادی برای این منطقه مورد بررسی قرار گیرد. افزایش حاشیه‌نشینی در محدوده بلوار بهمن و جاده کلات، اجرای پروژه نهضت ملی مسکن و… از موضوعات مهم در بررسی طرح تفصیلی مشهد است.

رجب‌زاده با تاکید بر اخذ استعلامات لازم از شهرداری مشهد، اذعان کرد: پیشنهاد می‌کنم؛ جلسه تخصصی با حضور نمایندگان سازمان عمران، حمل‌ونقل و ترافیکی شهرداری مشهد، دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی و شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرک صنعتی کلات برگزار و موضوع به تفصیل کارشناسی و بررسی گردد. پس از بررسی و اخذ پیشنهادات لازم، موضوع به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ارجاع شود.

لبافی نیز در پایان جمع‌بندی کرد: لازم است سه دستگاه متولی اصلی برای رفع موانع ترافیکی در ابتدای بلوار بهمن و سه‌راه‌خواجه ربیع در جلسه‌ای مشترک، موضوع را بررسی و گزینه نهایی برای رفع این ترافیک ارائه شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16600

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.