• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
3
در پنجمین جلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

ضرورت پرهیز از موازی‌کاری سازمان‌های خیریه در خراسان رضوی

  • کد خبر : 24000
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
ضرورت پرهیز از موازی‌کاری سازمان‌های خیریه در خراسان رضوی
در پنجمین جلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق در کسب‌وکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که با دستورکار «هم‌اندیشی در خصوص نحوه اقدام و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مبتنی بر اهداف و ماموریت کمیسیون و بررسی» و «تبیین ضرورت تدوین پیوست و گردآوری پیشنهادها و ملاحظات مسئولیت اجتماعی ویژه کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی اتاق مشهد و سایر تشکل‌های وابسته» برگزار شد، بر لزوم ادغام و یکپارچه‌سازی سازمان‌های خیریه در استان زیر چتر دو تا سه مرکز خیریه در راستای افزایش تأثیرگذاری و کاهش موازی کاری تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «رضا حمیدی»، رئیس این کمیسیون، با تأکید بر اینکه وظیفه اتاق بازرگانی ارائه پیشنهادات برای حل مشکلات و مطالبه‌گری در این زمینه است، اظهار کرد: با این حال سال‌هاست از مشکلات و مسائل اجتماعی سخن می‌گوییم، اما راه به جایی نمی‌برد. تاکنون 32 موضوع مهم در این زمینه استخراج شده و کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی استان این آمادگی را دارد این موارد را حتی با بالاترین مقامات کشور نیز در میان بگذارد تا اینکه برای حل آنان اقداماتی صحیح و به موقع انجام گیرد. باید تأکید کرد که بیان این مسائل و پیگیری جهت اقدام در این زمینه از سوی تجار و بازرگانان برای منفعت شخصی نیست؛ بلکه در راستای پیگیری دغدغه‌های اجتماعی و وطن‌پرستی است.

حمیدی تصریح کرد: در این راستا باید کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، مشکلات را شناسایی و اولویت‌بندی کند. همچنین این کمیسیون باید کمیته‌های ذیل خود را بازشناسی کرده و با احصا اقدامات بر زمین مانده دوره پیشین کمیسیون به عملی شدن آن‌ها اهتمام ورزد.

وی با تأکید بر لزوم متمرکزسازی فعالیت نهادهای متولی مسئولیت‌های اجتماعی و خیریه در استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشهد دارای تعداد قابل توجهی واحد ریز و درشت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و خیریه است که وظایف و مسئولیت‌هایی موازی و بعضا متقابل با یکدیگر انجام می‌دهند. به منظور افزایش تأثیرگذاری این مراکز لازم است بسیاری از آنان با هم ادغام شده و زیر چتر دو تا سه مرکز خیریه بزرگ فعالیت کنند تا با هم‌افزایی در این عرصه، شاهد اقداماتی اساسی‌تر و گره‌گشا در استان باشیم.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق در کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به جمعیت میلیونی حاشیه‌نشینان مشهد عنوان کرد: بسیاری از این افراد جوانان هستند و لازم است برای جلوگیری از بروز و افزایش مشکلات اجتماعی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم به این افراد حتی از طریق برپایی دوره‌های کوتاه‌مدت در اماکن موقتی همچون چادر ارائه شود؛ چراکه در صورتی که یکی از اعضای خانواده این قشر مهارتی یافته و مشغول به کار شرافتمندانه شود، میزان آسیب‌های اجتماعی آن خانواده کاهش می‌یابد.

وی افزود: تلاش برای رفع فقر، فساد اجتماعی به علت نبود کار شرافتمندانه، اعتیاد، کاهش امید و نشاط در جامعه، مهاجرت، قاچاق، افزایش سرطان در جامعه و عدم آموزش صحیح دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حمیدی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی فعالان اقتصادی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مسائل اقتصادی مردم، خواستار اهدای لوح و نشان مسئولیت‌های اجتماعی به فعالان برتر این عرصه شد.

لزوم پیاده‌سازی اصولی دو مفهوم مسئولیت اجتماعی و پایداری در بنگاه‌های اقتصادی

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست به بیان توضیحاتی در خصوص CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت) پرداخت و گفت: در دهه 90 میلادی دنیا با استانداردهای مدیریتی مواجه شد و این استانداردها به شاخص اندازه‌گیری و ارزش‌گذاری شرکت‌ها تبدیل شد؛ اما امروزه ارزش‌گذاری شرکت تغییر کرده و به این موضوع باز می‌گردد که شرکت‌ها به چه میزان به پایداری و مسئولیت‌های اجتماعی اهمیت داده و استانداردهای آن را اجرا می‌کنند.

وی افزود: امروزه شرایطی فراهم شده که در صورتی که یک شرکت دو مفهوم مسئولیت اجتماعی و پایداری را به درستی در مجموعه خود تعریف و پیاده‌سازی کرده باشد، طبق قوانین سازمان ملل، حتی در کشورهای تحریمی مانند ایران، امکان مستثنی شدن آن شرکت خاص از تحریم وجود دارد.

سحرخیز در خصوص نحوه نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی مشهد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: در این خصوص از اتاق انتظار می‌رود از جوانانی که صاحب ایده‌های نو و طرح‌های استارت‌آپی هستند حمایت کند. این موضوع می‌تواند در قالب یک صندوق جسورانه که ماموریت آن حمایت از سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک است اجرایی شود که از طریق آن بتوانیم در کوتاه‌مدت -از طریق خود اتاق یا با همکاری مجموعه‌هایی خارج از اتاق- متولی یک صندوق باشیم.

دولت به مسئولیت‌های خود در قبال بخش صنعت عمل کند

«عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک عشق به خدمت بی‌منت است، بیان کرد: با توجه به شناخت و تخصصی که داریم آموخته‌ایم که حفظ همدلی و توجه به نیازهای نیروها در بنگاه اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مصداق‌های مسئولیت‌های اجتماعی است. یکی از مسئولیت‌های اجتماعی ما توجه به معیشت، بهداشت و حقوق کارمندان است. در واقع، نباید نسبت به سرمایه‌های داخل شرکت بی‌تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: امروزه یکی از مباحث مهم در توسعه اقتصادی، موانع کسب‌وکارها و ایجاد زیرساخت‌ها و رفع ناترازی انرژی است؛ چراکه اگر زیرساخت‌هایی از جمله برق و آب و گاز نداشته باشیم، متحمل ضرر‌های بسیاری خواهیم شد. در این زمینه لازم است دولت به مسئولیت و وظیفه خود عمل کند. در حقیقت، دولت هم به عنوان یک متولی در جهاتی باید مسئولیت‌های خود را ایفا کند و به ما توجه کند.

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی

«نسرین یوسفی‌عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی هم در این جلسه به موضوع بهینه‌سازی مصرف و نقش مدیران سازمان در این بهینه‌سازی اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی بهینه‌سازی مصرف انرژی در شرکت‌ها و کارخانه‌‌های در اختیار اعضای خود و نیز خانواده‌های اعضای این واحدها داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور با ناترازی انرژی مواجه هستیم و این مسئله فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند، لازم است اقدام مشترکی میان کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و  کمیسیون انرژی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام شود.

به گفته یوسفی عارفی، استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشد؛ چراکه با استفاده از آن هم می‌توان موضوع ناترازی انرژی در کشور را رفع کرد، هم منبع درآمدی برای خانواده‌های کم‌درآمد ایجاد کرد.

ضرورت توجه به مقوله تمدن آبی در ایفای مسئولیت اجتماعی

«محمد علایی»، رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه پیشینه خوبی در زمینه توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در ایران وجود دارد، اظهار کرد: با این حال در یکی دو قرن گذشته این موضوع را زیرپا گذاشتیم که موجب شده است در حوزه‌های آب و محیط زیست و… بسیار آسیب ببینیم.

وی با تأکید بر اینکه توسعه تمدن آبی را به کلی کنار گذاشته و مسئولیت اجتماعی در این حوزه را فراموش کرده‌ایم، بیان کرد: معتقدیم امروزه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تهدید برای ایران و تمدن ایرانی بحث آب است و همه باید به حل این موضوع کمک کنیم؛ لذا در کمیسیون آب و محیط زیست با تمام توان در تلاش هستیم که مسئولیت خود را در این عرصه اجرا نماییم.

 

توسعه زیرساخت‌های ورزشی، از مولفه‌های توسعه نشاط اجتماعی است

«علیرضا تاج فیروز»، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از مولفه‌های توسعه نشاط اجتماعی توسعه زیرساخت‌های ورزشی است، اظهار کرد: با این حال در توسعه زیرساخت‌های این حوزه، بسیار در مضیقه مالی هستیم و با کمبود جدی فضاهای ورزشی مواجهیم. در حالی که سرانه ورزشی برای هر شهروند 1 و دو دهم متر تعریف شده است این میزان در مشهد بسیار ناچیز است. لذا لازم است در زمینه افزایش فضاهای ورزشی همکاری صورت گیرد.

ضرورت ایجاد همگرایی و شبکه‌سازی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق در کسب‌وکار اتاق مشهد در ادامه این نشست به بیان اهداف، ماموریت و برنامه های کمیسیون پرداخت و تشریح کرد: تدوین سند مسئولیت های اجتماعی اتاق خراسان رضوی، برگزاری همایش سالانه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی و ارتقاء اخلاق در کسب و کار، ایجاد شبکه فعالان حوزه مسئولیت های اجتماعی (سمن ها، نهادها، خیریه ها و سایر ذی نفعان)، تهیه کتابچه خدمات و مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی استان (الکترونیکی، چاپی) و تشکیل کمیته های تخصصی در حوزه های مورد نیاز مسئولیت های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار از جمله اقدامات پیش روی کمیسیون خواهد بود که البته بخشی از آن صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی استان نهفته در فعالیت های سایر کمیسیون ها و تشکل های وابسته به اتاق است؛ لذا ایجاد همگرایی، شبکه سازی و استفاده از ظرفیت عظیم این ساختارها در راستای عمل به وظایف اجتماعی شرکت ها، از اولویت‌های ما در کمیسیون مسئولیت اجتماعی است.

«شهرام عیدی‌زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد، عنوان کرد: یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند به صورت مشترک توسط کمیسیون‌های مسئولیت‌های اجتماعی و آب و محیط زیست دنبال شود توجه به موضوع فرونشست زمین است؛ چراکه ما در این زمینه با شرایط فوق بحرانی مواجهیم و این موضوع باید به صورت ویژه در دستورکار قرار گیرد.

وی همچنین از آمادگی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای انجام پژوهشی در حوزه کسب‌و‌کارها و مسئولیت اجتماعی شرکت ها خبر داد.

«شهناز رمارم»، عضو کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه توجهی به برگزاری کلاس‌های کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای در مدارس نمی‌شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار از آموزش و پرورش درخواست کند که آموزش در این مباحث را به مدرسان حرفه‌ای برون‌سپاری کند.

«امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در این کمیسیون در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: صنایع دستی و هنرمندان آن یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های این کشور هستند، اما جایگاه لازم به آنان داده نشده است لذا  لازم است اقدامات موثری در این زمینه انجام شود.

«سید محمدرضا هاشمی»، دبیر کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طرح ملی پایش فضای کسب‌وکار 28 شاخص دارد که 6 مولفه آن به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق در کسب‌وکار باز می‌گردد و شامل تمایل مردم به خرید محصولات خارجی و بی‌رغبتی به خرید کالای ایرانی، ضعف فرهنگ کار در جامعه، کمبود نیروی کار ماهر، سوءاستفاده افراد از مقام و منصب‌های دستگاه‌های اجرایی، بی‌تعهدی طرف‌های معامله به تعهدات خود و تولید و عرضه کالای غیر استاندارد و تقلبی است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.