• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل 3029 امروز 8
7
رئیس اتاق ایران:

اقتصاد توانمند به بخش خصوصی قوی نیاز دارد

  • کد خبر : 5101
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
اقتصاد توانمند به بخش خصوصی قوی نیاز دارد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: توانمند ساختن اقتصاد کشور و گشودن گره‌ها و قفل‌های آن در گرو داشتن یک بخش خصوصی قوی است. تقویت این بخش به معنای حل مشکلات اشتغال و معیشت جامعه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» در چهل‌ونهمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد، با اشاره به نقش انکارناپذیر بخش خصوصی و مردمی در بدنه اقتصاد کشور، اظهار داشت: بخش خصوصی امروز در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار گرفته است. به مسئولان و متولیان کشور نیز تاکید کرده‌ایم که در صورت تضعیف این بخش، اقتصاد رو زوال خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: مسئولان باید به این امر توجه نمایند که بخش خصوصی قدرتمند می‌تواند در دستیابی به تعالی اقتصادی یاری‌رسان دولت باشد. آنچه نهادهای دولتی و سیاستگذاری برای این بخش انجام می‌دهند باید رویکرد حمایت‌گرانه داشته باشد نه نگاه مداخله‌جویانه.

شافعی، بخش خصوصی و دولتی را در اصلاح بنیان‌های اقتصادی، مکمل همدیگر دانست و خواستار محترم شمردن جایگاه بخش خصوصی و تقید نسبت به هویت مستقل آن شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در بخش دیگری از سخنانش به نقش‌آفرینی کمیسیون‌های تخصصی اتاق به عنوان بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی پرداخت و اذعان کرد: اقداماتی که کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها به انجام می‌رسانند، مصداق بازر «خدمت بی‌ منت» است. افرادی که به عنوان عضو و خُبره هر حوزه در ترکیب این کمیسیون‌ها حضور دارند، در تلاش‌ها برای گره‌گشایی از مشکلات بخش خصوصی هستند و تا امروز اقدامات ارزشمندی را از مسیر این همگرایی‌ها شاهد بوده‌ایم.

وی با تقدیر از 11 کمیسیون تخصصی اتاق مشهد و شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های این اتاق که در دوره جاری هیات نمایندگان با رویکردی متفاوت، کیفیت فعالیت در این حوزه را ارتقا بخشیدند، عنوان کرد: اتاق خراسان رضوی در بخش‌های مختلف، به مدد نظرات تخصصی کمیسیون‌های مشورتی خود، تا به امروز موضوعات مهمی را در سطح ملی پیگیری نموده است که حتی مواردی از آن‌ها به اصلاحات و تغییرات ارزشمندی منتج شده‌اند.

شافعی ارزیابی عملکرد هر بخش از اتاق‌های بازرگانی را مجالی برای بررسی اقدامات صورت گرفته، رفع ضعف‌ها و ارتقای مشارکت‌ها دانست و تاکید کرد: در غایت، همه تلاش ما ارتقای مشارکت فعالان اقتصادی در اقدامات پارلمان بخش خصوصی و ایجاد  اثرگذاری بیشتر در عرصه تصمیم‌سازی و مطالبه‌گری است.

وی اشاره‌ای به تلاش مشترک مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و دفتر پژوهش‌های اقتصاد و توسعه اتاق مشهد داشت که ماحصل آن یک گزارش مطالعاتی جامع در مورد برنامه‌های توسعه پیشین و روند تدوین سند برنامه هفتم توسعه است و توضیح داد: این پژوهش با هدف ارائه پیشنهادهایی برای پرهیز از ناکامی‌ها و تکرار اشتباهات گذشته تدوین شده و ضمن آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه‌ای کشور در ادوار مختلف، روند مدیریت منابع انبوه کشورمان را برای یک دوره حدودا پنجاه ساله بررسی می‌کند. انجام چنین اقداماتی از سوی اتاق‌های شهرستان‌ها، پتانسیل ارزشمند کارشناسی بخش خصوصی را در سطح استان‌ها گواهی می‌کند و تصدیقی بر توانمندی‌های این حوزه است.

رئیس اتاق ایران در بخش پایانی سخنانش، با تقدیر از اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در اجرایی نمودن تفاهم نامه روسای جمهور این دو کشور در موضوع ایجاد شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان و میزبانی از هیات تجاری و اقتصادی این کشور، خاطر نشان کرد: توسعه تعاملات با کشورهای همسایه در چهارچوب اقدامات اتاق‌های مشترک، می‌تواند به اثرگذاری بیشتر به ویژه ارتباط نزدیکتر بخش خصوصی دو کشور منتج شود.

تاکید بر ارتباط دوسویه کمیسیون‌ها با بدنه اتاق

محمود امتی، رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد نیز در این نشست گفت: کمیسیون‌ها یکی از بازوان مشورتی اتاق به شمار می‌روند و در ابتدای  دوره نهم هیئت نمایندگان اتاق، سازوکاری به منظور ارزیابی آنان پیش بینی شد.

وی با اشاره به فعالیت 11 کمیسیون در اتاق مشهد و تهیه فرم ارزیابی به منظور بررسی عملکرد آنها، تصریح کرد: اساس ارزیابی از کمیسیون‌ها، تسلط آنان به اهداف و برنامه‌های خود بود. در وهله دوم، توجه کمیسیون‌ها  به ارتباط دوسویه با بدنه اتاق و ارائه پیشنهادهای مشورتی، مدنظر ما بود. در گام سوم ارزیابی ها، برگزاری جلسات و گام چهارم و پنجم، دستاوردهای استانی و ملی کمیسیون‌ها  برای ما حائز اهمیت بود. بر همین اساس، نقاط ضعف و قوت کمیسیون‌ها را در شورای نظارت همراه با هیئت رئیسه کمیسیون‌ها  بررسی نمودیم.

به گفته امتی، در اواسط دوره جاری هیئت نمایندگان اتاق مشهد، به منظور پویاتر و فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها، فرمی تهیه شد که به مشخص شدن چهارچوبی برای اجرای هدفمند امور کمک می‌کرد. همچنین، پیشنهاد ایجاد تالار گفت‌وگو را ارائه نمودیم تا گفتمان‎‌های انجام شده در کمیسیون‌ها و مصوبات جلسات، به صورت آرشیو در ظرفیت مذکور ضبط شود و قابل دسترسی اعضا باشد.

رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد گفت: طبق ارزیابی انجام شده مشخص گردید، در کمیسیون‌هایی که هیئت رئیسه آنها با یکدیگر هماهنگی و تعامل مطلوبی داشتند و به لحاظ عملیاتی، نایب رئیس در اجرای امور مشارکت داشته و دبیر کمیسیون نیز فعال‌تر بوده، عملکرد مطلوب‌تری رقم خورده است. کمیسیون‌هایی که اعضایی متشکل از تشکل‌های مربوط به حوزه خود داشته‌اند نیز در نهایت، خروجی مناسبی داشته‌اند. همچنین، کمیسیون‌هایی که با بدنه اجرایی اتاق ارتباط تنگاتنگ و مشارکت داشته‌اند و آنهایی که برنامه‌ها را روی دو تا سه هدف متمرکز نموده‌اند، عملکرد بهتری داشته‌اند.

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس و عضو شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق استان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی کمیسیون‌ها در مطالبه‌گری و پیشبرد اهداف اتاق، ابراز کرد: موضوع امتیازبندی کمیسیون‌ها و شاخص‌های ارزیابی، ابتدا برای هر کمیسیون ارسال گردید تا در صورتی که نکته‌ای از نظر کمیسیون‌ها  مغفول مانده است، اعلام گردد و ترتیب اثر داده شود. بر همین اساس، برخی کمیسیون‌ها  نظرات خود را ارائه نمودند و در ارزیابی‌ها اعمال گردید.

گزارش عملکرد و ارزیابی کمیسیون‌های اتاق

در ادامه این نشست، علی کبیر، دبیر اتاق مشهد و دیگر عضو شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق استان به ارائه گزارش عملکرد و ارزیابی کمیسیون‌های اتاق طی سال‌های 1398 تا 1401 پرداخت. وی با اشاره به شرایط متفاوت این دوره برای فعالیت کمیسیون‌ها گفت: در ابتدای دوره نهم هیئت نمایندگان، با توجه به شیوع کرونا وضعیت متفاوتی در فعالیت کمیسیون‌ها رقم خورد به‌طوریکه طبق اعلام ستاد کرونا، اجازه برگزاری هیچ جلسه‌ای داده نمی‌شد. بر همین اساس، سال 1399 و بالاخص 1400 شرایط خاصی را شاهد بودیم و به عملکرد کمیسیون‌ها  نیز با نگاه به آن شرایط باید نگریست.

وی افزود: در مجموع از مرداد ماه سال 1398 لغایت دی ماه سال 1401، 243 جلسه رسمی در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شده است. طی 39 ماه، به طور متوسط هر ماه اتاق میزبان 6 کمیسیون بوده است و عملکرد کل کمیسیون‌ها در تشکیل جلسات 57درصد ارزیابی می‌گردد.

به گفته کبیر، شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد، عملکرد کمیسیون‌ها  را به دو دوره 1398- 1399 و 1400-1401 تقسیم کرده است و در هر دوره پس از انجام ارزیابی‌ها، نتیجه به روسای کمیسیون‌ها ارسال گردیده است تا در صورت صلاحدید، نظرات خود را اعلام نمایند.

شاخص‌های ارزیابی و امتیازدهی به کمیسیون‌ها

وی در تشریح شاخص‌های ارزیابی و امتیازدهی به کمیسیون‌های اتاق مشهد گفت: شناسایی و اولویت بندی حوزه فعالیت کمیسیون، تهیه و پیشنهاد برنامه راهبردی دوره نهم و سالانه کمیسیون با ذکر دلایل و مستندات، معرفی کمیته های تخصصی مرتبط، اظهار نظر کارشناسی و تخصصی با کیفیت درمورد درخواست‌های ارجاعی از اتاق، تعامل و بهره‌مندی از کلیه پتانسیل‌های موجود اتاق اعم از شورای گفتگو، آموزش، پژوهش، بین الملل و… وبرگزاری جلسات ماهیانه کمیسیون مطابق تقویم زمانی، از جمله این شاخص هاست.

انجام فعالیت مشترک با کمیسیون‌های اتاق مشهد و ایران و حضور در کمیسیون‌های مرتبط در اتاق ایران، گزارش و مستندسازی از برنامه های ارائه شده و اقدامات انجام گرفته، تهیه و تنظیم یک بسته (سند و…) در سطح استانی/ ملی یا ارائه پیشنهادهای اجرایی در حوزه تخصصی مربوطه و تحقق و اجرای فراگیر بسته پیشنهادی کمیسیون در سطح ملی و استانی و… از دیگر شاخص‌های ارزیابی کمیسیون‌های اتاق مشهد بود که کبیر به ذکر آنها پرداخت.

دبیر اتاق مشهد با بیان اینکه ارزیابی عملکرد کمیسیون‌های اتاق مشهد در دوره نهم هیئت نمایندگان در دو دوره انجام شد، گفت: دوره نخست ارزیابی، مربوط به سال‌های 1398 و 1399 بوده و دوره دوم، مربوط به عملکرد در سال‌های 1400 و 1401 است. برخی کمیسیون‌ها  در دوره نخست ارزیابی عملکرد بهتری داشته‌اند و برخی در دوره دوم. در ارزیابی دوره اول، کمیسیون‌های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت و گردشگری به ترتیب بیشترین امتیازات را کسب کردند و در دوره دوم ارزیابی‌ها، کمیسیون‌ مالیات، رتبه نخست، گردشگری، دوم و کمیسیون‌های خدمات فنی و مهندسی و معدن و صنایع معدنی به صورت مشترک رتبه سوم را به دست آوردند.

به گفته کبیر، در مجموع دو دوره، کمیسیون گردشگری با کسب 817.5 امتیاز در رده نخست ارزیابی‌ها قرار گرفت. کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی با کسب 811 امتیاز و کمیسیون انرژی با 767.5 امتیاز، در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. کمیسیون‌های حمل و نقل و ترانزیت، تجارت، خدمات فنی، مهندسی و عمران، معدن و صنایع معدنی، مسئولیت‌های اجتماعی، کشاورزی و آب، صنعت و سرمایه‌گذاری و بازار پول، به ترتیب در جایگاه چهارم تا یازدهم قرار گرفتند.

هاشم صفار، مسئول دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد نیز در توضیح اقدامات این دبیرخانه اظهار کرد: در ابتدای هر سال جدول زمانبندی برگزاری جلسات کمیسیون ها را برای هیئت رئیسه هر یک از آنها ارسال کردیم و پس از برگزاری جلسات، صورتجلسه را در فرمی مشخص در سایت اتاق قرار دادیم که اقدامی ارزشمند در نظرسنجی به شمار می رود. ارزشیابی کمیسیون‌ها  را نیز بر اساس مستنداتی که در اختیار داشتیم و نیز براساس جدول ارزیابی ها انجام دادیم.

وی افزود: کلیه صورت جلسات و گزارش‌های کمیسیون‌ها در سایت اتاق بارگذاری شده و اطلاعات جامعی گردآوری شده است.

ضرورت توجه به حضور زنان در کمیسیون‌ها

ضرورت نقش آفرینی زنان فعال اقتصادی در کمیسیون های اتاق مشهد، موضوعی بود که از سوی مریم سراج احمدی، عضو هیئت رئیسه اتاق استان به آن اشاره شد. وی اظهار کرد: لازم است از حضور زنان در کمیسیون‌ها استفاده شود؛ اما در هر کمیسیون تعداد بسیار محدودی از زنان دیده می شود و در هیئت رئیسه اغلب کمیسیون‌ها نیز زنان نقش چندانی ندارند. این در حالی است که یکی از دلایل مهم موفقیت کمیسیون گردشگری، حضور نایب رئیس زن در این کمیسیون می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در دوره آینده هیئت نمایندگان اتاق مشهد به جامعه زنان فعال اقتصادی توجه بیشتری شود.

اتاق مشهد، مبدع روشی مناسب در ارزیابی کمیسیون‌ها

در ادامه این نشست، روسای کمیسیون‌های اتاق مشهد به ایراد سخن پرداختند. محسن خندان دل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد، مبدع روش اجرایی مناسبی در ارزشیابی کمیسیون‌ها  در این دوره بود و این امر می‌تواند مبنایی برای تهیه یک بانک اطلاعاتی از عملکرد بازوان مشورتی اتاق به شمار آید.

وی خاطرنشان کرد: به منظور عملکرد بهتر اتاق در حوزه کمیسیون‌ها  در سال‌های آتی، شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌ها  می‌بایست دبیرخانه ای پویا و فعال به منظور برقراری ارتباطی فعال با دبیرخانه کمیسیون‌ها  داشته باشد.

خندان دل با بیان اینکه مکاتبات زیادی از سوی تشکل‌ها و فعالان اقتصادی با کمیسیون‌ها  صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ما در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، به هر ابلاغیه‌ای که از سوی اتاق به دستمان رسید، ورود کردیم و اعلام نظر نمودیم.

وی با تاکید بر لزوم مطالبه گری از سوی شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق گفت: مطالبه گری از پراکندگی کار کمیسیون‌ها  جلوگیری می‌کند و باعث مشخص شدن جامعه هدف کمیسیون می‌شود.

ضرورت بهره مندی کمیسیون‌ها از دبیران متخصص

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق استان نیز گفت: ارزیابی کمیسیون‌ها اقدام مطلوبی بود که این بازوان مشورتی اتاق را وادار نمود به عملکرد خود توجه نمایند.

وی با بیان اینکه عملکرد کمیسیون‌ها وابسته به دبیر است، تصریح کرد: در واقع، عملکرد کمیسیون ناشی از عملکرد دبیر کمیسیون به عنوان فرد اجرایی این ساختار است. برخورداری هر کمیسیون از دبیر تخصصی آن حوزه در دوره های آینده در عملکرد اتاق بسیار موثر خواهد بود.

روشنک با تقدیر از کمیسیون مالیات اتاق به عنوان کمیسیونی که در این دوره نقش بیرونی خود را کاملا مشخص نمود، گفت: نقش درونی و بیرونی کمیسیون‌ها در ارزیابی ها باید بررسی گردد. اینکه هر کمیسیون در وظایف اتاق چه نقشی توانسته ایفا نماید، حائز اهمیت است.

محسن شرکا، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد نیز بر لزوم تعیین افرادی متخصص و مستقل به منظور عهده دار شدن مسئولیت دبیری کمیسیون ها گفت: دبیران کمیسیون‌ها باید افرادی مستقل باشند و شان وظایفشان تعریف گردد تا به طور جدی پیگیر مسائل کمیسیون باشند.

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد اظهار داشت: پیشنهاد می‌گردد در دوره بعدی فعالیت اتاق، بودجه ای مشخص برای کمیسیون‌ها درنظر گرفته شود تا بتوان چند کارشناس و مسئول مستقیم به کار گرفت.

محسن شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق استان نیز ضمن قدردانی از هیئت رئیسه اتاق بابت تشکیل این کمیسیون در دوره نهم فعالیت هیئت نمایندگان گفت: انرژی موضوعی زیرساختی است و در دوره جاری با پیگیری سندیکای صنعت برق و با موافقت هیئت رئیسه اتاق، کمیسیون انرژی تشکیل شد.

وی افزود: بیشترین پیگیری کمیسیون‌ها از سوی دبیرخانه کمیسیون صورت می‌گیرد و به همین دلیل نقش دبیر در عملکرد کمیسیون پررنگ است. یکی از مشکلاتی که در کمیسیون داریم این است که جمع زیادی در جلسات کمیسیون حضور می یابند؛ اما خروجی و نتیجه ای غیر از ارسال موضوعات به هیئت رئیسه اتاق نمی‌توانیم داشته باشیم. این ضعف بزرگی برای کمیسیون‌هاست.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی این است که تداخلی ایجاد شده و تمرکز از حوزه وزارت صمت در زمینه تجارت محصولات کشاورزی به سمت وزارت جهاد کشاورزی آمده است و تخصص لازم در این زمینه در این وزارتخانه وجود ندارد به همین دلیل پیگیری های کمیسیون کشاورزی چندان نتیجه بخش نبوده است.

شریعتی مقدم اظهار کرد: ما در کمیسیون بر روی موضوعاتی چون قیمت پایه صادراتی، عوارض آب مجازی و… متمرکز شدیم اما به دلیل برخی تصمیمات نابخردانه از سوی متولیان امر، پیگیری هایمان به نتیجه مدنظر نرسید.

اهمیت اطلاع رسانی دستاوردهای کمیسیون های همنام اتاق های سراسر کشور

احمد اثنی عشری، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق مشهد، خواستار زمینه سازی برای اطلاع رسانی دستاوردهای کمیسیون های همنام اتاق های سراسر کشور شد و گفت: این امر میتواند انگیزه بخش باشد و از طرفی از موازی کاری در کمیسیون ها جلوگیری نماید. همچنین، برگزاری همایشی سالانه همایشی به منظور گردهمایی کمیسیون‌های همنام در اتاق ایران، نتایج مطلوبی خواهد داشت.

احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، در سخنانی که در این نشست بیان کرد به تاثیر به نتیجه رسیدن پیگیری‌های کمیسیون در انگیزه اعضا برای حضور در جلسات اشاره و اظهار کرد: کمیسیونی پویاست که اعضای آن فعال باشند و مشارکت نمایند. در کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد سالهاست بحث واگن و ریل در حوزه صادرات مطرح شده و به نتیجه ای نرسیده است. به همین دلیل اعضا از حضور در جلسات استقبال نمی کنند. نتیجه مصوبات و موضوعاتی که در کمیسیون ها مطرح می شود باید برای اعضا ملموس باشد.

وی افزود: بحث توقف های مرزی را هم بارها در کمیسیون مطرح نمودیم و مطالبه کردیم اما هنوز مرتفع نشده است و هر ساله شاهد بروز این مشکل هستیم. این مسئله به تازگی به دبیرخانه شورای گفتگو رسیده و قرار است در صحن شورا مطرح گردد.

در بخش دیگری از این نشست، رضا حمیدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق استان به تداوم مشکلات صنعتگران در حوزه تسهیلات بانکی و تامین آب بخش صنعت اشاره کرد و گفت: دریافت تسهیلات بانکی برای صنعتگر دشوارتر شده و اتاق باید در رفع این مشکل مطالبه گری نماید. در این راستا، کمیسیونها باید حق مکاتبه داشته باشند و بتوانند با دستگاه ها در چهارچوب ضوابط اتاق مکاتبه نمایند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق مشهد باید در میان اتاقهای ایران، در موضوع توجه به زنان پرتلاش و لایق در حوزه کسب و کار و تجارت پرچمدار باشد.

احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق استان نیز به نقش پررنگ روسای کمیسیون ها در پیشبرد اهداف و برنامه های این ساختار تاکید کرد و گفت: در واقع این رئیس کمیسیون است که باید به طور مستمر با دبیر به عنوان عضو اجرایی کمیسیون ارتباط داشته باشد و با ارائه برنامه و پیگیری اجرای برنامه ها از او، به نتیجه رسیدن اهداف را پیگیری نماید.

حذف مالیات بر ارزش افزوده هتل‌های سه ستاره به پایین با پیگیری کمیسیون گردشگری اتاق مشهد

علی اکبر علیزاده قناد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد نیز از ارتباط و تعامل اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون در دوره جاری به عنوان مهمترین عامل موفقیت این ساختار سخن گفت و اظهار داشت: در این دوره توانستیم مالیات ارزش افزوده هتلهای سه ستاره به پایین را با پیگیری از مسئولان حذف نماییم.

وی افزود: در دوره کرونا بخش گردشگری آسیب جدی دید و این در حالی بود که حدود 60درصد اقتصاد مشهد بر حوزه گردشگری تکیه دارد. اعضای کمیسیون ما برای پیگیری مسائل ناشی از کرونا حضور مطلوبی در جلسات داشتند.

پس از بیان نقطه نظرات روسای کمیسیون ها، دبیر اتاق مشهد در پاسخ به مباحث مطروحه اظهار کرد: هدف از ارزیابی عملکرد کمیسیون ها، جمع بندی نتایج اقدامات گذشته و حال، به منظور بهبود عملکرد در دوره های آینده است. کمیسیون یک نهاد جمعی است و عملکرد کمیسیون، عملکرد هیئت رئیسه و تمام اعضای آن است. دبیران کمیسیون کار اجرایی را انجام می دهند؛ اما سیاست گذاری کمیسیون باید از سوی رئیس و نایب رئیس صورت گیرد. نکته مهم دیگر اینکه نمیتوان توقع داشت کمیسیون ها تمامی مسائل حوزه خود را مرتفع نمایند. مشکلات حوزه تامین واگن صادراتی از سال 1378 مطرح است و حتی در مقطعی مدیرعامل وقت راه آهن کشور به اتاق دعوت شد تا از نزدیک به استماع نظرات فعالان اقتصادی در این حوزه بپردازد؛ با این حال، باز هم موضوعات به نتیجه نرسید. ناگفته نماند که اقدامات بسیاری نیز با پیگیری کمیسیون‌ها انجام شده و به نتیجه رسیده است.

وی افزود: پیشنهاد ارزیابی عملکرد کمیسیون ها از اعضاء اتاق، می‌تواند به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی در دوره بعدی لحاظ گردد. همچنین، با توجه به اینکه نقش نظارتی شورای نظارت راهبردی کمیسیون های اتاق پررنگتر از مطالبه گری اش بوده است، باید به مطالبه گری در آینده بیشتر توجه کنیم.

دستاوردهای نشست مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان

در بخش پایانی این نشست نیز، روشنک، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان به بیان دستاوردهای نشست شورای مشترک کارآفرینان دو کشور پرداخت و گفت: در تاجیکستان ساختاری به نام اتاق مشترک بازرگانی وجود ندارد و به همین دلیل شورای مشترک کارآفرینان دو کشور به طور رسمی شکل گرفت. اتفاقی که در تاجیکستان با استقبال خوبی همراه بود.

وی افزود: در سفر اخیر هیئت تجاری و اقتصادی تاجیکستان به چند استان کشورمان، حدود 45 تفاهم نامه بین طرفین تجاری در اصفهان، شهرکرد، نیشابور و مشهد امضا گردید که پیگیر اجرایی شدن تفاهم نامه ها هستیم. در اردیبهشت ماه سال آینده نشست این شورای مشترک در تاجیکستان برگزار خواهد شد و در حال برنامه ریزی این موضوع هستیم.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=5101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.