• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3060 امروز 3
2
در نشست هم‌اندیشی رئیس اتاق بازرگانی استان و هیات مدیره تشکل‌های تحت پوشش این اتاق تاکید شد:

لزوم تقویت نقش‌آفرینی «زنان» در سپهر اقتصادی خراسان رضوی

  • کد خبر : 21305
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
لزوم تقویت نقش‌آفرینی «زنان» در سپهر اقتصادی خراسان رضوی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: زنان نیمی از جمعیت فعال هر جامعه‌‌‌ای هستند و بدون شک پیشرفت در هر عرصه‌ای بدون توجه به این قشر امکان پذیر نخواهد بود؛ بخش اقتصادی نیز از این امر مستثنی نیست. در واقع، اقتصادی پویا و تاب‌آور است که زنان سهم و جایگاه موثر خود را در آن داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد؛ «محمدرضا توکلی زاده» در نشست هم‌اندیشی با هیات مدیره‌ تشکل‌های تحت پوشش این اتاق که به ابتکار کانون زنان بازرگان استان و با رویکرد تقدیر از نقش آفرینان عرصه صنعت استان برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون به نقش زنان در اقتصاد کشور و استان، آن‌طور که باید و شاید توجه نشده و این قشر نتوانسته‌ به قواره ظرفیت‌هایش در عرصه اقتصاد و اشتغال نقش‌آفرین شود. بخش خصوصی ما باید به اصلاح شرایط موجود کمک نماید.

او با اشاره به توانمندی تشکل‌های تخصصی حوزه زنان خاصه در بخش اقتصادی، تصریح کرد: مهم‌ترین رسالت کانون زنان بازرگان استان به عنوان تشکلی مختص این قشر، تلاش و اهتمام در راستای افزایش سهم زنان در اقتصاد استان و کشور است.

او تاکید کرد: نمی‌توان نیمی از جمعیت کشور را کنار گذاشت و انتظار توسعه یا بهبود وضعیت اقتصادی داشت. توانمندسازی زنان فقط یک موضوع به منظور تحقق عدالت اجتماعی نیست؛ بلکه پیش‌نیاز توسعه اقتصادی است. به‌ویژه در این بزنگاه مهم که اقتصاد جهانی دستخوش تحولات مستمر بوده و اقتصادهای توسعه یافته، تمام انرژی‌‌‌ها و استعدادهای مولد خود را برای دستیابی به رشد و تعالی به کار می‌گیرند.

لزوم هم‌افزایی و شبکه‌سازی موثر میان تشکل‌های اتاق بازرگانی

در ادامه این نشست، روسای تشکل‌های اقتصادی ذیل اتاق بازرگانی استان به ایراد سخن پرداختند. «آذرکیانی نژاد»، رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت بررسی چگونگی هم‌افزایی و شبکه‌سازی موثر میان تشکل‌ها در جهت موفقیت هر یک از این ساختارها و یکصدایی با اتاق بازرگانی گفت: در سایه افزایش هم‎‌افزایی میان تشکل‌ها و شناخت بیشتر از یکدیگر، می‌توانیم در نهایت رسالت و ماموریتی که اتاق در حوزه مطالبه‌گری و عارضه‌یابی مسائل بخش خصوصی برای هر تشکل در نظر گرفته است را اجرایی کنیم. در واقع، باید برنامه‌ریزی در این خصوص به‌گونه‌ای صورت گیرد که تشکل‌های کوچک و نوپا نیز در کنار تشکل‌های بزرگ رشد کنند.

کیانی نژاد در بخش دیگری از سخنانش، اختصاص کرسی به زنان فعال اقتصادی استان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و نیز استقبال از عضویت این قشر در کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی اتاق مشهد را گامی در راستای افزایش نقش‌آفرینی زنان در تشکل‌های اقتصادی استان دانست.

رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان استان خاطرنشان کرد: از زمان آغاز به کار کانون زنان بازرگان استان، فعالیت‌های زیادی برای شبکه‌سازی میان زنان فعال اقتصادی در سطح استان و کشور صورت گرفته است. همچنین، جلساتی به منظور برقراری ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی در جهت تسهیل‌گری کسب و کارها و نیز شناسایی مشکلات کسب و کار بانوان برگزار شده است.

کیانی نژاد در ادامه، از دشواری‌های موجود در مسیر ثبت قانونی تشکل‌ها گفت و تصریح کرد: اصلاح مشکلات گذشته در این زمینه بسیار سخت است و رفع معضلات این عرصه نیازمند پیگیری مشکلات از سوی اتاق ایران است.

ضرورت حمایت از تشکل‌های زیرمجموعه اتاق به منظور ارتقاء جایگاه آن‌ها

محمود سیادت» رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این جلسه اظهار کرد: این انتظار از اتاق بازرگانی استان وجود دارد که همانند یک پدر یا برادر بزرگ‌تر، از تشکل‌ها حمایت کرده و در جهت توانمندسازی آن‌ها بکوشد. این امر منجر به رشد تشکل‌ها نیز می‌گردد.

سیادت با اشاره به لزوم عارضه‌یابی اتاق بازرگانی مشهد از مشکلات موجود در فعالیت تشکل‌های ذیل خود، گفت: اتاق تاکنون در زمینه‌های تنظیم مسائل مالی، کارایی بیشتر بخش آموزش و پژوهش و ارائه خدمات از جمله مشاوره‌ها، اقدامات مطلوبی برای تشکل‌ها انجام داده است. ارتباط اتاق و تشکل‌ها باید به صورت مطالبه‌گری دو طرفه باشد. تشکل‌ها باید در مسیر تحقق اهداف اتاق در حوزه مطالبه‌گری پیش بروند؛ زیرا یک عضو جدا و منفرد نیستند.

«علی اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز با بیان اینکه یکی از تشکل‌های فعال و اثرگذار اتاق، کانون زنان بازرگان است، ادامه داد: این کانون ارتباط بسیار خوبی با شورای گفت‌وگو داشته و یکی از موثرترین تشکل‌های حال حاضر اتاق است که در جهت رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی پیش قدم شده است. در صورتی که ارزیابی‌های فعالیت شورای گفت‌وگو و دبیرخانه شورا و تشکل‌های وابسته به اتاق صورت گیرد، کانون زنان بازرگان در جمع 5 تشکل برتر این حوزه قرار خواهد گرفت.

اهمیت رتبه‌بندی تشکل‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی

«علیرضا عزیزی»، معاون دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: ما در اتاق مشهد به شکلی جدی به دنبال رتبه بندی تشکل‌ها هستیم؛ این موضوع از دوره قبل آغاز شده و در این دوره آن را به شکلی کامل‌تر انجام خواهیم داد. 29 تشکل خراسان رضوی زیر مجموعه اتاق بازرگانی ایران هستند و ما به عنوان ناظر و نماینده اتاق ایران تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را ارائه بدهیم و تشکل‌ها نیز می‌بایست در این مسیر هماهنگی لازم را با اتاق داشته باشند.

«غلامرضا نازپرور»، رئیس خانه معدن استان نیز در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه هیچ محدودیتی در این دوره برای فعالیت بانوان در اتاق مشهد وجود نداشته و جمعی از زنان فعال اقتصادی استان به نمایندگی از همکاران خود در کمیسیون های مختلف حضور دارند. این موجب خرسندی است که در اتاق مشهد این ساختارسازی برای فعالیت زنان و تجمیع تجربه‌های راهگشا برای فعالیت آنان در عرصه اقتصادی وجود دارد.

«مرتضی کرباسی»، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی استان نیز گفت: این انجمن در دو سال اخیر سیاست‌گذاری‌های مطلوبی داشته و در سایه این هدف‎گذاری‌ها، توافق‌های مطلوبی با پارک‌های سلامت و علم و فناوری و نیز دانشگاه فردوسی داشته است. در این مدت این انجمن به شدت فعال بوده و با کمیسیون‌های اتاق استان ارتباط بسیار خوبی برقرار نموده است. با این همه، این انجمن استانی نیز مانند دیگر تشکل‌ها با مسائلی در ارتباط با انجمن ملی خود مواجه است. بر این اساس به شدت نیاز است چهارچوب‌هایی مشخص شود تا معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم از بین برود.

ضرورت هدفگذاری برای تشکل‌ها از سوی اتاق بازرگانی

«محسن خندان دل»، رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان خراسان رضوی نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: اتاق بازرگانی مشهد همیشه به دنبال حفظ شأن و منزلت زنان بوده است و در این دوره در همه کمیسیون‌ها بانوان توانمند استان حضور دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه ضروری است نوعی غربالگری در بین تشکل‌ها صورت گیرد تا تشکل‌های فعال در اتاق مشخص شوند، افزود: تشکل‌ها که برآیند متخصصان زیربخش‌های خود هستند، می‌توانند بهترین مشورت‌ها را در آن حوزه ارائه دهند؛ اما نیاز است که اتاق به عنوان مرجع تشکل‌ها، برای آن‌ها هدفگذاری کند. بر این اساس، ضروری است موضوع سیاست‌گذاری و ایجاد ماموریت برای تشکل‌ها در شورای راهبردی تشکل‌ها به شکلی جدی پیگیری شود. همچنین، اتاق باید با برنامه‌ریزی مناسب، از موازی‌کاری تشکل‌ها جلوگیری نماید.

لزوم معرفی زنان توانمند استان در عرصه اقتصاد

در ادامه این نشست، «جواد نیشابوری»، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان به ایراد سخن پرداخت و در خصوص توانمندی زنان در عرصه اقتصاد گفت: زنان توانمند بسیاری در استان داریم که متاسفانه هنوز در جمع فعالین اقتصادی ناشناخته هستند و نیاز به معرفی بیشتر دارند. در همین زمینه کانون زنان بازرگان آغاز به فعالیت کرده و گام‌های خوبی نیز برداشته شده است و ما نیز در سایر تشکل‌ها آمادگی همکاری بیشتری با کانون زنان بازرگان استان را داریم.

در ادامه جلسه، «امیرمهدی مرادی»، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به اهمیت شبکه‌سازی در میان تشکل‌ها، اظهار کرد: میزان فعال و هدفمند بودن تشکل‌ها بر اساس معیارها و استانداردهای جهانی، امری مهم است. باید دید براساس استانداردهای جهانی، چه تعداد تشکل فعال و هدفمند وجود دارد.

وی با اشاره به پتانسیل زنان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی گفت: برخی ویژگی‌ها همچون میزان تاب‌آوری، دقت در مسائل آموزشی و علمی و نکته سنجی در زنان بیش از مردان وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی را برای آنان ایجاد کرده است؛ اما میزان فراهم آوردن فضا برای فعالیت اقتصادی این قشر به اندازه توان آنها نیست.

«مرتضی قندچی» رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی استان با بیان اینکه از ایجاد طرح جامعی برای تعامل هر چه بیشتر تشکل‌های استان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: در تلاش هستیم در جهت منافع اتاق گام برداریم و از اتاق بازرگانی مشهد نیز خواستاریم تا از تشکل‌های خود حمایت بیشتری به عمل آورد.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز در این نشست اظهار کرد: ما نیز دغدغه‌های سایر تشکل‌ها را لمس می‌کنیم و در تلاش هستیم با حمایت هیات مدیره و اتاق بازرگانی در پیشبرد امور موفق عمل نماییم.

«آذر دهستانی»، عضو کانون زنان بازرگان استان نیز در ادامه افزود: پیشنهاد ما در راستای شبکه‌سازی تشکلی در استان، ایجاد یک دبیرخانه مشترک بین تشکل‌ها به منظور جمع‌بندی تصمیم‌گیری‌های هر تشکل و جمع آوری گزارش‌های دریافتی است؛ در این صورت، هدف‌گذاری بهتری صورت می‌گیرد و فعالیت تشکل‌ها تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. استراتژی از طریق همین دبیرخانه می‌تواند پایه‌گذاری شود و از انجام اقدامات موازی نیز جلوگیری خواهد شد.

«وجیهه اصغری»، کارشناس مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد نیز اظهار کرد: در راستای توانمندسازی تشکل‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی، دوره‌های آموزشی گوناگونی به صورت رایگان توسط مرکز آموزش برگزار می‌گردد و یکی از فعال‌ترین تشکل‌ها در ارتباط با حوزه آموزش، کانون زنان بازرگان استان است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.