• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 0
2

ورشکستگی آبی در کمین ایران

  • کد خبر : 19834
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۳
ورشکستگی آبی در کمین ایران
رئیس فدراسیون صنعت آب ایران گفت: در صورت تداوم وضعیت موجود در بارندگی، تغییر اقلیم، افزایش دما و رشد مصرف آب، تا سال ۱۴۱۲ به ورشکستگی آبی می‌‌‌رسیم و باید با سیاست‌‌‌های سخت‌‌‌گیرانه، پیش‌‌‌دستی کنیم.

رضا حاجی‌کریم با تاکید بر اینکه نقشه راه آب کشور باید سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر تنظیم شود، افزود: مهم‌ترین نقطه قوت نقشه راه پیشنهادی، رویکرد آن به لزوم کاهش مصارف آب کشاورزی است.

رئیس فدراسیون صنعت آب ایران در نشست بررسی نقشه راه پیشنهادی وزارت نیرو برای آب کشور که با مشارکت فدراسیون صنعت آب ایران و وزارت نیرو در محل اتاق ایران برگزار شد، بیان کرد: فرصت زمانی برای کاهش ۳۱میلیارد مترمکعبی در نظر گرفته‌شده در بخش کشاورزی در افق سال ۱۴۲۰ همراه با مسامحه است و پیش از آنکه کاهش منابع، به ورشکستگی آبی در کشور منجر شود، باید با اقدامات پیش‌‌‌دستانه در زمینه سخت‌‌‌گیری نسبت به مصارف، پایداری سرزمین حفظ شود.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز ۶۰میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای جبران ناترازی آب براساس نقشه راه آب کشور طی سال‌های آینده و وضعیت اسفناک اعتبارات طرح‌‌‌های عمرانی، باید دولت هرچه بیشتر به استفاده از ظرفیت‌‌‌های بخش خصوصی در صنعت آب برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های مرتبط با آب توجه کند.

رئیس فدراسیون صنعت آب ایران اظهار کرد: متاسفانه طی دهه‌‌‌های گذشته با نگاه صرف به مدیریت عرضه و قیمت‌گذاری دستوری آب، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش از دست رفته است و در صورت تداوم بی‌‌‌توجهی به مدیریت تقاضای آب و توجیه‌‌‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در این بخش، قطعا به سمت نابودی سرزمین حرکت خواهیم کرد.

حاجی‌کریم با اشاره به کاهش میزان بارندگی در کشور از یک‌‌‌ طرف و تغییر اقلیم و افزایش دما و مصرف آب از طرف دیگر، گفت: با این وضعیت، در بهترین حالت از سال ۱۴۱۲ به ورشکستگی آب می‌‌‌رسیم و بر همین اساس مسوولان باید توجه ویژه‌‌‌ای به موضوع آب داشته باشند.

وی به پیش‌بینی رشد ۸درصدی سالانه اقتصاد در برنامه هفتم توسعه نیز اشاره کرد و افزود: بدون شک آب از مولفه‌‌‌های اصلی رسیدن به این رشد است؛ اما وضعیت سیاستگذاری فعلی در بخش آب کشور ما را از دستیابی به این مهم بازمی‌دارد. در این نشست که نمایندگانی از سازمان برنامه‌‌‌وبودجه، سازمان نقشه‌‌‌برداری، سازمان آب و فاضلاب کشور و شماری از نخبگان و متخصصان صنعت آب حضور داشتند، عیسی بزرگ‌‌‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌ریزی منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و سخنگوی صنعت آب وزارت نیرو گزارشی از نقشه راه پیشنهادی وزارت نیرو برای آب کشور ارائه داد و از همه نخبگان و متخصصان و به‌‌‌ویژه از مجموعه بخش خصوصی خواست تا با ارائه نظرات و پیشنهاد‌‌‌های خود، موجب شوند بهترین اتفاقات برای آب کشور رقم بخورد.

بزرگ‌‌‌زاده تاکید کرد: تهیه این نقشه قدم خوبی است که برای اولین بار در کشور افتاده و اجازه دهید با کمک و همفکری و با خرد جمعی مشکلات و موانع موجود برای نیل به اهداف این نقشه احصا شود و با عزم و اراده ملی و همکاری جمعی به اهداف مندرج در آن دست یابیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19834

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.