• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3068 امروز 4
3
گزارش مرکز آمار از جریان بازار کار در پاییز ۱۴۰۲؛

چند درصد از بیکاران پاییز 1401 در پاییز امسال شاغل شدند؟

  • کد خبر : 20525
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
چند درصد از بیکاران پاییز 1401 در پاییز امسال شاغل شدند؟
گزارش مرکز آمار نشان می‎دهد بالغ بر 42 درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته بیکار بوده‌اند، در پاییز امسال توانسته‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند.

به گزارش اکوایران، در پاییز 1401، بیش از 2.1 میلیون نفر از جمعیت فعال در کشور، بیکار بوده‌­اند. به این معنا که این افراد به دنبال کار بوده‌­اند اما نتوانسته‌­اند برای خود شغلی دست و پاکنند. این جمعیت در سال جاری کمتر شده و به 2 میلیون و 43 هزار و 672 نفر رسیده است.

بررسی داده­‍‌های مرکز آمار نشان می­دهد از مجموع بیکاران در پاییز سال 1401، 42.5 درصد در پاییز امسال موفق به پیدا کردن شغل شده­‌اند. اما 36.7 درصد از آن­ها بیکار مانده­‌اند و تغییری در وضعیت آن­ها مشاهده نشده است.

همچنین بررسی­‌ها نشان می­دهد 20.8 درصد از افراد بیکار در سال 1401، در پاییز سال جاری به گروه افراد غیرفعال پیوسته‌­اند. به این معنا که این افراد اگرچه در سال گذشته در جست­و جوی شغل بوده و تمایل به اشتغال داشته‌اند، اما پس از گذشت یکسال دیگر تمایلی به اشتغال و حضور در بازار کار نداشته و شاید بتوان گفت از یافتن شغل ناامید شده و از جمعیت فعال اقتصادی خارج شده‌اند.

بازار کار ایران در پاییز 1402

از منظر اقتصاد نیروی کار، جمعیت 15 ساله و بیشتر به عنوان افراد در سن کار شناخته می‌­شوند. در پاییز امسال تعداد افراد 15 ساله و بیشتر نسبت به پاییز 1401، رشد 1.1 درصدی داشته است. بدین ترتیب جمعیت در سن کار کشور در پاییز 1402 به 64.6 میلیون نفر رسیده است. از این تعداد 37.8 میلیون نفر به دلایلی همچون بیماری یا عدم تمایل به اشتغال، در بازار کار حضور نداشته­‌اند. بنابراین از آن­ها به عنوان جمعیت غیرفعال یاد می‌­شود.

در مقابل 38.3 درصد از افراد در سن کار، شاغل شده­‌اند و بالغ بر 2 میلیون نفر نیز موفق نشده‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند. لذا به عنوان جمعیت بیکار در نظر گرفته شده­‌اند. مجموع افراد بیکار و افراد شاغل به عنوان جمعیت فعال اقتصادی شناخته می‌­شوند.

در پاییز 1402، تعداد افراد فعال اقتصادی کشور به 26 میلیون و 819 هزار و 585 نفر رسیده است. بدین ترتیب نرخ مشارکت اقتصادی که نسبت جمعیت فعال 15 ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار را نشان می‌­دهد، معادل 41.5 درصد بوده و در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته افزایش 0.5 واحد درصدی داشته است.

 این افزایش در نرخ مشارکت حاکی از آن است که در پاییز امسال توان و تمایل افراد برای فعالیت در بازار نیروی کار افزایش یافته است. پس در این راستا اقدام به جست­وجوی شغلی کرده‌­اند. اما همه آن­ها موفق به یافتن شغل نشده­‌اند. بدین ترتیب نرخ بیکاری کشور در پاییز 1402 به 7.6 درصد رسیده است. این نرخ نشان می‌­دهد از میان جمعیت فعال در سن کار، چه تعداد بیکار بوده‌­اند.

 شواهد نشان می­دهد این نرخ در مقایسه با پاییز 1401، کاهش 0.6 واحد درصدی داشته است. به بیان دیگر در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، تعداد بیکاران کشور کمتر شده است. این کاهش می­توان به دلیل اشتغال افراد و یا از دست دادن تمایل آن­ها به حضور در بازار کار باشد. در ادامه این مساله را بررسی خواهیم کرد که چه تعداد از جمعیت بیکار کشور در پاییز سال گذشته، شاغل شده و چند نفر به غیرفعالین پیوسته‌­اند.

021027

اشتغال 42.5 درصدی بیکاران

بررسی‌ها نشان می­‌دهد در پاییز 1401 شمار بیکاران کشور 2.1 میلیون نفر بوده است. جمعیت این گروه در پاییز امسال کمتر شده و به حدود 2 میلیون نفر رسیده است. این کاهش در تعداد بیکاران به معنای این نیست که تعدادی از بیکاران، کار پیدا کرده و بقیه آن­ها همچنان بیکار مانده‌­اند. بلکه از مجموع افراد بیکار در سال 1401، شماری شاغل شده و تعدادی غیرفعال شده­‌اند و بدین ترتیب از این گروه کسر شده‌اند. همچنین برخی از آن­ها همچنان بیکار بوده­‌اند و تغییری در وضعیت آن­ها ایجاد نشده است. در مقابل تعدادی بیکار جدید هم به این جمعیت اضافه شده است. با توجه به توضیحات این سوال مطرح می­‌شود که چه تعداد از بیکاران سال 1401، پس از گذشت یکسال و در پاییز سال جاری، شاغل شده‌­اند؟

گزارش مرکز آمار نشان می­‌دهد 20.8 درصد از افراد بیکار در پاییز 1401، طی پاییز 1402 دیگر تمایل به حضور در بازار کار نداشته‌اند. به عبارت دیگر از مجموع بیکاران در پاییز سال گذشته، 20.8 درصدشان به جمعیت غیرفعال پیوسته­‌اند. باید توجه داشت که جمعیت غیرفعال، به عنوان فرد بیکار درنظر گرفته نمی­‌شوند. چرا که فرد بیکار تمایل به پیدا کردن شغل دارد و در این راستا به جست­و جو پرداخته، اما ناکام مانده است. ولی فرد غیرفعال اصلا تمایلی به حضور در بازار کار نداشته و در جست و جوی شغل نیست.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.