• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
3
در هشتمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

لزوم توجه به ظرفیت‌های تامین برق در پیک مصرف

  • کد خبر : 23475
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
لزوم توجه به ظرفیت‌های تامین برق در پیک مصرف
هشتمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با سه دستور کار شامل: بررسی گزارش عملکرد کمیسیون در بهمن ماه، امکان سنجی همکاری صندوق پژوهش و فناوری استان و کمیسیون انرژی و نیز معرفی و تشریح ظرفیت‌های طرح بازار آلفا به عنوان یکی از ظرفیت‌های تامین انرژی در پیک مصرف برق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «نسرین یوسفی عارفی» رئیس این کمیسیون، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با دادستان استان داشتیم، مقرر شد تا شیوه‌نامه‌ای برای بحث دیماندهای مازاد در شهرک‌های صنعتی و محدودیت‌ها در واگذاری این دیماندها، تهیه کنیم به گونه‌ای که همه بتوانند از زیرساخت‌های موجود در استان استفاده کنند و مشکلات قضایی آن نیز برطرف شود. این شیوه‌نامه در دست تدوین می‌باشد و به زودی ضمن نهایی‌سازی در راستای حل چالش‌های واحدهای صنعتی جدید ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه، واحد صنعتی برخوردار از یک مگاوات دیماند که مصرفی زیر 50 کیلووات دارد؛ اما واحدهای مجاور جدید آن امکان دریافت دیماند را ندارند، در فرایندی قانونی دیماند خود را به واحد مجاور اختصاص می‌دهند. کمیسیون انرژی به دنبال این است که با ثبت این مصوبه، فرآیندی قانونی برای حل این مشکل پیاده کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد ضمن اشاره به هدف‌گذاری این کمیسیون در برگزاری همایش‌های حوزه انرژی گفت: آموزش‌هایی نیز در حوزه انرژی و کاهش مصرف انرژی با همکاری مرکز آموزش اتاق و دستگاه‌های اجرایی مانند توزیع برق مشهد به عنوان مروجین حوزه انرژی خواهیم داشت. بخش دولتی هم اعلام آمادگی جدی در حوزه مباحث آموزشی کرده است.

 

یوسفی عارفی در بخش دیگری از سخنانش به طرح بازار آلفا پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌شود که کار مشترک در راستای اجرای این طرح، بین شرکت خدمات شهرک‌های صنعتی، شرکت توزیع برق و مجموعه‌ کنترل فیدرها  و سایر نهادهای مرتبط به صورت پایلوت در شهرک توس که بیشترین واحدهای صنعتی فعال استان را در خود جای داده، اجرایی شود. بسیاری از واحدها نگرانی‌ها و سوالاتی در این خصوص دارند که می‌توان به آن‌ها پاسخ گفت. تا قبل از رسیدن به پیک مصرف می‌توانیم این طرح را به صورت آزمایشی اجرا نماییم و در این مدت، تفاهم نامه‌‌هایی کمک کننده منعقد خواهد شد.

رونمایی از سند سلسه همایش‌های کمیسیون انرژی

«شهریار زهدی» دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد در این جلسه اظهار کرد: در بهمن ماه سال جاری، همایش مدیریت انرژی در 1403 به عنوان نخستین رویداد از سلسله همایش‌های این حوزه، با محوریت فرصت‌های فناورانه و مالی انرژی، نقش رهبران سازمان در مدیریت انرژی و قوانین حوزه انرژی در صنایع و مدیریت انرژی در ساختمان‌ها برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی در این همایش روبرو شدیم؛ 410 نفر ثبت نام الکترونیک برای حضور در این رویداد داشتند که به اجبار و به دلیل ظرفیت محدود سالن همایش مجبور به بستن لینک‌های ثبت‌نام از حدود 48 ساعت قبل از رویداد شدیم.

وی ادامه داد: در این همایش دو پنل اصلی با موضوع بررسی قوانین جاری حوزه انرژی در صنایع و نیز مدیریت انرژی و قوانین مرتبط در ساختمان برگزار شد. این همایش دارای امتیاز آموزشی از سمت سازمان برنامه و بودجه بود که گواهی شرکت در همایش نیز به تمامی شرکت کنندگان پنل‌ها ارائه خواهد شد. با اختلاف کمی استقبال شرکت کنندگان، از پنل ساختمان بیشتر بود و این نشان می‌دهد که در برنامه‌های آتی کمیسیون باید این حوزه را بیشتر مد نظر قرار دهیم.

زهدی با بیان اینکه طی این همایش، از آیین سلسه همایش‌های کمیسیون انرژی رونمایی شد، گفت: این سند به امضا حامیان معنوی و بزرگان حوزه انرژی رسید و قطعا این اتفاق مسئولیتی برای کمیسیون خواهد بود تا با قوت بیشتر این مسیر را ادامه دهد. اولین رویداد این حوزه را پشت سر گذاشتیم و قرار است رویدادهای مهم و کلیدی در آینده داشته باشیم. لذا مهم است علاقه‌مندان انرژی اخبار کمیسیون را از درگاه‌های رسمی کمیسیون در وب‌سایت اتاق دنبال کنند.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به دیگر اتفاقات بهمن ماه تصریح کرد: در یکی از جلسات با شرکت شهرک‌ها، توافقی برای اختصاص 50 هکتار زمین ذیل شهرک صنعتی 5 مشهد، جهت احداث مزرعه خورشیدی صورت گرفت، که نشان‌دهنده عزم راسخ نهادهای همراهکمیسیون نظیر شرکت شهرک‌ها در راستای حل مسئله است. همچنین پیش از این مشوق‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیررا از سوی شرکت توزیع برق داشته‌ایم.

وی افزود: مصوبه و پیگیری از شورای گفت‌و‌گو درخصوص دیماند بلااستفاده برخی صنایع و انتقال آن صنایع جدید نیز صورت گرفت. در تلاشیم تا شرایطی برای استفاده بهینه از این فرصت را ایجاد گردد.

زهدی همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از پیگیری‌های کمیسیون انرژی اتاق مشهد، درخواست قبول گواهی خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به منظور تضمین تسهیلات بانکی از طریق شورای هماهنگی بانک‌ها بوده تا فعالین حوزه انرژی بتوانند از تسهیلات سیستم بانکی استفاده کنند. این مصوبه نیز ابلاغ گردید.

گریزی به جزئیات طرح مدیریت مصرف آلفا

«اسلامیان» از فعالان اقتصادی استان نیز در این نشست، با ارائه گزارشی از طرح مدیریت مصرف آلفا و عملکرد اجرای طرح فیدر تضمینی در صنایع اظهار کرد: با ایجاد شبکه‌ای از هسته‌های کوچک و تخصصی مدیریت هوشمند و برنامه‌پذیر، مصرف انرژی در صنوف، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که مصرف برق بالایی دارند و از اعمال برنامه‌های خاموشی متضرر می‌گردند، باید مدیریت گردد.

وی ادامه داد: در این پروژه به موضوع اینکه چرا پیک مصرف بار در صنایع به وجود می‌آید و چطور بار را مدیریت کنیم که متضرر نشویم پرداخته می‌شود.

اسلامیان تصریح کرد: در سال جاری 12 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم؛ چهار هزار مگاوات مشتری جدید به شبکه اضافه شده و هشت هزار مگاوات نیروگاه برق آبی از دست دادیم و نسبت به پارسال دو برابر کمبود انرژی داشتیم.

وی افزود: بار دشواری ناشی از کمبود انرژی را واحدهای صنعتی به دوش می‌کشند. برای برخی واحدهای صنعتی فعالیت در دوره پیک به صرفه است اما برای دیگر واحدهای صنعتی که نمی‌توانند با این شرایط فعالیت کنند، راهکارهای دیگری وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانیم به آن‌ها پیشنهاد دهیم.

او خاطرنشان کرد: تضمین عدم خاموشی از سوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد برای صنایع حاضر در طرح فیدر تضمینی در صورت رعایت مقررات مشخص شده است. در این خصوص گزارش وضعیت همکاری صنایع شرکت کننده در پروژه به صورت روزانه مطابق ضوابط طرح فیدر تضمینی توسط شرکت مجری طرح تهیه و به دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق اعلام می‌شود.

وی افزود: شهرک‌های دارای ظرفیت مصرف بالا و نیز نیروگاه‌های دیزلی و خورشیدی هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

اسلامیان تاکید کرد: اتاق بازرگانی مشهد می‌تواند در بحث معرفی طرح و درجریان قرار دادن واحدهای صنعتی کمک کننده باشد. این طرح سه سال قبل فقط در مشهد ارائه شد؛ اما امسال صنایع خراسان رضوی وارد این طرح نشدند و از پنج استان دیگر درخواست داشتیم.

ثبت تفاهم نامه برای پیاده سازی طرح آلفا در استان

«توکلی نسب»، کارشناس مسئول بهینه سازی مصرف شرکت توزیع برق مشهد در ادامه این جلسه اظهار کرد: چالش‌های صنعت را همه می‌دانیم و هرساله با توجه به تکلیفی که شده، طرح‌های مدیریت مصرف را پیگیری می‌کنیم. در تابستان نیز با توجه به طرح‌های موجود، در صورت عدم رعایت مدیریت بار، دچار چالش در تامین برق صنایع می‌شویم.

وی تصریح کرد: در راستای هوشمندسازی کنترل پذیری مشترکین صنعتی، بازار آلفا چند سال است که با ما همکاری می‌کند. پیشنهاد ما این است که جلسه یا سمیناری برای صنایع کوچک و بزرگ برگزار شود تا از این طرح مطلع شوند. طرح کاملا اختیاری است اما پایلوت آن از مشهد بوده است. با این حال استان‌های دیگر استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

پرداخت تسهیلات برای خرید پنل خورشیدی

«رمضانی» نماینده صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی در بخشی از این جلسه درخصوص عملکرد این صندوق و همکاری با صنایع اظهار کرد: این صندوق از سال 1386 راه اندازی شده است. سرمایه ثبتی این صندوق در حال حاضر 50 میلیارد تومان است اما تا سال آینده این رقم به 150 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در ترکیب سهام داران این شرکت 49 درصد بخش دولتی مانند استانداری، دانشگاه فردوسی، پارک علم و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی و 51 درصد آن به بخش خصوصی و اشخاص حقیقی اختصاص دارد که شامل دانشگاه آزاد، جهاد دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و چند موسسه آموزش عالی استان می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه سرمایه گذاری و تامین سرمایه و ارائه خدمات و وام و صدور ضمانت‌های بانکی از جمله اهداف این صندوق هستند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و افراد حقیقی مثل پژوهشگران و اساتید دانشگاه و مخترعین نیز مخاطبین این صندوق هستند. تسهیلات به صورت پژوهشی، لیزینگ، سرمایه در گردش، تجاری سازی، مشارکت در طرح و خط اعتباری در صندوق اختصاص می‌یابد.

رمضانی خاطرنشان کرد: برای ثبت قرارداد عاملیت با شرکت‌هایی که با شرکت برق و وزارت نیرو همکاری می‌کنند، اعلام آمادگی کرده‌ایم و تسهیلاتی اختصاص پیدا کرده است. سقف تسهیلات صندوق نیز دو و نیم میلیارد تومان است که به صورت سرمایه در گردش پرداخت می‌کنیم، برای این تسهیلات ۶ ماه تنفس و 18 ماه نیز بازپرداخت مدنظر داریم. سقف مشارکت در راه اندازی شرکت نیز 5 سال در نظر گرفته شده است.

او درخصوص اختصاص تسهیلات برای استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر، تصریح کرد: در یک سال اخیر بالغ بر 20 فقره تسهیلات در حوزه پنل‌های خورشیدی به اشخاص حقیقی یا حقوقی به صورت لیزینگ یا استثنا پرداخت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به آماده بودن پنل‌ها، خریدار درخواست خرید را به صندوق اعلام می‌کند و صندوق 70 درصد مبلغ پنل خورشیدی که سقف آن یک و نیم میلیارد تومان است را به شرکت فروشنده به صورت لیزینگ پرداخت می‌کند و از خریدار به صورت اقساط دریافت می‌کند. لیزینگ 19 درصد است و در این زمینه آمادگی داریم تا به صورت عاملیت یا تفاهم نامه با هر ارگانی این موضوع را پیش ببریم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.