• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
5
در دهمین آیین پاسداشت روز ملی مهندس مطرح شد؛

تاکید بر توجه به فرهنگ ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی جامعه مهندسی

  • کد خبر : 23311
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
تاکید بر توجه به فرهنگ ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی جامعه مهندسی
دهمین آیین پاسداشت روز ملی مهندس به بهانه سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، امروز سوم اسفندماه، با حضور جمعی از شرکت‌های فنی و مهندسی استان در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد. در این مراسم که به همت انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی به عنوان یکی از تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی استان اجرا گردید، بر ضرورت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی مهندسان در اجرای پروژه‌ها تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن خندان‌دل»، رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به موضوع «مسئولیت اجتماعی مهندسی»، به عنوان پیام اصلی آیین پاسداشت روز ملی مهندس در سال جاری گفت: این مسئله از اهمیت به سزایی برخوردار است که در برخی مواقع کمتر به آن توجه می‌شود. امروز وظیفه دانشجویان و مهندسان تنها تحصیل‌آموزی و علم نبوده و باید در جامعه نقش ایفا کنند و مطالبه‌گر باشند.

وی اظهار کرد: تشکل‌ها و سمن‌ها در تمامی جوامع بشری نقش موثر و مهمی را در گرد‌آوری افراد در کنار یکدیگر و ایجاد یک پتانسیل و خرد جمعی ایفا کرده‌اند و منافع صنفی، گروهی و فکری را پیگیری می‌کنند. در ایران نیز، انجمن‌ها چنین رسالتی را بر عهده دارند، هر چند که تجربه نشان داده در دهه‌های گذشته دستیابی به اهداف خرد جمعی و منافع صنفی کمتر اتفاق افتاده است؛ اما باید برای پیگیری احقاق حقوق صنفی، اجتماعی و فرهنگی خود بکوشیم.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به لزوم دیده شدن و توجه به جوانان و دانشجويان تصریح کرد: ضروری است بین نسل گذشته و جدید ارتباط لازم برقرار شود تا در سایه این ارتباط و هم‌افزایی، بتوان به شکل بهتری در جامعه نقش‌آفرینی نمود.

چالش‌های ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران

«مهدی فیضی»، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در بخشی از این مراسم گفت: ضمانت اجرایی ضعیف به خصوص در حوزه محیط زیست، نبود قوانین در محور‌های نوظهور مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مانند حریم خصوصی مصرف‌کنندگان و شفافيت، ضعف در مشوق‌ها مانند مشوق‌های مالیاتی، سوءاستفاده سیاسی و اجتماعی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در برخی موارد و… از جمله چالش‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران است.

وی اظهار کرد: زمانی که از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها صحبت می‌کنیم، این سوال مطرح می‌شود که آیا یک شرکت به عنوان یک شهروند در قبال جامعه مسئولیت خاصی دارد یا تنها باید به مصرف‌کنندگان، کارمندان و سهامداران خود پاسخگو باشد.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در اقتصاد زمانی که از نظر آکادمیک به مسئولیت اجتماعی نگاه می‌کنیم، چالش‌های زیادی وجود داشته و عموماً پذیرفته نمی‌شود که یک بنگاه اقتصادی مسئولیتی فراتر از سود خود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در ادبیات آکادمیک دو مدل مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها تعریف شده است؛ مدل اول، قرار‌داد اجتماعی و مدل دوم، منفعت فردی است. مدل قرارداد اجتماعی مانند نوع‌دوستی خالص بوده و شرکت یا بنگاه بدون در نظر گرفتن سود، مسئولیت اجتماعی خود را ایفا می‌کند. معمولا شرکت‌ها و بنگاه‌هایی این مدل از مسئولیت اجتماعی را انجام می‌دهند که متکی به فرد بوده و انسانی خیّر در راس آن شرکت وجود دارد.

فیضی اظهار کرد: در مدل منفعت فردی که در دنیا عموماً آن را مشاهده می‌کنیم، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در نهایت می‌خواهد منفعت بنگاه یا شرکت را تضمین کند؛ به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری شرکتی در حوزه انرژی‌های سبز که تنها به دلیل سوددهی انجام شده است.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص چالش‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران عنوان کرد: خیل قوانین متکثر بدون متولی واحد در حاکمیت مانند سند ملی کار شایسته، قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و قانون برنامه ششم توسعه از جمله این چالش‌ها است.

وی تصریح کرد: در گذشته در کسب‌و‌کار‌های سنتی ایران، ناخودآگاه به مسئولیت اجتماعی توجه می‌شد؛ اما در سطح کلان خصوصا در دهه‌های اخیر این موضوع کمتر اتفاق افتاده است. با همه این تفاسیر، مسئولیت اجتماعی در ایران به دلیل اینکه باید جایگزین ناکامی حکمرانی در اداره کشور باشد، مسئولیت سنگینی است.

گفتنی است؛ در بخشی از این رویداد، سیدمهدی درهمی، از فعالان اقتصادی استان به تشریح ابعاد و جزئیات سیستم اندازه‌گیری پیشرفت PMS پرداخت و برخی دیگر از مدیران شرکت‌های مهندسی نیز در این رویداد به ایراد سخن پرداختند. در پایان این مراسم از پیشکسوتان و بزرگان، نام‌آوران و چهره‌های ماندگار واحدهای نمونه فنی و مهندسی تقدیر گردید و طرح‌ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی معرفی شد.

گزارش تصویری این رویداد را در این لینک مشاهده فرمایید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23311

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.