• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
5

«بساروج» در مارپیچ تامین اعتبار

  • کد خبر : 30662
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
«بساروج» در مارپیچ تامین اعتبار
علی رغم نظر استاندار، سازمان مدیریت و برنامه استان هنوز تامین اعتبار لازم را برای شرکت های خدمات رسان بساروج اجرا نکرده است
مجموعه صنفی بساروج که از بیش از 10 سال گذشته کلنگ‎زنی شده و حتی هم اکنون 800 واحد از 2 هزار واحد آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده بهره برداری است، با مشکل تامین منابع لازم برای اجرای پروژه های شرکت های خدمات رسان آب، گاز و برق روبه روست.طبق گفته های رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، اگرچه دستور و نظر استاندار بر این بود که منابع لازم برای این پروژه را می توان از منابع استانی تامین کرد و احتیاجی به بودجه ملی ندارد، اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه استان به رغم این که در آن جلسه با صحبت های استاندار مخالفت نکرد، در جلسات بعدی عنوان کرد که نمی تواند با جابه جایی فصول بودجه به تامین مالی برای شرکت های خدمات رسان کمک کند. لبافی ادامه می دهد با وجود این، توپ کاملا در زمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.همه این ها در حالی است که مجموعه بساروج طبق تخمین ها می تواند حدود 10 هزار شغل ایجاد کند؛ ضمن این که این مجموعه در راستای تکلیف شهرداری ها برای بیرون بردن مشاغل مزاحم از شهر طراحی شده است. روزنامه خراسان در 28 فروردین ماه امسال در گزارشی با عنوان «بساروج راستی آزمایی عزم دولت برای مشارکت مردم» از موانع بر سر راه این پروژه نوشت؛ و عنوان کرد بهره برداری از این پروژه که سال های گذشته موفق به اخذ مجوزهای لازم از مراکز دولتی شده است، نشان دهنده عزم دولت برای تحقق شعار سال خواهد بود؛ چرا که سرمایه گذاری اصلی در این مجموعه توسط مردم ایجاد شده و حداقل وظیفه دولت بسترسازی مناسب برای رساندن خدمات شرکت های آب و برق و گاز است.
تامین ظرفیت انجام شده 
لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، درباره مشکلات تامین زیرساخت های مجتمع صنفی بساروج، گفت: موانع پیش روی شرکت های خدمات رسان، در دو بخش تامین انرژی و نیز هزینه های اجراست؛ با پیگیری و مکاتبات انجام شده، بخش تامین حل شد یعنی شرکت گاز و برق و آب بر تامین این موارد تاکید کردند. الان موضوع تامین هزینه اجرا وجود دارد.
لبافی در ادامه افزود: شرکت مخابرات به شرط خرید 700 اشتراک مشکلی بابت اجرا نخواهد داشت؛ شرکت برق نیز عنوان کرد به ما 70 درصد هزینه اجرا را تامین می کنیم و بقیه را سازمان مدیریت و برنامه ریزی، به عهده بگیرد. شرکت آب مقاومت بالایی دارد و بیان می کند که منابع لازم برای اجرا را در اختیار ندارد اما در بخش تامین برق، با همین امکانات فعلی حدود 150 اشتراک را واگذار کرده است.
او در واکنش به این که در جلسه دبیرخانه شورای گفت وگو مورخ 23 خرداد، علیرضا زاده مسئول طراحی شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرده بود تامین گاز مجتمع مذکور تا زمان اتمام و راه اندازی پروژه تقویتی رینگ جنوب مشهد میسر نخواهد بود، بیان کرد: مکاتباتی که انجام شده بود این بود که قرار بود بعد از دریافت مجوز ملی، پروژه اجرا شود، منتها موانعی که برای رینگ جنوبی وجود دارد طبیعتا باید رفع شود.
باید جابه جایی فصول بودجه صورت بگیرد
رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، در واکنش به این گزاره که این پروژه حدود 10 هزار شغل ایجاد می کند و مجوزهای مربوطه 10 سال پیش اخذ شده، همچنین دستور مستقیم استاندار راجع به تامین منابع از طریق بودجه استانی را نیز دارد؛ اما همچنان روی زمین مانده است؛ گفت: مهم تر از این ها این پروژه نماد تحقق شعار سال است، بخش مردمی آمده و سرمایه گذاری کرده حالا نوبت بخش دولتی است که زیرساخت ها را تامین کند؛ در همان جلسه ای که استاندار گفته بود که از منابع استانی این پروژه می تواند انجام شود، حسینی مدیر سازمان مدیریت و برنامه حضور داشت اما نگفت که ما نمی توانیم
جابه جایی فصول داشته باشیم، اما الان این موضوع را بیان می کند که ما نمی توانیم با جابه جایی فصول بودجه تامین منابع برای هزینه های اجرا را داشته باشیم.
لبافی ادامه داد: ابتدا موضوع ظرفیت تامین بود اما الان موضوع تامین هزینه های اجرایی است چالش اصلی هم اکنون همین است که به تصمیم سازمان مدیریت و برنامه استان بستگی دارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا طبق قانون شرکت های خدمات رسان نباید انشعابات را تا در واحد بیاورند؟ گفت: شرکت گاز عدول نمی کند و می گوید با تامین منابع تا در واحدها پروژه را انجام می دهیم اما شرکت آب و برق معتقد است در این باره تکلیفی ندارد، اگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین اعتبار کرد، می توانیم اجرا کنیم، در غیر این صورت نمی توانیم پروژه را اجرا کنیم.
توپ کاملا در زمین سازمان مدیریت و برنامه است
رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، با تاکید بر این که توپ کاملا در زمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی است؛ افزود: اگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی به وظیفه خودش که قانون گذار به او دستور داده است عمل کند و تامین منابع کند، پروژه اجرا خواهد شد.
شایان ذکر است در خلال تهیه گزارش فوق، خبرنگار ما با روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تماس گرفت و درخواست مصاحبه با رئیس این سازمان را داشت که این مقام درخواست ارسال سوالات به صورت کتبی را داشت و به رغم این که این رویه مورد نقد ما بوده و هست، سوالات مد نظر ارسال شد ولی تا پایان تنظیم گزارش پاسخ سوالات برای ما ارسال نشد. درنهایت اعلام می شود در صورتی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درباره آنچه در این گزارش عنوان شده توضیحی و پاسخی داشته باشد که در اختیار روزنامه خراسان قرار بگیرد، متعاقبا منتشر خواهد شد.
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=30662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.