• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
1
دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی

نرخ ابلاغی خرید تضمینی گندم انتظار بخش کشاورزی را برآورده نمی‌کند

  • کد خبر : 20260
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
نرخ ابلاغی خرید تضمینی گندم انتظار بخش کشاورزی را برآورده نمی‌کند
روز گذشته ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ را تعیین و مصوب نمود. بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رسماً مبلغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد؛ این در حالی است که ۲۲ شهریورماه سال جاری، شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی در جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید را هر کیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد و بر اساس قانون، حداکثر در مدت یک هفته نرخ جدید باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی می‌شد، اما پس از گذشت بیش از چهار ماه، روز گذشته نرخ جدید اعلام شد.

قیمت اعلامی مورد انتقاد فعالان بخش خصوصی قرار گرفت. دبیر کمیسیون دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی در همین رابطه به ایسنا گفت: نرخ ابلاغی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ انتظار بخش کشاورزی را برآورده نمی‌کند.

مجید مهدوی اظهار کرد: هرساله بنا بر قانون مجلس شورای اسلامی، اختیار تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی به شورای قیمت‌گذاری، مرکب از ۱۱ عضو سپرده‌ شده است؛ کشاورزان خبره، نماینده سازمان برنامه‌وبودجه، نماینده بانک مرکزی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی ازجمله اعضای این شورا هستند.

وی افزود: پیشنهاد اتاق اصناف کشاورزی برای قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳، به ازای هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که این قیمت بر اساس آنالیزهای انجام‌شده شامل هزینه تولید و سود متعارف است؛ این یک قیمت پیشنهادی بود.

عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در جلسه شورای قیمت‌گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده ۱۹ هزار و۵۰۰ تومان مشخص اما رسماً ابلاغ نشد.

مهدوی با بیان اینکه انتظار بخش کشاورزی این بود که دولت همان عددی را که پیش‌تر در رسانه‌ها به‌عنوان نرخ مصوب شورای قیمت‌گذاری اعلام کرده بود، تائید و ابلاغ کند، گفت: این رقم انتظار بخش کشاورزی را برآورده نمی‌کند.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ با توجه به شرایط موجود قیمت منطقی و مناسبی نیست و هزینه‌های کشاورزان را پوشش نمی‌دهد.

عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: طبق شنیده‌ها قرار بود دولت در تعیین نرخ محصولات کشاورزی از جمله گندم تغییرات در نرخ تورم و جهش‌های تورمی را لحاظ کند و اگر این مسئله کاهشی بود، قیمت رو به کاهش برود و اگر افزایشی بود، قیمت افزایش یابد، اما در حال حاضر این اتفاق نیفتاده و به نظر می‌رسد مقاومت سازمان برنامه‌وبودجه و مشکل در تأمین منابع مورد نیاز باعث شده قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده با افزایش کمی نسبت به سال گذشته ابلاغ شود.

مهدوی بیان کرد: ذهن بخش کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود و با توجه به آنالیز هزینه‌های متعدد ازجمله بذر، کشت، شخم و کوددهی، داشت و برداشت و غیره و در نظر گرفتن سود متعارف، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گندم ۲۴ هزار و ۲۷۹ تومان است و نرخ تعیین‌شده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای کشاورزان کفایت نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20260

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.