• امروز : یکشنبه - 6 آبان - 1403
  • برابر با : Sunday - 27 October - 2024
کل 3922 امروز 0
0

فرهنگ‌سازی راهکار گریز از ناترازی انرژی در مصرف گاز خراسان‌رضوی است

  • کد خبر : 38252
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
فرهنگ‌سازی راهکار گریز از ناترازی انرژی در مصرف گاز خراسان‌رضوی است
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ناترازی برق و گاز هر روز در حال افزایش است و این مشکل به دلیل عقب ماندگی‌های سال گذشته به این زودی‌ها حل نمی‌شود، لذا فرهنگ‌سازی در مصرف گاز خانگی تنها راهکار در این زمینه به شمار می‌رود.

نسرین یوسفی عارفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از این بیشترین تولید گاز استان خراسان رضوی از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد (خانگیران) تامین می‌شد، حتی مازاد گاز این پالایشگاه تامین کننده استان های سمنان و گلستان نیز بود، اما چند سالی است که ذخایر آن رو به پایان گذاشته و اکتشافات جدیدی نیز در این منطقه صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: بخشی از گاز مورد نیاز استان خراسان رضوی از جنوب کشور تامین می شود که به دلیل افزایش سرمای هوا، سالانه چاه‌های گاز دچار افت فشار می‌شوند و این موضوع روی تامین گاز اثر می‌گذارد، در خراسان رضوی نیز مانند سایر نقاط کشور تراز گاز در فصل سرما منفی می‌شود و منابع گازی موجود قادر به تامین نیاز استان نیستند و حتی نیروگاه‌های استان در فصل زمستان شروع به مازوت سوزی می‌کنند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: ۵۸ درصد از کل مصرف گاز در این استان مربوط به بخش های خانگی و تجاری است که این مشترکان ۱۰ درصد از ارزش واقعی گاز را پرداخت می‌کنند، لذا به جهت ارزان بودن گاز، صرفه جویی لازم را در مصرف آن ندارند، به جهت عدم بهینه سازی مصرف گاز، صرفه جویی در حوزه های تجاری و خانگی اتفاق نیفتاده است.

وی به هزینه‌های بالای گازرسانی به روستاها و اتلاف گاز در شبکه اشاره کرد و افزود: گاز با هزینه‌های بالا و با نرخ ارزان به دورترین نقاط روستایی ارسال شده است بدون آنکه فرهنگ مصرف صحیح و صرفه جویی در آن بوجود آید، این در حالی است که در کشورهای دیگر ارسال انرژی به روستاها مدیریت شده است.

یوسفی اظهار کرد: در حوزه ساخت و سازها نیز از بهینه سازی مصرف انرژی غفلت کرده ایم، اتلاف انرژی در ساختمان ها در فصل زمستان بسیار است، از سوی دیگر گاز مانند برق کنترل پذیر نیست که بتوان مصرف مشترک را از طریق نصب کنتور هوشمند هدایت کرد و از سوی دیگر قطع گاز مشترک هم به صورت مستقیم ممکن نیست.

سهم صنایع فولادی و سیمانی از مصرف گاز خراسان‌رضوی هشت درصد است

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه گفت: اکنون سهم صنایع بزرگ فولادی و سیمانی استان از مصرف گاز هشت درصد است، در صورتی که اگر گاز این واحدها در زمستان قطع شود، بیشترین خسارت به بخش مولد استان وارد می‌شود، لذا بهترین روش در این زمینه فرهنگ‌سازی در جهت صرفه جویی در مصرف گاز است.

وی ادامه داد: شرکت گاز خراسان رضوی طرحی تحت عنوان “همدلی صنایع” طراحی کرده تا صاحبان صنایع به بخش های زیرمجموعه خود کمک کنند تا مصرف گاز را کاهش دهند و همزمان با کاهش مصرف گاز، به همان میزان شرکت گاز تعهد کند که گاز صرفه‌جویی از این محل را به صنایع بازگرداند.

یوسفی بیان کرد: کمیسیون‌های انرژی و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز طرحی را به منظور بهینه سازی مصرف گاز در دست تدوین دارند، لذا تا بخش خانگی بهینه‌سازی لازم در مصرف گاز را نداشته باشد، در حوزه صنایع دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در حوزه نیروگاهی هم پیش بینی می شود که اگر مدیریت در مصرف گاز انجام نشود، قطعی برق در زمستان را برای صنایع به دلیل عدم رسیدن سوخت به نیروگاه ها خواهیم داشت.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای کاهش ناترازی گاز، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی آماده است تا با همکاری شرکت گاز، آموزش‌های لازم را در زمینه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف گاز به واحدهای اقتصادی ارائه دهد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=38252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.