• امروز : شنبه - 7 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3792 امروز 3
8
در دهمین نشست کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد؛

بسترسازی برای ارتباط‌ گروه‌های ذی‌نفع در روش تولید بدون کارخانه

  • کد خبر : 29675
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
بسترسازی برای ارتباط‌ گروه‌های ذی‌نفع در روش تولید بدون کارخانه
در دهمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی مشترک با معاونت امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با هدف پیشبرد راهکارهای عملیاتی مشترک در جهت ترویج و آموزش استفاده از مدل تولید بدون کارخانه، مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «فاطمه جمیلی»، رئیس این کمیسیون با تاکید بر ضرورت رفع چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی در اخذ مجوز تولید بدون کارخانه، اظهار کرد: با استفاده از طرح تولید بدون کارخانه، می‌توان به نحو احسن از ظرفیت خالی صنایع استفاده نمود و بدین ترتیب، افزایش بهره‌وری و تولید در کشور رقم خواهد خورد.

وی افزود: از ابتدای فعالیت کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد، 24 پروانه و مجوز تولید بدون کارخانه صادر شده و 6 برند دیگر نیز منتظر دریافت مجوز هستند. این مجوزها به دلیل اینکه یکساله است، مشکلاتی برای صاحبان برند ایجاد می‌کند که در تلاش هستیم اعتبار مجوزها به ۵ سال افزایش پیدا کند.

جمیلی، بخش دیگر سخنانش را به تهیه و تدوین بسته پیشنهادی راهبردی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد در زمینه تحقق شعار سال، حسب تاکید استانداری خراسان رضوی اختصاص داد و خاطرنشان کرد: درصورتی‌که بسته پیشنهادی کارشناسی‌ و مشخص‌تر باشد، نتیجه و دستاورد بهتری خواهد داشت.‌

جمیلی در بخش دیگر سخنانش، به ضرورت ایجاد بستر و سامانه‌ای برای گسترش مقوله تولید بدون کارخانه اشاره و عنوان کرد: باید سامانه یا پلتفرمی تهیه شود که گروه‌های ذی‌نفع در بحث تولید بدون کارخانه، ظرفیت‌ها را شناسایی و ارتباط لازم با گروه‌های مرتبط را برقرار کنند. در حوزه برند و تولید بدون کارخانه، ۵ گروه ذی‌نفع وجود دارد. در این سامانه، ظرفیت و نیازهای گروه‌های ذی‌نفع اعلام و افراد متقاضی با ورود به این سامانه ظرفیت‌ها را شناسایی و از آن استفاده ‌کنند.

وی افزود: برخی برندهای معتبر کشورهای همسایه تمایل به استفاده از ظرفیت خالی صنایع استان دارند که این امر لزوم ایجاد سامانه مذکور را نشان می‌دهد. با ثبت پتانسیل و ظرفیت‌ها در این سامانه، برندهای بین‌المللی نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کرده و نتایج مثبتی در این حوزه کسب گردد.

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه، به اصلاح وضعیت اقتصادی جامعه در سایه بهبود و ارتقاء برندها اشاره و عنوان کرد: مقوله برند و تولید بدون کارخانه، همانند نوزادی است که در سال‌های آتی به مرحله بلوغ خواهد رسید. در اهمیت موضوع تولید بدون کارخانه و استفاده از ظرفیت‌های این طرح، می‌توان گفت امروز بسیاری از برندهای معروف جهانی فاقد کارخانه هستند و از این طریق به تولید می‌پردازند.

روشنک بخش دیگر سخنانش را به انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات نامزدها در دوره تبلیغات اختصاص داد و عنوان کرد: برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مدعی هستند که تحریم ضربه‌ای به اقتصاد و شرایط زندگی مردم وارد نکرده، این درحالی است که کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و نخستین گام، در راستای رفع مشکلات اقتصادی، پذیرفتن این موضوع است.

فرهنگ تولید بدون کارخانه در کشور گسترش یافته است

«عباس ملت خواه»، نایب رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: برندها با استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌جات، سرعت عمل را افزایش و ریسک فعالیت را کاهش داده و با گسترش بازاریابی، اقدام به سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر برای تاسیس کارخانه خواهند کرد.

وی با اشاره به پیگیری رفع چالش‌های صدور مجوز تولید بدون کارخانه در کمیسیون، عنوان کرد: فرهنگ تولید بدون کارخانه در ایران گسترش یافته است، به طور مثال، در نمایشگاه موادغذایی آگروفود تهران 1403، برندهای جدید و متعددی حضور داشتند که از ظرفیت خالی کارخانه‌ها برای تولید استفاده می‌کردند.

تاکید بر ایجاد بستر الکترونیکی برای شناسایی گروه‌های ذی‌نفع در طرح تولید بدون کارخانه

در ادامه، «سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به فعالیت‌ اعضا و کمیته‌های ذیل کمیسیون در راستای پیگیری رفع موانع صدور مجوز تولید بدون کارخانه، عنوان کرد: بر اساس یکی از طرح‌های پژوهشی ارائه شده در حوزه تولید بدون کارخانه، 6 گروه ذی‌نفع در این ایده حضور دارند که برای شناسایی آنان باید از پلتفرم یا سامانه تجمیعی استفاده کرد تا گروه‌ها نیاز و ظرفیت‌های موجود را شناسایی کنند.

وی افزود: صاحبان صنایع، برندها، سرمایه‌گذاران، دولت، تسهیل‌گران یا کارگزاران (کسانی که قوانین را به خوبی می‌شناسند) و در نهایت مردم، گروه‌های شبکه تولید بدون کارخانه هستند که باید در قالب یک بستر مشخص (سامانه یا پلتفرم) یکدیگر را شناسایی و از ظرفیت‌های موجود در این عرصه استفاده کنند.

وی بخش دیگر سخنانش را به لزوم تهیه بسته پیشنهادی کمیسیون به استاندار اختصاص داد و افزود: پیرو نشست اخیر روسای کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق خراسان رضوی با استاندار، مقرر شد تا بسته پیشنهادی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد با توجه به شرایط موجود و وضعیت استان تدوین شود. همچنین، مسائلی نظیر جهش کیفی، کمی و شناسایی تولیدات جدید در این بسته درنظر گرفته شود. تخصیص منابع مالی و اعتباری مناسب، ارائه مشوق مالیاتی و کاهش بوروکراسی برای واحدهای تولیدی، ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود فرآیندها و استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای واحدهای تولیدی با روش تولید بدون کارخانه، ارائه تسهیلات مالی و حمایت‌های دولتی برای نوسازی تجهیزات و ارتقاء فناوری، شناسایی و توسعه تولیدات جدید، کشف و توسعه محصولات جدید با توجه به پتانسیل‌ها و نیازهای بازار، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه R&D مشترک بین صنایع و دانشگاه‌‌ها، حمایت از استارتاپ‌ها و کارآفرینان در حوزه تولید محصولات جدید، تسهیل مجوزهای تولید و کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به اخذ مجوز حمایت‌های قانونی برای تولیدکنندگان و کارآفرینان، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه برای حمایت از تولید بدون کارخانه، تسهیل دسترسی به وام‌های کم‌بهره و تسهیلات بانکی و… از جمله پیشنهادات کمیسیون در این بسته پیشنهادی است.

پروازی در بخش دیگر سخنانش به تشکیل کمیته تخصصی مشترک با معاونت امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با هدف پیشبرد راهکارهای عملیاتی مشترک جهت ترویج و آموزش اشاره و بیان کرد: هدف از تشکیل این کمیته تخصصی، پیشبرد راهکارهای عملیاتی مشترک جهت ترویج، آموزش، رفع موانع استفاده و بهره‌برداری از مدل تولید بدون کارخانه است. پس از تشکیل و تعیین اعضا این کمیته، نقش اعضا مشخص و فعالیت آنان آغاز خواهد شد.

در ادامه، «محمدرضا موحد»، دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: بیش‌ترین فعالیت و فراوانی صنعتی استان در رسته‌های صنایع معدنی و معدن، محصولات لاستیکی و محصولات خوراکی و آشامیدنی است و تنها 32 درصد از صنایع استان دارای فناوری‌های متوسط و بالا هستند. درصورتی که سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع با عمق و دید بالاتری صورت گیرد، با جهش تولید و افزایش همراه خواهد شد. برندسازی، رشد کیفیت محصولات، حذف قیمت‌گذاری دستوری و… از موضوعات مهم در رشد صنایع و افزایش تولید است.

«شکوه میرشاهی»، معاون دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز بیان کرد: مسائل و مشکلات صنایع تولیدی در هر رسته، متفاوت است که برای تهیه بسته پیشنهادی برای رفع موانع و مشکلات آنان، ضرورت دارد که نظر و راهکارهای صنایع مختلف دریافت شود. پیشنهادات باید راهبردی، عملیاتی و قابل اجرا در کشور باشد.

تولید بدون کارخانه سبب جذب مشارکت‌های مردمی و جهش تولید می‌شود

در ادامه، «جواد رجبی»، رئیس اداره غیرفلزی اداره کل صمت خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون حدود 160 گواهی تولید بدون کارخانه در کشور صادر شده است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحقق طرح تولید بدون کارخانه است؛ زیرا این ایده سبب جذب مشارکت‌های مردمی و جهش تولید، خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 23 مجوز تولید بدون کارخانه در استان صادر شد که به سبب آن، شرایط افزایش تولید بیش از 30 واحد صنعتی فراهم آمده است. همچنین، از ابتدای سال جاری تاکنون، 6 مجوز تولید بدون کارخانه در استان صادر شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 30 مجوز دیگر نیز صادر گردد.

رجبی افزود: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آمادگی دارد در سمینار و همایش‌های آموزشی در جهت ترویج طرح تولید بدون کارخانه، همکاری کند.

سپس «حکمت یزدانی»، عضو کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: ظرفیت بسیاری از صنایع استان خالی است که با بهره‌گیری از آن در قالب تولید بدون کارخانه، مزایای متعددی برای صنایع و برندهای نوپا ایجاد می‌شود. افزایش صادرات، افزایش بهره‌وری، تجمیع صنایع خرد، کاهش آلودگی هوا و… از جمله این مزایاست.

وی عنوان کرد: طرح تولید بدون کارخانه مشمول معافیت مالیاتی نیست. درصورتی که اگر معافیت مالیاتی به واحدهای صنعتی در این زمینه تعلق گیرد، قیمت محصولات تولیدی کاهش پیدا کرده و رقابت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند.

«وحیدرضا شیبانی»، دیگر عضو کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد بیان کرد: در راستای توسعه طرح تولید بدون کارخانه و سرمایه‌گذاری برندهای خارجی در صنایع استان، ضرورت دارد که بستر آشنایی و معرفی ظرفیت‌ها فراهم گردد تا رابطه پایداری میان گروه‌های ذی‌نفع شکل گیرد، که در این راستا، به مشاور اقتصادی، مشاور حقوق و قراردادهای بین‌المللی و… نیاز است.

«رضا مقدم»، کارشناس رسمی دادگستری و عضو این کمیسیون نیز تاکید کرد: درصورتی که با انجمن ملی تولید بدون کارخانه کشور ارتباط برقرار شود، می‌توان از ظرفیت این انجمن و نظرات کارشناسی آنان استفاده کرد.

«رضا لطفی»، عضو انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران گفت: باید دغدغه مشتری‌مداری در کنار افزایش تقاضا، مدنظر مدیران برندها قرار گیرد. برندها باید از دانش، تخصص و فناوری قوی برخوردار باشند. درصورتی که برند از فناوری و تخصص کافی برخوردار نباشد، قدرت در دست مدیران صنایع خواهد بود. ارتباط با دانشگاه می‌تواند در زمینه گسترش دانش و تخصص به مدیران برندها کمک کند.

«محمدرضا سیم‌ریز»، عضو کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر و سامانه آنلاین برای شناسایی گروه‌های ذی‌نفع طرح تولید بدون کارخانه، اظهار کرد: ایجاد این بستر نیازمند استعلامات و پیگیری‌هایی است که در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد؛ اما پیش از آن، باید بر فرهنگ‌سازی و شبکه‌سازی حضوری تمرکز شود.

وی افزود: با در کنارهم قرار گرفتن افراد متخصص و باتجربه در حوزه تولید بدون کارخانه، دانش‌افزایی صورت می‌گیرد که در این راستا ضروری است دوره‌های آموزشی در اتاق بازرگانی مشهد برگزار و فعالان اقتصادی با حضور در این دوره‌ها آشنایی بیشتری در این حوزه کسب کنند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.