• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3124 امروز 5
2
در پیش‌رویداد ملی «فبین فود» مطرح شد

تقویت اقتصاد کشاورزی، در گرو ارتباط بخش خصوصی و دانشگاهی است

  • کد خبر : 21533
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
تقویت اقتصاد کشاورزی، در گرو ارتباط بخش خصوصی و دانشگاهی است
پیش ‌رویداد ملی«فبین فود» با هدف شناسایی نیازهای فناورانه و دانش بنیان صنایع غذایی استان و تبیین سیاست‌های حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با مشارکت کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد در این مراسم اظهار کرد: رویداد ملی «فبین فود»، یک سرفصل به‌جامانده از همکاری بخش خصوصی و بخش دانشگاهی کشور در حوزه کشاورزی است. در کشور ما بسیاری از محصولات و بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی دارای مزیت رقابتی بوده و دیر زمانی نمی‌گذرد که خراسان رضوی نیز قطب اصلی صنایع غذایی شناخته شده است؛ اما آنطور که باید به سمت اقتصادی شدن کشاورزی نرفته‌ایم. اگر به دنبال توسعه کشاورزی و تبدیل آن به کشاورزی اقتصادی (بیزینسی) باشیم، باید به ارتباط و همکاری‌ بخش خصوصی و دانشگاهی توجه نماییم.

وی با اشاره به زعفران به عنوان محصول استراتژیک کشور گفت: توجه به بحث علمی در حوزه زعفران موجب شد تا تغییر و تحولات به وجود آمده، باعث رشد در این حوزه شود و میزان صادرات این محصول از دهه 70 تا 80 با رشد بسیار چشمگیر و چندین برابری همراه باشد. این رشد صادارت مرهون کار علمی و همکاری بین دانشگاه و بخش خصوصی بود.

شریعتی مقدم خاطر نشان کرد: در کشورهایی که دارای شرایط اقلیمی مشابه ایران هستند، اگر به دنبال توسعه کشاورزی باشیم، باید به سمت کشاورزی اقتصادی (بیزینسی) برویم. امروز کشاورزی ما تا حد زیادی معیشتی است و لازم است به سوی اقتصادی شدن آن گام برداریم. این امر همراهی و هم افزایی بخش خصوصی و بخش علمی و دانشگاهی کشور را می‌طلبد.

وی با اشاره به هم‌رسانی نیازها و ایده‌های فناورانه در رویداد «فبین فود» عنوان کرد: این مدل بر مبنای نیازها و ایده‌های فناورانه برای محصولات کشاورزی مناطق مختلف و بر اساس نیازهایی است که صنایع پیش از هر بخشی به آن پی می‌برند.

تلاش برای ایجاد پلتفرمی به منظور آسان‌سازی تحقیق و توسعه در کشور

در ادامه، «شقایق حق جوی جوانمرد»، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: برای آسان سازی تحقیق و توسعه در کشور در پی ایجاد پلتفرمی جدید هستیم. یکی از راه حل‌های تست شده در دنیا، مراکز نمونه‌سازی و قطعه‌سازی سریع Rapid Prototyping است که میزان ریسک را کاهش می‌دهد. زیرساخت‌های موجود در جهاد دانشگاهی، روحیه جهادی این نهاد، افراد متخصص و… باعث شد که جهاد دانشگاهی مشهد را پایلوت این مدل قرار بدهیم. ما به دنبال اخذ چند تجربه موفق از این رویداد هستیم.

تلاش جهاد دانشگاهی برای گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استان

«حسین امینی مشهدی»، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: تلاش ما بر این است که  فعالیت‌های حوزه تحقیق و توسعه استان را گسترش دهیم و به امین صنایع استان در این زمینه تبدیل شویم. این موضع با شبکه‌سازی و عملکرد تخصصی به دست آمده و برگزاری پیش رویداد فبین فود نیز به همین منظور است.

وی افزود: رشد در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بر اساس دو پارامتر یعنی رشد مبتنی بر سرمایه‌گذاری و تحقق بهره‌وری رخ می‌دهد. تحقق بهره‌وری بر اساس دو عامل حاصل می‌گردد که عامل نخست، نفوذ فناوری و نوآوری و عامل دوم، نظام تدبیر صحیح است. در بخش خصوصی به دلیل ماهیت فعالیت این بخش، نفوذ فناوری و نوآوری و نظام تدبیر درست در کنار هم دارای اهمیت است.

شروط اختصاص اعتبار مالیاتی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی

در ادامه «مهدی کرامتی»، سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت ‌علمی، فناوری ‌و ‌اقتصاد‌ دانش‌بنیان ‌ریاست ‌جمهوری اظهار کرد: یکی از عوامل موثر بر توسعه اقتصاد دانش بنیان، اعتبار مالیاتی است؛ ابزاری که به صنعت به عنوان مشارکت کنندگان انگیزه مشارکت را می‌دهد.

وی درباره اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بیان کرد: قانون عنوان می‌کند معادل هزینه انجام شده برای فعالیت تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌های متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن مالیات قطعی شده سال انجام آن فعالیت یا سال‌های بعد، کسر می‌شود. برای این موضوع باید یک پروژه تحقیق و توسعه تعریف کرد تا هزینه‌هایی مانند هزینه اجاره، تخصصی کردن فضا، قطعات و مواد و… در چهارچوب پروژه پذیرفته شود.

کرامتی ادامه داد: طبق بند «ت» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول یا دوم فرابورس ایران و شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی‌ام آخرین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

در ادامه «فرشته حسینی»، سرپرست پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه صنایع غذایی از بعد امنیت غذایی به دلیل تبدیل مواد خام کشاورزی و دامپروری به مواد غذایی نقش کلیدی دارند، افزود: البته این صنعت با چالش‌های اساسی در کشور مواجه است و با اینکه صنعتی قدرتمند به حساب می‌آید، در در تامین مواد اولیه وابسته بوده و با بهره وری پایین و ضایعات زیاد همراه است؛ لذا با توجه به محدودیت‌های موجود، نیاز به توسعه فناوری‌ها در این بخش احساس می‌شود. رویداد فبین بود به منظور بررسی راهکارهای افزایش تاب‌آوری صنعت غذا و خود اتکایی داخلی در نظر گرفته شده است.

ضرورت تلاش برای بومی‌سازی ‌فناوری‌های مورد نیاز صنایع

«شادی بلوریان»، دبیر رویداد فبین فود و معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز درخصوص این رویداد اظهار کرد: بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و موسسات پژوهشی وابسته از نقش آفرینان اکوسیسم نوآوری در صنعت غذای کشور هستند. معمولا فناوری‌هایی که در این مراکز استفاده می‌شود، از سطوح مختلف است. فناوری‌ها در دانشگاه و موسسات پژوهشی بنیادی است و خروجی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ما با نیاز صنعت مطابق نیست؛ بنابراین مهم است که نیازهای صنعت و دستاوردهای مراکز تحقیقاتی و دانشگاه با هم همسو گردد. فب‌لب (آزمایش‌گاه کوچک ساخت دیجیتال) از جمله ساختارهایی است که بر این همگرایی تاثیر می‌گذارد. استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های صنعتی کشورمان است و قصد داریم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، این پلتفرم را در استان تببین کنیم تا هم‌رسانی بین دو بخش اتفاق افتد.

وی درباره نقاط قوت فب‌لب‌های تخصصی افزود: توسعه توانمندی‌های فناورانه، افزایش رقابت پذیری منطقه ای و بین المللی با افزایش صادرات کالا و خدمات دانش بنیان به سایر بخش‌های جهان و ارتقای تاب‌آوری ملی از جمله این موارد است.

دبیر رویداد فبین فود با تاکید بر ضرورت تلاش برای بومی‌سازی ‌فناوری‌های مورد نیاز صنایع گفت: این امر بسیار حائز اهمیت است که فناوری در قالب یک محصول جدید و در بازار جدید ارائه شود و همچنین، فناوری برای ما تکرارپذیر و برای فناوران قابل تبیین باشد. در جوامع امروزی و پیشرفته، تاکید بر فناوری‌های باز است؛ یعنی علاوه بر ایده‌های موجود، ایده‌های خارج از سیستم نیز ما را همراهی می‌کند و به غیر از بازارهای موجود، بازارهای جدید هم ایجاد می‌شود.

بلوریان تصریح کرد: رویداد ملی فبین فود با هدف هم‌رسانی نیازهای فناورانه و ایده‌های نواورانه در فب‌لب آغاز شده و هدف این است که نیازهای صنایع غذایی و ایده‌های تحول فناوران را احصا کرده و سپس در فب لب پرورش دهیم.

احصای نیازهای فناورانه صنایع استان از ماموریت های کمیسیون دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی

«سهیل پروازی» دبیر کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد نیز در این همایش به زنجیره تولید صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنایع استان در زنجیره تولید خود با مشکلات زیادی در موضوعات انرژی، تامین مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات مواجه هستند و تا زمانیکه نقص در کارایی مطرح باشد، نمی توان به موضوع بهره وری پرداخت.

پروازی در پایان خاطر نشان کرد: مبنای فعالیت این کمیسیون مبتنی بر احصای نیازهای فناورانه و دانش بنیان صنایع مختلف است و چنین همایش هایی با حضور مراکز علمی و پژوهشی ادامه خواهد یافت.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.