• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3068 امروز 4
4
بررسی جریان انتقالات جمعیت غیر فعال در بازار کار از پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲؛

چرا جمعیت غیر فعال علاقه‌ای به ورود به بازار کار ندارد؟

  • کد خبر : 21203
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
چرا جمعیت غیر فعال علاقه‌ای به ورود به بازار کار ندارد؟
اکو ایران: ارقام جریان نیروی کار از پاییز 1401 تا پاییز امسال نشان می‌دهد که 91.9 درصد از جمعیت غیرفعال در سال قبل امسال نیز وارد بازار کار نشده‌اند. با این حال 6.6 درصد آن‌ها شاغل شده و 1.5 درصدشان نیز به صف بیکاران اضافه شده‌اند.

به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران در گزارش فرایند بازار کار با تاکید بر جریانات نیروی کار در پاییز 1402 به تغییرات بازار کار در این فصل با توجه به ماتریس انتقالات جریان نیروی کار در فاصله پاییز سال قبل تا پاییز امسال پرداخته است. ماتریس انتقالات ابزاری برای نشان دادن تغییرات وضعیت نیروی کار در یک فاصله زمانی است. نیروی در سن کار در هر حال سه وضعیت مختلف می‌تواند داشته باشد، یا غیر فعال است و وارد بازار کار نشده، یا به صورت شاغل یا بیکار در بازار کار فعال است.

6.6 درصد غیر فعال‌ها در سال قبل، امسال شاغل شده‌اند

 در ایران هر فرد بالای 15 سال در سن کار محسوب می‌شود. افرادی که به سن کار می‌رسند یا وارد بازار کار می‌شوند که در این صورت جمعیت فعال در بازار کار نامیده می‌شوند و یا به هر دلیل مثل ترجیح به ادامه تحصیل یا دیگر مسائل وارد بازار کار نمی‌شوند. افرادی که وارد بازار کار می‌شوند شروع به جستجوی شغل مناسب می‌کنند. اگر این افراد بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند، در شمار شاغلان و اگر با وجود جستجو نتوانند شغل مناسب پیدا کنند در شمار بیکاران محسوب می‌شوند.

 مطابق ارقام مرکز آمار در پاییز سال گذشته 37 میلیون و 678 هزار نفر در شمار جمعیت غیر فعال در بازار کار بوده‌اند. اما در پاییز امسال 6.6 درصد آن‌ها تصمیم به ورود به بازار کار گرفته و موفق شده‌اند شغل پیدا کنند. جمعیت این افراد برابر با 2 میلیون و 486 هزار نفر است.

 این در حالی است که 1.5 درصد از جمعیتی که سال گذشته خارج از بازار کار بوده‌اند و امسال تصمیم به ورود به این بازار گرفته‌اند، موفق به یافتن شغل مناسب نشده‌اند.

1.5 درصد جمعیت غیر فعال به بیکاران اضافه شده‌اند

 بیکار فردی است که جویای کار و آماده برای اشتغال باشد اما همچنان فاقد شغل باشد.

 به گزارش مرکز آمار از کل جمعیت غیر فعال در سال گذشته 1.5 درصد آن‌ها امسال به صف بیکاران پیوسته‌اند. تعداد آن‌ها برابر با 565 هزار نفر است.

 در مورد این تعداد می‌توان گفت که بخشی از آن‌ها تصمیم به کار کردن گرفته‌اند اما شغل متناسب با مهارت‌ و تحصیلات خود را پیدا نکرده‌اند. همچنین ممکن است بخشی از آن‌ها از شرایط قراردادهای کاری ناراضی بوده و ترجیح داده به دنبال شغل تمام‌وقت باشند، در حالیکه شغل‌های نیمه‌وقت پیش روی آن‌ها بوده است.

 با وجود ورود بخشی از جمعیت غیر فعال به بازار کار در یک سال گذشته، نزدیک به 92 درصد آن‌ها همچنان خارج از بازار کار هستند.

92 درصد جمعیت غیر فعال در سال گذشته همچنان غیر فعال هستند؛ چرا؟

 اعداد ماتریس انتقالات نیروی کار در گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد با وجود اینکه 8.1 درصد از جمعیت غیر فعال در سال گذشته در پاییز امسال به جمعیت فعال در بازار کار چه به صورت شاغل و چه به صورت بیکار پیوسته‌اند، اما اغلب آن‌ها همچنان ترجیح داده‌اند وارد بازار کار نشوند.

 مطابق این ارقام 91.1 درصد از جمعیت غیر فعال در پاییز 1401 یعنی 34 میلیون و 626 هزار نفر همچنان در پاییز 1402 نیز غیر فعال باقی مانده‌اند.

 کارشناسان دلایل مختلفی برای غیر فعال ماندن افراد در سن کار ذکر کرده‌اند. عدم تطابق مهارت‌های فرد با شغل‌های موجود در بازار کار، دستمزدهای پایین و شرایط کاری نامناسب، تمایل به ادامه تحصیل و تمایل به مهاجرت هر چه زودتر از کشور بخشی از دلایلی هستند که افراد ترجیح می‌دهند وارد فرایند جستجوی کار نشوند و خارج از بازار کار باقی بمانند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.