• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3092 امروز 0
1
بررسی چالش تامین انرژی موردنیاز صنایع در زمستان

تولید زمستان زیر تیغ ناترازی انرژی؟

  • کد خبر : 21574
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۳۵
تولید زمستان زیر تیغ ناترازی انرژی؟
اولویت تامین گاز بخش خانگی، همچنین قطعی و نوبت‌‌‌‌بندی گاز صنایع، افت و توقف تولید در بنگاه‌‌‌‌ها را به دنبال داشته است. آمارها نشان می‌‌‌‌دهد در فصل زمستان از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گازی که وارد شبکه سراسری گاز کشور می‌شود، بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آن فقط در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود و تنها کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب به بخش صنعت، خوراک واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌‌‌‌ها و بخش‌‌‌‌های تولیدی اختصاص می‌‌‌‌یابد.

همچنین بررسی تجربه سال‌‌‌‌های اخیر نشان می‌‌‌‌دهد به مدت ۳ماه در سال ناترازی روزانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز وجود دارد که تولید را تحت‌‌‌‌الشعاع قرار می‌‌‌‌دهد و مازوت‌‌‌‌سوزی را در مواردی اجتناب‎ناپذیر می‌‌‌‌کند. این در حالی است که مازوت‌‌‌‌سوزی علاوه بر هزینه‌‌‌‌های محیط‌‌‌زیستی، تبعات سنگینی برای صنایع خواهد داشت. به گفته کارشناسان قیمت مازوت سه برابر گاز طبیعی است و هزینه انتقال بالایی دارد که باعث افزایش قیمت تمام شده تولید در کنار جرایم محیط‌‌‌زیستی برای بنگاه‌‌‌‌ها می‌شود.

دلایل مازوت‌‌‌‌سوزی
کارشناسان معتقدند دلیل گرایش صنایع به مازوت‌‌‌‌سوزی سیاست‌‌‌‌های اشتباهی است که طی سال‌‌‌‌های اخیر از سوی دولت اعمال شده است. سیاستگذاری اشتباه و اصلاح نشدن قیمت‌‌‌‌ حامل‌‌‌‌های انرژی، باعث شده سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی به طور چشمگیری کاهش یابد. نامتوازن بودن قیمت انرژی و همچنین مصرف بالای برق در بخش خانگی به دلیل عدم‌‌‌اصلاح قیمت‌ها در کنار اولویت تامین گاز بخش خانگی و تامین اضافه مصرف این بخش از سوخت صنایع و نیروگاه‌‌‌‌ها، از جمله دلایلی است که منجر به تشدید کمبود گاز صنایع شده است. از طرفی عدم‌‌‌بهینه‌‌‌‌سازی پالایشگاه‌‌‌‌ها نیز افزایش تولید مازوت را اجتناب‌‌‌‌ناپذیر کرده است؛ از همین رو کارشناسان معتقدند اصلاح سیاست‌‌‌‌های قیمتی، بهینه‌‌‌‌سازی پالایشگاه و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش برای جلوگیری از مصرف مازوت ضروری است.

در حال حاضر براساس آمار وزارت نفت، از مجموع حدود ۱۳۴ نیروگاه حرارتی کشور، فقط ۱۴ نیروگاه امکان مصرف مازوت دارند. با وجود این برخی گزارش‌‌‌‌ها و تشدید آلودگی هوا حاکی از این است که مازوت‌‌‌‌سوزی در برخی نیروگاه‌‌‌‌ها برای تامین انرژی و در موارد اضطراری بدیهی است.

سهم بالای بخش خانگی از مصرف گاز
در حال حاضر عمده برق تولیدی کشور از طریق نیروگاه‌‌‌‌های حرارتی تولید می‌شود. گزارش وزارت نیرو در روز جمعه ۱۳ بهمن ماه حاکی از این است که به دلیل کاهش دمای هوا طی روزهای اخیر، مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری برای اولین بار در امسال از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرد و عدد ۶۱۰ میلیون مترمکعب را ثبت کرد که این عدد بیش از ۷۰‌‌‌درصد کل گاز تولیدی کشور است. براساس دسته‌‌‌‌بندی اقلیم‌‌‌‌ها، به ترتیب استان‌‌‌‌های آذربایجان غربی در اقلیم یک، استان کردستان در اقلیم ۲ و استان تهران در اقلیم ۳ بیشترین حجم مصرف گاز را ثبت کرده‌‌‌‌اند. نکته حائز اهمیت اینکه طی روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ماه، مقدار مصرف در سه استان خراسان رضوی، تهران و اصفهان حدود ۷ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که این افزایش مصرف معادل کل مصرف استان چهارمحال و بختیاری است. آمارها همچنین‌‌‌ نشان می‌‌‌‌دهد مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بیش از ۷۰‌‌‌درصد از گاز تحویلی به شبکه انتقال کشور را شامل می‌شود. در پایان آذرماه براساس آمار رسمی، از مجموع ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی در این بخش، ۳۹۴ میلیون متر مکعب معادل ۶۸‌‌‌درصد در بخش خانگی، ۲۱‌‌‌درصد در صنایع غیر‌‌‌عمده و باقی در بخش تجاری و عمومی مصرف شده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران تحویل گاز به نیروگاه‌‌‌‌ها، پتروشیمی‌‌‌‌ها و صنایع فولاد و سیمان در ۱۰ ماهه امسال با افزایش همراه بوده و ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی‌‌‌‌ماه نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۴‌‌‌درصد گاز بیشتر به نیروگاه‌‌‌‌ها تحویل شده است. در همین بازه میانگین حجم گازرسانی به صنایع سیمان ۱۰ درصد، به پتروشیمی‌‌‌‌ها ۸‌‌‌درصد و به بخش فولاد ۸‌‌‌درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. همچنین براساس این آمار اعلام شده، میانگین حجم تحویل گاز به نیروگاه‌‌‌‌ها، صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی‌‌‌‌ها در دی‌‌‌‌ماه امسال نسبت به دی‌‌‌‌ماه پارسال به‌‌‌‌ترتیب ۴۱درصد، ۴۵درصد، ۵۲‌‌‌درصد و ۱۱‌‌درصد افزایش یافته است. آخرین آمار مربوط به مصرف گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده با ثبت عدد ۵۹۵ میلیون متر مکعب در سال‌جاری رکوردشکنی کرد.

راهکار دولت برای تشویق سرمایه‌گذاران
بررسی‌‌‌‌ها نشان می‌‌‌‌دهد کشورهای توسعه‌‌‌‌یافته صنعتی که ذخایر نفت و گاز زیادی هم ندارند، برای اینکه در تولید با مشکل روبه‌‌‌‌رو نشوند، بیشتر از کشورهای خاورمیانه مانند قطر، ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی خریداری و آن را به گاز طبیعی تبدیل و از این گاز استفاده می‌‌‌‌کنند تا تولیدشان در طول سال به‌‌‌‌صورت مستمر ادامه داشته باشد.

در این راستا امسال وزارت نفت برای مدیریت ناترازی گاز در فصل زمستان و حمایت‌‌‌‌های تشویقی وزارت نفت برای سرمایه‌گذاران احداث واحدهای مینی ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی، سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی یا اس‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی و ساخت تاسیسات ذخیره‌‌‌‌سازی گاز، شیوه‌‌‌‌ نامه‌‌‌‌ای مبنی بر «جذب سرمایه‌گذار به‌‌‌‌ منظور افزایش پایداری تامین گاز طبیعی» را با اولویت مشترکان عمده و نیروگاه‌‌‌‌ها ابلاغ کرد که براساس آن صنایع می‌توانند با نصب تجهیزات لازم، گاز ذخیره کنند؛ طرحی که ضمن رفع ناترازی مانع قطع گاز صنایع نیز می‌شود.

به گفته معاون برنامه‌‌‌‌ریزی وزارت نفت، در چارچوب این شیوه‌‌‌‌نامه، تمام سرمایه‌گذاران غیردولتی می‌توانند تقاضاهای خود برای احداث واحدهای مینی ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی، اس‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی و سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی را به شرکت ملی گاز ایران ارسال و نسبت به تولید ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی، اس‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی و سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی اقدام کنند و به متقاضیان داخل کشور بفروشند.

افزون ‌‌‌‌بر آن، صنایع هم می‌توانند در مجاورت کارخانه‌‌‌‌های خود با دریافت گاز از شرکت ملی گاز ایران با همان نرخ سوخت یا خوراک خود، اقدام به احداث واحدهای مینی ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی، اس‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی و سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی کنند و از گاز ذخیره‌‌‌‌شده در زمستان بهره ببرند. همچنین براساس این طرح اگر مشترک عمده مصرف‌کننده گاز اقدام به احداث واحدهای ذخیره‌‌‌‌سازی روزمینی نکند، به‌‌‌‌تدریج تعرفه گاز مصرفی آن برای دوره اوج مصرف در فصل سرد سال افزایش می‌‌‌‌یابد، به‌‌‌‌طوری که در ابتدای سال ۱۴۰۳، ۳۰‌‌‌درصد افزایش گازبها خواهند داشت و تا سال ۱۴۰۵ تا ۵۰‌‌‌درصد تعرفه آنها در دوره اوج مصرف افزایش می‌‌‌‌یابد.

این پیشنهاد برای اعمال در زمستان سال آینده (۱۴۰۳) داده شده است و واحدهایی که می‌‌‌‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند حدود یک‌سال‌‌‌‌ونیم زمان دارند. با وجود این باید دید استقبال صنایع از این طرح تا چه میزان است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21574

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.