• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
6
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی:

نگاه اتاق بازرگانی به کشور افغانستان فراتر از یک شریک تجاری است

  • کد خبر : 10605
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
نگاه اتاق بازرگانی به کشور افغانستان فراتر از یک شریک تجاری است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به دیرنگی روابط ایران و افغانستان و پیوند فرهنگی و زبانی مردمان دو کشور، نگاه ما در اتاق بازرگانی به این همسایه شرقی، فراتر از یک شریک تجاری است و به همین استناد، تعاملاتی که در حوزه اقتصادی شکل می‌گیرد نیز باید منافع دو ملت را تامین نماید.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، در دیدار با اعضای منتخب دور جدید فعالیت اتاق مشترک ایران و افغانستان، بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت جامعه مهاجران افغانستانی و خاصه فعالان و سرمایه‎‌گذاران این کشور، برای تقویت پیوندها و کمک به تعریف راهبردهای اقتصادی که برای دو طرف انتفاع ایجاد می‌کند، ضروری مهم به شمار می‌آید.

وی به سوابق فعالیت شعبه اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد و نقش موثر آن در شکل‌دهی به تعاملات اقتصادی و مطالبه‌گری برای حل مشکلات مرزی و صادراتی اشاره نمود و خاطر نشان کرد: صرفنظر از راهبرد سیاسی دولت‌ها، این دو ملت همواره در پیوند و تعامل برادرانه با همدیگر باقی می‌مانند و مسائل و چالش‌های موجود در موضوعاتی همچون حق‌آبه‌های ایران، باید در چهارچوب مذاکرات طرفین حل و فصل شود.

وی نقش اتاق‌های مشترک را در خط‌دهی و هدایت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی یادآور شد و گفت: باید تعاملات ما با جامعه تجار و فعالان اقتصادی افغانستان تقویت شود. این قشر همواره جایگاهی محترم و ارزشمند در جامعه افغانستان داشته و راهبردهای خود را هوشمندانه تعریف نموده است و از این حیث، تقویت و بعضا احیای بعضی روابط با بخش خصوصی این کشور، موضوعی است که باید در اولویت اتاق مشترک ایران و افغانستان قرار بگیرد.

وی هم‌مرزی خراسان رضوی با کشور افغانستان را مورد یادآوری قرار داد و بر آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برای پیگیری همکاری های مشترک اقتصادی با افغانستان تاکید کرد.

ایجاد مرکز مطالعات ایران و افغانستان، سرآغازی برای واکاوی دقیق مراودات دو کشور

«محمود امتی»، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست، از تصویب مصوبه‌ای مبنی بر ایجاد مرکز مطالعات ایران و افغانستان در اتاق مشترک دو کشور سخن گفت و اظهار داشت: جلساتی به‌منظور بررسی اهداف و کلیات این مرکز برگزار شده و معتقدیم این ساختار با انجام کارشناسی‌ها و مطالعات در خصوص روابط دو کشور، می‌تواند سکان‌داری این حوزه را بر عهده گیرد.

امتی با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری دولت و بخش خصوصی در راستای افزایش مراودات ایران و افغانستان، ادامه داد: در حوزه تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به افغانستان، نیازمند همراهی دولت هستیم تا شاهد افزایش مراودات با افغانستان باشیم. این موضوع بایستی به‌طور خاص موردتوجه قرار گیرد و برای آن راهکاری اندیشیده شود.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: از هر تلاشی برای تجارت موفق با کشور افغانستان و تسهیل مراودات تجاری با این کشور برای فعالان اقتصادی دریغ نخواهیم کرد و امیدواریم در دوره جدید فعالیت اتاق مشترک، شاهد بهبود عملکرد در این عرصه باشیم.

باید از ظرفیت‌های بکر افغانستان استفاده بیشتری کنیم

«محمود سیادت»، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های افغانستان به‌منظور افزایش تعاملات اقتصادی با این کشور اظهار داشت: افغانستان دارای ظرفیت‌های متنوعی است که هنوز از بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در ارتباط با این کشور غفلت شده است. فرصت‌های فراوانی به‌منظور توسعه روابط اقتصادی با این کشور وجود دارد و البته نباید در این میان محدودیت سازی ناشی از برخی رویکردها را نادیده گرفت.

سیادت ادامه داد: بخش تولید در افغانستان در حال حاضر به سمت و سویی درحرکت است که توجیه اقتصادی داشته باشد و از طرفی، فقر نیز در این کشور در حال افزایش است. طالبان در بحث بهره‌برداری معادن به‌صورت جدی ورود پیداکرده‌اند و از سویی، با چین قرارداد نفتی منعقد نموده‌اند که همه این‌ها حکایت از ظرفیت‌ بکر و فراوان این کشور در حوزه‌های مختلف دارد.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان از شرایط خاص استان خراسان رضوی به دلیل هم‌جواری با افغانستان، در مراوده با این کشور سخن گفت و اذعان کرد: با توجه به این موقعیت، شرایط مطلوبی برای افرادی که قصد تجارت با افغانستان دارند فراهم است. از سویی، انتظارات فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی مشهد در پیگیری و مطالبه گری برای زمینه‌سازی ارتباط اقتصادی با افغانستان زیاد است و باید به نحوی با برنامه‌ریزی و واکاوی‌های صحیح، این انتظارات برآورده شود. لذا امیدوارم با حرکات مثبتی که هم‌اکنون در جریان است، استان خراسان رضوی در این حوزه به جایگاه واقعی خود برسد.

سیادت در خصوص مشکلات پیش روی تجار افغانستانی نیز گفت: یکی از مشکلات صادرکنندگان افغانستانی، نداشتن کارت تجارت است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود. انتظار ما از اتاق بازرگانی مشهد، حمایت از تجارت خارجی خصوصاً مراوده با کشور افغانستان است.

لزوم توجه به نظرات کارشناسانه اتاق‌های مشترک

«هادی نبی زاده»، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست گفت: طی دو سال گذشته در اتاق مشترک ایران و افغانستان، مسائل و چالش‌های خرد و کلان تجار دو کشور را احصاء و بررسی کرده‌ایم و بخشی از مشکلات با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، حل‌شده است.

وی با تأکید بر این نکته که کارشناسی‌های بدنه اتاق‌های مشترک باید به مرحله اجرایی شدن برسد، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از نظرات مفید، نادیده گرفته می‌شود و به مرحله اجرا نمی‌رسد که این، چالش بزرگ اتاق‌های مشترک است.

نبی زاده خاطرنشان کرد: اعضای هیات مدیره جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان، به مسائل تجاری دو طرف اشراف کامل دارند و می‌توانند اتفاقات خوبی را در بررسی‌ها و پیگیری مسائل رقم زنند. لذا به‌منظور توسعه مراودات تجاری با افغانستان، باید نسبت به نظرات آنان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

نبی زاده با اشاره به نقش مؤثر اتاق‌های بازرگانی در افزایش مراودات اقتصادی کشورها گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند با استفاده از ظرفیت کمیته‌ها و کمیسیون‌های خود، چاره‌ای برای اجرای نظرات کارشناسی اتاق‌های مشترک بیندیشد و در این زمینه ایفای نقش کند. ما نیز امیدواریم با همراهی اتاق بازرگانی مشهد بتوانیم گام‌های مؤثری در راستای افزایش تجارت با کشور افغانستان برداریم.

«نعمت‌الله طائفی شاندیز»، دیگر عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست بیان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی بتوانیم، برای ایجاد اتاق فکر به‌منظور افزایش مراودات تجاری با افغانستان برنامه‌ریزی کنیم. این مسئله قطعاً در افزایش میزان رفاه و آسایش و امنیت مردم اثرگذار خواهد بود.

گفتنی است مجمع عمومی اتاق مشترک ایران و افغانستان در هفته‌ گذشته برگزار شد و «محمود سیادت»، «محمود امتی»، «هادی نبی زاده»،«حسین محمدیان»، «حسین سلیمی»، «نعمت الله طائفی شاندیز»، «صمیمه فاضل مدنی» و «کاظم شیردل»، به عنوان اعضایء هیات مدیره این تشکل انتخاب شدند؛ این موضوع حکایت از آن دارد که قالب برگزیدگان این دوره از استان خراسان رضوی هستند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10605

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.