• امروز : پنجشنبه - 29 شهریور - 1403
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل 3759 امروز 1
3
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی مشهد و سفیر تاجیکستان مطرح شد:

زمینه‌سازی برای توسعه روابط اقتصادی؛ با اتکا به مشترکات فرهنگی

  • کد خبر : 35092
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
زمینه‌سازی برای توسعه روابط اقتصادی؛ با اتکا به مشترکات فرهنگی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در دیدار سفیر تاجیکستان، بر توسعه تعاملات اقتصادی میان تاجیکستان و ایران و به ویژه با محوریت استان خراسان رضوی و با اتکا به مشترکات تاریخی و فرهنگی، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در این دیدار که در محل پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: قرابتی دیرینه میان خراسان و تاجیکستان وجود دارد. بر این باوریم با تکیه بر مشترکات فرهنگی دو ملت و سوابق تاریخی دو کشور، می‌توان تعاملات را در بخش‌های مختلف خاصه در حوزه اقتصادی، ارتقا داده و حتی سرفصلی از همکاری‌های جدید را تعریف نمود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: در گذشته، در مقاطعی از زمان، روابط تجاری بین ایران و تاجیکستان در حد انتظار نبود؛ اما خوشبختانه در حال حاضر تمایل دولت‌ها بر رشد همکاری‌ها استوار است.

توکلی‌زاده خاطر نشان کرد: دانشمندان و چهره‌های ادبی و تاریخی نامداری، هویتشان با این دو کشور همسایه پیوند خورده که حلقه وصل فرهنگی ایران و تاجیکستان به شمار می‌آیند و مراکز آکادمیک ما می‌توانند برای معرفی آن‌ها، اقدام به برگزاری رویدادهای مشترک با دانشگاه‌های تاجیکستان نمایند و زمینه توسعه مراودات را در این بخش، فراهم کنند.

هدفگذاری ایران و تاجیکستان برای مراودات تجاری 500 میلیون یورویی

«نظام‌الدین زاهدی»، سفیر تاجیکستان در ایران نیز در بخشی از این دیدار در خصوص حجم مراودات تجاری بین دو کشور اظهار کرد: در نیمه اول سال جاری میلادی، سطح مراودات تجاری تاجیکستان و ایران حدود 165 میلیون دلار بوده است. حجم مراودات تجاری بین دو کشور رو به افزایش بوده و این امر، نشان‌دهنده توسعه همکاری‌های دوجانبه است. همکاری‌های تاجیکستان و ایران در تمام ابعاد رشد و توسعه یافته و در صدر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور، استان خراسان رضوی قرار دارد.

وی اضافه کرد: همه‌ساله نمایشگاه‌های ایران در تاجیکستان با محوریت خراسان رضوی برگزار می‌شود و تجار تاجیکستانی و خراسانی همکاری‌های گسترده‌ای دارند. بر این باورم که تمایل فزاینده در خصوص همکاری‌های دوجانبه حفظ شده و خراسان رضوی سهم بیشتری در توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی خواهد داشت.

سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه دولت‌های تاجیکستان و ایران در خصوص حجم مراودات دو کشور، هدفگذاری 500 میلیون یورویی کرده‌اند، عنوان کرد: زمینه‌ها برای رسیدن به این هدف فراهم بوده و اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان، شورای سرمایه‌گذاری ایران و تاجیکستان و کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی، فنی و فرهنگی، از جمله ابزار‌های رشد همکاری‌های دوجانبه به شمار می‌روند. امیدواریم در دولت چهاردهم ایران، همکاری‌های دو کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

زاهدی ادامه داد: به جز منفعت‌های تجاری و اقتصادی، مشترکات فرهنگی زیادی بین دو کشور وجود دارد که بستری مناسب برای رشد همکاری‌ها در تمام سطوح است. بنابراین با استفاده از این زمینه‌ها باید تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان ختلان تاجیکستان به عنوان شریک استان خراسان رضوی، آمادگی داشته تا سهم بیشتری در مناسبت‌های دوجانبه داشته باشد. طی سال گذشته استاندار ختلان با هیئتی 30 نفره به خراسان رضوی سفر کرد و امیدواریم در سال جاری هیئتی با راهبری استاندار خراسان رضوی به تاجیکستان سفر نماید.

سفیر تاجیکستان با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی برای تاجیکستان مسیر ترانزيتی حائز اهمیتی است، تصریح کرد: از این امکان و فرصت در حال حاضر و آینده برای انجام مراودات اقتصادی استفاده می‌کنیم و برای این منظور، ضروری است برخی چالش‌هایی که گاهی در این مسیر رخ می‌نماید، مرتفع گردد.

اصلاح تفاهم نامه لغو روادید بین ایران و تاجیکستان؛ به زودی

زاهدی در بخش دیگری از سخنانش، به موضوع لغو روادید میان ایران و تاجیکستان اشاره کرد که تنها مشمول مسافرانی می‌شود که با پرواز بین تهران و دوشنبه سفر کنند. وی گفت: در آخرین سفر رئیس جمهور فقید ایران به تاجیکستان در آبان‌ماه سال گذشته، تفاهم‌نامه لغو روادید دو جانبه‌ای به امضا رسید و طبق این تفاهم‌نامه انواع ویزا بین دو کشور باید لغو می‌شد؛ در اردیبهشت‌ماه سال جاری قرارداد لغو روادید در ایران ابلاغ شد و به جای کلمات ایران و تاجیکستان، واژه‌های «تهران» و «دوشنبه» در تفاهم نامه ذکر شده که این موضوع به زودی از طریق وزارت امور خارجه ایران اصلاح خواهد شد.

تغییر یک قانون در گمرک تاجیکستان باعث افزایش هزینه کالا و توقف واگن شده است

«محمدحسین روشنک» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز در بخشی از این نشست عنوان کرد: در اواخر ماه آینده، هیئتی متشکل از بازرگانان و کارآفرینان تاجیکستانی به خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران خواهند آمد و پس از آن، هیئتی از ایران به تاجیکستان سفر خواهند کرد. ضمناً هم‌زمان با سفر هیئت ایرانی به تاجیکستان، نمایشگاه ایران در این کشور برگزار خواهد شد. در این راستا، تقاضای ما این است که بررسی درخواست اعزام و پذیرش هیات بین ایران و تاجیکستان و اقداماتی از این دست، به اتاق مشترک دو کشور محول شود.

وی با اشاره به لغو روادید میان ایران و تاجیکستان افزود: لغو روادید تنها شامل تهران و دوشنبه می‌شود و در مشهد، ارائه ویزای ورودی از تاجیکستان الزامی است. این موضوع مشکل عمده‌ای ایجاد می‌کند و با تداوم این روند، پرواز مشهد به تاجیکستان به حاشیه رانده خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان بیان کرد: اکثر کالا‌هایی که از ایران به تاجیکستان صادر می‌شود از مبداء خراسان رضوی است و عمده این کالا‌ها امانی است. در گذشته کالا در گمرک تاجیکستان تخلیه و ترخیص می‌شد و واردکننده تاجیکستانی وقت داشت تا یک ماه هزینه‌های گمرکی خود را تسویه کند؛ اما با تغییر قانونی که در گمرک تاجیکستان اتفاق افتاده، اجازه تخلیه واگن‌ها حتی در انبار‌ها نیز داده نمی‌شود و باید هزینه واگن‌ها پیش از تخلیه تسویه شود.

روشنک ادامه داد: حدود دو ماه است که تعداد قابل توجهی واگن در تاجیکستان معطل مانده و امکان تخلیه بار ندارند؛ این اتفاق، مسائلی همچون افزایش هزینه کالا و توقف واگن را در پی داشته است. درخواست ما این است که رویه انجام کار به مانند گذشته دنبال شود یا در صورتی که امکان آن وجود ندارد، مجوز تخلیه واگن‌ها در انبار‌های زیر نظر گمرک تاجیکستان صادر و پس از آن کالا ترخیص شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=35092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.