• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
8
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

لازمه توسعه بندر چابهار، تسهیل تردد در مرزهای شرقی کشور است

  • کد خبر : 17617
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
لازمه توسعه بندر چابهار، تسهیل تردد در مرزهای شرقی کشور است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: توسعه بندر چابهار و بهره‌برداری هرچه بیشتر از آن مستلزم تسهیل تردد در مرزهای نیمروز، ماهیرود و دوغارون است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمود امتی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اولین نشست شورای هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور که در سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار برگزار شد، اظهار کرد: از حدود 18 سال قبل سند توسعه کریدور شرق به منظور توسعه بندر چابهار تدوین شد و در این راستا همایش‌ها، جلسات و رایزنی‌های زیادی صورت گرفت.

امتی که به صورت برخط در نشست مذکور حاضر شده بود، با بیان اینکه توسعه چابهار در 2 بعد نرم افزاری و سخت افزاری قابل ارزیابی است، افزود: در بعد نرم افزاری اقدامات زیادی صورت گرفته و پروتکل‌ 3 جانبه بین‌المللی توسط کشورهای هند، افغانستان و ایران به امضا رسیده است. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و مشو‌ق‌هایی جهت توسعه کریدور شرق در بندر چابهار درنظر گرفته شده است؛ به طوری که بازخوردهای بین‌المللی و مثبتی را از تجار و شرکت‌های خارجی که در این مسیر فعال بودند، دریافت کردیم.

او درخصوص امکانات سخت‌افزاری بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکانات سخت‌افزاری ناظر بر زیرساخت‌های بندری است و چابهار یک حلقه از زنجیره‌ای است که باید کریدور شرق را فعال کند؛ در این زمینه اشکالات و کمبودهایی است که باید نسبت به برطرف شدن آن اهتمام ویژه‌ای ورزیده شود.

امتی در تشریح دلایلی که موجب شده تا بندر چابهار از رونق کافی در مقایسه با بندرعباس برخوردار نباشد، گفت: بندر چابهار بندری یک طرفه است و از نظر زیرساخت‌های بندری، عمق آب، پهلودهی کشتی و حضور شرکت‌های کشتیرانی از شرایطی مشابه بندرعباس برخوردار نیست، ضمن اینکه یک مشکل عمده ما در محور شرق این است که ما در این منطقه مرزهای روان و پرتردد نداریم و همین موضوع باعث می‌شود تا نتوانیم از ظرفیت چابهار به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بندر چابهار را بندری استراتژیک و منحصر به فرد توصیف کرد و افزود: با توجه به انجام سفرهای مستقیم از چین به چابهار توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی، نزدیکی این بندر به کشورهای هند و چین اهمیت توسعه این بندر را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای خراسان رضوی، تصریح کرد: 80 درصد محموله‌های ترانزیت به مقصد افغانستان و سیستان و بلوچستان توسط شرکت‌های عضو انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی جابه‌جا می‌گردد. به همین دلیل، چابهار اهمیت ویژه‌ای برای استان ما دارد و باید جایگاه خاصی برای این بندر قائل شویم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17617

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.