• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 29 May - 2024
کل 3214 امروز 0
2
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛

پیشنهاد تهاتر مطالبات و بدهی‌های معوقه دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های تولیدکننده دارو

  • کد خبر : 27279
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
پیشنهاد تهاتر مطالبات و بدهی‌های معوقه دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های تولیدکننده دارو
در نهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، موضوع مطالبات شرکت‌های تولیدکننده دارویی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تهاتر مطالبات و بدهی‌های معوقه دو طرف، مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه اظهار کرد: شرکت‌های دارویی مطالبات زیادی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بعضا داروخانه‌های دولتی دارند؛ از طرفی، این شرکت‌ها بدهکار به شبکه بانکی، اداره کل مالیاتی و… هستند. به دلیل عدم پرداخت مطالبات شرکت های دارویی توسط دولت، امکان پرداخت اقساط بانکی و مالیاتی فراهم نمی شود ضمن اینکه بابت طلب آنها هیچگونه خسارت و افزوده ای درنظر گرفته نمی‌شود ولیکن با تاخیر در پرداخت اقساط بانکی با جریمه سنگین مواجه می‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده داروهای بیماران هموفیلی برای تهیه مواد اولیه با چالش‌های متعددی مواجه هستند و به دلیل بدهی‌های زیاد این شرکت، امکان دریافت تسهیلات و ارز دولتی برای تامین مواد اولیه داروهای هموفیلی وجود ندارد؛ اما دارو با وجود عدم تامین ارز در حال تولید است. داروی بیماران هموفیلی، در زمره کالاهای تولیدی استراتژیک است و باید به صورت خاص پیگیری شود.

دبیرخانه شورای گفت و گو 20 آذر

دشواری تولیدکنندگان داروهای هموفیلی در تامین مواد اولیه

سپس «سید احمد مهاجری»، مدیرعامل شرکت سامان داروی هشتم و از فعالان اقتصادی حوزه داروسازی، در خصوص مطالبات شرکت‌های تولیدکننده دارویی از وزارت بهداشت گفت: تولیدکنندگان دارو در وضعیت فعلی شرایط خاص و بسیار ریسک‌پذیری را تجربه می‌کنند. شرکت ما پس از تحریم‌های شدید دارویی ایران، با هدف تامین داروهای بیماران هموفیلی و فاکتور 8 اقدام به تولید داروهای خاص این بیماران کرد. برای تامین مواد اولیه داروهای بیماران هموفیلی ایران، ماهانه 23 میلیارد تومان هزینه می‌شود. مواد اولیه مورد نیاز این داروها به‌سختی وارد ایران می‌شود. دستگاه‌های تولیدکننده دارو نیز به روش‌های سخت و پیچیده وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط و در 3 ماهه اخیر، سامانه دریافت ارز بسته شده و امکان ثبت درخواست وجود ندارد؛ چرا که شرکت تولیدکننده داروهای هموفیلی امکان پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و ایفای تعهدات ارزی را ندارد. از طرفی، امکان عدم تولید داروی بیماران هموفیلی نیست و بر همین اساس، طی سال‌های اخیر، اقدام به تهیه مواد اولیه مورد نیاز با ارز آزاد کرده‌ایم.

مهاجری یادآور شد: به دلیل تغییر گروه کالایی، ارز دولتی به مواد اولیه مورد نیاز داروهای بیماران هموفیلی اختصاص پیدا نمی‌کند و درصورتی که شرکت تولیدکننده داروهای بیماران هموفیلی، دارو‌های مورد نیاز بازار را تامین نکند، دولت با ارز نیمایی اقدام به واردات این دارو از کشور دانمارک (با 4 برابر قیمت نمونه ایرانی) می‌کند.
وی عنوان کرد: در‌ سال‌های گذشته با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه 6 برابر شد. شرکت تولیدکننده برای تامین مواد اولیه و تولید داروهای بیماران هموفیلی اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌ها کرده و سالانه سودهای کلانی برای این تسهیلات پرداخت کرده است. در این شرایط، دولت که متولی اصلی تامین ارز و پرداخت کننده هزینه و بهای دارو است، بدهی‌های معوقه خود را به شرکت تولیدکننده پرداخت نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت سامان داروی هشتم، با اشاره به اینکه هزینه تامین مواد اولیه داروهای بیماران هموفیلی از سالانه ۳۱ میلیارد تومان به ۱۷۶ میلیارد تومان رسیده است، عنوان کرد: این در حالی است که در آخرین اصلاحیه قیمت این دارو، قیمت‌گذاری براساس ارز 4200 تومانی است. دولت حمایتی از تولید داروهای بیماران هموفیلی نمی‌کند. قیمت‌گذاری دارو دستوری بوده و باتوجه به نرخ ارز آزاد انجام نمی‌شود و در این شرایط امکان توسعه تولید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت تولیدکننده داروهای بیماران هموفیلی باید رقم سنگینی بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز به بانک مرکزی پرداخت کند، خاطرنشان کرد: درصورتی که دولت بدهی‌های معوقه خود را به شرکت داروسازی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخت کند، بدهی‌های بانکی و مابه‌التفاوت نرخ ارز پرداخت خواهد شد و رفع تعهد ارزی، صورت خواهد پذیرفت.

مهاجری یادآور شد: تولید داروهای بیماران هموفیلی ماهانه ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

وی در بخش دیگر سخنانش به تدوین و ارسال نامه‌ای در خصوص ضرورت اصلاح سیاست‌های دارویی کشور به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، درصورتی که مابه‌التفاوت ارزی پرداخت نگردد، امکان ثبت سفارش در سامانه دریافت ارز دولتی وجود ندارد و از تخصیص تسهیلات به تولیدکننده نیز جلوگیری می‌شود. تنها شرکت تولیدکننده داروهای بیماران هموفیلی ایران از بانک مرکزی تقاضای امهال و تقسیط 5 ساله مابه‌التفاوت نرخ ارز را دارد. داروی بیماران هموفیلی، کالایی خاص و استراتژیک است. این شرکت حدود 180 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد که درصورت تهاتر این مطالبات با بدهی شرکت، بخشی از مشکلات رفع خواهد شد.

حمایتی از تولیدکننده داروهای بیماران هموفیلی نمی‌شود

سپس «علی روحبخش»، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر اینکه شرکت سامان داروی هشتم تنها تولیدکننده داروهای بیماران هموفیلی کشور است، عنوان کرد: بیماران هموفیلی نیازمند تولیدات این شرکت هستند؛ اما به‌جای حمایت از تولیدکننده، اقدام به واردات این دارو با ۴ برابر قیمت می‌کند. این شرکت می‌تواند به جای توزیع دارو در کشور، اقدام به صادرات این دارو نماید؛ اما به دلیل نیاز داخلی، از این کار خودداری می‌کند.

وی افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد مطالبات متعددی از دولت دارد و درصورتی‌که تهاتری در زمینه مطالبات و بدهی‌های معوق صورت گیرد، بخش بزرگی از مشکلات شرکت تولیدکننده داروهای هموفیلی مرتفع خواهد شد.

بانک‌ها موظف به رعایت بخشنامه‌های ارسالی بانک مرکزی هستند

سپس «حامد حیدری»، کارشناس شورای هماهنگی بانک‌ها با بیان اینکه محاسبه و اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز واردکنندگانی مبحثی چالش برانگیز در حوزه بانکی است، تاکید کرد: بانک‌ها مکلفند به بخشنامه‌های بانک مرکزی در این حوزه عمل کنند و از چهارچوب آن خارج نشوند.

حیدری پیشنهاد کرد: درصورتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأییدات لازم درباره شرکت تولیدکننده داروهای هموفیلی را انجام دهد، تولیدکننده معاف از محاسبه و پرداخت مابه‌التفاوت ارز واردات مواد اولیه خواهد شد.
در ادامه، «محمد اسماعیل جعفری»، رئیس اداره نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به اینکه در سال گذشته و بر اساس بند «ص» تبصره 6 قانون بودجه ۱۴۰۲ و برنامه ششم توسعه، ظرفیت لازم برای تهاتر مطالبات سازمان‌ها با دولت وجود داشت، بیان کرد: با حذف این بند از قانون بودجه ۱۴۰۳، استفاده از این ظرفیت امکان‌پذیر نیست.

مطالبه ۳۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی استان از وزارت بهداشت

«فرهاد حاجی‌زاده»، معاون درمان اداره کل تامین اجتماعی استان نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی استان مطالبات زیادی از وزارت بهداشت دارد اظهار کرد: درصورتی که تهاتر صورت گیرد، بخش بزرگی از چالش‌ها و مشکلات رفع خواهد شد؛ زیرا هم اکنون بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان از دولت مطالبه دارند.

در ادامه این نشست، «سید حسین ساداتی»، معاون اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: اداره کل تامین اجتماعی استان می‌تواند تهاتری در زمینه مطالبات خود در خصوص حق بیمه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام دهد.
در ادامه، لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در جمع بندی مباحث مطروحه عنوان کرد: تهاتر مطالبات واحدهای تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت و درمان و  سازمان غذا و دارو با بدهی های آنان اعم از بدهی های رفع تعهد ارزی، مالیاتی، تامین اجتماعی و… نخستین مصوبه پیشنهادی در این نشست است.

وی افزود: بخشودگی مابه التفاوت ارزی برای محصولات حیاتی و استراتژیک دارویی، امهال 5 ساله تسهیلات و تعهدات ارزی و فراهم نمودن امکان ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت (با توجه به اینکه این امکان در حال حاضر وجود ندارد)، دیگر مصوبات پیشنهادی این نشست است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.