• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
4
مدیر امور حمل‌ونقل بین‌المللی اتاق ایران تاکید کرد:

ضرورت توجه به پتانسیل توسعه ترانزیت از مرز «لطف آباد»

  • کد خبر : 10045
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
ضرورت توجه به پتانسیل توسعه ترانزیت از مرز «لطف آباد»
مدیر امور حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه «لطف‌آباد» مرز مهم ترانزیتی کشور به آسیای میانه است، گفت: رشد حمل‌ونقل و ترانزیت و توسعه فعالیت در این مرز امکان پذیر بوده و تحقق این امر در گرو هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اواخر هفته گذشته بود که مدیران ارشد سازمان بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای (ایرو) و مدیر امور حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی ایران به منظور بررسی وضعیت مرز ترکمنستان و گمرک لطف آباد، ظرفیت‌های این گمرک و الزامات توسعه فعالیت ترانزیتی از آن منطقه، به لطف آباد سفر کردند.

«بهنام فرامرزیان»، مدیر امور حمل‌ونقل بین‌المللی اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص بازدید مزبور اظهار کرد: در این بازدید نحوه روا‌‌ن‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای تحت رویه کارنه ‌تیر بررسی شد. مطابق گزارش‌های اعلامی از سوی گمرک لطف‌آباد، روابط گمرکی با طرف ترکمنستانی بهبود پیدا کرده و به سطح مناسبی رسیده است.

وی با بیان اینکه در مرز لطف آباد، دو طرف آمادگی افزایش ساعت کاری مرز را دارند، افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات گذشته در این مرز، هم اکنون کاهش یافته و همکاری‌های میان گمرکات مرزی افزایش پیدا کرده است. این امر نشانه خوبی است و امیدواریم که این سیاست و روند همکاری میان گمرکات تداوم داشته باشد.

فرامرزیان با اشاره به ملزومات افزایش ترانزیت میان دو کشور، تصریح کرد: در این زمینه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نقش مهمی داشته و باید ضمن ساماندهی ترمینال و مرز، همکاری لازم را با سایر دستگاه‌های متولی مرزی داشته باشد. همچین، حضور نمایندگان دستگاه‌های تاثیرگذار دیگر از جمله بهداشت، استاندارد، بیمه و… در گمرک در روان‌سازی فرآیندهای حمل‌و‌نقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: در بازدیدی که از مرز انجام دادیم، شاهد حضور کامیون‌های دیگر کشورها از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه در گمرک لطف آباد بودیم که این نشان‌دهنده ترانزیتی بودن این مرز کشورمان است. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان گمرک، میزان ترانزیت و حمل‌ونقل تحت رویه تیر در این گمرک رشد قابل توجهی داشته است. در سال‌های گذشته به دلیل بسته بودن مرز و شیوع ویروس کرونا آمار حمل‌ونقل بسیار کاهش یافته بود؛ اما در سال گذشته و امسال، آمار و ارقام این مرز بسیار افزایش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که رشد چند صد درصدی نسبت به سال گذشته رقم خورده است.

*امکان استفاده از مسیر ایران برای انتقال کالاها از چین به سمت اروپا وجود دارد

مدیر امور حمل و نقل بین‌المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: در این بازدید، نمایندگان سازمان ایرو با ارائه آمار و ارقام و همچنین تحلیل و شناسایی کریدورهای مهم حمل‌ونقلی در منطقه، وضعیت ایران را در کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب به خصوص کریدور شاخه جنوبی و میانی تشریح و اعلام کردند اگر امکانات و زیرساخت‌های لازم فراهم شده و هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد، می‌توانیم مسیر کالایی که از چین به سمت اروپا می‌رود را از شاخه میانی کریدور شرق به غرب به شاخه جنوبی منتقل کنیم. شاخه‌ای که از قلمرو ایران می‌گذرد و این گام مثبتی در توسعه ترانزیت و تجارت کشور است.

فرامرزیان، از ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها، افزایش ساعت کاری مرز و همچنین لزوم فراهم شدن و امکانات مورد نیاز شرکت‌ها به عنوان برخی پیش نیازهای توسعه ترانزیت از مرز لطف‌آباد نام برد.

مدیر امور حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی ایران، این بازید را آغازی برای تعامل و هم‌افزایی بخش دولتی، خصوصی و نهادهای بین‌الملی در راستای رفع مسائل و مشکلات حوزه ترانزیت برشمرد و اضافه کرد: اگر این روح همکاری وجود داشته باشد، مسائل و مشکلات مرتفع می‌شود. افزایش همدلی میان بخش خصوصی و دولتی می‌تواند عاملی برای توسعه فعالیت‌های حمل‌و‌نقلی در این مرز باشد و امیدواریم در مرزهای دیگر از این الگو بهره بگیریم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.