• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3091 امروز 0
2
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی مشهد با هیات رئیسه انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی استان تاکید شد:

ضرورت توجه به پتانسیل بازار آفریقا در راستای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

  • کد خبر : 25766
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
ضرورت توجه به پتانسیل بازار آفریقا در راستای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان، اهمیت هماهنگی میان تشکل‌های بخش خصوصی به منظور پیگیری رفع مشکلات موجود و مسائل و چالش‌های موجود در حوزه فنی و مهندسی، مطرح و بررسی شد. همچنین، در این نشست، ضرورت توجه به ظرفیت مغفول مانده بعضی بازارهای جدید برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی، در این نشست با اشاره به پتانسیل‌های بازار قاره آفریقا به عنوان فرصتی مناسب در حوزه صادرات خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای گفت: اغلب ایرانیان از وضعیت واقعی و فعلی این قاره اطلاعی ندارند؛ در حالی‌که بازار بکر آفریقا، فرصت مناسبی برای صدور کالا و خدمات شرکت‌هاست.

وی افزود: اغلب دولت‌های قاره آفریقا امکانات، فرصت و موقعیت مطلوبی به فعالان اقتصادی ارائه می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در این قاره، به پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی آن کمک ‌کنند؛ اما باتوجه به نگاه و تصویر ذهنی پیشین مردم جهان نسبت به آفریقا، کشورهای اندکی به بازارهای این قاره ورود پیدا کرده‌اند.

توکلی زاده تاکید کرد: هم اکنون هم‌خوانی لازم و کافی میان میزان صادرات خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی با توانایی، ظرفیت و پتانسیل بالای شرکت‌های این خطه وجود ندارد؛ لذا ضروری است تا تشکل‌های بخش خصوصی به تمرکز شرکت‌ها بر بازارهای جدید به منظور توسعه صادرات کمک نمایند.

وی در ادامه این نشست به عملکرد اتاق مشهد در یکسال گذشته اشاره کرد و عملگرایی را از اهداف دهمین دوره اتاق خراسان رضوی دانست و خاطر نشان نمود: در سال گذشته، با تمرکز بر همین راهبرد و با رویکرد تعامل و مشارکت‌جویی بیشتر با جامعه فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف، دستاوردهای مطلوبی حاصل آمد و قطعا باید در راستای ایفای ماموریت‌های این نهاد تشکلی در سال جاری، تلاش مضاعفی انجام بگیرد.

فاصله معنادار شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان‌ها با شرکت‌های مستقر در مرکز کشور

در ادامه «محسن خندان‌دل»، رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان به ایراد سخن پرداخت و تاکید کرد: اتاق بازرگانی مشهد در مسیر صحیح پاسخگویی با سرعتی مناسب در حال حرکت است و نکته مثبت در این میان این است که رصد اقدامات و فعالیت‌های اتاق بازرگانی از طریق اعضای آن امکان‌پذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گسترش روابط تجاری میان بعضی استان‌ها با کشورهای هدف صادراتی اشاره و تصریح کرد: خطوط اعتباری ویژه‌ای میان کشورها برای گسترش و توسعه روابط تجاری شکل می‌گیرد؛ اما اطلاع‌رسانی مناسب و صحیحی نسبت به آن برای تمامی استان‌ها انجام نمی‌شود.

خندان‌دل، کشور کنیا را بازارهای مهم در زمینه صادرات خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خواند و خاطرنشان کرد: این کشور به دلیل حمایت‌های بی‌پایان از سوی بانک‌های جهانی، فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، خدمات شهری، خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای و… دارد و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمود.

وی عدم صدور ضمانت‌نامه بانکی و حمایت لازم از سوی سازمان توسعه تجارت برای گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی را از علل کاهش صادرات این حوزه دانست و عنوان کرد: فاصله معناداری میان شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان‌ها با مرکز کشور وجود دارد که سبب عدم توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه آمار متناقض در این خصوص می‌شود. از طرفی، برخی از استان‌ها، فعالیت‌های فنی و مهندسی را با حوزه پتروشیمی ترکیب کرده و صادرات این عرصه را با عنوان خدمات فنی و مهندسی قلمداد می‌کنند؛ اما عمده فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی خراسان رضوی در حوزه نرم‌افزاری است.

خندان‌دل در بخش دیگر سخنانش به برگزاری همایش روز مهندس در اتاق بازرگانی مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: انجمن خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی قصد برگزاری همایش روز مهندس به صورت ملی را دارد که در این خصوص طرح‌ها و پیشنهادات ابتدایی تدوین گردیده و پس از تأیید نهایی، نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم نمود.

خندان‌دل به ضرورت برگزاری همایش پاسداشت تشکل‌های خراسان رضوی اشاره و عنوان کرد: فراهم‌سازی شرایط بهتر برای همگرایی بیشتر میان تشکل‌های بخش خصوصی، می‌تواند هدف از برگزاری این همایش باشد.

افزایش مشارکت فعالان اقتصادی در جلسات اتاق بازرگانی مشهد

سپس «علی کبیر»، دبیر کل اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر اهمیت همگرایی تشکل‌ها و اتاق بازرگانی مشهد، عنوان کرد: همگرایی با تقویت و حضور فعال‌تر تشکل‌ها در کنار اتاق بازرگانی رخ خواهد داد. با تقویت روابط تشکل‌ها با اتاق بازرگانی، ارکان حاکمیتی نیز در پیگیری حل مسائل، بیشتر در کنار ما خواهند بود.

وی اتاق بازرگانی مشهد را محلی مطمئن برای طرح مسائل فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد: در ۱۰ ماهه سال گذشته، حدود 6هزار نفر در جلسات اتاق بازرگانی مشهد شرکت کردند. ما در اتاق از تمامی تشکل‌ها و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی برای طرح موانع، چالش‌ها، مشکلات و دغدغه‌ها و راهکاریابی برای رفع مسائل دعوت می‌کنیم.

سپس «محمدجعفرعین‌القضات»، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان با اشاره به عدم حمایت‌های لازم از سوی دولت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور افغانستان، بیان کرد: دولت عامل مهمی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است و بایستی نقش موثری در این عرصه ایفا نماید.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.