• امروز : جمعه - 5 مرداد - 1403
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 3507 امروز 0
3
وزیر صمت:

رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان برداشته شد

  • کد خبر : 28814
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان برداشته شد
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان برداشته شد.

عباس علی آبادی در مراسم رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش بنیان وزارت صمت، گفت: صادرات قله موفقیت است لذا با توجه به اهمیت این موضوع در دولت موفق شدیم که رفع تعهد ارزی محصولات دانش بنیان را برداریم.‌وی افزود: در واقع موفق شدیم که ارز صادراتی کالاهای دانش بنیان بجز محصولات کامیودیتی در صورت صادرات برای صادرکننده باشد. وزیر صمت اظهار داشت: این موضوع با بانک مرکزی مطرح و مصوب شده و دولت ابلاغ کرده و بزودی اجرایی می شود. وی افزود: به شدت معتقدم که مذموم نیست که اگر سرمایه به کشوری دیگری برود که از آن ارزش افزوده ایجاد کرد و به نفع خودتان پول تولید کنید مثلا در آفریقا کشت فراسرزمینی کنید و آن محصول تولیدی را از آنجا صادر کنید و پول آن را به کشور بیاورید و برای همیشه ایرانی بمانید.

وزیر صمت اظهار داشت: تعریف درستی از ساخت داخل نداریم، ساخت داخلی جایی است که با فکر و خردورزی و نوآوری محصول خلق کنیم و بدهیم دیگران بسازند. وی با اشاره به تولید خودرو اظهار داشت: در همین صنعت خودرو وقتی که به وزارت صمت آمدم می‌گفتند که این خودرو 20 درصد ساخت داخل است. در واقع موکت‌ خودرو، لاستیک و … داخلی بود. لذا ما اعلام کردیم که اساسا هیچ فرقی بین مونتاژ و این ساخت داخل نیست. وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که کالایی ساخت داخل می‌شود که مهندسی آن را داشته باشیم.وی در ادامه با اشاره به بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان اظهار داشت: براساس این بسته اگر صادرکننده محصولات دانش بنیان بین 50 تا 500 هزار دلار صادرات داشته باشد دو امتیاز از سوی وزارت صمت به آن تعلق می‌گیرد اول اینکه از بالاترین اولویت تخصیص ارز برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه برخوردار می‌شود و دوم اینکه صادرکننده به کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات جهت اعمال تعرفه بالاتر برای واردات محصولات مشابه معرفی می‌شود تا دیگر کسی نتواند آن کالا را وارد کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر رقم صادرات از 500 میلیون دلار تا یک میلیون دلار افزایش یافت حمایت‌های بیشتری مشمول صادرکنندگان می‌شود مدیریت ثبت سفارش واردات محصولات مشابه به دفتر تخصصی می‌رود.

وی در ادامه به برخی دیگر از بندهای حمایتی بسته حمایتی صادرات محصولات دانش بنیان اشاره کرد و بیان داشت: اگر صادرات از یک میلیون دلار بیشتر شود تخصیص ارز مواد اولیه و ماشین آلات بدون در نظر گرفتن سقف پروانه بدون بررسی در کمیته تعیین شده در دستور ارزی وزارتخانه خواهد بود.وی بیان داشت: من معتقدم که باید یک نرخ ارز داشته باشیم زیرا چند نرخی بودن باعث فساد است. یکی از کارهایی که در یکسال گذشته انجام داده‌ایم اینکه تعدادی از کالاها را از 28 هزار و 500 خارج کردیم و وارد ارز نیمایی شد و تعدادی را هم مشمول ارز آزاد کردیم و لذا قیمت گذاری دستوری این کالاها را نیز حذف کردیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.