• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3118 امروز 4
4
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد تاکید کرد؛

لزوم رفع موانع حوزه دانش‌بنیان و حمایت واقعی در راستای تحقق توسعه اقتصادی 

  • کد خبر : 23812
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
لزوم رفع موانع حوزه دانش‌بنیان و حمایت واقعی در راستای تحقق توسعه اقتصادی 
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با تکیه بر حوزه دانش‌بنیان، امکان کاهش بهای تمام شده کالا و افزایش بهره‌وری در بخش تولید وجود دارد و لازمه آن، سرمایه‌گذاری و رفع موانع در این حوزه است که تاکنون اقدامی در این راه صورت نگرفته است؛ به گونه‌ای که برخی فعالیت‌ها در حوزه دانش‌بنیان نسبت به ظرفیت‌ها تا حد زیادی به محاق رفته است؛ انتظار ما از نمایندگان مجلس آتی، توجه بیش از پیش به این حوزه است. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی شریعتی‌مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: حوزه‌های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال در تمامی بخش‌های بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی و خدمات به‌صورت گسترده می‌تواند رقابت‌پذیری را در سطح ملی و بین‌المللی به‌صورت مستمر افزایش دهد.

وی با اشاره به عدم رعایت راهبردهای توسعه اقتصادی در ایران، خاطرنشان کرد: متاسفانه صادرات غیرنفتی- برخلاف آنچه تاکید می‌گردد، در اولویت اقتصادی کشور نیست. دولت ارز ارزان را به شیوه غیر متمرکز، پرنوسان و… به واردات اختصاص داده است و سوء استفاده های زیادی اتفاق افتاده است. از طرفی، نرخ ارز در بازار بسیار متنوع است و این عدم ثبات و… نرخ ارز، نشان از عدم توجه، نبود نظارت مؤثر و عملکرد ناصحیح در این حوزه دارد.

شریعتی مقدم ادامه داد: مادامی که نرخ ارز صادراتی ارزان‌تر از نرخ ارز بازار آزاد باشد، به حوزه صادرات ضربه سنگینی وارد شده و قاچاق در کشور افزایش پیدا می‌کند. اگر توازن نرخ ارز صادراتی با نرخ بازار آزاد صورت گیرد، صادرات تقویت خواهد شد. امید است که نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخته و رسیدگی لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: اهکار اصلی تک نرخی کردن ارز و تمرکز بر توسعه

صادرات در بخش های بسیار متعدد و متنوع دارای مزیت رقابتی برای اتصال به زنجیره های ارزش جهانی است. همچنین ملاحظه و دقت در عملکرد مدیران و نمایندگان پیشین که در دوره‌های گذشته دارای مسئولیت‌های مختلفی بوده و اقداماتی انجام دادند، با آسیب‌شناسی لازم، می تواند نقطه عطف و شروع رفتار تخصصی و با نتایج مثبتبرای آینده باشد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.