• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3061 امروز 4
3
در نشست فوق‌العاده کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق مشهد صورت گرفت:

واکاوی تسهیلات «صحا» برای دانش‌بنیان‌ها

  • کد خبر : 24350
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
واکاوی تسهیلات «صحا» برای دانش‌بنیان‌ها
در نشست فوق‌العاده کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که با  محوریت «معرفی خدمات و نحوه بهره‌مندی از تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت (صحا) برگزار شد، ویژگی‌های این صندوق سرمایه‌گذاری برای ارائه تسهیلات به طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد؛ «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در این نشست با انتقاد از زمان طولانی میان درخواست تسهیلات تا ارائه آن به بنگاه‌های اقتصادی، اظهار کرد: طولانی شدن فرایند ارائه تسهیلات موجب می‌شود تا در شرایط اقتصادی امروز کشور که با تورم بالا و نوسان نرخ ارز مواجه هستیم، مزیت دریافت تسهیلات از میان برود و با بالارفتن هزینه‌ها فعالان اقتصادی دچار ضرر و زیان شوند. لذا لازم است صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرایطی را فراهم کنند که این ضرر و زیان در نرخ ارائه تسهیلات جبران شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر تعدد نهادهای مالی از جمله بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری در کشور است که موجب تقسیم شدن تسهیلات میان این نهادها و کاهش میزان ارائه تسهیلات و افزایش زمان ارائه تسهیلات می‌شود؛ موضوعی که باید بدان توجه شود.

اهمیت استفاده از ظرفیت‌ صندوق‌های تأمین مالی

«سیدحسن هاشمی»، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به لزوم حمایت‌های مالی از کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان، اظهار کرد: در این راستا استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های تأمین مالی می‌تواند بسیار مفید و راهگشا باشد که باید بیش از پیش مدنظر فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از جمله این صندوق‌ها که متاسفانه کم‌تر مورد توجه قرار گرفته، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به عنوان یک صندوق دولتی می‌تواند خدمات خوبی به این شرکت‌ها ارائه دهد.

حمایت صحا از شرکت‌‌های تولیدکننده محصولات فناور

«حمید وطن‌دوست»، عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت، در این نشست با بیان اینکه عملکرد این صندوق در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است، اظهار کرد: تاکنون در 13 استان که مقوله فناوری در آن‌ها پر رنگ‌تر است، دفتر راه‌اندازی کرده‌ایم که هشتمین دفتر این صندوق در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه رویکرد این صندوق افزایش تعامل با مجموعه‌هاست، افزود: امسال 900 درخواست وام داشتیم که رقم بزرگی در تاریخ صندوق است.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت تصریح کرد: صنایع هوایی، معادن هوشمند، صنعت میکروالکترونیک و هوش مصنوعی از جمله حوزه‌هایی است که ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد می‌کند و این صندوق بر اساس تکلیف و وظایف خود باید از آن‌ها حمایت کند. در صورت حمایت از این شرکت‌ها اتفاقاتی از جمله نگهداشت نیروهای متخصص و جلوگیری از خروج آن‌ها از کشور و توسعه صادرات از شرکت‌های علم محور و علم‌بنیان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این صندوق جزو نخستین مجموعه‌های مالی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: از جمله مزایای این صندوق چتر حمایتی گسترده آن است و می‌توانیم از هر شرکتی که در هرکجای زنجیره تولید، محصول فناور داشته باشد، حمایت نماییم. صدور ضمانت‌نامه‌های مختلف، لیزینگ و حمایت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی و تورها از مزایای دیگر این صندوق است.

تشریح محورهای اصلی خدمات صندوق صحا

در ادامه، «فرصاد جان‌احمدی»، رئیس اداره سیاستگذاری و امور سرمایه‌گذاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت، به پیشینه فعالیت این صندوق اشاره کرد و گفت: این صندوق یک صندوق دولتی وابسته به وزارت صمت بوده و بازوی حمایتی صنایع پیشرفته است.

او ادامه داد: خرید، انتقال، جذب و توسعه فن‌آوری‌های پیشرفته، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، خدمات مهندسی و طراحی، طرح‌های تولیدی و خدماتی نیمه‌ساخت صنعتی و انبوه، مطالعات و تحقیقات اعم از بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، شرکت در مناقصات، همایش‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه‌های لازم جهت اطلاع‌رسانی، تدوین، انباشت و اشاعه دانش فنی، گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی بین‌المللی و ارتقاء صادرات و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از جمله زمینه‌های حمایتی این صندوق است.

جان‌احمدی تصریح کرد: فناوری‌های زیستی، فناوری نانو، مواد پیشرفته، اپتیک و فوتونیک، الکترونیک و کنترل، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای کامپیوتری، فرایندهای پیشرفته و سیستم‌های هوشمند، تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاه، محصولات پیشرفته مهندسی پزشکی، هوافضا، انرژی‌های نو، محصولات پیشرفته سایر بخش‌ها و سایر صنایع پیشرفته نوپدید طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله رشته‌های مختلف صنایع پیشرفته مورد حمایت این صندوق است.

به گفته وی، محورهای اصلی خدمات صندوق شامل اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانت‌نامه، ارائه خدمات کارشناسی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و بیمه‌های تخصصی از طریق شرکت‌ها و موسسات بیمه‌ای می‌شود.

رئیس اداره سیاست‌گذاری و امور سرمایه‌گذاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت در ادامه به بیان تسهیلات مالی ویژه این صندوق پرداخت و گفت: اعتبار خرید، اجرای قرارداد، تولید بدون کارخانه، احداث و راه‌اندازی خط تولید، سرمایه جهت تولید، تولید آزمایشی و نیمه صنعتی، نمونه‌سازی محصول، توسعه بازار و شرکت در نمایشگاه، تحقیقات کاربردی، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، اخذ تأییدیه‌های داخلی و بین‌المللی، تجهیز آزمایشگاه تخصصی و مرجع از جمله تسهیلات مالی ویژه‌ای است که این صندوق ارائه می‌دهد.

وی افزود: همچنین، به‌زودی تسهیلات مالی جدید در حوزه تملک و ادغام، اعتبار خریدار، حمایت از ارائه خدمات توسعه صادرات و بازار بین‌‌المللی، توسعه خدمات شتابدهی و انتقال فناوری به این صندوق افزوده خواهد شد.

جان‌احمدی، در ادامه به تشریح مدل‌های سرمایه‌گذاری این صندوق پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE)، صندوق‌های پژوهش و فناوری، تأمین مالی جمعی (crowd funding) و صندوق‌پروژه از جمله مدل‌های سرمایه‌گذاری است که این صندوق به آن ورود کرده است.

وی اضافه کرد: رویکرد جدید این صندوق، بهبود تزریق استانی تسهیلات است. بر این اساس متقاضیان می‌توانند جهت آشنایی با خدمات و بهره‌مندی از تسهیلات به دفتر این صندوق در محل اداره کل صمت استان مراجعه کنند.

برنامه‌ریزی برای افزایش سقف تسهیلات صحا

«ناصر بیاری»، رئیس اداره ارزیابی طرح‌های صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: در حال حاضر سقف تسهیلات هر متقاضی 25 میلیارد تومان است که در آینده افزایش خواهد یافت. نرخ کارمزد تسهیلات بسته به سطح فن‌آوری و نوع فعالیت بین 7 تا 20 درصد است.

وی ادامه داد: تضامین دریافتی جهت ارائه تسهیلات شامل چک، سفته با بیمه، سفته با ضمانت غیر، وثیقه ملکی، ضمانت‌نامه بانکی، اوراق مشارکت می‌شود. زمان بازپرداخت تسهیلات با توجه به ماهیت و مولفه‌های اقتصادی طرح 1 تا 3 سال خواهد بود.

به گفته بیاری، افزایش میزان تولید، تعمیق تولید داخل، جایگزینی واردات، ایجاد اشتغال، صادرات، توسعه فن‌آوری‌های نوین و تحقیقات در اولویت پرداخت تسهیلات این صندوق قرار دارد. همچنین انطباق موضوع طرح با سرفصل‌های صنایع پیشرفته طبق اساسنامه صندوق، توجیه فنی، نتایج طرح، وضعیت مالی طرح، توجیه اقتصادی طرح، وضعیت بازار و مشارکت مالی متقاضی از جمله معیارهای اصلی بررسی اعطای تسهیلات مالی است.

رئیس اداره ارزیابی طرح‌های صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت با بیان اینکه در صدور ضمانت‌نامه محدودیت و سقف مالی نداریم، بیان کرد: اعطای ضمانت‌نامه بدون اخذ سپرده، دریافت کارمزد کمتر از سیستم بانکی، عدم نیاز به ارجاع به بانک‌ها جهت صدور و طی فرایند اعتبارسنجی بانکی از جمله مزایای صدور ضمانت‌نامه از طریق این صندوق است.

وی عنوان کرد: همچنین این ضمانت‌نامه‌ها در انواع پیش‌پرداخت، شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام کار و تعهدات، کسور وجه‌الضمان و تعهد پرداخت  به متقاضی پرداخت می‌شود. این ضمانت‌نامه‌ها مورد قبول همه دستگاه‌های دولتی هستند.

تسهیل‌گری در دریافت تضامین، انتظار فعالان اقتصادی از صندوق «صحا» است

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این جلسه، خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص مزایا و تسهیلات صندوق صحا شد و گفت: فعالان اقتصادی استان در صورت اطلاع بیشتر از نحوه ارائه خدمات این صندوق در خصوص زمان ارائه تسهیلات، مصادیق حمایت از تولید بدون کارخانه و حمایت از پروژه‌های اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان قطعا استقبال بیشتری در دریافت تسهیلات صندوق «صحا» خواهند داشت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بخشی از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در تلاش برای ورود به موضوعات مهم در حوزه آب، خاک، تکنولوژی، سلامت و … است، افزود: ارائه سازوکارهای تسهیلگر در خصوص دریافت تسهیلات با توجه به قیدی که در خصوص دریافت تضامین وجود دارد، می تواند به رشد این حوزه در راستای اهداف کلان کشور کمک نماید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.