• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3119 امروز 0
1
در سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی مطرح شد

پیشنهاد حمایت هدفمند از طرح‌های نوآورانه اقتصادی و نخبگان جوان ایده‌پرداز

  • کد خبر : 18117
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۲
پیشنهاد حمایت هدفمند از طرح‌های نوآورانه اقتصادی و نخبگان جوان ایده‌پرداز
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارلمان بخش خصوصی استان باید در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، در مسیر حمایت از نخبگان و نسل جوان ایده‌پرداز و طرح‌های نوآورانه، گام‌های موثری بردارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی، به ارائه پیشنهادی مبنی بر تدوین راهبردهای حمایتی از طرح‌های نوآورانه در استان پرداخت و اظهار داشت: امروز جوانان زیادی به سمت‌وسوی انجام طرح‌های نوین و پروژه‌های مبتنی بر تکنولوژی روز سوق یافته‌اند و در حال فعالیت‌اند؛ اما عمدتا با محدودیت مالی و عدم حمایت مواجه می‌شوند. راهبردی باید تعریف شود تا این ایده‌ها در صورت داشتن پتانسیل اجرا، به یک ظرفیت حمایتی پیوند بخورند.

وی پیشنهاد کرد تا برنامه‌ای تدوین شود که ظرفیت اخذ حمایت یا جذب سرمایه برای این طرح‌ها از سوی اعضای اتاق و فعالان اقتصادی، در صورت تمایل آن‌ها فراهم شود و توامان انتفاع آن نیز در یک بازه مشخص نصیب سرمایه‌گذاران شود.

توکلی‌زاده در خصوص این حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر متذکر شد: در این رابطه می‌توان فراخوانی را اعلام نموده و با تعیین تیمی از جمع خُبرگان، برای انتخاب 10 طرح مطلوب و مفید در استان، سرمایه‌ای را مدنظر قرار دهیم تا از ایده‌های نوآورانه و مفید در استان، به نحو مقتضی مورد حمایت قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل پیشرو در بخش اقتصادی، رسالتی دشوار از حیث حفظ سرمایه‌های انسانی و نخبگانی در کشور بر عهده دارد.

«احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق خراسان رضوی نیز نسبت به کاهش سطح انگیزه در تدریس و آموختن از سوی معلمان و دانش آموزان هشدار داد و تاکید کرد: اگر این وضعیت اصلاح نشود، کشور به شدت از توسعه یافتگی عقب می‌ماند.

لزوم شکل‌گیری کمیته‌ای به منظور حمایت از طرح‌های مفید و نوآورانه در استان

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد گفت: ضروری است به منظور حمایت از طرح‌های مفید و نوآورانه در استان، کمیته‌ای شکل بگیرد تا در کنار احصاء صحیح طرح‌ها، حمایت‌ها نیز به شکلی مطلوب در این عرصه صورت گیرد. همچنین، بایستی تعاملات مطلوبی با بانک‌ها در این زمینه ایجاد شود.

 

وی افزود: امروز بیش از نیروی انسانی مورد نیاز در کشور، دانشجو تربیت می‌شود. تعداد دانشگاه‌های کشور بسیار زیاد و رشته‌های دانشگاهی فاقد بازار کار در حال توسعه است؛ حتی یکی از علل مهاجرت، ازدیاد آموزش‌هایی است که بیش از نیاز کشور بوده و اتلاف سرمایه‌ها را در پی دارد. سطح آموزش‌ها نیز متناسب با نیاز کشور نیست.

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد گفت: در خصوص کمک به بنگاه‌های اقتصادی نوپا قرار بود در گذشته اقداماتی صورت پذیرد؛ اما این مسئله محقق نشد و امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح، شاهد تحقق این مهم باشیم.

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد اظهار داشت: اینکه اتاق بتواند با برنامه و پیش‌بینی ریسک‌ها در جهت عملیاتی شدن حمایت از طرح‌های اقتصادی کارآمد وارد شود، مطلوب است؛ این امر با مدل‌های استارتاپی قابل انجام است و با نگرش سرمایه‌گذاری می‌توان به آن ورود نمود.

«غلامرضا نازپرور»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی اظهار داشت: کمبود نیروی متخصص امروز بنگاه‌های اقتصادی را دچار معضل نموده؛ به ویژه ما در بخش معدن با کمبود نیروهای متخصص زمین شناسی مواجهیم. لذا پیشنهاد می‌شود در حمایت از طرح‌های نوآورانه و استارتاپی، جذابیتی تحت عنوان بورسیه درنظر گرفته شود. بسیاری از واحدهای اقتصادی آماده این هستند که تعدادی از دانشجویان را بورسیه کنند و همزمان از ظرفیت اشتغال آنان استفاده نمایند. این بحث به دلیل جذابیتی که دارد، در کاهش مهاجرت هم اثرگذار خواهد بود.

لزوم ایجاد انگیزه درمحصلان برای گرایش به سمت رشته‌های فنی و ریاضی

«محمدمهدی شکورزاده»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد به جلسه چندی پیش خود در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و گفت: در آن نشست، به این موضوع اشاره شد که تمایل به سمت و سوی رشته‌های فنی و ریاضی در جامعه به شدت کاهش یافته است؛ لذا پیشنهاد می‌شود کار زیربنایی‌تری صورت گیرد و بورسیه‌ای برای محصلان نخبه درنظر گرفت تا پرورش نیروی انسانی از دوره دبیرستان آغاز گردد و گرایش به سوی رشته‌های فنی و ریاضی افزایش یابد.

«عبدالله یزدان بخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه اتاق باید در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، حمایت از طرح‌های مفید را پایه‌گذاری کند، تصریح کرد: با توجه به حضور جمعی از جوانان و دانشجویان در کمیسیون‌های اتاق و با توجه به تنوع کمیسیون‌ها، می‌توان افراد مستعد و ایده‌پرداز را از این طریق شناسایی نمود.

«احمد سلحشور»، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان گفت: میزان حمایت‌ها از طرح‌های نوآورانه و مفید باید به گونه‌ای باشد که انگیزه لازم را در ایده‌پردازان ایجاد کند. در دنیا و به ویژه اروپا و امریکا، استارتاپ‌ها بیشترین نقش را در اقتصاد دارند و ما هم به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی، ناگزیر به ورود به این عرصه هستیم.

سلحشور در ادامه، با اشاره به سفر اخیر قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی به استان گفت: این سفر دو تا سه مصوبه برای استان در پی داشت و مقرر گردید طرح‌هایی به شکل پایلوت در استان اجرایی گردد تا در آینده در سایر نقاط کشور نیز عملیاتی شود؛ امیدواریم ثمرات این اقدامات در تولیدات کشاورزی و صنعت غذا در آینده مشهود گردد.

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی در جمع بندی این مبحث تصریح کرد: طبق نظر اعضای هیات نمایندگان، مقرر گردید کمیته‌ای به‌منظور بررسی و شناسایی طرح‌های مستعد و مفید استان و احصا چگونگی حمایت از آنان ایجاد شود.

گریزی به عملکرد و اقدامات کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی

اما دستور کار بعدی این نشست، بررسی عملکرد و اقدامات کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی بود. «وجیهه اصغری»، دبیر این کمیسیون در تبیین اهداف تعریف شده برای این بازوی مشورتی- تخصصی اتاق اظهار داشت: ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری و همچنین تلاش در جهت اعتمادسازی بین بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان با بازار سرمایه از طریق برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها و…، تعامل با نهادهای بازار سرمایه شامل شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردانی و … با هدف ارائه راهکارهای تامین مالی برای صنایع استان، تعامل مستمر با مدیران و فعالان بازار پول استان با هدف ابزارسازی بانک‌محور منطبق با نیازهای تامین مالی صنایع استان با رویکرد استفاده از ابزارهای اعتباری به جای تسهیلات، احصا نیازهای پژوهشی استان با رویکرد تامین مالی صنایع، جذب بودجه مورد نیاز و راهبری فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه و رایزنی با سرمایه‌گذاران بزرگ بازار سرمایه با هدف ترغیب ایشان به انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استانی جهت تامین مالی صنایع، از جمله اهدافی است که ما در کمیسیون تعریف نمودیم و در جهت تحقق آنها تلاش می‌کنیم.

اصغری از پیشنهاد و پیگیری راه‌اندازی سکوی تامین مالی اختصاصی جهت ارائه خدمات تامین مالی جمعی (Crowdfunding)  برای صنایع استان با همکاری نهادهای تامین مالی بازار پول و سرمایه، پیگیری راه اندازی حداقل یک صندوق جسورانه با هدف سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و نوآورانه استان، برنامه‌ریزی و حمایت از تشکیل نهاد درمان‌گری مالی برای احصا نیازهای تامین مالی صنایع استان، ارائه راهکارهای مناسب برای آنها و پیگیری تحقق آنها از طریق نهادهای مالی و… از دیگر اهداف ما در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد است.

وی در ادامه به معرفی کمیته بازار سرمایه، کمیته سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و کمیته توانمندسازی و پژوهش، به عنوان ساختارهای تعریف شده ذیل این کمیسیون پرداخت و از اهداف تعریف شده برای این کمیته‌ها گفت.

دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی در خصوص اقدامات و دستاوردهای این کمیسیون گفت: پس از برگزاری جلسه با مدیرعامل بورس کالای ایران و مالکان انبارهای بورسی زعفران در خصوص تک نمادی شدن انبارهای گواهی سپرده زعفران و پس از انجام پیگیری‌های لازم و مکاتبه رئیس اتاق مشهد با وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نهایت پس از تایید رئیس سازمان بورس کشور، دستور تک نماد شدن انبارهای بورسی در حال ابلاغ به بورس کالای ایران می‌باشد.

وی با اشاره به همکاری این کمیسیون در برگزاری همایش تامین مالی از بازار سرمایه در محل اتاق مشهد اذعان کرد: انعقاد 5 تفاهم نامه با ارکان بورس کشور با موضوعیت تسهیل ورود به بازار سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی استان که منجر به راه اندازی دفتر سرمایه‌گذاری در اتاق مشهد گردید، از جمله دستاوردهای این همایش بود. همچنین، تهیه فرم احصا نیازهای بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به بازار سرمایه و جمع بندی نیازمندی‌ها و شناسایی 100 بنگاه اقتصادی که پتانسیل ورود به بورس را دارند، در این مدت صورت گرفته است.

اصغری از برگزاری سمینار هم‌اندیشی الزامات ورود به بازار سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی با حضور مدیر بورس استان به عنوان یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون نام برد و از برگزاری سمینار ارائه راهکاری تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بنگاه های اقتصادی ( با تمرکز بر اوراق بدهی و تاسیس شرکت پروژه) سخن گفت. وی افزود: ارائه پیشنهاد تدوین سند ملی توسعه پایدار زعفران توسط اتاق مشهد در راستای توزیع عادلانه سود صنعت زعفران در بین تمامی ارکان زنجیره تامین این محصول و همچنین استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های بازار سرمایه در این صنعت به قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و ابلاغ تدوین سند ملی توسعه پایدار زعفران به اتاق مشهد توسط آن مقام مسئول از دیگر دستاوردهای کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مشهد بوده است.

پیگیری راه اندازی حداقل یک صندوق جسورانه به منظور حمایت از طرح‌های نوآورانه در استان

سپس، «فرهاد سحرخیز»، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد در تکمیل گزارش اقدامات این کمیسیون اظهار داشت: مهم‌ترین هدف کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی در اقدامات و پیگیری و برنامه‌های خود، ایجاد ارزش افزوده برای استان بوده است.

وی افزود: با توجه به ماهیت موضوع سرمایه‌گذاری و شاید به دلیل پایین بودن سطح سواد مالی در کل کشور و استان، مباحث کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق، آمیخته با موضوع فرهنگسازی بوده است.

سحرخیز افزود: مبحث کمیته‌ها، برای ما با حساسیت بسیای همراه بوده و تاکید بر این داشتیم که کمیته در کمیسیون سرمایه‌گذاری باید به مثابه یک پروژه تعریف شود که پس از دستیابی به اهداف، به کار خود پایان دهد و بر همین اساس نیز عمل نمودیم.

وی با اشاره به پیگیری راه اندازی حداقل یک صندوق جسورانه به عنوان یکی از اهداف کمیسیون گفت: این مهم با هدف سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا و نوآورانه استان در دستور کار ماست، چنین صندوقی می‌تواند در حوزه حمایت از طرح‌های نوپا و ایده‌ها از سوی اتاق نیز اثرگذار باشد. ماحصل چنین صندوقی، ایجاد پلتفرم‌های بزرگی است که امروز نمونه آن در کشور در حال فعالیت است. در چنین صندوقی، در مدت 5 سال از طرح حمایت می‌شود و مجوز صندوق از سوی سازمان بورس اعطا می‌گردد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد درباره نتایج نشست با مدیران بورسی کشور در مشهد که با پیگیری کمیسیون سرمایه‌گذاری صورت پذیرفت، اظهار داشت: در بستری که فراهم شد، مدیران انبارهای بورسی زعفران در اتاق مشهد حضور یافتند و سپس با پیگیری و مکاتبه رئیس اتاق با وزیر اقتصاد، مقرر شد تک نمادی شدن انبارهای گواهی سپرده زعفران به عنوان یک خروجی برای اتاق، حاصل آید.

وی ادامه داد: فضایی فراهم شد تا ارکان بورس کشور دریابند که فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی از بورس اطلاعات لازم را دارند و این استان در این حوزه دغدغه‌مند است. از جمله دستاوردهای آن نشست، پیگیری موضوع بورسی شدن  10 شرکت از استان خراسان رضوی بود.

شناسایی و اولویت بندی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان در کمیته توانمندسازی و پژوهش

در ادامه، «احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد درخصوص کمیته توانمندسازی و پژوهش اظهار کرد: این کمیته قرار است شناسایی و اولویت بندی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان، تهیه بسته پیشنهادی و مطالباتی در خصوص مشکلات تامین مالی و سرمایه‌گذاری، بررسی الگوهای تامین مالی بر اساس تجربیات جهانی و انطباق آن‌ها با نیازهای بنگاه‌های اقتصادی استان و بررسی موانع و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به بورس و ارائه راهکار جهت رفع موانع و تسهیل ورود شرکت‌ها به این بازار را پیگیری نماید.

وی ادامه داد: ما فضای کمیسیون را در ارائه روش‌های تامین مالی به چند صندوق، شرکت و بانک و… منحصر نکردیم و همچنان از بانک‌ها و شرکت‌ها دعوت به عمل می‌آوریم تا برای فعالان اقتصادی و اعضاء کمیسیون توضیحات لازم در خصوص نحوه تامین مالی را ارائه دهند. همچنین، در پی این هستیم که در اسفندماه همایشی با عنوان نقدینگی روابط بین‌المللی و آینده بنگاه‌ها برگزار نماییم تا شرکت‌ها و فعالان اقتصادی بدانند در صورت بهبود وضعیت ارتباطات بین‌المللی، چه فاکتورهایی را در صحبت و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی و تامین مالی بایستی مدنظر قرار دهند.

در ادامه، اعضای هیات نمایندگان اتاق به ارائه نظرات خود در خصوص گزارش کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی پرداختند.

روشنک اذعان کرد: بایستی بر این مسئله تمرکز شود که شرکت‌هایی که بورس می‌شوند، در آینده تجربه ناخوشایند برخی صندوق‌های مالی و موسسات اعتباری در مشهد را تکرار نکنند و از اعتماد مردم سوءاستفاده نشود.

حمیدی نیز اظهار داشت: کمیسیون سرمایه‌گذاری بایستی به بررسی علل رتبه نامناسب استان در حوزه سرمایه‌گذاری بپردازد و  و سپس به دنبال ارائه راهکار در این زمینه باشد.

اهمیت حائز اعتبار بودن شرکت‌های استان برای ورود به بورس

سپس، «علی کبیر»، دبیرکل اتاق خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: انعقاد تفاهم با مدیران بورسی برای ورود 10 شرکت استانی به بورس از اقدامات مفید کمیسیون سرمایه‌گذاری بود؛ البته در این میان، مسئله حائز اعتبار بودن شرکت‌ها و عبور آن‌ها از ممیزی‌های لازم و سپس معرفی از سوی اتاق به منظور بورسی شدن، بایستی مدنظر قرار گیرد. این اتفاق هم اکنون در قالب دفتر سرمایه‌گذاری اتاق درحال انجام است و قطعا نظرات خبرگی کمیسیون درباره بررسی‌های دفتر مزبور بایستی اخذ گردد.

در بخش دیگری از نشست، «حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات، خواستار این شد که از تشکیل کمیته‌های موازی در کمیسیون‌ها جلوگیری شود و برگزاری همایش‌ها نیز، با مشارکت کمیسیون‌های مرتبط با موضوع، صورت پذیرد.

وی همچنین خواستار دعوت از اعضای هیات نمایندگان اتاق برای حضور در جلسات شورای گفت‌وگوی استان شد.

لزوم شناسایی روش‌های تامین مالی متناسب با هر بخش

«نرجس خوش زبان»، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق مشهد نیز در خصوص عملکرد کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مشهد گفت: از نقاط قوت این کمیسیون، انجام اقدامات به صورت علمی و عملی است. این کمیسیون از جمله کمیسیون‌هایی است که به صورت هدفمند و در چهارچوب آیین نامه عمل می‌کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که کمیسیون سرمایه‌گذاری باید در دستور کار قرار دهد، شناسایی روش‌های تامین مالی مناسب برای استان ما و برای هر یک از بخش‌هاست. همچنین، این کمیسیون بایستی نواقص یا دشواری‌های موجود در فرایند بورسی شدن شرکت‌ها را شناسایی و بررسی نماید.

خوش زبان ادامه داد: کمیسیون باید اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشد؛ به طور مثال، در بحث تسهیلات تکلیفی کمیسیون باید نحوه ارائه پیشنهاد برای چگونگی سهم بندی این تسهیلات برای بخشهای مختلف را بررسی نماید. در بحث قوانین و مقررات نیز، با توجه به اینکه موضوع کمیسیون سرمایه‌گذاری فرابخشی است، باید با کمیسیون‌های دیگر جلساتی به منظور همفکری داشته باشد تا مباحث سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف را واکاوی کند.

گفتنی است در پایان این جلسه، امتی خاطرنشان کرد: با توجه به طرح موضوع لزوم دعوت از اعضای هیات نمایندگان اتاق در جلسات شورای گفتگوی استان، مقرر شد بر اساس موضوع مرتبط با بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت، از اعضای هیات نمایندگان در این جلسات دعوت به عمل آید.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.