• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
3
در همایش «بررسی قابلیت‌های بازار سرمایه و آینده آن» رقم خورد؛

دفتر خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی مشهد افتتاح شد

  • کد خبر : 22626
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
دفتر خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی مشهد افتتاح شد
همایش «بررسی قابلیت‌های بازار سرمایه و آینده آن»، با محوریت بررسی انواع روش‌های تامین مالی از طریق بورس، پیش بینی آینده بورس در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت و تاثیر متغیرهای کلان بودجه سال ۱۴۰۳ در بورس، به همت کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد. افتتاح دفتر خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی مشهد با هدف تسهیل‌گری ورود شرکت‌های خراسانی به بازار سرمایه و ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران، از جمله برنامه‌های محوری این رویداد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، ضرورت آشنایی فعالان اقتصادی با بازار سرمایه و قابلیت‌های آن و الزامات حضور موثر در این سازوکار، تحلیل وضعیت بورس، اهمیت ورود شرکت‌ها به این بازار با توجه به سیاست‌های انقباضی پولی و بانکی و… از جمله مباحث محوری این همایش بود که با حضور «حمیدرضا دانش‌کاظمی»، عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار و «فرشید شکرخدایی»، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران، در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ابتدای این مراسم به رویکرد متفاوت این کمیسیون در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اشاره و  اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، یکی از مسائل و چالش‌ها در مدیریت شرکت‌ها، نحوه تأمین مالی در صورت عدم ارائه تسهیلات مورد نیاز از طرف نظام پولی و بانکی بود. موضوعی که امروزه به واقعیت پیوسته و تنها راه برون‌رفت از آن، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است. با این حال، متاسفانه همچنان بسیاری از فعالان اقتصادی با ظرفیت‌های موجود در این بازار آشنایی کاملی ندارند و دیدگاهشان به بورس، تنها به خرید و فروش سهام محدود می‌شود و هنگامی که از پذیرش یک شرکت در بورس (IPO) سخن می‌گوییم، به وضعیت نامناسب بازار سرمایه اشاره می‌کنند؛ لذا یکی از اهداف اصلی کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد، معرفی ظرفیت‌های مختلف بورس به فعالان اقتصادی است.

سحرخیز با اشاره به برگزاری همایش «آشنایی با تأمین مالی از طریق بازار سرمایه» که مرداد ماه امسال با حضور مدیران بورس به همت این کمیسیون در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: همکاری تمامی ذی‌نفعان منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان ارکان بازار سرمایه و اتاق بازرگانی خراسان رضوی به منظور ایجاد دفتر خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در اتاق مشهد شد. امروز این دفتر فعالیت‌های خود را ذیل اتاق بازرگانی مشهد آغاز می‌کند تا راهنمایی برای ورود شرکت‌های خراسانی به بازار سرمایه باشد.

وی با بیان اینکه قرار است این دفتر پلی ارتباطی میان بازار سرمایه و شرکت‎های بخش خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های صنعت، بازرگانی و کشاورزی نیازی به مراجعه و حضور در بازار سرمایه احساس نمی‌کنند و از ظرفیت‌های این حیطه غافل‌اند؛ لذا تلاش داریم با ارائه ظرفیت‌ها و ابزارهای این بازار فعالان بخش خصوصی را با بازار سرمایه آشتی دهیم.

به گفته رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بر این اساس رسالت کمیسیون، آشنایی فعالان اقتصادی و تسریع و تسهیل ورود آنان به بازار سرمایه از طریق نقش‌آفرینی کمیته‌های کمیسیون به عنوان بازوی مشورتی است. دفتر خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق نیز در این زمینه نقش اجرایی را برعهده دارد.

سحرخیز اضافه کرد: هدف نهایی ما این است که با استفاده از ظرفیت‌های اتاق و ارتباط متقابل با بخش خصوصی و بازار سرمایه به راهکاریابی برای حل مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی بپردازیم.

لزوم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه فعالیت‌های صنعتی در استان

«احمد اثنی‌عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این همایش اظهار کرد: بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی استان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و این منجر شده میزان سرمایه‌گذاری دولتی در استان بسیار کم باشد و برای جبران این موضوع می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه فعالیت‌های صنعتی در استان استفاده کرد.

اثنی عشری اضافه کرد: البته بازار سرمایه با فرصت‌ها و تهدیدهای توأمان مواجه است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌ها و فرصت‌های این بازار استفاده کرده و از تهدیدهای آن دوری کنیم.

شفافیت، شرط اصلی برای ورود شرکت‌ها به بورس است

در ادامه این همایش، «فرشید شکرخدایی»، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به لزوم حرکت شرکت‌های کوچک و متوسط کشور به سمت حضور در بازار سرمایه، اظهار کرد: قاعده اول بازار سرمایه شفافیت است و نمی‌توان بدون شفافیت از مزایای آن استفاده نمود. البته باید توجه داشت که در هر صورت، با توجه به راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه مالی و مالیاتی، همه باید در فعالیت‌های خود شفافیت را ملاک عمل قرار دهند.

وی افزود: در روند ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، لازم است ترکیب هیات مدیره، اساس‌نامه و شراکت‌نامه شرکت‌ها اصلاح شود؛ هر چند در مجموع، اصلاح حاکمیت شرکتی به ویژه در شرکت‌های خانوادگی مسئله‌ای بسیار سخت است و حدود 3 تا 5 سال ممکن است به طول بیانجامد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: راهکار این موضوع در سال 2021 در استاندارد ایزو 37000 که به استانداردهای حاکمیت شرکتی می‌پردازد، تدوین شده و حدود سه ماه است به عنوان استاندارد رسمی کشور ثبت شده و شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن، به منظور اصلاح حاکمیت شرکتی بهره بگیرند.

وی به شرکت‌های بخش خصوصی پیشنهاد کرد برنامه‌ای 5 ساله به منظور اصلاح حاکمیت شرکتی تدوین نمایند. شکرخدایی افزود: دو سال از این مدت بایستی بر اصلاح ساختار شرکت و یک سال بعد برای شفافیت و دو سال پایانی، برای ورود به بورس تمرکز شود. همه شرکت‌ها در دنیا بعد از سه سال به بازار سرمایه وارد می‌شوند و امیدوارم از 700 شرکت کنونی در بازار سرمایه ایران، به 7000 شرکت بورسی برسیم. امید داریم تا چهار سال آینده 1000 شرکت بخش خصوصی وارد بازار بورس شوند و اگر این اتفاق رقم بخورد، در این عرصه موفق عمل نموده‌ایم.

سهم 30درصدی بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها

«حمیدرضا دانش‌کاظمی»، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص رفتار بازار سرمایه ایران در دهه‌های مختلف و تحلیل آینده این بازار در سال آینده و همچنین بیان روش‌های تأمین مالی از این طریق پرداخت.

وی با اشاره به سابقه تامین مالی از سیستم بانکی در کشور، اظهار کرد: متاسفانه این روش استاندارد نبود و سرانجام نظام اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده که باید سهم بانک‌ها و بازار پول را در ارائه تسهیلات کاهش دهد و بر این اساس، سهم بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها افزایش یافته و از 5 درصد به حدود 30 درصد رسیده است.

دانش‌کاظمی با بیان اینکه فرآیند ورود به بورس کار بسیار پیچیده‌ای است، بیان کرد: تمام شرکت‌هایی که در این مسیر گام برداشته‌اند می‌توانند شهادت دهند که ورود به این عرصه سخت و در عین حال دارای منفعت است؛ لذا فعالان اقتصادی در این مسیر بایستی حتما از مشاوران متخصص استفاده کنند.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سیاست انقباضی دولت در حوزه پولی و بانکی قطعی است و بنگاه‌ها برای تأمین مالی خود بایستی حتما به بورس و ظرفیت‌های آن توجه نمایند. معتقدم لازمه بقا و رشد شرکت‌ها، ورود به بازار سرمایه است و هر شرکتی که به یک مرحله از بلوغ برسد، باید وارد بازار سرمایه شود. در واقع، این یکی از مراحل بلوغ هر شرکت است.

وی در ادامه به بررسی شرایط کنونی بازار بورس پرداخت و با تحلیل آمارهای موجود، گفت: در حال حاضر، ارزش بازار بورس کشور حدود 148.4 میلیارد دلار است؛ در حالی که این میزان در سال 1399 حدود 408 میلیارد دلار بود.

دانش‌کاظمی اتمام سیکل نزولی، بازدهی بالاتر از بازارهای موازی، بازدهی بالاتر از بازار بورس در کشورهای دیگر و روند مثبت این بازار در دنیا را از جمله مزایای بازار در شرایط کنونی برشمرد.

وی اضافه کرد: شرایط کنونی موقعیت مناسبی است که شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شوند تا ریسک شرکت را در برابر سیاست‌های پولی و مالیاتی دولت کاهش دهند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.