• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3119 امروز 0
4
معاون وزیر ارتباطات در نشست فوق‌العاده کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی مشهد اعلام کرد؛

بهره‌برداری از کلان‌پروژه مرکز داده مشهد در سال آینده

  • کد خبر : 22800
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
بهره‌برداری از کلان‌پروژه مرکز داده مشهد در سال آینده
در نشست فوق‌العاده کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی که با حضور معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام برگزار شد، اقدامات و ظرفیت های ایجاد شده در راستای رشد فراگیر زیست بوم اقتصاد دیجیتال تشریح گردید و حاضران در نشست به بررسی کلان‌پروژه ایجاد قطب مرکز داده در مشهد پرداختند.معاون وزیر ارتباطات در این نشست از تلاش برای بهره برداری از کلان پروژه مرکز داده مشهد در تابستان سال آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست اظهار کرد: اتاق بازرگانی مشهد به عنوان کلونی فعالان اقتصادی پیشرو، با عملکردی شفاف و پویا می‌تواند نقشی راهبردی در راه اندازی پارک داده در استان ایفا کند. نکته اینکه به دلیل مجاورت پارک داده با شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک صنعتی توس، آثار و خدمات این مرکز می‌تواند برای صنایع مشهودتر باشد.

وی عنوان کرد: تجربه حاکی از آن است که راه‌اندازی این پروژه به دلیل نقش استراتژیک خراسان رضوی در کشور، به عنوان یک ضرورت ملی و حیثیتی حائز اهمیت ویژه‌ای است و اتاق بازرگانی می‌تواند در جذب سرمایه موثر واقع شود و به عنوان هاب ارتباط با وزارتخانه نقش آفرینی نماید. تشکل ها نیز می‌توانند تحت لوای اتاق بازرگانی وارد میدان شوند. در این صورت می‌توان موفقیت بیشتری در این عرصه عاید کرد.

شریعتی مقدم با بیان اینکه از ظرفیت شورای گفت‌وگو نیز در این زمینه استفاده خواهیم کرد، افزود: توصیه می‌شود 2 الی 3 رویداد به منظور جذب سرمایه در این خصوص با همکاری کمیسیون‌های سرمایه‌گذاری، اقتصاد کلان و صنعت اتاق و حتی گردشگری برای سال آینده برنامه‌ریزی شود. از آنجا که اقتصاد دیجیتال یک مقوله فرابخشی است، تمام کمیسیون‌های اتاق مشهد می‌توانند در راستای این اهداف عالیه یک صدا شوند.

پیش‌بینی بهره‌برداری از پارک داده خراسان رضوی در تابستان آینده

در ادامه، «علی اصغر انصاری»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امید می‌رود بتوانیم پارک داده خراسان رضوی را در تابستان پیش رو به بهره‌برداری برسانیم تا این منطقه برای فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی مهیا شود. هیات امنای پارک داده به رسمیت شناخته شده است و در هفته گذشته نیز، قراردادی با شرکت برق منطقه ای خراسان منعقد کردیم که در این قرارداد مقرر شد 30 مگاوات برق تضمین شده برای این پارک اختصاص یابد و 5 مگاوات نیز  از دو نیروگاه جداگانه دریافت شود. البته احداث نیروگاه برق خورشیدی نیز از برنامه‌های ما برای این پروژه است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات افزود: مسلماً هر جا بستر و زیرساخت مهیا باشد، فعالیت اقتصادی با قوت بیشتری شکل خواهد گرفت. جذب سرمایه در تخصص اتاق بازرگانی است چنان که به هر میزان اتاق در جهت جذب سرمایه موفق عمل کند، مزیت‌هایی توسط شرکت توسعه ارتباطات و زیرساخت لحاظ می‌شود. شاید این مزیت‌ها در حال حاضر به لحاظ شبکه‌ای توجیه چندانی نداشته باشد؛ اما در خصوص تاثیرگذاری آن در توسعه ارتباطات خوش‌بین هستیم.

اهمیت توجه به ظرفیت‌های مشهد در حوزه هوش مصنوعی

در ادامه، «محمد جعفرپور»، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار کرد: طی پروسه‌ای، شهرهای شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان برای تبدیل شدن به قطب داده در کشور نظر گرفته شدند؛ اما در نهایت مقرر شد اولین قطب داده کشور پس از تهران در مشهد و شاندیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. قطعا حضور پارک داده می‌تواند سند ICT استان خراسان رضوی را ارتقا دهد. امید می‌رود این پروژه با هماهنگی‌های لازم تداوم یافته و در سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی یادآور شد: شرکت توسعه زیرساخت، زمینی را در روستای ویرانی مشهد برای راه‌اندازی پارک داده اختصاص داده و هاب سایت شرکت توسعه زیرساخت در آن محل در حال احداث است.

جعفرپور افزود: مشهد در آینده نه چندان دور به قطب هوش مصنوعی در کشور و منطقه تبدیل می‌شود؛ چرا که استان خراسان رضوی به لحاظ سنتی دارای شرکت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان است که در حال حاضر در عرصه داخلی و خارجی خدمات مطلوبی ارائه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه هدف از راه اندازی پارک داده علاوه بر تولید محتوا، رشد حوزه  ICT است، عنوان کرد: شرکت زیرساخت برای بخش خصوصی یکسری تسهیلاتی در نظر گرفته که از جمله آن می‌توان اتصال به کلیه سرویس های زیرساختی کشور و پایداری ارتباط تضمین شده و … اشاره کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و ICT برای مشارکت در این پروژه تمامی امور را رصد می‌کنند و این پروژه بستر مشارکت را برای تمامی فعالین این حوزه مهیا کرده است.

برای پارک داده خراسان رضوی نقش بینالمللی متصور هستیم

جعفرپور تصریح کرد: پارک داده می‌تواند در حوزه ICT در سطح بین‌المللی نقش ایفا کند؛ چرا که کشورهای منطقه نیز از نقشه راه ما در این خصوص مطلع هستند و ممکن است موافقت‌های بین‌المللی نیز در این زمینه منعقد شود، البته ما به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی هستیم.

وی اظهار کرد: ما نقش بین‌المللی برای پارک داده خراسان رضوی در حوزه ترانزیت شرق به غرب در نظر گرفتیم. در حال حاضر برخی از کشورها در این زمینه پای کار آمده‌اند. البته هنوز زیرساخت‌های کشور ترکمنستان دارای نقص است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تاکنون هیچ قراردادی میان شهرداری‌های خراسان رضوی و اپراتورها منعقد نشده که طی روزهای اخیر به صورت فورس ماژور به شهرداری ها اعلام کردیم انعقاد قرارداد با اپراتورها تا 30 بهمن ماه نهایی شود. چنان که تمام شهرستان ها بایستی تا 3 اسفندماه قرارداد خود را با اپراتورها منعقد نمایند.

در بخش دیگری از نشست، «اکبر قنبرپور»، مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام تصریح کرد: در شهر مشهد یک پارک ICT در منطقه شهید فکوری احداث شده که  متراژ آن در حال افزایش است. سه نوع قرارداد برای واگذاری زمین به بخش خصوصی در آن پارک پیش‌بینی کرده‌ایم؛ نخست، قرارداد اجاره بلندمدت (25 ساله که قابل تمدید است). دوم، قرارداد حق انتفاع بلندمدت چنان که شرکت توسعه ارتباطات، زمین را ارائه می‌کند و بخش خصوصی آن را می‌سازد و مستاجر آن ملک خواهد شد. در مدل اول و دوم در قرارداد 25 ساله نحوه پرداخت به صورت شفاف در قرارداد بیان می‌شود تا بتوانیم در این بازه زمانی، قرارداد را به لحاظ مالی به‌روزرسانی کنیم. نوع دیگر واگذاری زمین در قالب قراردادهای BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) است.

قنبرپور در خصوص امکانات پارک داده شهید میری نیز عنوان کرد: برق 30 مگاوات از شبکه فوق توزیع، فیبر نوری از 2 مسیر، انشعاب گاز 4000 متر مکعب در ساعت، آب 500 متر مکعب در شبانه روز از جمله امکانات پارک داده شهید میری است. این پروژه تا شهر مشهد 30 کیلومتر، تا فرودگاه مشهد 27 کیلومتر، تا شاندیز 8 کیلومتر فاصله دارد.

وی اظهار کرد: تصویب طرح جامع این پروژه در شورای برنامه ریزی استان، اخذ مجوز پردیس پارک فاوا برای پارک داده شهید میری و فکوری، احداث برج در سایت فکوری، واگذاری اراضی در پارک داده شهید میری و… از جمله اقدامات در دستور کار ماست.

خراسان رضوی می‌تواند پیشانی کشور در زمینه ایجاد پارک داده باشد

در ادامه، «حسن هاشمی»، نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: در سطح کشور شاهد هستیم که تمامی استان ها برای ایجاد پارک داده رقابت دارند. عظمت اکوسیستم اقتصادی خراسان رضوی باعث شده است که استان ما به عنوان قطب داده تعیین شود. به نظر می‌رسد وضعیت اکوسیستم دانش‌بنیان در استان به گونه‌ای است که می‌توانیم پیشانی کشور در این عرصه باشیم.

او یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌ها مستلزم همکاری بخش خصوصی و دستگاه‌های ذی‌ربط است. قطعا شرکت‌های بسیاری از ورود به این حوزه استقبال می‌کنند؛ اما ضروری است بخش دولتی به منظور سرعت بخشیدن به راه اندازی پروژه، رویکرد متفاوتی را در حوزه واگذاری در پیش بگیرد.

هاشمی یادآور شد: در حال حاضر ساختار، قوانین مشخص و بنیادینی در خصوص نحوه مشارکت بخش خصوصی در پروژه پارک داده وجود ندارد، لذا ادامه مسیر نیازمند ریل‌گذاری‌های دقیق در این زمینه است.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: پیشنهاد می‌شود بخشی از امور به اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی واگذار شود؛ اتاق می‌تواند معین فناوری اطلاعات و به مثابه بازویی برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه هنوز مشکلات مالیاتی شرکت‌های فناوری اطلاعات حل نشده است؛ البته مسئولین ملی در شورای گفت‌وگو به ما قول‌های مساعدی در این خصوص داده اند و مکاتبه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری داشته اند که آنان نیز این مقوله را به شورای راهبردی ارجاع داده اند؛ اما هنوز در این رابطه پاسخی دریافت نکردیم.

هاشمی تصریح کرد: برای تجهیز پارک داده خراسان رضوی باید از معافیت گمرکی منطقه ویژه برخوردار باشیم. در این خصوص نیز از وزارت ارتباطات قول مساعد دریافت کرده‌ایم. معافیت گمرکی منطقه ویژه برای واردات کالاهای دست دوم، سرور و… سبب می‌شود که هزینه ها برای شرکت‌ها به مراتب کاهش یابد. اگر این مهم محقق نشود امکان رقابت نیز مهیا نخواهد شد.

«مهدی محمدی»، عضو این کمیسیون نیز اظهار کرد: از همان ابتدا به دنبال آن بودیم که خراسان رضوی به قطب فناوری اطلاعات کشور تبدیل شود که با تلاش زیاد این مهم محقق شده است. در حال حاضر نگاه استان این است که به قطب اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل شود. قطعا با بهره‌برداری از پارک داده این پازل در حال تکمیل است؛ اما دغدغه ما این است که احداث این پارک با چه سرعتی انجام می‌شود. تقاضا می‌شود تا زمان راه اندازی این پارک، دسترسی‌هایی در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار گیرد تا از ظرفیت پیام و دیتا سنترهای دیگر استفاده گردد؛ چرا که شرکت‌ها نمی‌توانند منتظر راه اندازی پارک داده در خراسان و یا ساخته شدن برج هوش مصنوعی در استان باشند.

لزوم تعیین سهم خراسان رضوی در طرح های توجیهی هوش مصنوعی

در ادامه، «محسن کامیار»، رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خراسان اظهار کرد: سهم خراسان رضوی باید در طرح های توجیهی هوش مصنوعی مشخص شود و به عنوان یک خواسته از بخش خصوصی برای ورود به این حوزه دعوت گردد خوشبختانه استان ظرفیت های خوبی در حوزه سرویس دهی هوش مصنوعی، تولید نرم افزار و سخت افزار دارد و جای خرسندی است که بتوان از این ظرفیت ها در طرح های توجیهی هوش مصنوعی استفاده کرد.

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: برنامه راهبردی اتاق منوط به آن است که سهم استان در شاخص GDP افزایش یابد. متاسفانه سهم خراسان رضوی به نسبت جمعیتش در سطح کشور پایین است. حدود 6 معیار برای افزایش GDP انتخاب کردیم و بر آن شدیم در سال نخست دو حوزه افزایش سرمایه‌گذاری و بهره وری را به منظور افزایش GDP در دستور کار قرار دهیم که ذیل آن 8 کلان پروژه تعریف کردیم.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب وارده به بخش خصوصی طی سالهای اخیر ناشی از تصمیمات اشتباه بوده است. این اشتباهات به دلیل فقدان اطلاعات، داده ها، سیستم‌های تصمیم سازی و… بوده است. حدود 6 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسطSME  در استان داریم که این واحدها مقیاس اقتصادی کوچکی دارند و از نظر مدل های حقوقی جز زنجیره های با ارزش قرار نمی گیرند. پارک داده کمک خواهد کرد که در مدل های تصمیم سازی بتوانیم دستاوردهای خوبی در کسب‌وکارهای مختلف از جمله صنایع و اصناف عاید کنیم.

کاووسی یادآور شد:  پارک داده و بالتبع آن دگردیسی در حوزه دیجیتال می‌تواند سبب ماندگاری نیروهای متخصص در سطح استان و جلوگیری از مهاجرت شان شود. این مرکز می‌تواند به سرعت بخشیدن فضای کسب‌وکار، گردش داده و گردش مالی در سطح استان کمک کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.