• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
18
در ششمین جلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛

پیش‌نیازهای تدوین سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی پارلمان بخش خصوصی استان

  • کد خبر : 27717
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
پیش‌نیازهای تدوین سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی پارلمان بخش خصوصی استان
ششمین جلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی با محوریت تشریح چهارچوب اولیه سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «رضا حمیدی»، ﺭئیس این ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ در ابتدای این نشست اظهار کرد: یکی از وظایف کمیسیون، اولویت‌بندی برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی است. در واقع باید آسیب‌هایی در اولویت رسیدگی قرار بگیرند که تبعات و آثار آن در سطح جامعه ملموس‌تر است.

وی ادامه داد: کشور ما جزو معدود کشورهایی است که به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کند. علاوه بر این، آمارهای نگران‌کننده‌ای در خصوص نرخ ازدواج و طلاق مطرح است و سوال اینجاست که کمیسیون در راستای تقلیل نرخ این آسیب‌ها چه اقداماتی را می‌تواند در دستور کار قرار دهد.

حمیدی تصریح کرد: فعالان اقتصادی نباید در مواجهه با مسئولیت‌های اجتماعی به صورت شعارگونه برخورد کنند بلکه باید با نیت خالص و با تحقیق میدانی وارد عمل شوند.

ﺭﺋﯿﺲ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﺍﺧﻼﻕ ﮐﺴﺐﻭﮐﺎﺭ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﻣﺸﻬد اظهار کرد: تلاش نمودیم با کمک تعدادی از موسسات مردم نهاد، معلولین نیازمند را شناسایی کرده و از آنان حمایت نماییم.

وی با بیان اینکه تجربه حاکی از آن است که مهارت آموزی برای این قشر راهکار خوبی برای توانمندسازی آنان است، افزود: با مهارت آموزی برای این افراد و اشتغالی که به دنبال آن خواهند داشت، بخشی از مشکلات آنان مرتفع می‌گردد. شهر مشهد به لحاظ ارائه آموزش‌های مهارتی، حمایت از بیماران سرطانی و معلولین رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

حمیدی خاطرنشان کرد: احداث بیمارستان ناظران برای بیماران سرطانی در مشهد از جمله اقدامات خیرانه فعالان اقتصادی این کلانشهر است.

نتایج حاصل از ایفای مسئولیت اجتماعی به نفع آحاد مردم است

در ادامه، «حسین خانی زاده»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی به مثابه یک چهارچوب اخلاقی و بیانگر حساسیت هر فرد، سازمان، نهاد، ارگان و حوزه ای نسبت به مسائل اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی، محیطی و خیرخواهانه است؛ به نحوی که نتابج آن به نفع مردم و اجتماع است و نه به نفع شخص.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا برنامه و اهداف کمیسیون ما، شناسایی، تبیین و ترویج مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار است. امید داریم بتوانیم تا پایان دوره دهم اتاق مشهد، حداقل این موارد را احصا و ترویج کنیم.

حمایت از مددجویان در راستای توانمندسازی و مهارت آموزی آنان باشد

در بخش دیگری از نشست، «احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: فرهنگ جامعه را سه بخش خانواده، نظام آموزشی و جامعه می‌سازد و متاسفانه کشور ما در هر 3 بعد دچار ضعف است.  چنان که بسیاری از افراد هنگام تشکیل خانواده به بلوغ کافی نرسیده اند و شرایط اجتماعی به گونه ای است که نمی‌توان انتظار تربیت فرزندان مسئولیت پذیر را از آنان داشت؛ لذا باید اقدامات فرهنگی برای ارائه آموزش در سطح خانواده صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورها حمایت ها و کمک های داوطلبانه منوط به همکاری مددجو برای انجام فعالیت اقتصادی است. کمک های کمیته امداد نیز باید در قالب توانمندسازی مددجویان باشد نه صرفا حمایت های مالی. در واقع در بعد جامعه  ما نباید سیاست های فقیرپرور را گسترش دهیم؛ لذا ارائه کمک ها نیز باید در قالب و چهارچوب مشخصی در جهت توانمندسازی و مهارت آموزی مددجویان باشد.

ایفای مسئولیت‌ اجتماعی صرفا به معنای ارائه کمک های مالی نیست

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مسئولیت‌های اجتماعی صرفا به معنای ارائه کمک های مالی نیست، اظهار کرد: تاکنون جامعه یاوری در راستای اهداف اتاق بازرگانی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات ارزشمندی انجام داده است. بسیاری از فعالان اقتصادی با انگیزه پاک به صورت داوطلبانه وارد میدان مسئولیت‌های اجتماعی می‌شوند؛ لذا نباید نسبت به فعالیت خیرخواهانه افراد دچار شک و شبهه شد و انجام امور خیرخواهانه با قصد و نیتی به جز کار خیر توسط برخی از افراد را نمی‌توان به همه تسری داد و فعالیت های خیرخواهانه همگان را زیرسوال برد.

ضرورت نهادینه سازی ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در جامعه

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: در تدوین سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی اتاق یا باید مطابق فرهنگ و اعتقادات‌مان پیش برویم و یا از مدل ها و فرآیندهای سایر کشورهای موفق در این عرصه بهره برداری کنیم.

امتی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها تمامی اقشار از امکانات رفاهی همچون آموزش، بهداشت، حمل و نقل و امنیت کافی برخورداند و این مهم حاکی از آن است که مسئولیت اجتماعی به ذات خود در این کشورها محقق شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بایستی سندی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تدوین شود که خروجی حاصل از آن، به نفع جامعه و تلنگری به مدیران و تصمیم گیران در این عرصه باشد. تاکید شورای پژوهشی و هیات رئیسه اتاق مشهد این است که خروجی و ماحصل این طرح به سمت و سویی برود که آثار فرهنگی و اجتماعی آن بر جامعه اقتصادی مشهود باشد.

یارانه های نقدی و کالابرگ تاثیری در توانمندسازی اقشار آسیب پذیر نداشته است

در ادامه، «شهرام عیدی زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق خراسان رضوی عنوان کرد: کمیسیون اقتصاد کلان و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد به این جمع بندی رسیدند که یک بسته پیشنهادی از سمت اتاق و بخش خصوصی انعکاس داده شود مبنی بر اینکه روش های توانمندسازی اقشار کم درآمد چیست و آیا پرداخت یارانه نقدی، کالابرگ و… در توانمندسازی این قشر موثر بوده است؟ که پاسخ به این سوال منفی است. نتایج نظرسنجی ها نیز موید این مطلب است. آمارهای ارائه شده از سوی دولت باید مورد صحت سنجی قرار بگیرد که آیا این گونه حمایت ها فقر را در جامعه ریشه کن کرده است یا قشر ضعیف جامعه توانمند شده اند؟ بررسی ها حاکی از آن است که این روش های حمایتی موفق نبوده است.

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه عنوان کرد: کمیسیون اقتصاد کلان در تحلیل های اقتصادی خود به موضوعی تحت عنوان شکاف نسلی برخورد کرده است؛ پدیده‌ای که مشکلاتی در حوزه مسائل اجتماعی به وجود آورده است و با گذشت زمان این شکاف بیشتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: بایستی مفاهمه ای میان نسل قدیم، جدید و آینده ایجاد شود. موضوع اساسی روایت گری موضوعات اقتصادی و اجتماعی بر مبنای ذخایر فرهنگی، دینی و اجتماعی است. لذا باید گفتمان قابل قبولی برای نسل آینده ایجاد کنیم؛ چرا که شاهد یک خلأ بزرگ در این حوزه هستیم.

کاووسی اظهار کرد: در سال جاری علاوه بر موضوع رشد بهره وری و سرمایه گذاری بایستی بر موضوع راهکارهای تقویت جامعه و جلوگیری از گسترش فقر تمرکز کنیم.

لزوم شناسایی ریشه آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آن

در بخش دیگری از نشست، «حسن حسینی»، از فعالان اقتصادی استان اظهار کرد:  باید ریشه ایجاد پدیده ها و آسیب‌های اجتماعی شناسایی شود. بسیاری از مسائل اجتماعی را می‌توان در قالب فرهنگسازی در جامعه نهادینه کرد و هر فرد باید این اقدام را از خود شروع کند.

او با بیان اینکه تدوین سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی باید در راستای آموزش صحیح به فعالان اقتصادی و در جهت معرفی مسئولیت‌های اجتماعی باشد، یادآور شد: مسئولیت‌های اجتماعی طیف گسترده ای از فعالیت ها را شامل می‌شود. البته باید به این مهم توجه داشت که انجام فعالیت های خیرخواهانه باید با نیت خالص صورت بگیرد.

نقش موثر تشکل ها در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

در ادامه، «محسن خندان دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: برای حل هر مساله ای ابتدا باید تحلیل مناسبی ارائه شود. لذا ابتدا باید مساله یابی کرد و سپس با ارائه پیشنهاد و تهیه پروپوزال، به ترتیب به مرحله اجرا و ارزیابی وارد شد. امید می‌رود این مراحل در سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی مدنظر قرار گرفته باشد تا بتوانیم سند قابل اتکایی را ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که تشکل ها ابعاد تاثیرگذاری را در جامعه ارائه می‌کنند و یکی از ابعاد تاثیرگذار نقش تشکل ها مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی است که حوزه ای از مسئولیت‌های اجتماعی، حمایت از جوانان و دانشجویان است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی نباید به حوزه معیشت و حمایت مادی خلاصه شود، ادامه داد: موسسات مردم نهاد و خیریه ها و ابعا  فعالیت آنان، یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید در سند توسعه راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی کمیسیون دیده شوند.

لزوم تدوین سند اقتصاد سلامت با همکاری مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی

در بخش دیگری از نشست، «مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: فصل مشترک کمیسیون سلامت اتاق با کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی را در 4 محور می‌توان خلاصه کرد؛ نخست، برگزاری سلسله نشست های سلامت کارآفرینان، کارکنان، پرسنل و اهمیت پزشکی، محور دوم، تدوین سند اقتصاد سلامت (با همکاری مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی)، محور سوم ارائه خدمات سلامت و چهارم، بنیاد ملی مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه کسب‌وکارهاست که در کشورهای بسیاری وجود دارد.

در ادامه، «سعید ابراهیمی»، مشاور طرح و برنامه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی در قالب شناسایی علت ها و تفکیک آسیب‌های اجتماعی و چگونگی ورود اتاق بازرگانی به آن است. سند راهبردی ضمن شناسایی عوامل موثر در ایجاد مسائل و پدیده های اجتماعی، قطعا به حوزه هایی اشاره دارد که فعالان اقتصادی بتوانند در آن مشارکت داشته باشند.

ابراهیمی ادامه داد: اتاق مشهد می‌تواند در حوزه شناسایی آسیب‌های اجتماعی و مقابله با برخی از آنان ورود پیدا کرده و تمام توان خود را بر آن متمرکز کند و از اتلاف منابع جلوگیری نماید. امیدواریم تدوین سند راهبردی بتواند ما را به این چهارچوب نایل کند.

در بخش دیگری از نشست، «وحید حجتی نیکو»، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تصریح کرد: اگر سند راهبردی مسئولیت‌های راهبردی مبتنی بر کار پژوهشی و میدانی باشد می‌تواند نسل آینده را با خود همراه کند. این مساله دغدغه امروز ماست. حال برای آن که این سند وارد فضای عملیاتی شود، نیازمند این است که با گردهمایی خبرگان، مسیر را مشخص کرده و با استفاده از داده های میدانی به سراغ تدوین آن برویم.

تدوین نقش دولت، بخش خصوصی و مردم در پیشبرد اهداف شعال سال

در بخش دیگری از نشست «سهیل پروازی»، دبیر ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﺍﺧﻼﻕ ﮐﺴﺐﻭﮐﺎﺭ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﻣﺸﻬد اظهار کرد: کلید واژه مشارکت در شعار سال را می‌توان در سه مسیر مشارکت در فعالیت‌های اختیاری، مشارکت‌های اجباری و تشویقی تحلیل کرد و نقش دولت، بخش خصوصی و مردم را باید در این مقوله تبیین نمود.

وی در ادامه تشریح کرد: از نقش دولت در این خصوص می‌توان به بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی در تشویق و حمایت از مشارکت مردم در تولید و همچنین ارائه راهکارها و تعریف اقداماتی برای ایجاد زمینه‌های مشارکت فعال مردم در فرآیند تولید  اشاره نمود.

پروازی در ادامه به نقش بخش خصوصی در خصوص شعال سال پرداخت و افزود: تدوین نقش بخش خصوصی در مواجه با فعالیت‌های تولیدی مردم و بررسی برنامه‌ها و پروژه‌هایی که اتاق بازرگانی در جهت ارتقای تولید و مشارکت مردم در آنها تاثیر گذار است از جمله مواردی است که می توان به آن پرداخت.

وی افزود: براساس پژوهش های کمیسیون اقتصاد کلان اتاق مشهد، رویکرد دولت در حمایت مالی از مستضعفان و دهک های پایین جامعه در قالب ارائه سبدهای معیشتی، بحث های درمانی و پرداخت یارانه نقدی، بازخورد لازم را در راستای توانمندسازی و رفع مشکل دائمی نداشته است. این در حالی است که دولت در تلاش برای تقویت دهک های پایین جامعه بوده است.

لزوم مشارکت اعضای کمیسیون در نظرسنجی عملکرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد

در پایان این نشست، «نرجس خوش زبان»، مدیر هماهنگی امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: ارزیابی کمیسیون‌ها در حال انجام است؛ لذا از اعضای کمیسیون ها انتظار می‌رود نسبت به تکمیل فرم ارزیابی که در سایت اتاق بارگذاری شده اقدام کنند؛ البته این فرم به دبیران کمیسیون ها نیز اعطا می‌شود تا بازخورد عملکرد کمیسیون ها مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد. این ارزیابی توسط دفتر هماهنگی امور کمیسیون ها انجام می‌شود و ما بازخورد آن را به زودی ارائه خواهیم کرد.

خوش زبان افزود: ما در این دوره اتاق بازرگانی بر آن شدیم تا موضوعات و مسائل را به صورت کارشناسی با همراهی دستگاه‌های متولی مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم، لذا ضروری است که اعضای کمیسیون ها همکاری و همراهی لازم را با ما داشته باشند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.